mai 03, 2024, 20:34:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Classic 20-50 olje  (Lest 11637 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: juni 02, 2010, 21:08:10 pm »

Noen som har vært borti den oljen fra Bilextra? Oljetrykket har falt med 0,5 bar når olje er god og varm ( fra 3 til 2,5 bar i 80km/t en varm sommerdag ) har kjørt på Mobil1 20-50 og Castrol racing 20-50 tidligere. Den får gå for denne sesongen, blir ikke brukt så altfor mye i år uansett... aldri ledig når man har hus...
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2010, 21:13:31 pm »

Dersom det er Comma olje du har brukt (metall kanne), så er Comma og Mobil olje tappet på samme sted og har samme eiere. Men om de er eksakt like skal jeg ikke si sikkert. Vet bare fra flere som sett tappingen at de tappet olje fra samme plass på Comma og Mobil kanner....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 02, 2010, 21:33:32 pm »

Er metall kanne ja. har byttet oljepumpedeksel siden sist, men hvis det skal ha noe å si bør jo trykket være lavere når olje er kald også.. ?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 02, 2010, 21:36:27 pm »

Mobil1 olja jeg har brukt var full syntetisk, classic er mineral
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: juni 02, 2010, 21:39:32 pm »

Burde ikke ha noe og si om de har samme spesifikasjon, men jeg har ikke de foran meg?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: juni 02, 2010, 22:37:17 pm »

VW er oljekjølte. Varme dager gir lavere trykk, men større sirkulasjon. Det er mange meninger om olje til luftkjølt. Mange mener at mineralolje transporterer varme bedre enn syntetisk.
På min 1915 cc T1 motor måtte jeg ha en ekstra oljekjøler for å holde temperaturen under 110 -120 grader når jeg kjørte fort på varme dager. På min wasserboxer var det Biltema 5W50 syntetisk som ga best oljetrykk ved varm motor. Har bare brukt denne oljen på Caravellen siste 200000 km. Den har nå gått over 330000 km, og den bruker ikke olje ennå (skiftet olje hver 7-8000 km). På mine luftkjølte bruker jeg mineral 20W50 (min 914 har Biltema 10W40 nå, skal få 20W50 snart), litt usikker på hvor riktig det er. (Oljen skal i prinsippet være så tynn som mulig for å flyte lett rundt i hele motoren og transportere varmen ut til kjøleren) Kanskje noen her har reelle fakta/målinger rundt dette? Gene Berg anbefalte alltid tynn olje. Han mente også at hvis motoren ble varm, var det noe feil med motoren, og at feilen burde rettes i stedet for å sette på store kjølere.
Loggført
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juni 03, 2010, 15:24:16 pm »

Kanskje du har for tykk pakkning mellom pumpelokket og oljepumpa.
Pakkningen skal være så tynn som mulig.Helst den som er "matpapir"tynn,og kun "fukte" den med evnt.pakkningsement.
Dette ifølge Erik"Jee"Og det stemmer nok.For jeg hadde 5bar på kald olje på tomgang og nesten en halv bar på tomgang med varm olje.Skrudde av pumpelokket og sjekket.Der var det nesten en halv millimeter med pakkningsement inkludert pakkningen.Gjorde rent lokket og pumpa.Ny tynn pakkning med minimalt med sement.Ca.2/10 millimeter.Tett og bra trykk.Varm motor holder nå 1.5bar på tomgang.Kjører med 20/50 Kendall olje.Og har Full flow lokk.
Mvh Kim
« Siste redigering: juni 03, 2010, 15:28:14 pm av Kim Larsen » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: juni 03, 2010, 17:03:48 pm »

Er det fortsatt noen som tviler på at syntet er helt overlegen mineralolje på samtlige områder? Mindre friksjon = mindre varme.   

Kim er inne på noe viktig med bruk av pakninger og "sement" eller silikon. Jeg benytter selv de tynneste pakningene som jeg kun fukter med fett. Dette lekker ikke en dråpe olje. Oljetrykk 35 psi ved å vri på nøkkelen og 60 psi på tomgang. Når oljen har 90 gr så har jeg 30 psi på tomgang og deretter øker den suksessivt med turtall.

