mai 03, 2024, 17:43:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor stopper når den er varm  (Lest 13686 ganger)
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« på: august 22, 2010, 20:02:23 pm »

Har en 1303 med 1600 motor, med 2 x Zenith forgassere.
I dag opplevde jeg 2 motorstopp på vei til og fra SCC.

Etter å ha kjørt i ca én time virker det som om motoren kveles (litt usikker her!)
Da må jeg vente 10-20 minutter før jeg får startet igjen.

Motoren er generelt lett å starte når den er kald, men vanskelig når den er varm.

Tok en vannflaske og sprutet litt på innsuga for å prøve å kjøle de ned, men vanskelig å si om det hjalp noe.

Alt av tenningsdeler er byttet og justert, forgasserne er også justert på verksted etter beste evne.

Begynner å bli lei nå...
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 22, 2010, 20:05:50 pm »

Er det choke på forgasserne? Henger den på litt for lenge kanskje? evt at de ikke går av! Men siden de er justert så er vell dette sjekket Osteaktig
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #2 på: august 22, 2010, 20:30:33 pm »

Ikke noe choke på gasserne nei..
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Hassemr2
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #3 på: august 23, 2010, 09:05:55 am »

bensin pumpa som er gåen kanskje, hadde samme problem på min 1303 s. Bytta pumpa og da fungerte den fint.
Loggført

1303s
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #4 på: august 23, 2010, 10:42:42 am »

OK, takk for tips.

Vet ikke om denne teorien holder mål, men:
Kan det være dårlig lufting fra tanken, slik at det kan bli undertrykk i tanken?
Dersom det lufter bare litt, så vil det jo sakte fylle seg opp med luft igjen etter en liten tid.
Jeg får kjøre bilen varm og åpne bensinlokket for å høre om det suser kanskje..
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #5 på: august 23, 2010, 10:54:44 am »

Pass på å ha bensinlokk med lufting, men også tipset om bensinpumpa er nok nærmere løsning av problemet.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: august 23, 2010, 12:23:08 pm »

1303 har lufting via slanger ned ved venstre forhjul.
Loggført
ivarw
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: rælingen


Vis profil

« Svar #7 på: august 23, 2010, 13:49:34 pm »

tipper coil!har en tendens til og kutte når den er varm funker igjen da den blir kald
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 25, 2010, 22:23:48 pm »

Er alle kjøleblekk og gummitetninger på plass?

Bytt kondensator...

Alle bensinslanger er nye?

Ta et bilde av motorrommet og legg ut her...
« Siste redigering: august 25, 2010, 22:32:33 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #9 på: august 26, 2010, 07:53:02 am »

Har kjøpt ny coil i går. Skal kjøre en langtur snart for å sjekke.
Bilde av motorrom skal komme!

..godt å vite at dere er der ute Glad
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 26, 2010, 08:13:28 am »

Slangen under tanken og kondensatoren på fordeleren...er de "gamle"?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #11 på: august 26, 2010, 17:04:09 pm »

ja, så står jeg der da... I veikanten med motorstopp..
Det viste seg at den gamle coilen var koblet feil!
Ny coil med forstand er montert riktig. grønn ledning fra minus på coilen til fordeler.
den gamle coilen hadde ikke motstand.

Motoren gikk myyye penere nå, men bare etter 10 minutters kjøring begynner bilen og fuske. Spesielt på pådrag. Til slutt stopper den helt. Sånn sett så er den værre en før. Da begynte den å slite etter ca 1 time.

Kondensator er ikke byttet ennå.

Det at coilen var feilkoblet, hva kan følgene bli. Og må tenning justeres igjen?

Nå er det bare å vente til bilen blir kald..Trist
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 26, 2010, 17:45:37 pm »

Jeg hadde tatt vekk motstanden på coilen jeg Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #13 på: august 26, 2010, 17:50:28 pm »

Bypasset motstanden, da startet bilen med en gang. Kom meg i alle fall hjem:)
Skal kjøre en tur til etter trening for å sjekke om det hjalp på fuskingen!
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #14 på: august 26, 2010, 19:47:27 pm »

Hva er egentlig formotstanden til?

