En cal-look er jo ikke noen cal-look uten motor....
Foreløpig har jeg kjørt med den originale 1300n. eneste modifikasjon er et øko-"ormbo" fra EMPI. Og det er morsom lyd, men antakelig mindre effekt en de 40 hestene som var der originalt
Så planen er å bruke vinteren på å preppe en 1600cc som skal inn i denne bilen.
Selve motoren fikk seg en overhaling for et par år siden med nye lagere etc, og den har en kam fra JoeBlow, siden det er denne jeg har brukt i Ghian med kompressor og EFI.
Jeg har kjøpt inn et par 40mm IDF så tro det eller ei, men jeg skal altså ikke ha EFI på denne
Så planen er å bytte kam (har fått tips om w100 som en god snill gate-kam), og øke kompen litt. Den er nå satt til 8.5:1 siden jeg har kjørt med overladning, så tenker den skal opp til 9.5 eller 10:1.
Originaltoppene er portet litt, men jeg tenker at jeg skal ta en liten runde til.
Kan hende jeg burde bytte stempelringer også, side de som sitter der har gått et ukjent antall km før jeg utsatte de for en del overladning
Empi-eksosen må nok vike for et mer effekt-vennlig anlegg, som også kan brukes med stinger sånn i tilfelle man skal ut å leke ræserbil igjen
Her er et bilde slik motoren står i dag, og som man kan se er det ikke plass til gassere med denne kombinasjon av innsug og viftehus. Så første på programmet er å finne ut hvordan jeg løser det. Jeg regner med jeg ender opp med et ettermarket 30-hesters viftehus med doghouse og uttak for varme. Er jo en daily-driver dette [attachment=1]
Nå som bilen står stablet bort noen uker, er det jo på tide å planlegge hva som skal gjøres i vinter.
Som man kan se av bildet med Even lenger opp her, er det ikke så god plass for oss godt voksne i en original boble, og en av utfordringene er plassen mellom rattet og girpaken. Jeg har satt inn en god gammel EMPI spak, type Hurst trigger-kopi, men det er fortsatt en litt smertefull øvelse å sette bilen i revers, da spaken må inn under låret samtidig som kneet presser i rattet. Jeg prøver å finne et kult ratt som er litt mindre, og Jens-Ole hadde et Moto-lita ratt liggende, og etterhvert fikk jeg tak i et boss som skal passe, så dette skal prøvemonteres så snart jeg får tid til å besøke bilen en dag det er dagslys der ute på landet: [attachment=1]
Jeg er litt usikker på om det kanskje kommer litt nærme dashen siden det er flatt, men sammeliknet med originalrattet er det ikke så stor forskjell: [attachment=2]
Ellers Tror jeg at jeg må finne noen nye seter, men er ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Prøver å få til en litt old-school cal-look stil på denne, samtidig er jeg veldig fornøyd med 911-stolene jeg har i Ghian, så jeg får se litt utover vinteren hva som dukker opp.
Bilen overlevde SCC-helga uten skavanker, og utover sensommeren og høsten ble den flittig brukt både som daily driver for Even og meg, men også på noen lokale drive-outs og burger-treff. Her et bilde fra en tur Vestfold-gjengen hadde til Helgeroa: [attachment=1]
I bakgrunnen ser man en gammel klassiker fra sent 80 tall
Det ble ikke mye skruing på denne bilen utover høsten, siden fokus var å hjelpe Atle med hans '68. og her er et lite stemningsbilde fra en kveld i Grelland-garasjen: [attachment=2]
Vel fremme på Gardermoen fikk vi satt opp telt og sammen med Olav og Jens-Ole fikk vi laget oss "little Vestfold" i piten.
Even (eldstemann på 23) har aldri kjørt ræserbil før, men etter at bilen gikk gjennom teknisk, og han fikk et crash-course på dragrace-start var han ustoppelig og kjørte runde etter runde: [attachment=1]
Her ser man også originalfargen til bilen, og hvor bra stand den er i. Even er oppunder 2 meter lang han også, så det kan hende vi skal se litt på seter/sittestilling i løpet av vinteren
Her er et action-shot fra stripa hvor han match-racer en annen fantastisk 67 fra Kragerø: [attachment=2]
Som sagt ble Even bitt av basillen, og minstemann Atle (han med egen '68) ble ikke mindre ivrig etter dette. Håper vi kan få flere til å være med å kjøre neste år. Selv med originalmotor er det moro å leke ræserfører for en helg
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet: [attachment=2]
SCC nærmet seg, og vi kom til at det hadde jo vært gøy å kjøre 67n på stripa også. Even ville kjøre den, og jeg skulle kjøre Ghian, og med Atle som ikke har lappen enda og to kompiser av ham som ville være med som pit crew, måtte vi ut "på bygda" og låne oss en henger for å få med alt stasj:
[attachment=1] Her monterer Atle "effektanlegg" kvelden før kvelden
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet: [attachment=2]
På vei mot Gardermoen tok jeg en kjapp videosnutt av 67'n og alle biler gjør seg bedre i fart enn stillestående:
Jeg ble akkurat klar til et torsdags-treff i Stokke med en tur til Dakota-hangeren på Torp, så da ble det et par kule bilder: [attachment=1] [attachment=2]
Så fikk eldstemann Even på 23 låne den, og resultatet ble at han syntes den var så kul og morsom å kjøre at jeg så den ikke på flere uker...