Mvh
BB



« Siste redigering: juni 03, 2010, 17:05:21 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 03, 2010, 17:09:34 pm »

En annen ting verdt å nevne, om man har en motor som i mange år ha gått med mineral og plutselig bytter til syntetisk kan man få seg en overraskelse. Dette er derimot ikke den syntetiske oljens skyld, den gjør bare jobben sin - for bra Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juni 03, 2010, 22:14:05 pm »

En ting å tenke på, er at  f. eks en 10/40 olje er 10 olje ved 20 grader, og 40 olje ved 80 grader.
En forskjell mellom mineral og syntetisk, er at ved f.eks. -10 grader er mineralolja tykkere enn syntetisk olje, og ved 110 grader er den tynnere enn den syntetiske.
En syntetisk olje er en "naturlig" multigradolje, det er ikke mineralolje. Den er "omformet", og når den blir slitt (det er molekylstrukturen i olja vi prater om nå), vil den gå mot singelgradolje igjen (sin opprinnelige form).

Så syntetisk er stort sett alltid best i mine øyne.
Av en eller annen grunn kjører jeg med Biltema's classic 20/50 og er godt fornøyd...

Men vil egentlig ha en 15/50 delsyntetisk olje, men veit ikke hvor jeg får tak i det.

Det største "problemet" med syntetisk, er at du risikerer å løsne all gammal dritt inne i motoren, som er brente rester etter mineralolja. Og at man bør velge en synt olje med tykk viskositet til gamle motorer, noe som ikke er lett å finne.
« Siste redigering: juni 03, 2010, 22:15:50 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juni 03, 2010, 23:08:25 pm »

På ein nyoverhalt motor, som då har fått fjerna all gammal drit inni seg, er det då ein god ide og begynna å bruka syntetisk olja frå fyrste stund og utover??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Edvolks-Spjutarn
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Dals-Ed Sweden


Vis profil

« Svar #11 på: juni 03, 2010, 23:14:22 pm »

hej folkens. har en 1679 cc motor i min bubbla å körer just nu på mineral 15-40 olja men ska byta till mineral 20-50 rätt snart, men såg idag när jag körde på vägen att om jag ligger runt 85 km eller fortare så vill oljan gå upp i 110-115 grader å sjunker till 75-95 grader om jag kör saktare runt 50-75 ät detta normalt? =)  har ett externt oljekyl
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juni 04, 2010, 06:39:54 am »

På ein nyoverhalt motor, som då har fått fjerna all gammal drit inni seg, er det då ein god ide og begynna å bruka syntetisk olja frå fyrste stund og utover??

Nei og grunnen er enkel, syntetisk olje smører så godt at du ikke klarer å kjøre inn sylinderne dine på syntetolje. Derfor vil jeg anbefale deg å kjøre inn motoren med helt ordinær mineralolje til dine sylindere har "satt" seg. Du kan feks sjekke dette med en kompressjonstest. Jeg kjører fortsatt på den rimeligste Castrol oljen på min egen motor men kommer til å bytte etter at jeg er ferdig med mapping og innkjøring.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juni 04, 2010, 17:34:40 pm »

hej folkens. har en 1679 cc motor i min bubbla å körer just nu på mineral 15-40 olja men ska byta till mineral 20-50 rätt snart, men såg idag när jag körde på vägen att om jag ligger runt 85 km eller fortare så vill oljan gå upp i 110-115 grader å sjunker till 75-95 grader om jag kör saktare runt 50-75 ät detta normalt? =)  har ett externt oljekyl

Min erfaring er at dette stemmer.Men ved 80-100km/t ligger olja mi på 95grader.Og i 100km/t-140km/t på rundt 105-110grader.
Temperaturen ute har også innvirkning på kjølingen.Har 1641cc i buss.Med orginal doghouse kjøler og ekstern kjøler på full flow uttaket etter oljefilter.
Mvh Kim



Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #14 på: juni 04, 2010, 22:32:30 pm »

syntetisk olje har med varme og kulde og gjøre.

kjører du bobla om vintern, må du ha syntetisk olje da den holder seg tynnere i kulda.
kjører du bare om sommern lønner det seg bedre med vanlig olje, da den er tykkere i varmen.
« Siste redigering: juni 04, 2010, 22:37:28 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: juni 04, 2010, 22:56:31 pm »

syntetisk olje har med varme og kulde og gjøre.

kjører du bobla om vintern, må du ha syntetisk olje da den holder seg tynnere i kulda.
kjører du bare om sommern lønner det seg bedre med vanlig olje, da den er tykkere i varmen.

