mai 15, 2024, 11:32:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 237
91  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 02, 2024, 20:06:03 pm
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!

Mottatt Glad

Denne ble målt og sjekket for et par år siden, og fikk nye lager, så jeg regner med alt er på stell. Men som du sier så er jo derfor man måler; for å eksludere evt problemer senere.

Og det er jo derfor jeg for en gangs skyle har kommet i gang i relativt god tid, så jeg kan skaffe litt deler hvis noe viser seg å trenge erstatninger Glad
92  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 02, 2024, 20:03:51 pm
Lurer på hva som skjuler seg i denne pakka Glad
[attachment=1]
93  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: februar 01, 2024, 23:03:52 pm
Lurt Glad
94  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 01, 2024, 22:25:36 pm
Blokka er tett (nesten; mangker oljepumpa men jeg har somla bort pinneboltene så jeg må finne de først...), så da kan neste fase begynne.

Først ble det en runde i delevaskeren på alle kjøleblikkene for å få bort alle rester av de siste milene på veien. Jeg har en ganske trang garasje, så her ser man "samlebåndet" med en 1600 i motorbukken til venstre, oxyboxeren på den hvite benken, og delevaskeren rett bak:
[attachment=1]

Så det går en del tid på å flytte ting og omorganisere hver gang jeg skal i gang med en ny jobb men man kan vel ikke klage; jeg har mer plass enn mange andre som produserer mye bedre biler enn det vi klarer herfra...

Etter en runde i delevaskeren, monterte jeg på de øvre kjøleblikkene:
[attachment=2]

Målet er å sjekke at alt er i orden og ser bra ut, og så gi alt en runde med lakk. Det blir ikke pulverlakk på denne, siden disse blikkene er modda og sparklet så mye for å få de til å passe på oxyboxeren, at det ville blitt alt for mye jobb å gjøre det pent nok til at pulverlakk er aktuelt. Kunne prøvd meg med sparkel som tåler varmen, men jeg ser på kalenderen at det har jeg ikke tid til Glad

Så kommer vi til en litt mer morsom del av dette prosjektet, og den egentlige grunnen til at jeg plukket motoren ut av Ghian, og det er at jeg skal 3d-printe nytt innsug med plenumkammer og DBW spjellhus. Derfor må jeg nesten ha motoren her for å prøvemontere og sikre at alt passer til slutt.

Som man ser av bildet så skal jeg bruke de nedre innsugene fra CB som har dyseholderne innebygget, så slipper jeg å måtte lage det i plast. Tror det forenkler litt.

Har også endelig fått i gang en litt mer oppegående 3d-printer, så da skal det meste være på plass for å kunne komme i gang med dette. Det skal bli moro.
95  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 01, 2024, 22:15:31 pm
Kommer lyden på samme plass også uavhengig av hvilke støtstenger som monteres? Kan det i så fall skyldes slitasje / feil på f.eks. 2 tenner ?

Muligens, men nå har jeg slått meg til ro med at det ikke er noe alvorlig så da går prosjektet videre inn i neste fase
96  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 01, 2024, 22:14:18 pm
Da har oxyboxeren flyttet ut av motorbukken, og 1600n tatt plass. Det kom også en pakke fra Thorsten Pieper i dag, så da kan jeg begynne å montere sammen denne motoren igjen:
[attachment=1]

Så da blir det en del runder med rengjøring og måling igjen, og det er jo ikke så spennede men jeg kommer allikevel til å oppdatere her jevnlig. Da får jeg også dokumenterr det jeg gjør. Begynner å bli gammel, så kjekt å ha et sted å slå opp når noen spør hva som er gjort med denne motoren Glad
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 31, 2024, 08:21:58 am
Oppdatering på status på oxyboxeren:

Jeg innser jo at man fortsatt når flere på fb, så jeg har lagt ut litt video og fått mange bra innspill der. Jeg ser også at mange er innom denne tråden selv om det ikke er noen "liker"-knapp her. Noen legger også inn kommentarer og det er hyggelig. Keep 'em coming Glad

Jeg hadde ikke mye tid i garasjen i dag, men i tråd med flere innspill fra fb så testet jeg å demontere alle vipper/støtstenger, og monterte på en og en sylinder for å se om det var knyttet til løftere/vipper/ventiler på en eller flere spesifikke sylindre.

