mai 15, 2024, 16:01:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er typisk kostnad for denne sveisejobben...  (Lest 4809 ganger)
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« på: september 14, 2012, 18:01:54 pm »

Hei, har da vært å hørt på et firma som kan ta å fixe bilen boble mi.. jobben er som følger:

Skifte 2 komplette kanaler, pluss litt plåt arbeid nederst på innerskjerm beggesider og skifte gulvet bak førerstol.


hva kan man forvente av pris på dette?  jeg har ribba bilen innvendig selv og skrudd av stigtrinn.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: september 14, 2012, 18:15:16 pm »

kjøp deg et sveiseapparat og fiks det selv. Koster det samme, mye mer moro, og så lærer du noe nytt i samme slengen Glad
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 14, 2012, 18:27:29 pm »

har ingen sted å stå... det som er litt av greia.

5-10-15000 ?
« Siste redigering: september 14, 2012, 18:39:36 pm av TommyL » Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 14, 2012, 18:56:13 pm »

hvis det skal gjøres ordentlig er det sykt mye jobb + at det alltid dukker opp mer rust når man tar dritten fra hverandre. Hvis du skal betale et firma 600 kroner pluss moms for å gjøre jobben blir dette DYRT
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: september 14, 2012, 19:06:54 pm »

Dette er ikke lett å vurdere for verkstedet uten at bilen er helt eller delvis splittet. Mye kan dukke opp når man begynner å jobbe med det. Hvis kanalene er helt gåen, er trolig bunnene dårligere enn det først kan se ut som også. Enig med grelland. Høres ut som en jobb en bør ta selv, eller for et verksted i Litauen eller noe slikt..... Glad I såfall bør du gå for en full restaurering hos et verksted andre har hatt gode erfaringer med.....og sette av minst 30 000 + frakt. Da kan bilen bli veldig bra!

Tror ikke du i Norge (på et vanlig verksted) kommer så langt med hverken 5, 10 eller 15 lapper. Tipper minst 15. + deler, lakk og evt. uforutsatte ting som dukker opp. Er du uheldig får du en pris på 12 og en telefon når jobben er halvgjort (og bilen er kuttet i) som sier at de må ha 12 til for å fullføre pga at de har oppdaget mer rust......Noe som forsåvidt også vil være forståelig med norske timepriser/kostnader. Blir overrasket om du får nøyaktig og bindende forhåndspris uten å delvis splitte vogna først.

Bilder? Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 14, 2012, 19:35:47 pm »

hadde jeg hatt et sted å jobbe selv så hadde jeg kanskje gjort det.. fått pris på 14000, da skjærer de ut med plasma, etter å ha stivet opp mellom dørene og tversover å lasermålt. har alle delene liggenes å jeg var å viste bilen til de å forklarte hvordan det var festet i bolter og sveiser.  så prisen var ikke så gærn da..  får papirer og garanti på jobben.
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #6 på: september 14, 2012, 19:42:26 pm »

Men var dette inkludert evt deling av toppen fra flyndre? Du kan jo allikevel få den telefonen som geir nevner her, at de plutselig må ha mer peng grunnet uventet arbeidsmengde!
Ville heller slengt ut annonse om at du vil leie verksted/garasje! Du vil sikkert trenge skruplass ved senere anledninger og, som i tillegg da vil være lagringsplass om vinter!

Det å lære seg å sveise er nesten et must om du skal drive med veteranbil Blunker og det er faktisk gøy! Gliser (ikke et must men en absolutt fordel)

Uansett Lykke til, håper det ordner seg for deg! Glad
« Siste redigering: september 14, 2012, 19:45:14 pm av OldBug » Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: september 14, 2012, 19:44:55 pm »

var meningen å ikke dele den helt.
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #8 på: september 14, 2012, 19:46:09 pm »

men sa du ikke 2 komplette kanaler?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: september 14, 2012, 19:47:54 pm »

14tusen for å skifta kanalar er vel trulig ein grei pris, men har du sett tidligare arbeid som verkstaden har gjort? har sjølv vert borti fleire bilar som har fått både kanalar og andre ting sveist av bilsjapper ol. der resultatet ikkje ser ut i månaskin!! men vist da er eit skikkelig firma som veit kva dei driv med er da ingenting å lura på. men ikkje tillat dei å bruka verken sparkel eller tectyl..

