mai 06, 2024, 19:41:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt buggy  (Lest 2444 ganger)
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« på: oktober 29, 2008, 20:01:30 pm »

Hei

Jeg har kjøpt meg en buggy som trenger litt stell, planene er først og få skilter på den også en litt hvassere motor etterhvert. Jeg så EBB kjøre på Eikås en gang for noen år siden og ble litt inspirert men tok en stund før jeg fikk min egen. Buggyen er importert fra sverige av forrige eier men ennå ikke registrert i norge, jeg mangler de fleste dokumenter på bilen da han ikke hadde tatt vare på noen av de svenske dokumentene så det kan jo bli en utfordring.
Men først ut er sveising av rammehode eller dvs platen under tunnelen som går fra napoleonshatten og fram mot selve rammehodet. Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram med det, men det er vel bare og gi gass som med det meste annet Glad

Legger ved noen bilder av rammehodet, kanskje noen har noen pointers på hva jeg bør gjøre? Ny plate er bestilt og kommer forhåpentligvis til helgen.


Er endel lapper her som dere ser.




Ser ut som bremsevæsken har fått gjort sitt.




Forstillingen er gone. Var en del lapper på støtdempertårnene også.




Her er jeg litt usikker, er lagt noen som skal forestille en sveis her og en platebit som er bukket til. Skal denne "kroken" være sveist fast i bunnplaten?




Kunner telle minst tre bunnplatebytter Osteaktig og en haug med lapper overalt.




Her er et bilde av bilen før nedplukking, lommemannen til høyre fulgte med bilen Rekker tunge Legg og merke til den deilige motvilakkeringen på panseret.
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 20:13:23 pm av Padden » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 29, 2008, 20:30:51 pm »

oioi her er det jaggu gjort masse merkeleg arbeid!

Det eg kan sei om rammehovudet ditt, er att det ser minst like gale ut innvendig.. (har nett bytta den plata sjølv)

Og den kroken under golvet, den mangler vel den viktigste beten, og det er den beten som skal henga fast i "utriggeren" bak bunnplata som har karosserifestene under baksetet..

Her har du litt arbeid Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 29, 2008, 20:35:20 pm »

@Padden
Gratulerer med prosjekt og spesielt en Buggy som kan bli en spennende erfaring å ha når du blir ferdig.

Kjekt å se at min Buggy kan ha inspirert til at enda flere velger buggy som hobby og jeg håper du står løpet helt ut og får mye glede av denne herlige doningen Glad
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 29, 2008, 22:12:29 pm »

Morsomt med enda en buggy.

Kan se at du fikk med en haug med svenskekrom på kjøpe, men sånn er det vel som oftest.
De lappene så ikke helt stødige ut gitt.
Få vekk alt gromset, og gjør det skikkelig. Må være deilig å kun ha med bunnplata å gjøra. Gliser
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 29, 2008, 23:19:17 pm »

Ja, nå skal jeg prøve og få gjort alt skikkelig, ting må vel være helt 100% når den vises hos tilsynet. Tenkte og vente med og begynne og skjære rent til jeg har fått sveisedelene, da blir det litt enklere og planlegge. Skal poste litt flere bilder etterhvert som dritten avdekkes Glad

@EBB
Har planer om og kjøre litt autoslalom med buggyen, kjørte en blå orginal 1303 med takgrind på Eikås den gangen og hadde det sabla moro. Driver og leker litt med tanken om en T4 i buggyen, men det får bli litt på sikt. Har du noen gode tips? Tenkte jeg skulle prøve og få tak i en motor som jeg kan skru på litt sånn innimellom.
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 30, 2008, 08:21:32 am »

@Padden
Det står respekt av den som er på bane med sin boble eller sin buggy !
Morro har en samme hvilken bil en bruker og ditto mht motorvalg.

T4 i en buggy funker helt greit det.
for meg har det vært meget mye morro for pengene og holdbarheten har vært upåklagelig.
Kan gjerne være litt dårligere for gearkasser som ikke alltid i budsjettbygger tåler momentet som kanskje mer effektive T4`ere pumper ut Glad

Skaff deg en helt ordinær std T4 , riv den og overhal den med nye lagre  etc, ordne høykomp hjemmemekk stempler , putt inn en M kam og dobble fjærer , putle litt med toppene og mekk ett  ex-anlegg av Summitracing sine eksosbyggedeler for en billig penge samt snekre noen gassere av gamle Ford Granada el lign på hver side og vips får du mye gøy for lite.

