mai 08, 2024, 19:26:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 19
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18  (Lest 137273 ganger)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #120 på: februar 09, 2009, 15:19:39 pm »

Dette er senk med puma og spindler, men med skivebremser. Puman er korta inn 2". Er egentlig ingen fasit for hva du skal bruke, da det hele kommer ann på bremser, felger og hvor mye senk du vil ha.

meget pen bil og med riktig felger, men jeg har egentlig lyst til å ha hjula litt lengre inn under buen. skjønner at da må man ha kort inn forstilling litt mer foran, men hva med bak? får man kanskje ikke fuchs lenger inn bak eller finnes de med riktigere et?

å bytte ut bremser er vel uaktuelt. bilen bygges for å være pen, ikke noe mer. hehe.

Jeg har som sagt skiver fremme, og de bygger utover, så uten det ville hjula vært lenger inn. Glemte også å nevne at jeg har IRS bak, så du som har sving vil få hjula lenger inn. Du har også korte aksler på din bil pr i dag.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #121 på: februar 09, 2009, 15:22:40 pm »


Jeg har som sagt skiver fremme, og de bygger utover, så uten det ville hjula vært lenger inn. Glemte også å nevne at jeg har IRS bak, så du som har sving vil få hjula lenger inn. Du har også korte aksler på din bil pr i dag.

ok. det høres bra ut. hvilken dim er dine dekk og felger?
« Siste redigering: februar 09, 2009, 15:35:36 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #122 på: februar 09, 2009, 15:33:26 pm »

...hvis den ene ikke var dyrere enn den andre så hadde det vært mye vanskeligere å finne ut hvem som var best ikke sant?

nettopp... derfor jeg lurer på hva forskjellen er. om noen faktisk har erfart forskjellen eller lignende.

Jeg spurte hva forskjellen var fikk til svar at det blant annet var sånn at på en puma forstilling er det bare uretan foringer, mens på en slik CSP forstilling er det nålelager. Så det er visstnok bedre kvalitet.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #123 på: februar 09, 2009, 15:39:59 pm »


Jeg har som sagt skiver fremme, og de bygger utover, så uten det ville hjula vært lenger inn. Glemte også å nevne at jeg har IRS bak, så du som har sving vil få hjula lenger inn. Du har også korte aksler på din bil pr i dag.

ok. det høres bra ut. hvilken dim er dine dekk og felger?

5,5" framme, 6" Bak. Med 175/50 framme og mener 195 noe bak.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #124 på: februar 09, 2009, 15:46:15 pm »

I tillegg spiller forskjermene inn.. oval før 56 (eller er det 55?) har dypere hjulbuer og ser mer senket ut.

slik jeg forstår det har jeg ikke tidsriktige skjermer. kan noen bekrefte/avkrefte det?

Herved bekreftet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #125 på: februar 09, 2009, 15:50:21 pm »

så 2" innkorta pumpaforstilling og 1 hakk bak (hva nå enn det betyr, hehe) og samme dekk+felgdim som deg vil være slik jeg har lyst på altså. hehe. høres bra ut Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #126 på: februar 09, 2009, 16:29:59 pm »

Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt bilen 100% original. Den er jo en sjelden original perle og ingenting er tøffere enn det Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #127 på: februar 09, 2009, 16:53:48 pm »

Er det ikkje sånn att CSP forstillingane kjem med Tüv papir?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #128 på: februar 09, 2009, 16:57:24 pm »

Ikke link pin. Som han her skal ha.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #129 på: februar 09, 2009, 17:12:53 pm »

betyr det at jeg ikke får godkjent dette? eller, må jeg i det hele tatt godkjenne? følger ikke denne motorvognforskriften fra 42? står ingenting om slikt i den forskriften.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #130 på: februar 09, 2009, 17:43:55 pm »

det er mulig å få godkjent pumaforstilling, og skrevet det inn i vognkortet. Bare kjør et lite søk påforumet så finner du mange tråder om det.

Men, pre 60 slipper PKK, så du må isåfall bli stoppet langs veien og vedkommende som gjør det må se at det ikke er en standard forstilling.. Blunker
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #131 på: februar 09, 2009, 18:22:43 pm »

Herlig bil Kammiz, gratulerer!

For å få bilen din slik du vil ha den, må du nesten prøve deg frem, da det er veldig mange muligheter, og det har du vel skjønt til nå ;-).