Hæ? Come again?

En 20/50-olje f.eks har samme viskositet ved samme driftstemp uansett om den er syntetisk eller mineralsk. Men den syntetiske beholder de samme egenskapene lengre enn den mineralske, og den smører generelt bedre, og syntetisk olje kan beholde ønskede smøreegenskaper og viskositet over et langt større temperaturspenn enn en mineralsk. Er dette så vanskelig å forstå, da?
Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #16 på: juni 04, 2010, 23:07:08 pm »

syntetisk olje har med varme og kulde og gjøre.

kjører du bobla om vintern, må du ha syntetisk olje da den holder seg tynnere i kulda.
kjører du bare om sommern lønner det seg bedre med vanlig olje, da den er tykkere i varmen.

Hæ? Come again?

En 20/50-olje f.eks har samme viskositet ved samme driftstemp uansett om den er syntetisk eller mineralsk. Men den syntetiske beholder de samme egenskapene lengre enn den mineralske, og den smører generelt bedre, og syntetisk olje kan beholde ønskede smøreegenskaper og viskositet over et langt større temperaturspenn enn en mineralsk. Er dette så vanskelig å forstå, da?


ja, når motoren er varm. Men en kald vinterdag da motoren er .....kald så er olja som regel my tykkere, dette merker du somregel da motoren går trekt rundt når du kinner.

poenget mitt er at syntetisk olje er laget for å holde seg tynnere i kalde omgivelser.

detter er ikke noe jeg har jevli med peiling på, men jeg har nettopp lært dette på skolen å det står i boka!, da jeg studerer for å bli bil mekanikker.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Edvolks-Spjutarn
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Dals-Ed Sweden


Vis profil

« Svar #17 på: juni 04, 2010, 23:18:12 pm »

okay, men e bra å veta att de e ungefär normalt ialalfall. =)  har ingen originalkjöler kvar på min uten bara d externa.

men även remskivan på motorn e bytt till ett mindre å d gör väl också sitt till.?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: juni 05, 2010, 08:42:35 am »

En ting å tenke på, er at  f. eks en 10/40 olje er 10 olje ved 20 grader, og 40 olje ved 80 grader.
En forskjell mellom mineral og syntetisk, er at ved f.eks. -10 grader er mineralolja tykkere enn syntetisk olje, og ved 110 grader er den tynnere enn den syntetiske.
En syntetisk olje er en "naturlig" multigradolje, det er ikke mineralolje. Den er "omformet", og når den blir slitt (det er molekylstrukturen i olja vi prater om nå), vil den gå mot singelgradolje igjen (sin opprinnelige form).

Som herren så utmerket godt sa det: Det er ingen automatikk i at mineralsk olje er tykkere enn syntetisk ved høy temperatur. Dette kommer helt an på viskositeten på olja, ikke om den er mineralsk eller syntetisk.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: juni 05, 2010, 11:28:59 am »

syntetisk olje har med varme og kulde og gjøre.

kjører du bobla om vintern, må du ha syntetisk olje da den holder seg tynnere i kulda.
kjører du bare om sommern lønner det seg bedre med vanlig olje, da den er tykkere i varmen.

Hæ? Come again?

En 20/50-olje f.eks har samme viskositet ved samme driftstemp uansett om den er syntetisk eller mineralsk. Men den syntetiske beholder de samme egenskapene lengre enn den mineralske, og den smører generelt bedre, og syntetisk olje kan beholde ønskede smøreegenskaper og viskositet over et langt større temperaturspenn enn en mineralsk. Er dette så vanskelig å forstå, da?
Litt feil. En 20/50 olje har kun lik viskositet ved 20 grader og ved 80 grader. Det er da de er målt. Forteller lite om viskositet ved -20 eller 120 grader, egentlig. Der er syntetisk olje mer stabil, f.eks når den er kald. Og syntetisk olje smører bedre enn mineral når den er svært varm. Og dette gir f.eks. reinere forbrenningsrom/stempelringer (altså mindre soting) i motoren, da olja tåler høyere temp før den blir brent.
« Siste redigering: juni 05, 2010, 11:35:29 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: juni 05, 2010, 12:17:02 pm »

Nei. Ikke feil i det hele tatt.

