mai 03, 2024, 19:43:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: har fått en stygg rasling i motor, t4 2l  (Lest 11108 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #30 på: mai 04, 2010, 14:35:56 pm »

Noko drit i clutchuset? trøstelager? gammal tørr simring rundt svinghjulet, eller so må du justera ventilane dine igjen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: mai 04, 2010, 14:47:50 pm »

Sitter ikke bensinpumpa i bunnen der... ?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #32 på: mai 04, 2010, 19:54:14 pm »

Det hakket som er i ventilfjær-brikkene dine skal ikke være der uansett. Ved for lange støtstenger og justerkruen skrudd for langt ut kan vel dette skje. Ett eller annet galt med ventilmekanismen er det der i hvertfall...

Slikt spor i ventilfjær-brikken skal en del til for å få bare ved "ujusterte ventiler"...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #33 på: mai 05, 2010, 15:05:34 pm »

det hakket er på andre siden av der lyden kommer fra, og ventilen det gjelder er kontrolert flere ganger.
og jeg også trur det er noget fel med ventil systemet på høgre side
« Siste redigering: mai 05, 2010, 16:21:06 pm av roskilde02 » Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #34 på: mai 05, 2010, 19:30:05 pm »

når jeg tar og beveger støtstanga inn i løfteren så er det samme lyd, så da kommer rasslinga derifra.
er det da utslitte løftere??
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: mai 05, 2010, 23:22:14 pm »

Eller for støtstanga
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #36 på: mai 06, 2010, 05:37:07 am »

Trustelager til klutsj og starterdrev. Hvis raslingen kommer når motoren belastes hardt, kan du mistenke tenningsbank. Rasler det på tomgang er det nok mekanisk skrangel. Ventilmekanisme lager klikkelyd på tomgang.
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #37 på: mai 06, 2010, 09:12:24 am »

Eller for støtstanga

??
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #38 på: mai 06, 2010, 09:52:27 am »

Utslitte hydrauliske løftere
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #39 på: mai 06, 2010, 11:00:29 am »

Har sett noen motorer tidligere med løst svinghjul. Starteren kan jo også henge med svinghjulet hvis den ikke går tilbake...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #40 på: mai 06, 2010, 12:12:26 pm »

det er mekaniske løftere, har fått ut alle på ene sia og den ene er (bulk) innover...så mulig den har gitt seg..
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #41 på: mai 06, 2010, 14:58:07 pm »

da er de byttet på den ene sia..fortsatt rasling, men kanskje litt mindre..vanskelig å bedømme. ta de ut på andre sia også tenker jeg..
høres veldig ut som lyden når man dunker med støtstanga inn på løfter..
kan kam drive å tulle med sånn lyd??
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #42 på: mai 06, 2010, 15:26:18 pm »

Hvor stor klaring er ventiler justert på? Sjelden du får lydløse støtstenger i en t4 med mindre du har nesten 0 i klaring.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #43 på: mai 06, 2010, 15:36:15 pm »

0,15mm er målet...
men en sånn stygg rasling skal det nok ikke være.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #44 på: mai 06, 2010, 16:21:09 pm »

da er de byttet på den ene sia..fortsatt rasling, men kanskje litt mindre..vanskelig å bedømme. ta de ut på andre sia også tenker jeg..
høres veldig ut som lyden når man dunker med støtstanga inn på løfter..
kan kam drive å tulle med sånn lyd??

Er dette slike ELENDIGE løftere med løse plater inni ? Kjøpte et sett med slike løftere av Aaen en gang , og med de kan dette skje. Den plata som går ann og ta ut inne i løfteren "strekker seg" og til slutt ryker. Dette kan skje enten ved at den ikke tåler fjær-trykket , eller ved en eventuell feil i ventilmekanismen din som gjør at det stanger i mot.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #45 på: mai 06, 2010, 16:35:52 pm »

nope, ser itte sånn ut. massive mekaniske løftere
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #46 på: mai 06, 2010, 20:56:55 pm »