Resultatet er at når jeg tar av alle støtstenger så er det ingen lyder. Så det burde fjerne råder/krysspinner/skjørtebank fra lista.
Så monterte jeg ett og ett par med støtstenger og uansett hvilken sylinder jeg "kobler inn" så kommer lyden. På annenhver runde på veiva. Så det betyr at det er ikke knyttet til en spesifikk sylinder.

Da ender jeg opp med å stole på Erik Dahlberg sin teori om at dette er knyttet til de rettskårne kamdrevene, siden uansett hvilken av sylindrene som legger press på kammen, så oppstår klakkingen. Eneste fellesnevner da er jo kamdrevet.

Så med mindre jeg (eller noen andre) kommer opp med en ny lur teori så fortsetter jeg med prosjektet som går ut på å pynte opp alle kjøleblikk og lage meg nytt innsug med ett sentermontert elektronisk styrt spjellhus og plenumkammer over hver sylinderbank.

[attachment=1]
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 12:15:32 pm
Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.

Jeg har også trua på rettskårne drev. Jeg kan selvsagt åpne motoren og bytte til vanlige drev for å verifisere, men det blir litt sånn kost/nytte vurdering. Lyden har vært der "bestandig" og ikke blitt værre, så etter å ha sjekket så mye som jeg har, tenker jeg at det ikke er noe alvorlig (famous last words Glad )

Siden lyden kommer bare på annenhver omdreining på veiva ser jeg ikke helt at kryssbolter kan være årsaken?
99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 08:19:15 am
Høres ut som en god ide Glad Eneste jeg er ganske sikker på er at lyden kommer fra et sted nede i blokka, og ikke en av toppene. Men det hadde helt klart vært nyttig å lokalisere den nærmere enn som så ja Glad
100  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 29, 2024, 21:11:07 pm
Når stengene var kuttet til riktig lengde, banket jeg de sammen med endene ved å bruke et par avdankede løftere:

[attachment=2]

Og da begynner det å ligne longblock igjen:
[attachment=1]

Og da var det jo på tide å justere ventiler til loose-0 og teste om den berømte lyden var borte:


Så da var jeg like langt.....

Som man kan se kommer lyden på samme sted på annenhver runde på veiva, så det er helt klart knyttet til kam/vippestell. Jeg får gruble litt på det og se videre på det en annen kveld; nå ble det sofakroken resten av kvelden Glad
101  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 29, 2024, 21:05:19 pm
Klarte jammen å klemme inn et par timer garasjetid i kveld også, og begynte med å montere toppene med 1.6mm shims.

Og så viste det seg at det er en grunn til at det kalles glemmeblikk:.....
[attachment=1]

Men det ble fikset og størtsangrør montert, og så sjekket jeg vippearmsgeometrien igjen, og lagde meg et sett med nye støtstenger. De ble noen tideler lenger enn de jeg hadde pga litt tykkere shims:
[attachment=2]
102  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 17:56:10 pm
Jeg målte litt på mine topper og kom til at du tar bort ca 5cc per mm du maskinerer. Dette var std 1600 topper. Så da kommer resten an på vendehøyde og hvor mange cc du startet med. Har du målt cc og vendehøyde slik de er nå?
103  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 14:16:41 pm
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.

Målte til 8.3 nå så da blir det bra tenker jeg Glad
104  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 12:34:25 pm
Se der ja Glad Jeg rakk ikke å se på det før andre var på ballen Glad

Ja da kan det hende jeg dropper maskineringa i denne omgang og kjører på med 8.3:1 Glad

Og doble fjører Blunker

R.
105  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 11:59:17 am
det er en w100, så jeg skal google litt og se om jeg finner noe info

R.
106  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 10:06:23 am
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt?

