mai 03, 2024, 19:37:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rustbehandling eller ikke?  (Lest 13530 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« på: november 04, 2009, 14:07:54 pm »

Vil gjerne høre deres meninger om rustbehandling. Ikke konkret vw, håper det er ok da jeg antar at de fleste har en oppfatning eller erfaring å dele.

Er det alltid viktig å rustbehandle en bil, uansett alder eller er det kun nye biler uten rust der det er et poeng? Og når man evt leverer inn bilen til et antirust senter så påfører de vel midlene sine over eventuelle påbegynte rustområder, som man som bileier ikke nødvendigvis kjenner til? Er det ikke da bedre å spyle bilen godt under selv og sjekke tilstand for deretter å sandblåse de områder det kan være påbegynt, og deretter påføre noe antirustmidler selv? Er antirustbehandling alltid et poeng, uansett?

Hvilken metode velger man i så fall? Hva skal man se etter og vurdere når man velger noen som tilbyr produktet? Har sjekket 8 antirustsentere i Oslo/ omegn som gjør dette, stort selv alle bruker metoden med å vaske rent under, fjerner alt av deksler, for å sprøyte inn i kanaler, hulrom, dørstolper m.m, og tilslutt påfører en beskyttelse. Priser mellom 3.200 og 5.500,- Kom over et firma som fremdeles bedrev oljebehandling, koster 1/3 men er kritisert for å være gammeldags metode som spiser gummi/ foringer og reagerer med pvc.

Hva synes du om dette?
Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #1 på: november 04, 2009, 14:15:06 pm »

Hadde oljebehandling på en Mazda jeg hadde. Funka VELDIG bra på den hvertfall. Så ikke noe til gummispising der hvertfall.
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: november 04, 2009, 14:43:06 pm »

Vil prøve på å dele mitt syn på dette. Eg trur at stål, blikk jern har noke til felles som gjer at det bør rustbehandles.
Dersom ein ser på jern e.l. som har rusta i fuktigt miljø, er det som regel ubehandla, og derfor syner det seg at å behandle dette før det begynner å ruste er lurt.
Hvis ein tenkjer seg nyt reint jern eller stål... og legg dette under eit mikroskop, så vil ein sjå at strukturen i dette vil være mottagelig for fuktigheit. -(det trekker fuktighet litt inn i overflata)
Når ein f.eks smører på når det er nytt... eller etter at ein har f.eks sandblåst, så ville det nok være best å få tilført penetrerende olje fortast mulig, trur nok eg. Når det då har stått og "trekt" ein time eller to, så er det likegyldigt meiner eg kva mirakelmåling som vert påført etterpå... men det er ikkje likegyldigt dersom det ligg att ei hinne med oljefilm på utsida. (Den hinna reagerer ofte med andre kjemiske målingsammensettingar) Derfor bør ein etter den første påføringen tørke av igjen den overskytende oljen, og la det så tørke eit døgn e.l.
- Når ein då overflatebehandler med diverse måling, så er dette mykje bedre enn om en f.eks starter med "mirakelmåling" som legg seg på utsiden av jernet\stålet... og som kanskje vil resikere at fuktigheita påny kjem innom målinga, med det tilfølge at målinga flassar av igjen.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: november 04, 2009, 14:43:33 pm »

Tror det verste du kan gjøre er å gjøre ikke noe...
Bilen min kjøpte jeg med gammel tectyl. Ulempen er at jeg overså et par hull når jeg kjøpte den, fordelen er at det er generelt lite rust...
Tror ikke jeg vil tectylere igjen uten at jeg vet det er 100% rent og fritt for rust under.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: november 04, 2009, 15:12:05 pm »

Ja, hva gjør man om man har en bil med gammel tectyl med noen sprekker og litt smårust her og der? Er det mulig å få bilen sprøytet med olje eller lignende for å kunne fremskynde helrestaureringen noen år? Tenker da spesielt på bruk vinterstid med noe som beskytter mot salt og grus kombinert med slapsete føre.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 04, 2009, 15:40:41 pm »

Lurer på det samme her - Bobla mi kunne trengt en ny understellsbehandling, men jeg vet veldig lite om hvilken type behandling som vil funke best på en så gammel bil som jo er nødt til å ha noen rustflekker hist og her, og ikke minst hva slikt typisk koster...
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #6 på: november 04, 2009, 17:08:44 pm »

Ja, hva gjør man om man har en bil med gammel tectyl med noen sprekker og litt smårust her og der? Er det mulig å få bilen sprøytet med olje eller lignende for å kunne fremskynde helrestaureringen noen år? Tenker da spesielt på bruk vinterstid med noe som beskytter mot salt og grus kombinert med slapsete føre.
Det saltet som kommer forbi f.eks Tectyl, maling og ved eventuell mangel på olje i metalloverflaten, vil umiddelbart starte rustprosessen.
Det gjelder altså å ha så god kontroll på sitt "jern\stål" at det ikke kommer til hverken fukt eller salt...
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 04, 2009, 20:29:24 pm »

Antageligvis er "det minst farlige" å sprøyte på olje. Fikk fra kunde en hjemmelaget maskin i sort ubehandla stål, som var oppbevart ute de siste månedene. Vi måtte i gang med en del preservering, oppmykning i ledd og smøring, men der hvor det hadde vært en liten lekkasje fra hydraulikkanlegget, så det ut som om det var nytt stål. Ingen antydning til rust, og en fin mørk overflate. Så jeg tror olje er en bra ting å peise på med frem til restaurering.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pkeng
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Raufoss


Vis profil

« Svar #8 på: november 04, 2009, 20:58:02 pm »

