mai 03, 2024, 16:28:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Behandling av nytt eksosanlegg, ovnslakk ?  (Lest 11786 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: desember 25, 2009, 19:21:08 pm »

Skal ha på et ettermarkeds eksosanlegg men vil behandle det med noe først.

Tenkte å sandblåse det først og behandle det med noe samme dag.

Er det ovnslakk som anbefales ? Hvilken type ? Hvor kjøper jeg dette i kvanta nok til å dekke et anlegg og ormbo ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 25, 2009, 19:30:02 pm »

Eg har brukt "Hot paint 600oc" med stort hell! Kjøpte den på eiksenteret, hugsar ikkje heilt merke men den var billig. Ingen tegn til rust på potter etter 1,5 år Er vanlege sprayboksar, ca 50kr stk trenger vel maks 2 stk til komplett anlegg
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: desember 25, 2009, 19:32:53 pm »

Nja, men mener at noen her inne hadde brukt ovnslakk og at dette skal fungere veldig bra.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: desember 25, 2009, 19:42:20 pm »

Er vel så å sei det samme som ovnslakk det eg har brukt då,,

Men her er eitpar liknande trådar:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,13754.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12561.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10590.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: desember 25, 2009, 19:53:12 pm »

Takk for linker, søking ja, kanskje jeg burde prøve det en gang.

Powercoat fra Tess hørest ut som noe gode greier. Tess ligger 200 meter fra jobb så det er lettvint også.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: desember 25, 2009, 20:04:21 pm »

Trur det er bra greier ja! Sikkert bedre enn vanleg ovnslakk
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #6 på: desember 26, 2009, 02:38:21 am »

Er egentlig på utskikk etter det samme. Sett litt på Powercoaten, men er ikke helt sikker.
Finnes det ikke noen to-komponents lakk som er bra? Har jo bedre annlegg til å være sterkere.
Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: desember 26, 2009, 08:26:13 am »

Skal ha på et ettermarkeds eksosanlegg men vil behandle det med noe først.

Tenkte å sandblåse det først og behandle det med noe samme dag.

Er det ovnslakk som anbefales ? Hvilken type ? Hvor kjøper jeg dette i kvanta nok til å dekke et anlegg og ormbo ?

Ja som Tistlo har eg og god erfaring med Hot paint på sprayboks (toler jo opp til 600grader) men eg bruker ogso owatrol på eksosanlegg...brenner seg inn i metallet først, og så sprayer eg etter der det viser seg behov. Heldt litt auge med denne prosessen til anlegget har vore godt oppvarma.
Det er klakar med møk som aldri vert vaska av etterkjøyreturane som sørgjer for rustete eksosanlegg på desse luftkjørde bilane.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: desember 26, 2009, 11:19:53 am »

Jeg har brukt Biltema sin varmebestandige lakk "Hot Paint 600 C" på grenrøra på T4 motoren min, men denne flasset av så snart røra ble varme. Grenrøra ble sandblåst og lakket ganske snart etter dette med flere lag, men det hjalp visst ikke.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Varmebestandig-lakk/
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #9 på: desember 26, 2009, 11:35:54 am »

Jeg har brukt Biltema sin varmebestandige lakk "Hot Paint 600 C" på grenrøra på T4 motoren min, men denne flasset av så snart røra ble varme. Grenrøra ble sandblåst og lakket ganske snart etter dette med flere lag, men det hjalp visst ikke.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Varmebestandig-lakk/
Ja heilt inne på grenrøra flasser det nok... for der er det jo mykje meir enn 600 grader, er rødglødende av og til der, men der ruster det jo omtrent ikkje heller. Dett ser eg godt på traktora, der held potta seg fin å blank...(eller svart... som nymalt, med denne spraylakken) og inne på manifoldane kan det vere nesten rødglødende.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 26, 2009, 12:40:13 pm »

Ovnslakken varer en stund, men du må ha en årlig etterbehandling på de varmeste områdene.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: desember 26, 2009, 14:38:01 pm »

Prøver nok powercoat jeg. Anlegget mitt er et billig anlegg uansett så det er ikke meningen at det skal vare evig. Men det er nytt og kun lakkert med noe tynn lakk. Ser for meg å sandblåse dette, sikkert gjort på 15 minutter, og deretter bruke denne powercoaten.

Gidder ikke etterbehandle. Det får holde så lenge det holder så blir det rustfritt anlegg etter hvert.
Loggført

1961 T1 - Custom
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #12 på: desember 31, 2009, 10:24:33 am »

Lady interiør maling !!
En kjenning brukte det på en grill på jobben. Dette etter det ble dyrt i lengden å bruke varmebestandig maling som bare flasset ! Gikk over til nevnte maling for å spare penger. DET holdt. Han brukte det etterpå på eksosen på motorsykkelen, så fint ut og holdt !
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #13 på: desember 31, 2009, 11:03:48 am »

Eg har bruka hot paint lakk frå europris legg på 2-3 lag og varmar det opp til 160 grader etter lakking då herdar lakken holder i årevis.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 31, 2009, 11:16:26 am »

har brukt hot paint fra bill hirch selges av gasolin trur det er 1200 grader den tåler ser veldig bra ut enda på min1303
ellers er jøtul sin ovnslakk veldig bra har og brukt auropris sin varmelakk på MC sylindrer der holder den veldig bra billig er den også.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #15 på: desember 31, 2009, 22:31:29 pm »

Jeg monterte nytt anlegg i 1997 uten noen form for ekstra lakk eller rustbeskyttelse, og nå etter ca. 7000 sommermil er det fremdeles helt og i orden. 
Loggført

tlf: 40843606
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: januar 01, 2010, 08:03:31 am »

Jeg monterte nytt anlegg i 1997 uten noen form for ekstra lakk eller rustbeskyttelse, og nå etter ca. 7000 sommermil er det fremdeles helt og i orden. 

Ja og dersom en passer på å holde eksospotta rein...slik at det ikkje legg seg klaker med møkk på og som virker som "trekkpapir" så fort det blir fuktig ver.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #17 på: januar 01, 2010, 15:35:42 pm »

Som de fleste andre her så har jeg også brukt "hot paint" på et par eksosanlegg og på noen mc'er, og det holder greit. Men jeg har hatt enda bedre hell med jøtul ovnslakk. Den får man på boks, å den er ganske tynn og kan sprøytes. Ikke nok med det at den er varmebestandig, men den beskytter også mot rust. Så hvis du sprøyter eller maler eksos anlegget ditt med 2-3 lag av jøtul ovnslakk så holder det!

Ikke nok med at det holder, det vil også bli litt mer rustbeskyttende enn kun med hot paint. Lakken ser ganske blank ut rett etter man har lakket den, men blir ganske matt etter at den får brent seg inn/varmet seg opp. 

Jeg er iallefall veldig fornøyd med det resultatet, så det er bare et forslag i tillegg til de andre du får. Spesielt dyr er ikke boksen heller, mener jeg ga rundt 150 kr for en boks på rundt 300ml, og det holdt til mitt bruk.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!