Og så må du huske at dette er old-school, Jens-Ole, så ikke noe EFI her Glad 009 og IDF  Gliser
107  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 28, 2024, 19:37:09 pm
Når jeg først var i siget, fortsatte jeg med stempler og sylindre, og etter litt fomling med disse spiro-locksene så gikk det ganske smertefritt.

[attachment=1]

For de som ikke kjenner detaljene til en oxyboxer, så ligger det en rustfri foring innerst ved blokka, siden hullene i blokka er for store for 94mm sylindre; de kan så vidt skimtes innerst.

Så dro jeg i gang med å rengjøre toppene, og etter å ha holdt på en stund, konkluderte jeg med at de er rene nok, så da begynte jeg på den ene siden. Jeg monterte ikke støtstangrøra enda siden de er fjæbelastet og kan monteres senere, og jeg skal lage meg nye støstenger så da er det enklere når ikke røra er montert:
[attachment=2]

For å få riktig vendehøyde, har jeg 1,25mm tykke kobbershims i toppen, men av en eller annen grunn har jeg somlet bort det ene, så da stoppet det litt opp....

det viste seg at en av de lokale helter her i byen hadde et sett med 1.6mm liggende, så da kommer jeg videre. Kanskje det blir en runde senere i kveld Glad

Så ikke så spennede oppdateringer siden dette stort sett er å montere sammen en motor hvor det meste har vært sammen før, så det er ikke så mye spennede som skjer. Men da har jeg i alle fall dokumentert hva som skjer, og så kan de som er interessert følge med underveis.

Neste på programmet er å måle opp alu støtstenger og få kuttet de til riktig lengde.
108  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 28, 2024, 19:28:02 pm
Så bra, Svein; jeg ser jo av statistikken at mange er innom her i alle fall Glad

I dag var det fortsatt vaske-dag og planen var å i alle fall få sammen short-blokk.

Så da var det bare å plukke alt fra hverandre og gjøre rent så godt som mulig.

Så etter en stund kommer man til et passende punkt hvor det kan være lurt å tenke gjennom om man har husket alt:
[attachment=1]

Etter et par tips fra våre venner på fb, konkluderte jeg med at alt er klart, så da satte jeg halvdelene sammen og dro til alt med moment. Heldigvis sviver alt lett og ledig fortsatt.
109  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 21:13:20 pm
Ser bra ut. Har ikke så mye å si, annet enn at jeg følger med her  Blunker

Hyggelig at noen følger med Glad
110  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 21:12:56 pm
Kryssmåler du ikke bærelagre innvendig uten veiv med målestav og mikrometer?

jo noen ganger gjør jeg det ja Glad
111  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 18:58:07 pm
Når alt var vasket og klart måtte jeg sjekke at det var riktige lager jeg hadde fått, så da la jeg i veiva og strammet de 6 hovedboltene til riktig moment og alt snurrer lett og fint:
[attachment=1]

Når jeg bygde denne motoren for 12-13 år siden lakket jeg blokka, men etter så mange år og mye skruing så ikke det veldig pent ut, så jeg fjerner lakken med litt tynner og en stålbørste så da blir den blank og fin. Dette er jo alu-blokk så den holder seg gjerne litt penere enn en T1 blokk som blir sort etter en liten stund i friluft.

Så i morgen tar jeg alt fra hverandre igjen, og gjør grundig rent en siste gang før alt sluttmonteres.

Moro å skru når alt har vært sammen før; da er det ikke like mye tilpasning og styr. Jeg bare sjekker klaringer og at alt er som det skal, så går den nok 50.000 km til Glad
112  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 18:52:54 pm
Ble noe timer i garasjen i dag, og siden jeg fikk tak i et sett med nye bærelager så ble det ghiamotoren som fikk mest omsorg i dag.

