mai 03, 2024, 20:57:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Starter som ikke virker mer  (Lest 13522 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: februar 26, 2009, 17:10:17 pm »

Nå har jeg snubla over en ny rar sak her.
Hadde satt en "ny" fungerende 6v starter i bobla for mindre enn en uke
siden og da vi først prøvde den ut, så svivde alt.

Men idag nå, så satte jeg inn det nyopplada batteriet i bobla og prøvde tenninga,
nei... ikke noe liv fra starteren. Ingen klikk.

-Alt annet elektronisk fungerte på bobla.
-Alle ledningene til starteren sitter på.

Noen ideer hva detkan være som har gått galt her?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: februar 26, 2009, 18:04:46 pm »

Hører du et lite klikk fra cut-off-ventilen på forgasseren når du skrur på tenninga?

Kan være tenningslås, foringa til starteren, jordingskabelen mellom girkasse og karosseri.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 01:47:57 am »

Du har jaggu hatt mykje problemar med den startaren, og det ser ikkje ut til att den gjer seg heller Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 19:15:23 pm »

Sjekk at alle ledningene på tenningslåsen sitter som de skal med god kontakt.
Loggført


73 Bay
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: mars 01, 2009, 13:03:52 pm »

Starterforing er dønn ny.
Hvor, eller hva er jordinga til starteren?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mars 01, 2009, 13:18:56 pm »

Ettersom girkassa er montert på gummiforinger, får ikke starteren forbindelse med jord (dvs karosseri/chassis) helt uten videre. Derfor går det en jordingskabel mellom girkasse og chassis. Du ser den hvis du kommer deg under bilen Glad

Men sjekk at du hører et lite klikk fra motorrommet når du skrur på tenninga - cut-off-ventil for bensintilførselen på forgasseren som skal åpne - intet klikk = feilen ligger mest sannsynlig i tenningslåsen.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: mars 02, 2009, 12:30:34 pm »

Sjekka alle ledningene til tenninga, pusset endene på dem og gikk over dem en gang til.
Ingen forandring.
  
Litt vanskelig for meg alene å høre etter det klikket, er bråkete der jeg er.

Hvordan vet man at jordingskabelen mellom kaross og girkasse har gått?
   Så at den enda henger på iallefall.
Loggført

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #7 på: mars 02, 2009, 12:40:15 pm »

Bruk måleutstyr. Prøv å måle motstand mellom girboks og chassis. (- på batteri) Husk å ta av + pol først.
Motstand må være godt under 1 ohm, nær 0.
Er dette i orden, kan du sette på en ledning på flatstiftkontakten på starteren og tilføre + på denne. Da vil starteren slå inn og rotere.
Hvis ikke dette skjer, er nok starteren død.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: mars 05, 2009, 17:36:42 pm »

Fikk starteren til å virke igjen med å gi den to forsiktige
slag med hammeren, men nå er den litt rar.
  Så her er det to videoer m/lyd, da jeg prøvde å starte den.



Håper det er noen som kan løse dette ut ifra disse klippene.
Har gått over det meste, ikke målt jordinga mellom kasse og kaross enda.
Kan akkurat den biten skape dette problemet?

Skummel lyd på starteren!
« Siste redigering: mars 05, 2009, 17:46:43 pm av Varj » Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mars 05, 2009, 18:38:30 pm »

Dårlig jording kan føre til at den ikke starter, eller at den bare starter av og til, helt etter eget forgodtbefinnende.

Hvis starteren "funker" (høres jo virkelig ikke frisk ut) etter å ha fått et lite kakk eller to, er dette et godt tegn på at problemet ligger i/ved starteren. Enten får den ikke nok strøm til å slå inn skikkelig, eller så er selve starteren gåen. Sjekk også at den dreier fritt, for dette hørtes ruskete ut.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mars 05, 2009, 20:02:58 pm »

Fatteren såg nett på filmane og han meinte den fekk for lite straum

Kan det vera dårleg kontakt/ noko med solenoiden?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: mars 05, 2009, 20:38:32 pm »

Starteren var smurt og testet før jeg kjøpte den av en her på forumet
som har solgt en del slike fra før, så jeg kan ikke tro at bilen har kverna den allerede.

Mulig batteriet gir for lite spenning? Har en anelse om at den er litt sliten, men lader den iallefall nå
slik at det blir et nytt forsøk imorgen, da jeg byttet ut tenningspluggene idag.
(Noen på thesamba mente at dette kunne være pga. pluggene, så jeg byttet dem bare ut da jeg hadde
noen nye liggende)
    Solenoiden?

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: mars 05, 2009, 20:59:56 pm »

Solenoiden er den vetle sylinderen som du har kobla alle ledningane på!

Det er den som sørger for att drevet går inn på svinghjulet, og att det går tilbake når motoren starter.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: mars 05, 2009, 21:16:18 pm »

Ah, men den sitter alle ledningene godt fast på.
t.o.m den minste fra tenninga.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: mars 05, 2009, 21:31:44 pm »

Virker nesten som du har gjort eit dårleg kjøp Tvilende

Kontaktane sjekka du vel, så då er det ikkje akkuratt så mykje ant som kan vera galt, bortsett frå heile driten (eller berre solenoiden)

Men kanskje det hjelper med opplada batteri! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: mars 05, 2009, 21:34:53 pm »

Får gi den noen forsøk igjen imorgen med fullt batteri og nye plugger, går det ikke da
skal starteren nok en gang ut og få en undersøkelse.
   Kanskje en av boltene på solenoiden har løsnet, tror jeg husker at den hadde mulighet til
å skrues på.
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: mars 05, 2009, 22:07:21 pm »

Måling jording bør gjøres med belastning (strømforbruk), Starteren trekker ganske mange ampær.

