mai 03, 2024, 20:09:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavt oljetrykk på varm motor (krise)  (Lest 13382 ganger)
HappyT3
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted:


Vis profil

« på: juni 30, 2010, 08:39:04 am »

Hei, registrerte meg nettopp her får å få råd.

Jeg fikk montert inn en brukt 2,1 WBX på T3 Carravelle`n min igår, alt var fint inntil motoren ble varm og da falt oljetrykket.


Alt normalt på kald motor, 5 bars oljetrykk på tomgang.


Ettersom oljetempen stiger så faller trykket, og ved 100 grader så er oljetrykket ved 3000rpm lik 1bar :shock:


På tomgang summer motoren som en katt, selv om trykket er bortimot null, men lampa/buzzer holder kjeft.

Uansett turtall er det absolutt ingen ulyder, motoren går kjempefint, bortsett fra trykkproblemer.

Oljelampa/buzzer varsler ved kjøring under ca 2.500, ved å tråkke inn cluchen og gi ett pump på gasspedalen så forvinner varslingen. Ved turtall på konstant 3000rpm så blinker ikke lampa.

1000 kroners spørsmålet, er det verdt et forsøk på å bytte oljepumpe, eller er det waste of time hvis rådelagerene er slitte??
Og noen i Vestfold som kan gjøre jobben (innen torsdag kveld)?

Skal egentlig på ferietur med bilen på fredag, men nå ser det jammen svart ut...

Mer info om bilen finnes her:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=200

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 30, 2010, 10:53:22 am »

lite olje? feil olje?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 30, 2010, 11:01:36 am »

Har akkurat det samme på min motor (2332) 3-5 bar når kald/lunken. Ved varm olje ligger den på ca 1 bar ved 2.5k omd. Stiger ca en hall bar pr 1k omdr. Ved tomgang er det såvidt utslag på nåla. Kjører 20/50 Kendall.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: juni 30, 2010, 11:03:44 am »

Feil på måler/giver men mest sannsynlig lagerklaringer, sliten pumpe, slitt motor. Å fylle på mer olje eller bytte viskose blir litt som å plastre en knekt arm.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juni 30, 2010, 11:45:54 am »

En god regel for frisk motor er vell 10 psi per 1000 rpm, stemmer ikke det?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: juni 30, 2010, 12:09:59 pm »

som en nødløsning før ferien bytt til 20/50 olje og en boks med STP oiltreatment(sirup)da blir det oljetrykk nok Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: juni 30, 2010, 13:01:46 pm »

Jeg har en Caravelle med 2,1 som jeg satte trykkmåler på fordi alarmen gikk noen ganger under 20-.
Den motoren har nesten ikke trykk når den er varm. Prøvde flere oljer, og falt ned på Biltema syntetisk 5W50. Det er den oljen som gir best trykk på tomgang når jeg kjører av motorvei og slipper den rett ned på tomgang. Virker som wasserboxeren har samme smøresystem som T1: Høyt trykk og lav sirkulasjon kald, og lavt trykk med stor sirkulasjon varm. Jeg har i løpet av 10 år kjørt ca 200 000 km på denne oljen, byttet topplokk 2 ganger, (satte tilbake de originale den 2. gangen) og nå går motoren like fint igjen. Jeg var rask til å ta av oljetrykksmåleren etter at jeg var trygg på at alarmen ikke gikk pga manglende trykk. Det var trykkføleren under støtstangrørene som fusket.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 30, 2010, 13:16:22 pm »

hvis du faktisk måler lavt trykk med meter OG alarmen går, så er den klar for nye lager.
så å si garantert rådelagerne som er utslitte. og da ett tidsspørsmål før den ene står gjennom blokka.
desverre
oljepumpe er lite vits å prøve å bytte i slikt tilfelle.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 30, 2010, 13:22:11 pm »

hvis du går for overhaling så er det stor sjanse for att rådene er banket urunde i store enden hvis den har gått lenge med lavt oljetrykk+ att veiva bør sjekkes.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
HappyT3
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 30, 2010, 17:49:51 pm »

Takk, da blir det motorbytte etter sommeren, og jeg er herved UTEN camper i sommer...

Får bare gjengi salgsteksten fra finn.no
"Motor er i bra stand, starter lett og går bra".
Vel, NOT Sint
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 30, 2010, 19:16:49 pm »

krev prisavslag etter kjøpsloven da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juni 30, 2010, 20:28:18 pm »

Min viser 4,3 bar kald, 3 bar ved 70C og 2 bar ved 95C. (1915) Kjører med den oljen de har på neste stasjon.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

HappyT3
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juni 30, 2010, 20:35:08 pm »

Tok motorvei-test idag, den holder litt over 1 bar rundt 3000rpm.
Kjøpte også mekanisk manometer, den bekrefter at det er trykk-problemer.

