mai 03, 2024, 19:42:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kobling av blinklys-rele?  (Lest 11899 ganger)
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 17, 2008, 19:16:19 pm »

Jeg sliter med å koble opp ledningene til det nye 12v-blinklysreleet. Er fullstendig grønn når det kommer til elektronikk Tvilende
Noen som kan hjelpe? Legger ved bilde av ledningene, releet og et koblingsskjema..

Takk på forhånd.


* rele.jpg (59.33 KB, 1000x665 - vist 1290 ganger.)

* rele2.jpg (40.86 KB, 1000x665 - vist 1223 ganger.)

* rele3.jpg (160.96 KB, 1118x1674 - vist 3046 ganger.)

* rele4.jpg (19.27 KB, 1000x665 - vist 1205 ganger.)

* rele5.jpg (22.4 KB, 1000x665 - vist 593 ganger.)
« Siste redigering: august 17, 2008, 19:27:14 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: august 17, 2008, 20:10:08 pm »

Jeg ville først prøvd å sette den sort/grønn/hvite ledningen på 49, så den sort/grønn/hvite som henger sammen med den blå på 49a. Skru releet fast til jord, slik at det får minus. Så tester du om det virker.
Viss ikke får vi prøve noe annet....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 17, 2008, 20:50:47 pm »

Nei, det hjalp ikke, desverre.. Jeg prøvde å ta de to brune som er koblet sammen på de andre punktene etter tur, og det hjalp heller ikke. Den hvite sikringen helt til venstre går etter ca. et minutt. La merke til at det lyste svakt i blinklyset mens jeg prøvde meg frem.

Noen flere forslag? Vurderer snart å bare kjøre bilen på et bilelektrisk verksted, som fikser dette samt de andre problemene med bremselysene.
Loggført

(o\ ! /o)

trOND
Medlem
***
Innlegg: 176
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: august 18, 2008, 08:19:15 am »

Hei

Jeg hadde trøbbel med blinklys releet på min Ghia i sommer, men fant ut av det til slutt. Jeg søkte en masse på nettet, og fant en masse nyttig informasjon. Når en jobber med denne type feil, er det viktig å ta steg for steg og ta det rolig. Under følger en kort oppskrift:

Power for the turn signals (hot with key on) is fed from fuse 1 to terminal 15 on the emergency flasher switch by black wire, then by white wire from + on emergency flasher switch to + or 49 (not 49a) on the flasher relay.

The emergency flashers also work with the key off, so unfused power is fed via red wire to terminal 30 on the switch, then to the flasher relay via the same white wire only when the switch is pulled out.

Also double check for a good ground at terminal 31 on the flasher relay (dette er viktig, jordingsfeil har ofte skylden i mange feil).



Loggført

“There is no such thing as fun for the whole family.”

Karmann Ghia 1970 modell
VW Golf C 1983 modell
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: august 18, 2008, 20:56:12 pm »

Bare for å sjekke at lysene på bilen ikke tuller med deg kan du ta bort releet og koble sammen de to sort/grønn/hvite ledningene. Når du nå setter på tenningen tar hendelen til en side skal lysene på den siden lyse hele tiden. Sjekk at alle lys virker og at ikke noen sikringer ryker. Lampen i speedometeret skal ikke lyse i det hele tatt med denne koblingen.
Du kan prøve å finne et rele som på bildet. Litt færre ledninger å forholde seg til. Minus, pluss inn og pluss ut.....


* DCP_3826 (Medium).jpg (45.09 KB, 398x600 - vist 628 ganger.)
« Siste redigering: august 18, 2008, 20:59:54 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 19, 2008, 13:02:08 pm »

Prøvde det, og alt virker som du sa. Tror problemet med at sikringen gikk var at motstanden til vindusviskeren lå og hvilte på jord, nå går ikke sikringen lenger. Nå virker bare ikke viskerne Øyerulling

Venstre blinklys bak funker heller ikke.. Det er litt rart, da jeg har pusset alle kontaktpunkter, og byttet alle kabelskoer på ledningene på alle lysene bak.. Koblet opp det gamle 6v releet, så får jeg bare kjøre med litt for raske blinklys inntil jeg får skaffet et i 12v Blunker
Loggført

(o\ ! /o)

66 bobla
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland



Vis profil
« Svar #6 på: august 19, 2008, 19:57:00 pm »

Jeg fikk også problemer når jeg skiftet fra 6v til 12v i min bil. Var bokstavkoder på rele i steden for tall. I den forbindelse ble det litt prøving å feiling for å få det til å virke. Sikringen gikk hele veien. Fant da etter mye bry at det var feil i vindusviskeren, ikke med blinken. Vippekontaktoren inni hadde brent seg fast. Dette gjode at sikringen gikk og viskeren virket ikke. Prøv om du klarer å sjekke opp i dette. Vippekontaktene ligger under et lite deksel ved tilkoplingen til vindusviskeren.
Loggført
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 19, 2008, 22:00:49 pm »

Jo mulig det er det, men jeg mistenker motstanderen.. Målte med et multimeter, og det var den som trakk all strømmen Tvilende ..
Loggført

(o\ ! /o)

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!