ellers får du alt du trenger av utstyr til under halvparten av prisen, så finn deg ein plass og begynn for deg sjøl Kult

ps: vanskelig å få skifta kanalar med eit bra resultat utan å dela bilen!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: september 14, 2012, 19:55:29 pm »

de garanterer for jobben og resultatet! nei ikke sett noe de har gjort før. men han er vist grisegod med sveising og plate arbeid.  ikke gjort mye rustjobb på bil han karen, driver mest med andre ting. så... har spurt her i 1 mnd å hørt med folk her å der men ingen har kunnet hjelpe meg.. så da er jeg i denne situasjon. bilen blir ikke flyttet fra vinterlagringplassen jeg har hos svigers når den er satt inn. kan ikke kjøre bilen derfra før det blir bart.. fæl bakke med sving opp dit..
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #11 på: september 14, 2012, 19:59:29 pm »

Høres ihvertfall ut som du er sikker i din sak, prøv da vel! tistlo sier jo at prisen ikke er ille ihvertfall!
 Blunker
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: september 14, 2012, 20:02:51 pm »

Er litt redd du kan gå på en smell her.....på en eller annen måte. Enten med pris/krav om mer cash, eller med resultatet. Det er umulig å bytte kanaler (og gi pris) uten iallefall delvis splitting. Når du må vise de hvor bolter og sveiser er blir jeg enda mer skeptisk...har som Tistlo sett mye rart. Fra kanalbunner skrudd fast til bunn med vanlige muttre før kanaler blir sveist igjen (Genialt!!! Gliser), til sveisepunkter på størrelse med klinkekuler..... Osteaktig

Krev bildedokumentasjon av arbeidet som blir gjort hvis du går for dette verkstedet. Og del gjerne erfaringene! Men som sagt, utrolig mange historier om folk som blir stående med skjegget i postkassa fordi arbeidet (nesten alltid) blir mer omfattende enn først antatt. Selvsagt utrolig hyggelig hvis du erfarer noe annet, noe som er fullt mulig. Man skal jo være optimist, selv om det (i mitt tilfelle) ofte har blitt dyrt. Tvilende Osteaktig

NB: Ikke meningen å skremme deg eller andre her, men rustarbeid ER uforutsigbart, og det samme er kostnadene......Man kan derfor ikke uten videre klandre verkstedene for at de bommer heller synes jeg. Mange av stedene som ruster ser man ikke skikkelig før man har begynner å kutte....Det som er vanskelig å se er også det verste å fikse. Det er nok noe av grunnen til at det finnes få i miljøet som tar på seg sveisejobber for andre, og grunnen til at du ikke får noe respons på forumet. Arbeidet kan nesten ikke forsvares ut fra annen motivasjon enn at det er hobby...
« Siste redigering: september 14, 2012, 20:18:21 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: september 14, 2012, 20:09:37 pm »

Hadde brukt penga (14000,-+) på en annen boble med mindre/ingen rust..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 14, 2012, 20:14:54 pm »

Hadde brukt penga (14000,-+) på en annen boble med mindre/ingen rust..


her fikk jeg et svar jeg satte stooooooooor PRIS på! akkurat hva jeg var ute etter. Har en boble jeg har lett etter å har funnet som jeg liker den. TAKK
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #15 på: september 14, 2012, 20:22:19 pm »

.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: september 14, 2012, 20:24:58 pm »

Det vil ALLTID være billigere å kjøpe ferdig bil enn å restaurere hvis man ikke gjør jobben selv.....Men rustfrie bobler i god stand til 14 000 er like sjeldne som norske verksteder som bytter kanaler for samme pris. Blunker Gliser Er redd man må plusse på endel i begge tilfeller. Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: september 14, 2012, 20:27:03 pm »

Hadde brukt penga (14000,-+) på en annen boble med mindre/ingen rust..


her fikk jeg et svar jeg satte stooooooooor PRIS på! akkurat hva jeg var ute etter. Har en boble jeg har lett etter å har funnet som jeg liker den. TAKK
Svaret mitt var dønn seriøst ment. Finnes mange bra billige bobler tilsalgs nå på høsten, fordi folk mangler vinterplass..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: september 14, 2012, 20:29:35 pm »

