mai 15, 2024, 14:18:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Knut sin 1303S  (Lest 4063 ganger)
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« på: august 24, 2012, 06:31:52 am »

1973 1303S

Vel tenkte eg sku poste prosjektet mitt her eg og slik at eg kan få litt feedback på det og kanskje råd/tips.
Eg har alltid likt VW og siden eg fikk lappen for 12 år siden så har eg hat x antal golf, 1 jetta, 1 vento og 1 passat (Kona som eig denne men fortsatt Rekker tunge ). No tenkte eg det var på tide med eit prosjekt så eg bestemte meg for å annskaffe ei boble. Valget falt på ei gullfarga 1973 1303s (ikkje alt som blenkjer er gull men denna hadde vertfall utgangspunktet Rekker tunge ).

Enda so er einaste plan eg har å gjere den til ein Euro look så eg har ikkje masse info å poste her just yet. her er bilen vertfall:
Før henting:


Vel heime i Kongsberg:


Tatt ut pigger av vinterdekk som aldri mere kjem til å sjå snø og is, skifta eksos og skifta venstre baklykt:

Ja det er litt rust på den, men håper på å klare å overvinne det.

09.09


12.09


Trykk på bilda for større bilder.

Knut A.
« Siste redigering: september 16, 2012, 06:46:17 am av knut Are » Loggført

sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #1 på: august 24, 2012, 21:03:14 pm »


Grattis fin bil Blunker

Hva slags planer har du??
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 25, 2012, 00:36:23 am »

takk takk Glad er nok litt å gjere på den. I første omgang så blir det å ta rusta, gruer meg litt til dette. så blir det motor overhaling og gir overhaling og til slutt så blir det å sette den sammen til en german/euro looker. Vi får sjå kor masse jobb som blir etterkvart når eg finner ein grei leie garage i nærheten. Glad
Loggført

sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #3 på: august 25, 2012, 14:00:00 pm »


Pøs på med bilder Gliser

Har maken bil men annen farve Blunker Hva slags stoler er det i bilen?
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 25, 2012, 18:56:39 pm »

Bilder kommer det masse av Rekker tunge

Blir nok ein anna farge etter kvart her og for den fargen eit herk å få til skikkelig. Tenker på mellomtone mellom plommerød og lilla.

Tja si det du, skal få tatt noken bilder ta dei i morgen så kanskje noken her veit, var ikkje noke merking på dei. Dei er innsveisa på rammer som passer i bobla men den som har gjort jobben har hatt hastverk så dei er litt høge, dei blir nok modifiserte når eg kjem meg heimom broderen da han har noken vento seter med høgdejusterbar ramme på (dersom han vil kvitta seg med dei når han høgg bilen).

Ellers så kjem noken få bilde oppdateringer i første posten om noken minutt.

Har lite peiling på disse bilene så trenger nok litt rådføring etter kvart. har vert mekaniker ei stund på ford og nå på felleskjøpet så eg setter meg fort inn i ting men trenger å bli vist veien Glad Har skrudd utallige timer Golf 1,2 og 3 men aldrig luftkjølt.

Når man snakker om å vere grønn så lurer eg på hvordan folk har løst alu felg montering på Germaner og euro look bilene sine? Eg har oppborrede orginalskiver og tromler men sliter med plassen inn til fjær forran (ET38 Decent Cup felger med 195/55 R15). Sliter og med enden på akselen bak. (grønnskolling spørsmål men må jo starte ein plass.)
Loggført

sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #5 på: august 27, 2012, 16:50:22 pm »


Er ny på forumet å kjøpte bilen for noen uker side.

Har ikke mye erfaring på luftkjølt jeg heller.Let litt på German siden å still spørsmål der Blunker

Karnsje denne tråden skulle vært der isteden??
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 27, 2012, 20:33:17 pm »

vel det er mulig, aner ikke hvordan prosjekt tråden skal vere, trodde den var for alle prosjekter Blunker Ja skal gjøre det etter hvert men først så tar eg det eg kan som for rksempel mekanisk overhaling på motor/gir, karroseri jobb og el nett Blunker Det eg ikkje kan det lærer eg etter kvart Blunker
Loggført

sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #7 på: august 27, 2012, 22:54:05 pm »


Bare la den stå her du,har fått endel tips på Smak & Behag under German/Euro lokk.

Fine med vw er at jo også at man kan lage sin egen stil.

Blir bra det Knut Blunker
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #8 på: august 28, 2012, 10:34:32 am »

Koster fort penger skal du lage en "rett" GL. Motor er jo svært viktig her og de må en bla opp noen kroner for! Når jeg får kjørt igang min GL blir motor det siste jeg skal tenke på! Får kjøre rundt med 1600 motoren til pengene til rett motor er på plass. Karosserimessig har jeg stort sett det meste liggende på lur, kan være en grei idee å samle deler så slipper du de store utgiftene på en gang.
Lykke til, blir spennende å se hva du kommer opp med.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 09, 2012, 08:04:10 am »

Mja motor kommer eit stykke bak i denna sammenhengen vil eg tru ettersom eg er litt usikker på ka eg vil. Får daglig innspill "gjør ditt, gjør datt" men eg velger å filtrere ut det som eg syns er viktigest.