Kan være brudd i ankeret.

Ikke klikk eller inslag. Starterinslaget/rele kan henge, slitasje og forurensning. Hender også at kontaktplata der inne er brendt.

Lønner seg ikke å rep. def. starter. Unneberg Bil har ovehalt byttestarter, Bosch i utmerket kvalitet til en grei pris.
« Siste redigering: mars 06, 2009, 00:10:37 am av svenole » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: mars 05, 2009, 23:20:56 pm »

Har hatt et starterproblem en gang, og da lå feilen i soelnoiden. Plukket den fra hverandre, oljet opp og monterte igjen. OK. Men teknologien i den er enkel: Enter virker den eller så virker den ikke. Så siden starteren går rundt, er ikke feilen i solenoiden din.

Så da er det vel to ting igjen: Starter eller strøm.

Ville ha målt strømmen, dvs spenning og jording (virker som den får for lite?).
Hvis OK, plukket av starteren og kjørt den uten belastning (hva kommer den ulyden din av?)

gudd løkk
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 05, 2009, 23:58:07 pm »

Går fryktelig tungt rundt!

Den ny starterforingen din burde ha hatt bitte litt fett. Dette gjør ialle fall jeg hver gang jeg setter inn ny starter og/eller foring...



« Siste redigering: mars 06, 2009, 00:01:41 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: mars 06, 2009, 13:31:31 pm »

Prøvde å starte bilen igjen med fullt opplada batteri, men akkurat det samme problemet.

Slik ser da jordingskabelen mellom girkasse og karosseri ut.

Den var nærmest sprø på enden som er delt der.
    Ser veldig byttbar ut, ja?

Prøvde å starte bilen igjen med fullt opplada batteri, men akkurat det samme problemet.
Loggført

52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #20 på: mars 06, 2009, 13:42:21 pm »

Sett på en tykk kabel og prøv da.
Loggført

T1 1966
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: mars 07, 2009, 17:05:10 pm »

Nøyaktig hvordan tester man starteren når den er ute av girkassehuset.
   Kobler til ledningene + jording fra en startkabel til karosseripunkt på bilen
og vri nøkkel, eller er det ikke så enkelt?
« Siste redigering: mars 08, 2009, 18:05:32 pm av Varj » Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: mars 10, 2009, 14:15:06 pm »

Kan en for stram clutchvaier ha noe med saken å gjøre?
   Leste meg fram til denne tråden og jeg tror kanskje jeg strammet min
litt for mye. For starteren fungerte fjell første gangen vi prøvde den ut,
men da måtte vi lade batteriet.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9610.msg96105.html#msg96105

Noe sammenheng her, eller?
Loggført

71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #23 på: mars 10, 2009, 15:27:36 pm »

Jeg tror innslagsreleet ditt er gåent, det er den lille klumpen som henger på siden av starteren. Det er iallefall slik på en 12v starter sikkert det samme her. Såvidt jeg vet så er det sånn at hvis noe ryker så er det den.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: mars 14, 2009, 15:36:11 pm »

Sitat
Nøyaktig hvordan tester man starteren når den er ute av girkassehuset.
   Kobler til ledningene + jording fra en startkabel til karosseripunkt på bilen
og vri nøkkel, eller er det ikke så enkelt?

?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #25 på: mars 14, 2009, 15:39:18 pm »

Så vidt meg bekjent så er det ikke så lett å teste en starter før den er montert i bilen.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #26 på: mars 14, 2009, 15:46:13 pm »

Har du prøvd å starte den med et 12V batteri? Fatter hadde et helt nytt 6V batteri i sin 61, men etter over 2 måneder med banning og et utall nye startere så gjorde vi først et forsøk med nyladet 6V batteri. Null respons. Så ble gammern lei å røsket ut batteriet fra bruksbilen og jommen dro den igang på første forsøk uten å nøle. Det nyinnkjøpte 6V batteriet viste seg å ha en produksjonsfeil og gav derfor ujevn og dårlig spenning. Nytt batteri ble kjøpt inn og vipps så startet den som bare det! Så det er jo kansje en ide å prøve??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #27 på: mars 14, 2009, 15:47:54 pm »

Mulig det, men uansett så skal vel starteren gi noe liv fra seg
selv om batteriet skal være noe slitt?
   For nå er starteren på det stadiet igjen der den ikke gir noe liv fra seg i det
hele tatt og batterriet har stått på lading over natta igjen.
Loggført

vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #28 på: mars 14, 2009, 18:39:54 pm »

jeg oxo har hatt samme problem med batteri, på 66mod jeg hadde, trudde jeg hadde lada opp batteriet, det viste ok på ladinga men var helt dødt. det skjedde ikke noe med startern, sa ikke klikk en gang,
prøvde da med et 12v batteri og da starta den med en gang Blunker..
så måtte bare krype til korset å kjøpe et nytt 6volt batteri

Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #29 på: mars 14, 2009, 23:26:44 pm »

Test av starter som ligger på golvet:

Du trenger ett batteri og startkabler:

 Ta startkabler og sett den røde på pluss på starter'n(der hvor grov ledning fra bilen normalt sitter)
 Så tar du svart kabel(minus) og setter i huset på starter hvor som helst...
 Så tar du en skrutrekker og kortslutter mellom rød kabel og kabelskostikker på starter. Da skal den går rundt og virke normalt.
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!