Det er alltid lurt å rustbehandle. Hvis det er overflaterust under bilen, det er det ofte kan du først ha på olje, f.eks Ovatrol eller sagkjedeolje. Begge oljene er noe seige og vil trekke seg inn i overflaterusta og stoppe videre rustdannelse. Over dette kan du smørre på tectyl eller lignende, men vent til olja har tørket. Sandblåsing er selvsagt bra ,men det er ikke alltid lett å gjøre om man ikke har plukket ned hele bilen.
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: november 05, 2009, 09:23:13 am »

Er det noen firmaer i Osloområdet som oljer biler? Eller driver alle bare med Tectyl?
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #10 på: november 05, 2009, 10:57:45 am »

Vi får se hva det blir til, det er alltid kjekt med andres erfaringer og meninger. Noe må gjøres uansett, men om det blir selvvask og påføring av noe midler på egen hånd -eller full rustbehandling hos et antirustsenter finner jeg ut når bilen renses under.

Vet at Funderud ( http://www.antirust.no ) driver med oljebehandling, dog kritiserte alle antirustsentere jeg snakket med det de driver med, oljebehandlign, av grunner jeg beskrev i første post.
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #11 på: november 05, 2009, 11:09:01 am »

Jeg har behandlet alle mine biler hos Funderud , det har fungrt utmerket uten noen problemer med pakninger og slikt, har behandlet vinterbilen hvert 2 år siden 1991 og den har ikke fått noen større rustangrep på understellet, bilen er en VW 1500 automatic fra 69
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #12 på: november 05, 2009, 11:48:41 am »

Og du har undersøt grundig for angrep? Må man gjenta behandlingen hvert annet år fordi oljen forsvinner? Da kan man vel bare bruke vanlig tectylbehandling, som koster mer men holder lengre?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: november 05, 2009, 11:57:32 am »

Og du har undersøt grundig for angrep? Må man gjenta behandlingen hvert annet år fordi oljen forsvinner? Da kan man vel bare bruke vanlig tectylbehandling, som koster mer men holder lengre?
Eg meiner altså at olje (f.eks ny Owatrol) som er så tynn og penetrerende vil legge seg i små mengder i metalloverflaten...(sjølv om ein tørkar av etter ein times tid) og som ligger der å stenger for fuktighet i overflaten, som elles gir fuktlommer for kondens som skyver av (flassing) måling og ev. tektyl. Eg har iallefall sett mange slike punkt... der der etter alle kunstens reglar er påført Tecyl også. Tectyl er "etterbehandling"
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: november 05, 2009, 12:41:24 pm »

Så er oljebehandling OK eller NO-go?
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #15 på: november 05, 2009, 13:07:00 pm »

Hva med Linolje ? ( Har fungert bra på sommerbilen i mer enn 10 år )   ( Biltema )
Loggført

tlf: 40843606
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #16 på: november 05, 2009, 13:15:35 pm »

Når gjelder Funderuds sin olje så får de spesialblandet sin olje av, var det Shell eller et annet slikt selskap..
Loggført
Arne.
Seniormedlem
****
Innlegg: 344
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #17 på: november 05, 2009, 14:39:21 pm »

Enig med nk, linolje er bra å bruke.
Loggført

95941918
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #18 på: november 05, 2009, 14:57:22 pm »

Hva med Linolje ? ( Har fungert bra på sommerbilen i mer enn 10 år )   ( Biltema )
Jo men eg prøver altså å forklare om "forarbeide" Penetrerende oljer, (tynne ikkekokte oljer), der dette er nødv. og etterarbeide m f.eks maling, Tectyl e.t.c og gjerne linolje (der rå linolje er kalde harpiksoljersom brukast til impregnering av furutre) mens f.eks Kokt Linolje er meir lik lakk...og vil nok ikkje trekke inn men ligge på utsiden...ja som Tectyl igjen. Owtrol har altså laga ei tynn olje som då vil lgge seg inn i porene i overflata av metallet. (bedre det enn at det kjem kondens fra fuktig vær og miljø bakom understellsbehandlinga di. Blunker
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #19 på: november 05, 2009, 15:00:18 pm »

owatrol er bra greier, har brukt det mye, det er spesielt en Finne som liker og rullemale bilene sine med Owatrol.......
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #20 på: november 05, 2009, 15:05:08 pm »

owatrol er bra greier, har brukt det mye, det er spesielt en Finne som liker og rullemale bilene sine med Owatrol.......
Ja, og dersom en ønsker å forsegle rusta på ratlooken. Gliser
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: november 05, 2009, 15:20:24 pm »

Kan det være en enkel/billig løsning å vaske bilen med underspylingsprogram, la den tørke noen timer og så peise på med et par flasker linolje? Denne f.eks.: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83121
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #22 på: november 05, 2009, 15:27:42 pm »

Som noen over påpekte, noen grep i den retningen må være bedre enn ingen. Ulempen med å gjøre det selv er vel at man ikke nødvendigvis kjenner til/ eller kommer til alle kriker og kroker på bilen sin da jeg tror antirustsentre bruker spesialutstyr for å komme til. Med bunnplate og inni skjermbuer er vel en smal sak.
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: november 05, 2009, 15:34:09 pm »

Kan sikkert være smart å plukke av eller dekke til dekk og bremser. Kan bli spennende kjøreegenskaper om de er sausa inn med olje...
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #24 på: november 05, 2009, 19:02:55 pm »


Sagkjedeolje er kongesaker... Brukt masser av dette og koster nada i forhold til alt anna Gliser

Kjøpes hos Felleskjøpet i mengder.... Gliser

Men dette er jo seff ikkeno for di som skal lakke etter på og som vil ha show n' shine...
Mine biler er ikke slik, derfor denne behandling he he he....
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!