Men det de aller første, som vil senke, begynner med er en puma eller omsveist orginalforstilling med justeringsmulighet, kalt enten "Avis adjusters" eller "Sway-a-way", på bilen din som har justeringen til håndbrekket ut imellom røra til forstillinga vil jeg anbefale en forstilling med sway-a-ways, da disse ikke kommer i konflikt med lokket over justeringen. Og skal du ha hjula litt innunder bilen er det bare å bestille en som er kortet 2" med en gang.

Ang puma så kan du velge om du vil ha nålelager eller urethanforinger, dette må kjøpes i tillegg til puma'en uansett.

Bak senkes bilen ved å flytte "fjærplata" bak, dette søker du litt om i forumet så finner du nok svar, det beste ved dette er at det er gratis og fullstendig justerbart, helt fra grusen til himmelen Hæ

Og bare så det er sagt, tror ikke det er blitt sagt før, bobla trenger ikke Luftfjæring for å senkes skiukkelig, det eneste som luft er kjekt for er at da slipper man å kjøre så det skraper hele tida, juks rett og slett Gliser Gliser.

Mitt råd er senk så det ikke skraper, det kan bli veldig lavt alikevel, og kjør med bilen slik du syntes den ser best ut.

På 90 tallet var nesten alle cal-look boblene skikkelig lave og få, om noen, av disse hadde luftfjæring. Så lavt er ikke noe prob.

Husk at uansett hva du gjør med bilen så skal dette godkjennes hos tilsynet for at den skal være lovlig å kjøre på offentlig vei, men det kan jeg garantere at de aller færreste av bilene til folk her inne har godkjent alle mods,  da dette nesten er umulig. Bruk hue og kjør pent så går det nok bra.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #132 på: februar 09, 2009, 20:03:41 pm »

takk for et langt og godt svar! Glad ser vel ut som vi da kanskje ikke går for godkjenning med det første.

hva bør man velge av nålelager og urethan da? og kjøper man pumaforstilling OG sway-a-ways eller leveres det komplett?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #133 på: februar 09, 2009, 20:06:55 pm »

Puma er med senkeinnsatser/sway-away Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #134 på: februar 09, 2009, 20:09:09 pm »

hvor anbefales det å handle fra?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #135 på: februar 09, 2009, 20:10:58 pm »

http://www.vdub2you.com
http://www.unneberg-bil.no
http://www.hotshop.as

Utval av dei norske..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #136 på: februar 09, 2009, 21:07:33 pm »

Puma er med senkeinnsatser/sway-away Blunker


Sorry Tistlo, men Puma er med såkalte "Avis", de som kalles Sway-a-way selges normalt sett kun løst, disse er mest vanlig å sveise inn, og de er helt klart enklest å justere.

Det beste i boble forstilling er helt klart Nålelagre ytterst og bakelitt innerst, det er dette som er levert orginalt.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #137 på: februar 09, 2009, 21:38:55 pm »

okå då veit me det Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #138 på: februar 10, 2009, 07:53:11 am »

Hvis du ser i prosjektråden min "empiboys korta forstilling" så ser du hvordan sway away justeringen ser ut. Denne typen justering er laget slik at man må kappe bort 2" av senteret på en forstilling og sveise inn en ny rørbit med justeringen på. Kjøper du en puma forstilling så er dette en komplett forstillingsstamme ferdig med justering. Null sveising. Med en slik kreves bare litt håndverktøy for å få bilen litt ned i nesa. Du bare flytter over de orginale delene til puma'n.
Avix udjusters er samme typen justering som på en puma, men krever at man på en eller annen måte greier å løsne opplagringen til fjærene i senter av en orginal forstilling, for så å sveise på delene til justeringsmekanismen. Jeg gikk for en slik løsning den gangen jeg "ødela" den orginale forstillinga til 58'n min. Men etter at allt metallet som måtte bort for å løsne fjærfestene var vekk syntes jeg det ble vel lite rør igjen. Resultatet ble at jeg dreide et rør utvendig og innvendig for å få like mål som orginalrøret. Dette freste jeg så sporet til justeringen i før dette  ble felt inn. Jeg fikk da en puma look forstilling med like mye arbeide som med sway away. Trolig noe av det dummeste noen i dette landet (verden?) har gjort. Men det var liksom den eneste fornuftige løsningen jeg kunne se på det tidspunktet. Men på en annen side ble resultatet bra å det kreves et trent øye for å se forskjellen på denne og en puma.
Jeg vil med dette sterkt anbefale deg å kjøpe en puma fremfor noen av disse "gjør det selv" metodene. Men jeg ville kansje vurdert en 2" kortet. Disse får du i butikk ferdig med styrestag å fjærer. Dette fordi mange av disse repro felgene man får kjøpt bygger MYE utover i forhold til en orginal stålfelg. Og hvis du senere skulle vurdere å kombinere puma med senkespindler og skiver sitter du igjen med en bil som trolig ALDRI kan velte. Hjul som stikker langt ut kombinert med relativt høye dekk (som du nevnte at du ønsket) begrenser senkingen veldig. Hvis du justerer en puma lavt (i bunn) begyner hjulene å fjære forover isteden for svakt bakover og opp som på en orginalbil. Har du høye dekk da er veien fra dekket og bort til lyktepotta inni skjermen kort. Senkespindler endrer dette drastisk. Man får en mere riktig fjæringsvei. Men bilen blir igjen mykere å slår lettere nedi, samt at drop spindlene bygger ca 12,5 mm ut pr side.