Her ser du ett av mine øko-bygg som kostet en slikk og ingenting :

Hjemmelagd ex-manifold av en gammel V8 motor manifold , hjemmesnekret innsug med Granada gassere , sykkelwaiere for overføringer på gasswaier , gammel dynamo fra en Mazda , potte ifra en hoggebil  osv osv.
Hvis jeg ikke husker helt feil så bremset denne herlige lille klumpen rundt 130 hk i akkurat denne utførelsen og det er mer enn nok til utrolig potent buggy og gearkassene trives fint med en slik Glad

Ps ; legg merke til at motoren ikke lengre er luftkjølt men kun oljekjølt
Viften som henger oppunder der er en gammel Fiat vifte som bare brukes til å sirkulerere luft ved køkjøring på bane osv.
På gaten trengs den ikke i det hele tatt og denne motoren ble brukt  med mer enn 6000 tilbakelagte km på gaten samt diverse drag , autoslalom og utallige banekjøringer i løpet av den tiden uten ett feilslag Blunker

Så finn ett objekt og begynn å hamre isammen noe gøy !
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 30, 2008, 10:37:33 am »

Hei Petter og takk for sist! Kjekt med en buggy til i byen. Ser det var endel knot her ja. Tror du kunne hatt nytte av den bunnen som ble skrotet, men det dukker nok opp flere. Synd å skrote den første rustfrie boblebunnen jeg har sett, men vi kan jo ikke ta vare på alt.
Den "kroken" skal bunnplaten sveises på ja, fra oppsiden.  Skal du få alt sandblåst og metallisert? I såfall - husk å tette alle hull veldig godt.
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 31, 2008, 00:06:12 am »

@EBB

Var noe sånt jeg hadde i tankene, 130 hk holder nok rikelig for meg og mine kjøre ferdigheter. Har tenkt endel på det med kjøling, men at du har kjørt kun med oljekjøler og det har fungert utmerket er jo interresant var det en stor oljekjøler du brukte?
Har skrudd endel tidligere men aldri åpnet bunnen av en motor før så det gleder jeg meg til, har og tilgang til endel maskiner på jobb men har ikke brukt stort mer maskineringsutstyr enn en gjengetapp tidligere Osteaktig men alt  skal jo læres.
Du sitter forresten ikke på en motor du vil avhende for en liten neve dollars vel?

@Andy

Er sikkert endel jeg kunne brukt på den, men plater fra unneberg var allerede på vei så får håpe det klarer seg med de. Noen småbiter skal jeg vel klare og lage til selv. Tenkte jeg skulle begynne på det til helgen så da får jeg sett litt mer hvor gale det egentlig er. Tror ikke jeg tar meg bryet med sandlåsing og metallisering, bilen skal jo ikke se så veldig mye salt så jeg hadde igrunnen bare tenkt og bruke hammerlakk på heila driden. Skulle jeg gått så grundig til verks hadde det nok blitt galvanisering isåfall.
Den mye omtalte "kroken" skal den sitte i noen form for beslag eller forsterkning eller sveises den bare direkt i bunnen? Det bør jo se mest mulig orginalt ut når det skal til "the boys in blue" hos tilsynet Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 31, 2008, 15:58:14 pm »

Eg kan sikkert ta eit bilde som viser korleis kroken skal sjå ut Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 31, 2008, 16:56:52 pm »

Det hadde vært glimrende, takk skal du ha Tistlo!
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 31, 2008, 17:28:20 pm »

@Padden

Denne motoren ble kun kjørt med den kjøleren du ser på bildet og det funket helt flott på alt unntatt når en kjørte 20-30 maks runder på bane.
Men det problemet var kun når en måtte ligge bak i kø når de andre kjørte for sent.
Derimot var det ingen problem når de var forbikjørt Gliser

Jeg hadde senere både enkel , dobbel og trippel kjøler gjemt i fronten og under bilen.
Men det var når motor begynte å bli 250 hk pluss.

Mht motor , maskiner og verktøy så lærer du underveis mens du prøver og feiler så bare brett opp ermene og jobb som bare det så blir det garantert resultater.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: november 03, 2008, 17:31:12 pm »

Her var eit dårleg bilde av "kroken"

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!