Man har jo samlet sammen en del deler gjennom årenes løp, og selv om mye har havnet i Junior's '68 hadde jeg en del cal-look deler i hyllene. Kombinert med noen innkjøp og donasjoner fra lokale VW-entusiaster samlet jeg sammet til et lite DIY cal-look kit:
[attachment=1]
Ghian har fått ekte Fuchs de siste par åra, så da hadde jeg et sett med Flat-4 til overs. 2 er polerte og 2 krommet, så det er ikke helt optimalt, men dette er jo et øko-prosjekt så vi lar det gå
Jeg begynte med å montere droppa spindler og skiver foran, og bilen forandrer helt karakter : [attachment=2]
De kaliprene jeg hadde kjøpt brukt viste seg å sitte dønn fast, så jeg måtte tyvlåne Atle sine som lå og ventet på at hans bil skulle bli klar
Herlig tråd senior/Jr. Grelland. Nå er vi spente på hvordan dagen med prøveskilt har gått
Kort fortalt: Veldig bra. Skal legge inn litt mer info etterhvert, men vi begynte med å fylle litt bensin og sette inn seter, og en kort "shake-down" til bensinstasjonen viste ingen store problemer.
En litt lengre tur gjorde at vi ble veldig kalde, siden han utsatte å montere varmerøra
Et par-tre timer senere var de på plass, og vi fikk en lang og godt tur.
Eneste vi har konkludert med at vi må ordne før EU er subbing foran (antakelig en kombinasjon av offset på hjul, 175/65 dekk og droppa spindler, og en oljelekkasje. Lokaslisert til støtstangrør
Ellers er junior VEDIG fornøyd med at så mye funker som det skal etter å ha hatt hele bilen i molekyler, og her er en liten videosnutt av en drive-by som viser at det er hyggelig lyd og kraft i motoren. Ikke værst av en 16-17-åring (Det er jeg som kjører siden det ikke er lov å øvelseskjøre med prøveskilt)
Jeg har i mange år ønsket meg en '67 cal-look. Nå er det vel egentlig de amerikanske med stående lykter som er det "hotteste" på den fronten, men jeg liker utseende på de europeiske med liggende lykter, så når det dukket opp en '67 til "riktig" pris på finn her i 2022, ble jeg litt sugen. Den sto i Holmestrand; bare et kvarter fra jobben, så jeg tok en tur for å kikke på den. Slik sto den hos selger: [attachment=2]
Den er opprinnelig lotus hvit, men malt rød på et eller annet tidspunkt. Den er litt rufsete i kantene med noen bulker og rust i skjermene, men under og nedi reservehjulsbrønn etc så den veldig bra ut. Tight og fin å kjøre (selv om motoren gikk som ei bøtte møkk...)
Det oppsto noen familiære utfordringer på sommeren/høsten 2022, så jeg la fra meg denne tanken, men utpå våren i 2023, dukket tanken opp igjen, og når jeg kontaktet selger, var den fortsatt ikke solgt, så da endte jeg opp med å selge motorsykkelen og kjøpe den.
Her er et bilde fra rett etter jeg hentet den, hvor jeg var en tur og besøkte den eldste guttungen: [attachment=1]
Planen er at Ghian må få seg en skikkelig overhaling, og da må man jo ha noe luftkjølt å kjøre med, så tanken var å fikse opp denne så jeg kan kose meg med luftkjølt mens Ghian får en velfortjent overhaling.
Torsdag er musikk-dag for Atle, så ikke mye som ble gjort, men jeg fikk hentet hjula hos Jens-Ole som hadde lagt på vinterdekk, så da måtte vi jo prøvemontere for å sjekke klaring etc: [attachment=1] [attachment=2]
Den er litt høy foran enda, men med reservehjul og litt mer suppe i tanken tenker jeg den setter seg litt mer når vi får rullet litt.
Det ligger en eske med deler og venter på oss på Fagerstrand, så i kveld får vi forhåpentligvis koplet opp varmeapparatet, og prøveskilter er bestilt, så det ser virkelig ut som det blir "shake-down" på lørdag.
Vi krysser fingra for at alt fungerer som det skal
Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?
Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.
Ang kjøring på vinteren, så er vi enige om at vi holder oss unna salt
To ting har skjedd siste dagen; det ene er at han justerte opp høyden bak. Vi satte høyden for halvannet år siden eller noe sånt, men da var det tom bunnplate uten verken karosseri eller motor/gir, så når vekta av hele bilen kom på, ble den litt for lav, så nå har den mer cal-look høyde bak: [attachment=1]
Når det var gjort, tok han av alle hjula så i løpet av dagen i dag kommer det vinterdekk på gas-burnersene: [attachment=2]
Planen er å hente de manglende delene på Fagerstrand i morgen, og så få leid prøveskilt på lørdag.