Skjønte det, og er helt enig med deg på alle måter, men 14 var litt lavt......og jeg har to lagringsplasser til leie Blunker
« Siste redigering: september 14, 2012, 20:31:43 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: september 14, 2012, 20:31:22 pm »

da har jeg fått mine svar, takk.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: september 14, 2012, 21:49:51 pm »

eit kanalskifte treng ikkje vera uforutsigbart vist du bruker nokon minuttar på å sjekka tilstand på stålet som kanalen er sveist i, dvs ut med baksete og tepper og innspisera alle krokar. standardprosedyre er jo att du i samme sleng må bytta nedre hjørna av torpedoveggen framme, utrigger-profilen bak kanalen, innerskjermdel framme og nedre del av sidepanelet utvendig bak. er du heldig slepp du undå med feks sistnevnte.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: september 15, 2012, 06:55:56 am »

bilen er renska inni.. de så det de fikk sett.  blir vel å vente til man får gjort det selv eller noen med boble erfaring kan ta det..
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: september 15, 2012, 10:32:40 am »

Kanalene på bilen min må også til pers nå. Vet at den venstre er ganske rufsete, høyre ser bedre ut. Heldigvis ser det ikke ut til at rusta har rukket å spre seg til karosseriet ennå, men det blir interessant å vite hva som dukker opp.

Jeg har ganske enkelt ikke mulighet til å gjøre jobben selv, og regner med at det fort vil gå med 30 000 på dette. Om ikke 40 000. Fullstendig høl i huet økonomisk sett, naturligvis, men har nå blitt glad i denne bilen, da...
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: september 16, 2012, 21:14:46 pm »

ser ut til at jeg får lånt verksted 1 helg til å gjøre jobben...

kan man bare løsne karosseri uten å løfte det helt av så man slippe rå koble fra alt? skal skifte kanaler... ta en side om gangen.. enkleste\raskeste måten. hvor løfter mann på karosseri for å heve 5-15cm kanskje? bare for å få ut å inn kanal?

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #24 på: september 16, 2012, 21:59:38 pm »

Hvorvidt karosseriet må av eller ikke... Derom strides de lærde.

Jeg har sett folk som har gjort jobben, si at karosseriet må av. Og jeg har sett folk som har gjort jobben, si at karossiert ikke nødvendigvis må av. Så hvem som har mest rett... Gudene vet.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #25 på: september 16, 2012, 23:26:45 pm »

Hvor mye må man egentlig koble fra for å løfte karossen av bunnplata? Bortsett fra de bolter som holder kaross og bunn sammen altså.
Hvis jeg tenker rett så vil det bli:
*Rattstamme
*Bensintank
*Bremserør?

Noe mer?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: september 17, 2012, 00:22:01 am »

ledninger under baksetet, varmeslanger frå varmepotta (uansett fordel å ta ut motoren fyrst, ellers må alle motorledningar av og) speedowire og tja da er vel omtrent da.
da går an å byta kanal utan å løfta av karosseriet, men då må du jobba deg inn ifrå sida. som betyr att nedre del av sidepanelet bak må av og innerskjerm framme inkludert bunnen av a-stolpen må av. da mesta vert vanskligare å komma til, noko kjem du ikkje til, feks sveisane på undersida bak og framme. i tilleg til ting som att du ikkje får behandla kanalen skikklig under, samt under ved hjørnet på torpedoveggen framme og utriggeren bak.

heisa karosseriet litt opp er ingen stor sak, bruk ein jekk framme og ein bak. feks ta ut motor, legg ein tofir på tvers over bakspissane eller deromkring og jekk opp via den og framme kan du enten ha frå tunellen og opp til ein tofir på tvers under dashen eller vist du får rigga til noko oppunder tanken. eller endå enklare løft opp og få nokon til å stappa under nokon bukkar mens bilen er oppe..
største utfordringen her er vel å få skifta begge kanalane på ei og samme helg. fullt mulig men då må du vera effektiv:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: september 17, 2012, 08:02:37 am »

går for å ikke ta ut motor, her har jeg å brodern kun 1 helg å gjøre dette på.. blir det for snaut? heve kaross litt fra bunn bare..
dette går vel rett til h.. haha ingen av oss har gjort dette før.. blir flott
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: september 17, 2012, 08:20:53 am »

jeg tror tidsplanen din er i overkant ambisiøs.og jeg ville ikke sprt en halvtime på ikke å ta ut motor. du kommer til å finne ut at det er lettere jo mer du skrut fra hverandre.

lykke til!
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: september 17, 2012, 23:13:28 pm »

skal få snakka med noen imorgen ang denne jobben, kanskje jeg slipper... hadde vært digg.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!