Har kjørt en tur nå, med ny coil men uten motstand.
Bilen går aldeles nydelig, helt annen snert over motoren nå Glad
Tidligere har jeg ikke ønsket å kjøre fortere enn 90 på E6, men i dag koste jeg meg i 100 på svingete veier!

Men uansett: Etter 45 minutter begynte bilen å fuske igjen.
Kjørte hjem og parkerte, stoppet bilen og fikk faktisk start på den etter ett par minutter.
Det er ny rekord!

Hva er neste skritt? Condensator, bensinpumpe?
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #15 på: august 26, 2010, 19:56:31 pm »

Her er forresten bilder av motorrommet!


* motorrom_1.jpg (186.49 KB. 2048x1216 - vist 986 ganger.)


* motorrom_2.jpg (234.46 KB. 2048x1216 - vist 872 ganger.)

Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 26, 2010, 20:23:45 pm »

Bra med bilder. Så tett og fint ut over eksosen som mange mange synder mot...

Tror dette er et bensinproblem og ikke tenningsproblem.  Bytt nå denne kondensatoren - tar 15 min....

Bilen går bra i 45 min. Noe skjer når bilen blir varm og etter en god stund...Kanskje for varm?

Hvorfor blir den så varm. Noen ting som påvirker

1. Termostaten til luftkjølingen åpner ikke ved varm motor?
2. Manglende pakninger/tetninger rundt plugghetter? Har du det? Tett alle hull i viftehuset. Du har et lite ett like ved gassviren feks. Burde ikke gjøre noe et slikt men har du 3-4 slik + full åpning rundt plugghettene så "rømmer" det mye kjøleluft....
3. For tidlig/høy tenning? Lett startet ved kald motor så rimer ikke dette heller...
4. Feil ventilklaringer. Men motoren går godt så det rimer ikke
4. Bensinslangene er gamle og lekker "luft" - ofte den under tanken?- dvs ikke nok bensin kommer til - luftbobler i filteret ditt? Er et filter i pumpen. Det holder med det vanlige. Jeg liker ikke disse plastfiltrene jeg...
7. Nesten tett bunnsil i tanken...eller bensinfiltre.
8. Løv/polergarn/kluter eller lignende ligger i kjølevifta og sperrer for luften.
9. "Utslitt" olje som ikke kjøler eller transporterer bort varme. (Sikkert ikke tilfelle her - Teoretisk vrøl fra meg)

Tror du at motoren blir for varm?  Hvis ja så kan:

1. Coilen kutte/"koker" etter en stund
2. Støtstangen til bensinpumpe "knipe" ved defekt eller "trang" bakelitt under pumpen. Bytt bakelitt og/eller poler støtstangen.
3. Bensinen "koker" i systemet
4. Slitte forgasserne av enkelte typer kan i sjeldne tilfeller utvide seg mer pga for høy varme og gi falskluft/bensinlekkasje problematikk.

Og ikke fokuser mer på denne formotstanden ifb coilen. 99,99% av alle andre inne her har coil uten formotstand...og det virker bra

Og finner du fortsatt ikke ut av det...Ta av baklokket, tape fast skiltet i bakvindu og ta en laaang kjøretur. En båttank med håndpumpe kan vel også prøves for å elimerere at problemene er på bensinforsyningssiden...
« Siste redigering: august 26, 2010, 20:36:03 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #17 på: august 26, 2010, 20:41:21 pm »

Takk for utfyllende svar, Squareback!

Tenkte jeg skulle ringe til hotshop i morgen og bestille kondensator og bensinpumpe.

Har også snakket med en kollega som er tidligere bilmekaniker.
Han skal gå over motor for å sjekke tenning, ventiler m.m.

Sjekket i dag om det var vakum på bensintanken. Åpnet lokket etter en kjøretur, men følte ikke noe "sug" når jeg åpnet.

Tetninger rundt tennpluggene er Ok. Kablene er nye.
Mener ikke det er bobler i luftfilteret.

Forgasserne bekymrer meg litt. De er amle (Zenith 32ndix). Disse virker det som det er vanskelig å få deler til. De svetter litt også..

