mai 08, 2024, 04:49:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 19
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18  (Lest 137230 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #150 på: februar 11, 2009, 09:17:23 am »

Ingen av disse har sway away's. På ovalen til lobo er det forøvrig samme håndbrekkjusteringen som på bilen din og han sier det ikke er noe problem med justeringen på bilen hans. Han har en vanlig pumaforstilling av ukjent opphav.
Sway away justeringen er noe som enten kjøpes som et "weld on kit" eller i noen spesielle tilfeller er på ferdige forstillinger. Tror bla airkewld forstillingene har en slags variant av sway away's. Har vel også sett andre som lager forstillinger som også benytter denne typen høydejustering. Tenker du finner noen eksempler på   thesamba.com

Jeg kom på igår at jeg måtte kappe litt i underkant av dekselet for å få plass til den nederste justeringa. Dumme meg, ingen respekt for orginaldeler fra 54! Sån går det når man vil ha nesa i bakken på dagen, og ikke kan vente Gliser Er vel mulig å få tak i et nytt deksel om jeg trenger det en gang (håper jeg Blunker )
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #151 på: februar 11, 2009, 11:29:10 am »

aha trodde det var justeringen av selve senkinga som var problemet her, ikke håndbrekket. trodde kanskje noe med håndbrekket var i veien for justeringen av høyden på forstillinga.

men lobo: betyr det at hvis man kjøper csp eller puma så må man modifisere litt for å få det på plass?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #152 på: februar 11, 2009, 16:39:07 pm »

Jepp! Tok bilde til empiboy som skal bygge forstilling til meg så jeg legger det ut her også... Her ser du at den nederste justeringa kommer i konflikt med dekselet til håndbrekks justeringa. Kappet et lite hull for å få det til å passe.

Legger også ved et bilde av taket mitt. Har en 54 med samme interiør som din, men her er ingen ting nyere enn 1954. Bekrefter at taket ditt er slik det skal være Glad


* under3.jpg (121.66 KB, 1000x747 - vist 281 ganger.)

* 54tak.jpg (86.57 KB, 1000x747 - vist 231 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #153 på: februar 11, 2009, 16:50:17 pm »

Ser du jukser litt med høden ved å ha litt mindre luft i hjula Lobo. Rekker tunge
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #154 på: februar 11, 2009, 17:06:40 pm »

takk for bildet av tak Osteaktig

har noen bilde av hvordan sway-a-ways ser ut?

her ser dere hvordan airkewld sin justering ser ut, de bruker sitt eget patent.

det blir vel samme problemet her?

« Siste redigering: februar 11, 2009, 17:13:32 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #155 på: februar 11, 2009, 17:12:19 pm »

Ser du jukser litt med høden ved å ha litt mindre luft i hjula Lobo. Rekker tunge

Hehe!  Osteaktig Den står på midlertidige hjul fordi pitt skal tette Pacer hjula. Men de var tydeligvis ikke tette disse eller! Så det først nå når du sa det Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #156 på: februar 11, 2009, 18:00:32 pm »

Hvis du derimot finner frem bilde av en airkewld forstilling av den typen du skal ha så ser du at det ikke blir noe problem med denne typen justering. Bildet er av en balljoint aksel og du skal ha en linkpin. Og der står justeringen veldig ulikt plasert. Airkewld lager egne adjusters selv, men det bare en mere fancy variant av sway away's prinsipp. For trenger man egentlig stjerner og fine laserskårede detaljer under bilen??

Med andre ord: Sjekk ut en airkewld linkpin aksel og jeg tror du ser forskjellen godt.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #157 på: februar 11, 2009, 18:44:46 pm »

aha her lærer man for hver dag som går. beklager at jeg spør om så mye dumt, men det er den eneste måten å lære. Glad

det er vel en slik en jeg skal ha da? hehe.



og ang drop-spindler, hvilket formål tjener det egentlig? å få hjula i mer korrekt posisjon?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #158 på: februar 11, 2009, 18:46:50 pm »

Du får meir senk med spindler utan å senke bilen via forstilling og derved mysta kjøyreegenskapar. Minuset med dropspindlar er att dei bygger ut hjula ein del...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #159 på: februar 11, 2009, 18:54:39 pm »

Du får meir senk med spindler utan å senke bilen via forstilling og derved mysta kjøyreegenskapar. Minuset med dropspindlar er att dei bygger ut hjula ein del...