Håper jeg ikke har forvirret deg for mye med teoriene mine nå?
Alt dette er veldig enkelt å se for seg når du har prøvd å feilet litt.
« Siste redigering: februar 10, 2009, 09:24:24 am av Empiboy/ Mr. Eikstad » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #139 på: februar 10, 2009, 12:56:27 pm »

takk for utfyllende svar. skjønner at det innebærer litt arbeid å få den gunstigste løsningen.

men er det ingen nettbutikker som selger det dere mener er best? jeg ser feks airkewled.com selger masse forskjellige senkedeler. er det ingen forstilling som har både sway-a-ways og er kortet 2" osv?

jeg liker best bolt-on og betaler gjerne litt ekstra for det. maskinering er ikke min sterkeste side.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #140 på: februar 10, 2009, 13:03:35 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #141 på: februar 10, 2009, 13:48:45 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-


.........som er en enkel og god løsning............... Go4it....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #142 på: februar 10, 2009, 15:15:21 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-

hva slags produsent er det da? produktlink?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #143 på: februar 10, 2009, 17:11:32 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-

hva slags produsent er det da? produktlink?

Som forhandler for CSP i Norge, selger jeg denne: http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=det&wkid=76534630422&rub1=Front+Axle&rub2=Front+Ends,Beetle+/+Karmann+Ghia&artnr=21080a&pn=0
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #144 på: februar 10, 2009, 20:39:07 pm »


pris på denne? og har denne sway-a-ways?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #145 på: februar 10, 2009, 20:48:54 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-

Der var prisen....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #146 på: februar 10, 2009, 21:27:45 pm »

Jeg skaffer 2" smalnet forstilling med senkesatser til kr. 2595,-

Der var prisen....

hahaha jeg roter!  Øyerulling Øyerulling
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #147 på: februar 11, 2009, 08:44:50 am »

jeg ser at gunnar anbefaler forstilling med sway-a-ways fordi det ellers kan bli konflikt med tanke på lokket for justering. noe med håndbrekkvaier?

har både puma og csp sway-a-ways?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #148 på: februar 11, 2009, 08:59:54 am »

Ingen av disse har sway away's. På ovalen til lobo er det forøvrig samme håndbrekkjusteringen som på bilen din og han sier det ikke er noe problem med justeringen på bilen hans. Han har en vanlig pumaforstilling av ukjent opphav.
Sway away justeringen er noe som enten kjøpes som et "weld on kit" eller i noen spesielle tilfeller er på ferdige forstillinger. Tror bla airkewld forstillingene har en slags variant av sway away's. Har vel også sett andre som lager forstillinger som også benytter denne typen høydejustering. Tenker du finner noen eksempler på   thesamba.com
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #149 på: februar 11, 2009, 09:10:19 am »

jeg ser at gunnar anbefaler forstilling med sway-a-ways fordi det ellers kan bli konflikt med tanke på lokket for justering. noe med håndbrekkvaier?

har både puma og csp sway-a-ways?

Jeg tror ikke det å justere handbrekk er noe dagligdags, akkurat. Jeg kan ikke huske at det har vært nødvendig i det hele tatt, mulig jeg gjorde det etter at jeg kjøpte bobla i 1990. Men den brukes stort sett ikke daglig, da.
Ellers er jeg glad jeg slipper å kjøre grisesenka boble, er mer glad i å kjøre boble enn å se kul ut. Gliser , selv om (nesten) alt har sin sjarm. Men har man justerbar forstilling, er jo muligheten der for å kjøre litt høyere til daglig enn til fest.
« Siste redigering: februar 11, 2009, 09:15:42 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 19
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!