Og til slutt: Formotstanden er et avsluttet kapittel Blunker

Hva skal jeg si; Jeg ELSKER VWNorge.
Må donere en slant ved neste lønning!
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 26, 2010, 21:02:49 pm »

Forgasserne er sikkert ok om det ikke slipper inn "falsk" luft noen steder. Svettingen må bort. Blir det for mye av det blir det både utrygt og usikkert.... Forgasserservice i Drøbak kan sikkert skaffe pakninger og deler ,men Byman som driver stedet er nesten pensjonist så tid tar laang tid.

2 av medlemmene i Follo har fått overhalt sine std solex forgassere (54 og 64 mod) hos ham. Er kanskje andre på forumet som kan se over dine for alt jeg vet.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: august 26, 2010, 21:10:43 pm »

hva om bensinen koker i det filteret ditt ?
Loggført
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #20 på: august 26, 2010, 21:23:26 pm »


Sitat
Forgasserservice i Drøbak kan sikkert skaffe pakninger og deler ,men Byman som driver stedet er nesten pensjonist så tid tar laang tid.

Ringte Forgasserservice i Drøbak tidligere i sommer, og selv han var skeptisk.
Han mente det var vanskelig å få deler til disse.
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #21 på: august 27, 2010, 06:42:22 am »

http://www.356carburetorrescue.com/ZENITH.html
http://www.356carburetorrescue.com/Zinstall.html
Loggført
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #22 på: september 02, 2010, 21:01:56 pm »

Nå har vi (datteren og jeg) byttet kondensator og bensinpumpe,
men det hjalp ikke.
Bilen starter pent og går i ca 30-45 minutter.
Da begynner den å rykke. Prøvde å gi gass da, og da smalt det (uforbrent bensin?)
og etterhvert dør den.

Skal bytte bensinfilter i helgen, filteret stod på utgangen av pumpa.

En kollega mener det er problem med bensin-tilgangen når bilen blir varm.  Gassresponsen blir
også litt dårligere når den blir varm (Takk for turen John E!)
Siden den antageligvis får for mye bensin når den blir varm, så gjenstår vel kanskje bare en overhaling av gasserne...?

Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #23 på: september 09, 2010, 19:16:30 pm »

Da ser ting (delvis) litt lysere ut Glad
Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter,
og ingen tegn til rykking i det hele tatt.

Men...
Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm Trist
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #24 på: september 11, 2010, 08:40:22 am »

Da ser ting (delvis) litt lysere ut Glad
Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter,
og ingen tegn til rykking i det hele tatt.

Men...
Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm Trist

Er det ikke en elekrisk dyse på hver gasser? isåfal burde du se om det ligger litt rusk her.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #25 på: september 13, 2010, 07:01:03 am »

Hadde byttet bensinpumpe først.Det er typisk pumpefeil når den blir varm så orker den ikke pumpe.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #26 på: september 13, 2010, 08:47:46 am »

Da ser ting (delvis) litt lysere ut Glad
Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter,
og ingen tegn til rykking i det hele tatt.

Men...
Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm Trist

Hadde det samme problemet med stift på min 58 boble. Når det er veldig varmt i været, trenger bilen ekstra lufting og da åpner jeg bakluka litt og setter inn en colaboks. Det gir ekstra lufting og når jeg skal starte bilen når den er varm, gir jeg bånn gass. Den starter lettere nå enn før. Når det blir litt kaldere i været (altså ikke den ekstra sommervarmen), tar jeg bort boksen igjen og bilen fungerer bra.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: september 14, 2010, 11:05:45 am »

det hender også at det samler seg mye skitt under viftehuset mellom sylinderene. da blir det også varmt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #28 på: september 14, 2010, 12:36:40 pm »

Har en kollega (tidl. bilmekaniker/verksmester) som skal se på bilen i morgen.
Det merkelige er, at etter at stiften er justert så er bilen vanskelig å starte når den er kald også.
Også går den ujevnt.

Håper vi kommer et skritt videre i dag!

Takk for alle gode innlegg Blunker
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #29 på: september 18, 2010, 14:40:10 pm »

Oh glede!

Da ser det ut til at ting går bedre.
Har byttet coilen - igjen! Med ny coil starter den mye bedre. Virker som den er bedre på varmstart også Gliser

Var elendig gnist med den forrige coilen når den ble varm.
*sukk* Det var jo noe av det første jeg byttet!

Men nå gleder jeg meg til treff i Moss i morgen søndag!!
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!