T3 Camperen blir parkert, plan B blir satt i verk for sommeren, mega-trist, gledet meg virkelig inderlig til camper livet Sint
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juni 30, 2010, 20:46:50 pm »

Kan du ikke prøve å skifte til tykkere olje, så den overleverer sommeren? Eventuelt kjøpe en brukt motor å sette i, så har du god tid å overhale den?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 30, 2010, 21:20:38 pm »

Tipper de fleste biler av denne alder selges "as is"...

krev prisavslag etter kjøpsloven da?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 30, 2010, 21:41:57 pm »

det skal MYE til for å få noe akseptabelt oljetrykk når tallene er så lave ved å bytte til tykkere motorolje.
ren 50 viscositet olje vil nok ikke hjelpe stort på varm motor.
selvom man får trykk så er jo lager klaringene for store uansett.

ett ekte Cowboy alternativ er å putte girolje på motoren.
testa dette sjøl på en motor med samme symptomer som din. ikke fult så ille lavt oljetrykk men "for lavt"
jeg kjøpte en bra gir/diff olje med 75-140W viscositet : Castrol SAF-XJ 75W/140
viscositeten på giroljer er ikke målt på samme måte som motorolje (se vedlagt tabell)
denne vil vel ca tilsvare en 10-90 motor olje  Gliser
dessuten er giroljer faktisk en bedre olje for påkjenninger ved trykk og glidende bevegelser.
oljetrykket ble mye bedre.og jeg kjørte flere mnd på dette.

MEN ..

hvordan giroljen tåler benzin og andre forurensinger aner jeg ingenting om dette må sjøl teste på egen risikio og selom om du oppnår høyere avlest olje trykk ,så er ikke ting i orden inne der for det Gliser
men antar man får høyere trykk på oljefilmen /oljen som ligger mellom lagerene uansett og da er noe godt oppnådd.


* viscosity_table_2.jpg (68.08 KB, 800x863 - vist 497 ganger.)
« Siste redigering: juni 30, 2010, 22:01:15 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 30, 2010, 22:49:57 pm »

Tipper de fleste biler av denne alder selges "as is"...

krev prisavslag etter kjøpsloven da?

hvis den er lagt ut for salg med teksten som antydes, og det ikke nevnes at den selges "as is" er det bare å kreve avslag i pris
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #17 på: juni 30, 2010, 22:52:41 pm »

Min motor (2,1 Wasser) hadde for ca 200 000 km siden ca 2 - 2,5 bar ved 3000 omdreininger og ca 0,5 ved tomgang rett etter motorveikjøring. Den har nå gått 330 000 men jeg fjernet oljetrykksmåleren med en gang jeg fant feilen fordi jeg ikke likte å se at trykket sank ved varm motor. Jeg har aldri hatt alarm på det originale oljetrykkssystemet ved varm motor, bare ved kaldstart, men jeg observerte at Biltemas syntetiske 5w50 olje ga godt trykk ved varm motor på tomgang. Texaco 10W40 ga under 0,5 bar, og det syntes jeg var litt for lavt.
Jeg er ingen ekspert på smøring og trykk, men har observert at min T1 1915 cc motor oppfører seg på samme måte (når oljetemperaturen i bunnpanna stiger over 100 grader synker oljetrykket). På luftkjølte VW stoler jeg på Gene Berg: han sier at topplokkstemperaturen blir for høy med syntetisk olje fordi den ikke tar opp varme på samme måte som mineralolje. Han sier også at du skal bruke tynn olje, mender har jeg valgt å bruke 20W50 for sommerkjøring (tror som mange at det gir bedre trykk). T1 får Pennzoil eller Valvoline, min 914 (T4) får klare seg med Biltema.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 30, 2010, 22:56:06 pm »

att trykket synker er jo helt normalt, men ikke så lavt som nevnes her.
VW sier vel minimum 0,7bar pr 1000 O/min på varme olje

ved 3000 O/min bør du da ha 2,1 bar .
tynn olje er bra det  men setter vel større krav til klaringer etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #19 på: juli 02, 2010, 17:46:42 pm »

Kjør på ferie du. ! utslitt motor . hadde samme prob. på en 1,9 (trur jeg ) Denn gikk mange mil veldig mange mil med nesten null i trykk. på langturer ble buzzeren så irriterende at den kopla eg ut. men motoren holdt helt fint den. Men den eg hadde var jo en transporter vannkjølte boxer da. så det kan jo være den holdt bedre.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!