Toppene har ligget og mørnet i delevaskeren noen dager og fikk besøk av stempler/sylindre:
[attachment=1]

Vannet ser litt uggent ut men jeg skyller/vasker godt etterpå så det er i første rekke for å løse opp olje og karbon-avleiringer.

Resten av delene samler jeg på et rent bord:
[attachment=2]

Jeg har jo ikke maskinert noe i blokka denne gangen, så det eneste jeg passer på er å få ut alle gamle oljerester og også rester av pakningsstoff. Jeg har brukt permatex på blokkhalvdelene så det er alltid litt som har samlet seg opp i kriker og kroker.

Eneste jeg så som ikke var helt på stell, var at det ene stempelet bar preg av å ha slått borti sylinderveggen på ene siden. Så sporet til den nederste ringen (den med sikksakk-fjær i) var litt skadet. Det fikset jeg med en liten fil, så nå går ringen fritt.

Eneste forklaringen på det er at jeg kanskje har montert det stempelet feil vei. På vanlige Cima/Mahle er det en pil som peker mot svinghjulet men det er det ikke på disse wiseco-stemplene, så kan hende jeg ikke har fulgt med helt i timen. Jeg ser på støpen inni stemplene at det er lagt til materiale bak der man normalt freser lommer i toppen, så det er ganske åpenbart at de skal monteres en spesifikk vei Glad
113  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 26, 2024, 13:33:37 pm
Jupp.

Kan hende det bare er jeg som lot meg irritere, men når jeg først har alt ute vil jeg jo prøve å redusere mest mulig.

Så kanskje omtrent like irriterende at jeg egentlig ikke har funnet noe konkret....
114  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 22:23:31 pm
0.05 ja Glad

https://youtube.com/shorts/nmrrooAC3QQ?si=lRchQ7QEmOcLmsDD
115  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 21:32:27 pm
Målte mine rettskårne nå, og kom til 5 hundredeler, så det er nok ikke der lyden kommer fra. Takk for innspill.

116  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 11:54:17 am
Ja de er rettskårne. kan måle slarken i kveld. Foreløpig har jeg bare observert at det er slark.

Jeg åpnet opp min 1600 (den jeg har kjørt kompressor på) her om dagen også, og der også er det en del slark, men uten rettskårne drev riktignok.

https://www.youtube.com/shorts/83yXMyqVxJ8?feature=share
117  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 24, 2024, 23:09:08 pm
Dette tror jeg blir fint i ghian Glad
[attachment=1]
118  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 23, 2024, 19:39:53 pm
Tror det vil være lurt å gi alustøtstenger mer klaring enn løs 0,0mm

Ja selvsagt. De bør nok ha 0.15 Glad
119  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 23, 2024, 13:39:57 pm
Det husker jeg, men hva er begrensningen på en W100 kam ? Blunker
120  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 22, 2024, 22:38:09 pm
Går sakte fremover her. Venter på et sett TP løftere, før jeg monterer motoren sammen igjen.

Og så skal jeg øke kompen litt. Denne motoren var satt opp til å kjøre med kompressor, så jeg hadde ca 8.3:1 i statisk komp. Jeg vil ha 9.5-10:1, så da må vår mann på Grelland Mekaniske ta av litt av toppene igjen.

Sist jeg bisto med beregning av hvor mange mm vi måtte maskinere, endte vi opp med nesten 13.1 i Atle sin motor, så denne gangen ville jeg måle litt mer nøyaktig.

Toppene har nå 48cc volum, og for å komme til 10:1 trenger jeg ca 38cc.

Så jeg tok et bilde av forbrenningskammeret og laget en enkel 3d-modell av kammeret, og kom til at 1mm gir ca 5cc reduksjon. Så jeg får ta med meg toppene til Junior og be ham ta av 1.5 eller 2mm. (har ikke helt bestemt meg enda Blunker
[attachment=1]
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 237
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!