mai 03, 2024, 21:02:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: porschehjul og bolter  (Lest 12588 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #30 på: april 14, 2010, 12:36:49 pm »

Hvilken bil Kjetil, Porsche eller vw? Har jo blandet det allerede eg så............

Jeg så bare på bildet over som viser at Endre har pinnebolter allerede. Disse er da enten presset på plass eller skrudd på plass ref linken over fra cip1. Uansett så vil jeg tro det er muttere og ikke hjulbolter som EndreS er ute etter, ref mitt svar over her. JHU sitt svar gjelder bolter, mitt gjelder muttere.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: april 14, 2010, 15:20:22 pm »




For meg ser det ut som Knotens test er feil utført, siden anlegget til boltene er i bunn og ikke i topp.
Jeg har kjørt i noen sesonger med T3 Taiwan muttere på original fuchs, og sett at detaljering (quick) lakken har forsvunnet bak hele mutteren.
Det har jeg alltid tolket som at mutterne var riktig.
Men så for jeg har fått låne radius lære skal jeg sjekke opp radius på de forskjellig boltene.
[/quote]

spørs hva du mener med feil da.
bildet lyver mulig litt. men man ser tydelig att selve utofrmingen på kula er forskjellig.
en kule er ikke en kule så lenge den ene er f.eks litt ekkeformet.
nå er det en stund siden jeg sjekket detta. men mener ikke T3 mutteren er for stor.
slik att anlegget kommer i toppen på forsenkinga i felgen.
nå er dette testet på Porsche Turbo hjul/boxster hjul som egentelig skal ha bolter
men fra Porsche hold skal det være samme "kon"/radie
siden man kjører med nyrere Porsche felger (les Turbo/cup hjul )på biler beregnet for muttere (Fuchs)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #32 på: april 14, 2010, 19:03:09 pm »

Jeg har kjøpt inn slike: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D6691 til mine orginale fuchs. Har ikke sjekket om de passer, må vaske skiten/støvet av felgene før jeg kan finne anleggsflaten mot felgen. Noen andre som har prøvd disse?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: april 15, 2010, 19:56:57 pm »

sjekket litt nærmere i går.
JHU har rett .
sjekket mange  T3 muttere og de fleste var samme som porsche mutteren jeg hadde .
målt også med sånn Radie dings til R14 begge typer.
men ett par av T3 mutterene hadde en annen bue på kula.
mulig disse ikke var originale mutter eller hadde skade/slitasje/vært feilmontert  en eller annen gang.
rotet bare i hjulboltmutterspacer kassa...
mulig en slik jeg fikk pølsefinga borti ved 1 test.

men ingenting er bedre en billige T3 deler som kan brukes på andre ting Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: april 15, 2010, 20:31:59 pm »

knipset noen bilder:

Porsche mutter foran , T3 mutter bakider


* DSC08776.JPG (197.81 KB, 686x600 - vist 191 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: april 15, 2010, 20:35:47 pm »

T3 mutter vs  T3 bolt ( skrudd av en T3...med forbehold att denne ikke er original.....da det er AUDI merke på bolten.)

skulle tro bolt og mutter som kommer fra samme bil har samme Radie/kurve... ? ? ?
siden T3 2wd har bolter foran og muttere bak.T3 syncro muttere  F&B


* DSC08784.JPG (130.02 KB, 682x600 - vist 160 ganger.)

* DSC08785.JPG (226.09 KB, 800x600 - vist 165 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #36 på: april 15, 2010, 20:35:58 pm »

Hva er vektforskjellen?  Glad
« Siste redigering: april 15, 2010, 20:42:18 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: april 15, 2010, 20:37:09 pm »

hmmm. skal sjekke 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: april 15, 2010, 20:52:42 pm »

Porsche 996/boxster bolt vs porsche mutter.



* DSC08793.JPG (213.1 KB, 668x600 - vist 182 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: april 15, 2010, 20:55:10 pm »

vekt  Gliser


* DSC08786.JPG (132.51 KB, 640x480 - vist 180 ganger.)

* DSC08787.JPG (144.3 KB, 640x480 - vist 168 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: april 15, 2010, 20:57:37 pm »

16,2 gram pr bolt spart i vekt
x 20 muttere

=322 gram total vektbesparelse.

ca en medium Zitaburger
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: april 15, 2010, 20:59:58 pm »

eller

1m²    1mm tykkelse  stålplate veier 8kg 
dvs 0.008Gram pr mm² 
ett hull med 30mm diameter er 706.5 mm²
706.5 x 0.008g = 5,65Gram pr hul

322/5,65G=56.99 hull
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #42 på: april 15, 2010, 21:19:25 pm »

 Osteaktig

Good one!

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #43 på: april 15, 2010, 21:28:18 pm »

Og så var det dette med roterende vekt da..  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #44 på: april 15, 2010, 22:56:42 pm »

sjekket mange  T3 muttere og de fleste var samme som porsche mutteren jeg hadde .
målt også med sånn Radie dings til R14 begge typer.

Flotte greier, viser på at VW er konsekvente fra bay til T5... R14 på hele fjøla
Og i morgen skal jeg hente radie malen min...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #45 på: april 15, 2010, 23:41:54 pm »

jeg har et greit utvalg diverse varianter i garasjen, og fra hva jeg kan se så har flat-4 og mws repro samme radie, noe som sikkert er R12, mens cookie cuttersa til Jens Ole som fortsatt ligger her har større radie, og mine repro hjulmuttere ligger kun ann innerst slik som JHU beskriver. disse flat-4 hjula er 1-2 år gamle, altså ikke fra de helt nyeste produksjons-runna
Loggført
MortenN
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #46 på: september 30, 2010, 10:06:42 am »

Hva ble konklusjonen her? At bolter fra T3 kan brukes?

Når jeg hadde Fuchs på 03en min var det pinnebolter som var skrudd inn i trommelen og med orginale Porschemuttere ytterst. Og det funket veldig fint i de 7 årene jeg kjørte med det...men er det godt nok at pinneboltene bare skrues inn i trommelen? Bør de festes bedre?  Osteaktig



Loggført

1967 Karmann Ghia Cab
x - 1974 1303s "Greenbug"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: september 30, 2010, 10:29:52 am »

Hva ble konklusjonen her? At bolter fra T3 kan brukes?

Ja T3, T4, og T5 kan brukes.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!