Tukla med motor i går sånn foresten og fant denna på baksida som var kappa... skjønte ikkje heilt ka det var til eller ka den gjer ettersom den var kappa.



noken få oppdateringer men har ikkje fått gjort alt for masse enda.




Eit anna prosjekt eg har på gang (bare håper denna ikkje tar tiden fra bobla):


Hva slags stoler er det i bilen?
Det eg har funne ut til no er at det står Honda Recaro på dei, er usikker på kva dei kjem frå.
« Siste redigering: september 09, 2012, 08:06:09 am av knuuud » Loggført

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #10 på: september 09, 2012, 09:33:02 am »

Den kappa kabelen du har i bakkant av motoren der er til diagnosekontakten.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 12, 2012, 10:34:00 am »

Den kappa kabelen du har i bakkant av motoren der er til diagnosekontakten.

Takk for info Glad Mykje nytt å lære med denne typen bil/motor tydeligvis.

Hadde ei helg med utskifting og reprasjona på bobla (ikkje alt gikk like bra...)


litt lekasje fra girkassa så må nok skifte simmeringer etc der.


Motor tatt ut og skifta bensinpumpe, dynamo og overhalt forgasser.


Bensinslange er eg ikkje så glad i men får denne skifta snart til rør. Eg frykta det er skumle ting som gjømmer seg over tectylen :/


Honda Recaro seter.


Ratt type MOMO blir sikkert skifta til orginalt etter kvart, får sjå kor masse BT heng seg opp i det.


Panser løfter på V-side er blitt ødelagt av tideligere eiere som har prøvd seg på "heime mekk".


ISJ, enda meire "heime mekk" Trist blir masse å ta att på denna bilen etter tideligere eiere.

Problem:
Da eg begynte på detta så sleit eg med det at bilen ikkje gikk på tomgang, den slokka etter 1-2 timer med kjøring og den ville da ikkje starte før det var gått 10-15 min. Dette utvikla seg til å gå fra ein time ned til 10 min kjøring og opp til 30 min vent før den starta att.

Eg fant ut at det var bensinpumpa som var gåen ved å ta av slangen og prøve å kjinne med slangen i eit kar når problemet var der. Deretter bestilte eg ny pumpe, plugger, stift, bakelitt foring til pumpa, nytt rep sett til forgasser og slange til tanken (midlertidig muligens). I samme jobb så tenkte eg at eg skifter dynamo mens eg driver på.

Under jobben så sprakk selvfølgelig bakelitten under pumpa så eg fikk ein STOR jobb med å få ut denne. Eg tror eg fikk ut det meste men resten blir mos og farer forhåpentligvis på neste oljeskift.

Så begynte morroa, eg hadde fått justert inn ny stift, tennplugger, forgasser til grunnjustering og grunnjustert tenninga. Når eg no starter så høres det ut som motoren ikkje går på alle pluggane, den har gnist på de. Den jager på turtallet, slår noen takter jamnt og så dropper den, av og til så lavt at den slokker. Prøvde å kjøre 500 meter for å få flytta bilen til eit anna lokale men det var håpløst, den går ujamnt om eg har gass eller ikke. Veit detta sikkert ikkje er rette tråden for detta spørsmålet men siden det er ein del av prosjektet så prøver eg. Noen som har hatt lignende feil?

Knut Are.
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #12 på: september 12, 2012, 14:15:30 pm »

Bensinslangen skal IKKE ligge under bilen!!!!!
Tar du ut tanken vil du finne en tynn tut som stikker opp fra rammehodet (like ved). Det er bensinrøret og ligger inne i tunellen og ender opp bak på bilen din, rundt geakassen, på fremsiden. Der vil du se en ny tynn tut som stikker ut/opp. På denne skal det gå ny slange/rør som går rundt bak på viftehuset, på ve.side sett bak fra.
Det at motor ikke går har nok med gasser innstilling. Se bort fra grunninnstilling, den passet nok når motor var ny. Jeg har ca 4 omdreininger ut fra bunn på bensin og rundt det samme på luft. Min går som ei kule. Du må nok øke omdreiningene til 4 og ta det som utgangspunkt for videre justering.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #13 på: september 12, 2012, 14:38:46 pm »

Men ikke koble til rette bensinrøret og tro at alt er ok!! Sjekk først litt forsiktig om det er lekkasje inni tunellen el lign!
Bare tenker at det må jo finnes en grunn til at noen har laget denne fixe løsningen!? Blunker
(setene er vel fra honda crx eller hva de no heter, kansje en accord?)
« Siste redigering: september 12, 2012, 14:40:23 pm av OldBug » Loggført
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 12, 2012, 14:39:22 pm »

Bensinslangen skal IKKE ligge under bilen!!!!!
Tar du ut tanken vil du finne en tynn tut som stikker opp fra rammehodet (like ved). Det er bensinrøret og ligger inne i tunellen og ender opp bak på bilen din, rundt geakassen, på fremsiden. Der vil du se en ny tynn tut som stikker ut/opp. På denne skal det gå ny slange/rør som går rundt bak på viftehuset, på ve.side sett bak fra.
Det at motor ikke går har nok med gasser innstilling. Se bort fra grunninnstilling, den passet nok når motor var ny. Jeg har ca 4 omdreininger ut fra bunn på bensin og rundt det samme på luft. Min går som ei kule. Du må nok øke omdreiningene til 4 og ta det som utgangspunkt for videre justering.