bytta støtstenger på ene sia i stad, virker som lyden ble mindre...så da blir det bytting på andre sia over helga tenker jeg.
ser ut som kulene i endene er slitne i forhold til de på delemotor...noen som har vært borti at det kommer slitasje der??
« Siste redigering: mai 06, 2010, 21:12:17 pm av roskilde02 » Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #47 på: mai 11, 2010, 14:18:04 pm »

tok av vippearm akslingen igjen, og ser bedre etter... da ser jeg at ventil har fått juling der hvor armen dytter ned ventil..blåste igjennom armen og måtte bryke mer trykk for å blåse gjennom der i forhold til den andre...så nå er det satt på akslig og armer fra delemotor i håp om at det er der det ligger..
er det bra oljetrykk igjennom vippearm eller siger det bare gjennom??
teorien er at om armen ikke får olje til aksling så går dette tregt når det blir varmt..
er ikke helt sikker på om det var tett eller ikke, men jeg prøver nå detti.
bare vente til motor blir kald så jeg får justert igjen Tvilende
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #48 på: mai 11, 2010, 17:35:47 pm »

Husk at du bør vente over natta for å få motoren ordentlig kald, før du justerer ventiler da. Ellers risikerer du at de får feil klaring om du justerer til vanlig klaring.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #49 på: mai 11, 2010, 17:39:12 pm »

Husk at du bør vente over natta for å få motoren ordentlig kald, før du justerer ventiler da. Ellers risikerer du at de får feil klaring om du justerer til vanlig klaring.

Nåja..
Trenger nok ikke vente så lenge. Pleier å justere på 0,20 når motor er kald, og trang 0,15 når varm.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #50 på: mai 11, 2010, 17:59:33 pm »

skal den ikke ha 0,15 kald??
men kan det være at ventilen er skeiv og at stempel slår den oppatt?? for i teorien så kan stempel stenge ventil om den står oppe og lukke før neste insugsrunde??
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #51 på: mai 12, 2010, 21:40:24 pm »

Tanken er vel at det ALLTID skal være klaring når motoren er varm, og tilogmed når den er kjempevarm.
Om den er 0,10 eller 0,25 kald så er det uint. Det skal stemme når motoren går og ikke når den står.
Tipper 0.15 kald er det VW fant ut i sin tid. Med BARE originale deler så stemmer nok dette.
Ventilen må plass i setet sitt for å avgi varme til toppen og forhindre brente seter/ventiler.
Loggført

Har laaang VW-pause.
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #52 på: mai 13, 2010, 13:47:23 pm »

oioi



fant ingen løse deler inni der når jeg tok av og stempel ser helt fint ut...
« Siste redigering: mai 13, 2010, 13:50:28 pm av roskilde02 » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #53 på: mai 13, 2010, 15:26:48 pm »

Mistet ventilsete ja, ikke uvanlig på 2.0 literene det...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #54 på: mai 13, 2010, 15:50:23 pm »

mistet ventilsete?? kan det tas av?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #55 på: mai 13, 2010, 16:08:58 pm »

De skal vel normalt ikke kunne tas ut eller falle ut uten videre nei. Men du ser klart på det nederste bildet at ventilsetet enten er helt borte, eller har blitt banket langt inn i toppen. Ventilen sitter jo mye dypere enn de andre.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #56 på: mai 13, 2010, 16:32:12 pm »

tok ut en ventil som dere ser....fulgte vel med en del som egentlig sku sitti i toppen....gjør ialle fall det på de andre.
denna har fått litt juling denna og, den har sprekki i ene enden, men ingen ''løse'' deler

Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #57 på: mai 13, 2010, 16:35:49 pm »

Det som fulgte med ut var styringen til ventilen. Det sammen med mistet sete er nok grunnen til ulydene du har hørt! Setet har sikkert blitt banket i småbiter og forsvunnet ut eksosen. Ser tydelige tegn på at noe har rota rundt inni forbrenningskamrene, alle de hakkene og merkene.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #58 på: mai 13, 2010, 20:51:42 pm »

da kan jeg vel si at denne saken er løst...får se når jeg får satt alt i sammen igjen. bytter topp, stempelringer og sliper ventiler..+ pakninger i samme slengen.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!