aha ok. og jeg vil ikke ha hjula utover, så da dropper jeg det. alternativet er vel 4" innkorta forstilling og så spindler feks kanskje.
men kjøreegenskaper er nok ikke førstepri. den skal ikke kjøres langt allikevel.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #160 på: februar 11, 2009, 18:59:05 pm »

missforstå meg rett; Drop spindler bygger ikkje SÅ mykje ut! Men kjører du noko halvbreie reprofelgar så må du nok ha korta forstilling for å få plass til drop spindler Veit ikkje kor mykje korta, fordi det er forksjelligt på spindlene Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #161 på: februar 11, 2009, 19:03:51 pm »

Et problem ved senking kun med justering i forstillinga er at jo mere man senker jo lengere fremover kommer hjula. Hvis du kjøper korta forstilling så er ikke kombinasjonen med spindler noe problem. Sånn som bilen min er nå, senket med avix gjør det selv metoden så fjærer ikke hjula opp/ned men derimot fremover mot lykta. Det er ikke bra. Bilen blir heller ikke så stiv i fjæringa hvis du bruker senkespindler/justering fremfor bare justering.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #162 på: februar 11, 2009, 19:11:48 pm »

så det anbefales rett og slett å bruke en kombinasjon med spindler altså? høres jo fornuftig ut.

omtrent så langt inn kunne jeg tenke meg å ha hjula. det vil vel ikke være noe problem om jeg beholder originalfelga da sikkert, men det kan altså bli litt problematisk med feks fuchs? eller kan det være mulig hvis man har 2" kortere forstilling? synes 4" høres drastisk ut.

denne er nok littebitt lavere enn hva jeg vil ha, hvertfall bak.


Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #163 på: februar 11, 2009, 19:55:27 pm »

Den der ser ikke veldig innkorta ut foran. Men litt er det nok. Ser ikke for meg ut som at denne har dropspindler heller. Hjula er så langt fremme i skjermene.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #164 på: februar 11, 2009, 20:12:55 pm »

denne er nok littebitt lavere enn hva jeg vil ha, hvertfall bak.




Hvis du liker hvordan framhjula sitter på denne så trenger du ingen smalna forstilling dersom du skal kjøre på orginale felger. Bilen du bruker som eksempel er jo også relativt høy i fronten.

Her er min med en helt vanlig puma justert til bunns, og med orginale felger (med 115/70 dekk). Kommer ganske langt inn da. Inpress på felgene har alt å si! Hadde repro 5" sprintstar felger på den og da kom hjulene ganske langt ut. Nå har jeg 5,5" felger fra 70-tallet. De er en halv tomme bredere, men bygger mindre ut en sprintstar felgene pga mer gunstig inpress. Med orginalfelger og maks senk på puman ser det nesten ut som om man har smalna forstillinga Glad


* 54puma_orig.jpg (68.45 KB, 622x465 - vist 204 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #165 på: februar 11, 2009, 21:13:44 pm »

så hvis jeg kjøper 2" innkorta og dropspindler, så vil kanskje hjulene stå omtrent like langt ut, men kanskje ikke like mye?

jeg kunne tenke meg at hjulene står ca i samme posisjon, så da er det vel smart med dropspindler så de ikke blir så langt fram.

nok en gang takk for at dere svarer på det jeg spør om. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #166 på: februar 11, 2009, 22:30:45 pm »

Mener cb´s droppspindler bygger 1/4" per side.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #167 på: februar 11, 2009, 23:32:27 pm »

aha trodde faktisk det bygget en del mer.

men jeg synes liksom at det er smart å kjøpe en innkorta forstilling hvis jeg allerede skal kjøpe en.. om dere skjønner. hehe.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #168 på: februar 11, 2009, 23:51:46 pm »

Du har vel fått så mye info som det går an å få nå, så det er bare å bestemme seg Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #169 på: februar 12, 2009, 00:09:11 am »


Den nede til høyre er en sway-a-way.

Og er den eneste løsninga hvis du ikke skal kappe i lokket for å få justert, BÅDE forstilling og håndbrekk.

Spør på forumet om det er noen som vil selge eller lage ei slik forstilling til deg. Ei sånn sammen med droppa spindler da har du det du trenger tenker jeg Blunker
« Siste redigering: februar 12, 2009, 00:23:24 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #170 på: februar 12, 2009, 08:16:43 am »

Mener cb´s droppspindler bygger 1/4" per side.