Takker for svar, anngående bensinslangen som ligger der så er dette en hurtigløsning forrige eier har gjort da den inni kanalen mest truleg har rustet sund. Skal teste med 1 bar trykk på jobb og se om det holder seg der eller om trykket forsvinner. Dette er grunn til at eg sa den vil bli skiftet med rør igjen Blunker Den slangen han hadde lagt opp var ikkje ein gang ein olje/bensin resistent slange så denna lakk. Derfor skifta eg den foreløbig til eg får plukka ned litt meir.

Hmm, men første gang eg tok ut igjen pluggane etter 10 min så var de svarte. Eg starta forfra igjen på grunnstillinga, men ska prøve som du sa å justere ut meir men eg tror den får nok bensin alt.

Men ikke koble til rette bensinrøret og tro at alt er ok!! Sjekk først litt forsiktig om det er lekkasje inni tunellen el lign!
Bare tenker at det må jo finnes en grunn til at noen har laget denne fixe løsningen!? Blunker
(setene er vel fra honda crx eller hva de no heter, kansje en accord?)

Takker for tipset  Glad
« Siste redigering: september 12, 2012, 14:47:55 pm av knuuud » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: september 12, 2012, 16:19:29 pm »

sikker på att du har fått pluggledningane på rett plass? ut ifrå beskrivinga høyrest da ut som nokon pluggledningar har bytta plass. svarte pluggar er heilt normalt på gamle boblemotorar:) men vist tenninga er i orden skal den gå heilt fint på sota pluggar og. vist motoren er satt saman feil kan da henda fordelaren står 180grader feil og isofall må du bytta plugg ledningane motsatt. motoren skal ogso gå på ein feiljustert gassar, med mindre den er heeilt på bærtur.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 12, 2012, 16:46:02 pm »

hmm, per no er den kobla akkurat slik den var før eg begynte å makke med den 1-4-3-2 (evt mot sola 1-2-3-4 :p). Eg kjem ikkje på noke som kan ha gjort til at fordeleren skal måtte snues 180 grader men kan jo prøve for testens del.. (DVS eg hadde opp fordeleren men denne passer bare ein veg i spora under da disse er ute av senter.) Har jobba masse med motor men dette er første gang eg har prøvd meg på både luftkjølt og boxer. Har gjort ein del tester men finner ikkje noke vesentlig gale, tenkte eg sku justere ventiler ein gang til. Det som plager meg mest er det at den gikk greit med litt gass før både kald og varm, det gjer den ikkje no.

Skal teste omkobling av plugger og gi tilbakemelding. går ut fra at da flytter eg 1->3  4->2  3->1  og 2->4 for å snu rekkefølgen 180 grader.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: september 12, 2012, 16:57:44 pm »

visst du ikkje harhatt av ploggledningane treng du ikkje tenka på detta, for då er da nok som da skal vera, men er fort å mixa rekkefølga når du tek dei av. vist motoren gjekk fint før då altso? vist den fjuska før og, so kan du prøva å flytta ledningane, men er nok ikkje da som er feilen her. tenningslampe er fint til feilsøking av sånt då. bruk sensoren på alle kablar og sjå att da blinkar lika rytmisk på alle sylindara, dersom ein sylindar ikkje er heilt med so ser du da fort på tenningslampen att blinkinga ikkje er jamn. då har du begrensa feilen til tenninga på den sylindaren
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 12, 2012, 17:06:05 pm »

damn, det er lenge sia eg ha mekka på gamle tenningssystem ser eg, den feilsøkinga der hadde eg heilt glømt. Hjelpe kanskje ikkje på at det eg skrur på for det meste no er 2-15 tonn og grønt+ at det går på disel Rekker tunge Takk for påminnelsen Blunker
Loggført

knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 15, 2012, 05:27:32 am »

Då var test unnagjort og der er ingen gnist på 2 (dvs 1 gang annakvart minutt) og på 1 er den sporadisk. På 3 og 4 er den konstant blinkande slik den ska vere. Eg hallar mot stiften sjølv om den er nettop skifta da det funka fint på den gamle stiften. (alt er relativt men der fyrte den vertfall.)
Loggført

knut Are
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Kongsberg



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 15, 2012, 14:00:08 pm »

og da var ennå ein test unnagjort og konstanterer herved at vakum klokke og kondensator er døde. Stiften hadde og 0.1 mm for lite gap.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!