Dette gleder jeg meg til å følge med på Jeg KAN sikkert bla meg en drøss sider tilbake og finne, men har du noen bilder av hvordan du har gjort det med pedal og clutchpumpe?
Hmmm det er litt sleggemekk, så usikker på om det gjør seg på bilde, men kan se om jeg finner noe. Etter råd fra Øyvind på hotshop kjøpte jeg en masterpunpe fra Wilwood var det vel, som jeg monterte på torpedoen; ved siden av bremsemasteren, og sveiset på en brakett på clutchpedalen. I Rabalder-tråden tror jeg du finner et bilde av hans oppsett som er bedre illustrasjon da det ikke er så mye tepper og greier i den
Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?
Ja er nok lim som blir løsningen. Er bare litt skeptisk til om det sulle løsne og tette inntaket i vifta
En kort oppsummering av de siste par sommersesongene: Bilen brukes daglig, og jeg har heldigvis to motorer så jeg kan fikse en mens den andre står i bilen
Som man kan ha sett på fb, så har jeg som vanlig hatt noen utfordringer på motorsiden, og for å gjøre historien kort, så har jeg hatt et vippearmshavari på den på vei hjem fra SCC for et par år siden. Dette var et sett gamle pauter vipper, så jeg antar det var så enkelt som et tretthetsbrudd i aluminiumen. Jeg har også kjørt en del med 1600'n og klart å havarere to kompressorer. Den første visste jag var litt "dodgy" siden jeg nesten fikk den gratis, men jeg kjøpte en som skulle være overhalt fra en etter sigende pålitelig kilde, men den har også havarert. JEg har kjørt en del med 1600'n uten kompressor (bl.a en runde Super Scenic), og den fungerer jo fint, men blir litt kjedelig når man er vant til mer kraft
I sommer satt jeg inn 2110 oxyen igjen, for å forberede meg på SCC, og det fungerte helt fint. Mye moro og ny pers på stripa [attachment=1]
Ghian har gått ca 20.000 km de siste 2 sesongene, så det er ikke tvil om at den brukes. Siden den kom på veien for 10-12 år siden har jeg kjørt rundt 100.000 km.
Alle disse havariene og kilometrene (ink både bane og dragstripe...) har begynt å sette sine spor, så jeg har så smått begynt å forberede meg på å ta en runde til med restaurering. Det begynner å poppe opp litt rust her og der, og den begynner å bære preg av å bli brukt. Noe som er helt greit.
Så planen er sånn ca å bruke den en sommer til, og så starte opp til høsten igjen. Da er følgende på lista over forbedringer: -Fjerne rust -Ny lakk -Nye tepper -5-trinns 901 girkasse -Tannstang
Så ut fra disse endringene beveger bilen seg antakelig litt vekk fra cal-look stuk over mot sportsbil
For å ha noe å kjøre med mens ghian får seg en overhaling, har jeg kjøpt meg en '67 boble, som foreløpig har fått en lett cal-look overhaling med bremser hjul og stuk, men tanken er at 1600-motoren skal moddes litt til å passe mer som NA-motor, med ny kam og høyere komp, og den blir da plassert i '67n med IDF gassere (!) [attachment=2]
Men først skal motoren (oxyen) opp på benken for et lite oversyn; den bråker mer enn jeg setter pris på fra ventil/vippestell, så jeg må ta en sjekk der. I tillegg skal jeg få montert et DBW spjellhus, siden jeg må jo ha noen elektronikk-prosjekter også
EDIT: Aner ikke hvorfor akkurat disse bildene snus 90°...
Varmepotter er montert, men han manglet bakelittgjennomføringene og y-røra under baksetet, men det hadde Thore-Morten på Fagerstrand liggende (sammen med en del andre småting) så da blir det nok en tur til "are sia" en av dagene"
Dekk er bestilt (sikkert lurt med vinterdekk på denne årstida...) så da er det ikke mye igjen før vi kan bestille prøveskilter og få en skikkelig "shake-down" før EU-kontroll bestilles.
Nok en lang ettermiddag/kveld i garasjen i går, og en av punktene på lista var vindusvisker. Når vi kjøpte denne bilen (em '68 modell) fikk vi med et karrosseri som var i betydelig bedre stand enn det originale, og vi har kommet til at det er fra en '69 eller '70 modell. En av forskjellene ser ut til å være vindusviskermotoren, så den han hadde fra '68 passet ikke (selve motoren tok i karosseriet i bakkant av panseret). Heldigvis er det flere VW-entusiaster i området, og Johnny som bor rett borti gata hadde en liggende, som både passet og virket
Atle er jo neste 2 meter lang, så det blir litt plundrete å skru bak dashen: [attachment=1]
Ellers så jobbet han seg gjennom lista, og jeg bidro litt med tepper og sikkerhetsbelter. Dørsidene hans var blå, men vi fikk tak i et sett sorte fra Henning Hov her for noen måneder siden, og med litt vask og stell ble det helt kanon. Tusen takk [attachment=2]
Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.