Cb spindlene bygger 12,7mm pr side. Nøyaktig 1" totalt.
Så det blir litt sånn at hvis man ønsker hjula lengere inn enn der orginalhjula står samtidig som man vil ha feks. repro brm 4,5" felger og senkespindler så må man korte ca 4 tommer. Jeg målte grovt på bilen min at mine 4,5" felger bygger nesten 1,5 tomme lengere ut enn de orginale stålfelgene. Planen min var egentlig å sette på senkespindler sammen med brm felgene på den orginale forstillinga, men det ble skrinlagt når jeg prøvde hjula på bilen.
« Siste redigering: februar 12, 2009, 08:24:57 am av Empiboy.... » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #171 på: februar 12, 2009, 08:28:53 am »


Den nede til høyre er en sway-a-way.

Og er den eneste løsninga hvis du ikke skal kappe i lokket for å få justert, BÅDE forstilling og håndbrekk.

Spør på forumet om det er noen som vil selge eller lage ei slik forstilling til deg. Ei sånn sammen med droppa spindler da har du det du trenger tenker jeg Blunker


Hva i alle dager er den saken øverst på bildet? Hvis jeg skal tippe så tror jeg det er en slags justering til T-3?? Eller er jeg helt på jordet nå?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #172 på: februar 12, 2009, 09:23:15 am »


Den nede til høyre er en sway-a-way.

Og er den eneste løsninga hvis du ikke skal kappe i lokket for å få justert, BÅDE forstilling og håndbrekk.

Spør på forumet om det er noen som vil selge eller lage ei slik forstilling til deg. Ei sånn sammen med droppa spindler da har du det du trenger tenker jeg Blunker

har skrevet mail til airkewld og de holder hardnakket på at jeg ikke trenger å modifisere noenting. så tror jeg nok at jeg kjøper av dem egentlig..
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #173 på: februar 12, 2009, 09:24:50 am »

Mener cb´s droppspindler bygger 1/4" per side.


Cb spindlene bygger 12,7mm pr side. Nøyaktig 1" totalt.
Så det blir litt sånn at hvis man ønsker hjula lengere inn enn der orginalhjula står samtidig som man vil ha feks. repro brm 4,5" felger og senkespindler så må man korte ca 4 tommer. Jeg målte grovt på bilen min at mine 4,5" felger bygger nesten 1,5 tomme lengere ut enn de orginale stålfelgene. Planen min var egentlig å sette på senkespindler sammen med brm felgene på den orginale forstillinga, men det ble skrinlagt når jeg prøvde hjula på bilen.
hvilken bredde og hvilket innpress har originalhjula mine? hvis man vet det og vet hvilke felger man vil ha, så kan man jo regne ut litt selv egentlig. nå står valget mellom å korte 2" eller 4", men da burde jeg først finne ut hvor mye lengre ut hjula jeg har lyst på stikker enn de originale.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #174 på: februar 12, 2009, 13:07:51 pm »

Hva i alle dager er den saken øverst på bildet? Hvis jeg skal tippe så tror jeg det er en slags justering til T-3?? Eller er jeg helt på jordet nå?

Jeg mener den er til å sveise inn i midten på torsjonsrøret bak... så kan man stille side for side
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #175 på: februar 12, 2009, 13:19:34 pm »

Hva i alle dager er den saken øverst på bildet? Hvis jeg skal tippe så tror jeg det er en slags justering til T-3?? Eller er jeg helt på jordet nå?

Jeg mener den er til å sveise inn i midten på torsjonsrøret bak... så kan man stille side for side


Med andre ord en komplisert utgave av justerbare fjærplater Blunker Klart at en kombinasjon melom plater og disse gir uenderlige muligheter.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #176 på: februar 12, 2009, 13:32:39 pm »

Og foresten så er orginalfelgene dine 4" brede og innpresset er HæHæ?? Husker ikke! Men har tegning på jobben, men det hjelper lite når jeg er hjemme!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #177 på: februar 12, 2009, 14:04:28 pm »

Og foresten så er orginalfelgene dine 4" brede og innpresset er HæHæ?? Husker ikke! Men har tegning på jobben, men det hjelper lite når jeg er hjemme!

Innpresset skal være 33 mm på 54-modellen, ifølge boka jeg har. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #178 på: februar 12, 2009, 14:34:27 pm »

Hva i alle dager skal du med 4" innkortet forstilling? Om du skal senke bilen din MINDRE enn den du har bilde av litt lengre opp i tråden?
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #179 på: februar 12, 2009, 14:49:52 pm »

Les gjennom denne tråden: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735

Skal litt til hvis du ikke finner det oppsettet du liker her!!!!!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 19
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!