Jeg sa at olja har samme viskositet ved samme driftstemperatur, og jeg regner ikke -20 eller 120 grader som driftstemperatur på en motor under normale omstendigheter. Og jeg sier jo også at den syntetiske olja beholder ønskede smøreegenskaper og viskositet over et større temperaturspenn, så der ser jeg ingen forskjell på det vi sier.

Enkelt sagt - ved en motortemp på 80 grader, spiller det fint liten rolle om olja er mineralsk eller syntetisk. Viskositeten er da den samme hvis begge oljene er f.eks 20/50. Men den syntetiske vil smøre bedre enn den mineralske ved svært kald og ved svært varm motor, gitt at begge oljene er f.eks 20/50. Altså er ikke en mineralsk olje automatisk tykkere enn en syntetisk olje når det er varmt. Antagelig snarere tvert imot. Men den syntetiske olja er mer tyntflytende ved lav temp, og det får nok mange til å tro at den blir tilsvarende enda mer tynnere når den blir varm. Noe som overhodet ikke trenger være tilfellet.
« Siste redigering: juni 05, 2010, 15:28:52 pm av Pan » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 05, 2010, 14:22:10 pm »

Fine disse oljediskusjonene som dukker opp en sjelden gang. Er veldig like i grunn...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: juni 05, 2010, 16:12:21 pm »

Jeg liker godt den forklaringen her selvom at den er på engelsk, ha meg unnskyldt for det;

Imagine the floor of a gymnasium covered with basketballs, baseballs, volleyballs, and beach balls. Now imagine that all those different size "balls" are moving around, flowing past the floor. Every time a ball surface contacts the floor surface, the ball absorbs heat from the floor. That is how oil removes heat from your engine components, from surface to surface contact.

Now imagine the same gymnasium floor covered in uniformly sized golf balls. Smaller, more uniform molecules can absorb more heat from a surface, because there are more of them AND they have a larger surface to volume ratio which means they have more surface area contact. That's what synthetic oil is. A man-made "Base Stock", where all the molecules are the same size, and smaller than those in dino oil. Better heat transfer, better lubricating properties, and a lot wider temperature range without breakdown, are now obtained.

I en mineralolje så er

40% av molekylene 1-3 mm
40% ------------- 3-5 mm
20% ------------- > 5 mm

Men i en syntetolje så er alle molekylene eksakt like lange, dvs mellom 2 og 3,5 cm utifra hvem som har laget baseoljen.  http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: juni 05, 2010, 18:17:15 pm »

Leste litt for fort, jeg, Pan. Beklager. Tror vi er enige!  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #24 på: juni 05, 2010, 20:51:17 pm »

Mulig dette er en tilfeldighet, men det var etter at jeg byttet fra statoil sin 10-40 olje til biltemas 20-50 jeg fikk en serie problemer med motoren min. Endte til slutt med havari.... Tror neppe jeg fyller denne biltema oljen på den nye motoren når (hvis) den blir klar.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #25 på: juni 05, 2010, 21:04:55 pm »

Mulig dette er en tilfeldighet, men det var etter at jeg byttet fra statoil sin 10-40 olje til biltemas 20-50 jeg fikk en serie problemer med motoren min. Endte til slutt med havari.... Tror neppe jeg fyller denne biltema oljen på den nye motoren når (hvis) den blir klar.

har kjørt med biltema sin olje lenge jeg, ikke no problem det!

biltema olje er jo strengt talt statoil olje, fordi som ikke viste det!

Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #26 på: juni 05, 2010, 21:26:44 pm »

Er det...
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #27 på: juni 05, 2010, 21:29:43 pm »

Er det...

stemmer det, trodde ikke det men.
har pratet med folk som virkelig har peiling på bil, å de sier det!
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #28 på: juni 06, 2010, 10:33:15 am »

Såvidt jeg har hørt, kjøper ikke Biltema olja fra Statoil lengre. Da Statoil la ned tapperiet utenfor Oslo i 2005, hadde ikke de andre Statoil- tapperiene lengre kapasitet til å selge. Olja kommer nå hvisstnok fra et engelsk firma.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #29 på: juni 06, 2010, 12:03:22 pm »

Såvidt jeg har hørt, kjøper ikke Biltema olja fra Statoil lengre. Da Statoil la ned tapperiet utenfor Oslo i 2005, hadde ikke de andre Statoil- tapperiene lengre kapasitet til å selge. Olja kommer nå hvisstnok fra et engelsk firma.

stemmer nok det Glad
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!