mai 03, 2024, 11:57:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trimming av type 4  (Lest 2900 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« på: november 19, 2012, 21:31:41 pm »

har en t 3 camper med en 2.0 CU motor med gassere.  den blir lat på tur kjøring og ville hatt litt meir gang i den.  hva er enkleste grep på en type 4?

finnes de slip inn syl sats som øker volum. ?

kommer uanz til å sette på insp innsug. og med megasquirt. vurdere et lite snegle hus. vil ikke ha mykje ut av den bare litt for å få meir krefter under tur kjøring.

min første type 4 modifisering ... så tips mottas:)
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2012, 21:38:18 pm »

Bygg deg en, eller få AR til å gjøre det, en 2056ccm.  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2 på: november 19, 2012, 21:41:19 pm »

cheron har jo en kam og løftere til cu til salgs...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49637.0.html
« Siste redigering: november 19, 2012, 21:42:58 pm av rl » Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2012, 21:52:19 pm »

Som rl sier, har ett sett liggende.. De er hakket kvassere en originalt dette sette
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: november 20, 2012, 00:13:51 am »

De borer original cylindere til 96mm
http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders.html

Kamaksel kan være slitt...Da blir den jo lat - og om det er den blå du fortsatt har så var den lat ja :-)

Org cylindere og stempel er vel fint å bygge turbo på...
Walley startet med en 2 liter (914) etter at NA motoren hadde et "lite" ras
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=115287

Som bus motor i en tung t3 tror jeg at jeg hadde gått for 78,4 slaglengde og 94mm boring for holdbarheten sin del
Eller turbo på på org veiv/boring for pris

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2012, 12:00:32 pm »

I følge effekt benk på jobb så ga den 65 hk. så er jo ikke langt unna.Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: november 20, 2012, 14:10:05 pm »

jeg byttet ut mine enkle solex 34 med et sett nye doble 40 weber fra www.aircooled.net og et python eksos i fra scp. www.unneberg-bil.no, skal også sette på wbx tenning, dette blei en helt annen bil og kjøre som går bra tråss små endringer.

hvis du for www.aircooled.net til og sette opp gasserene dine i tillegg, det koster 80$ så for du dyser og slikt som passer din motor, eller hvertfall godt nok. det har jeg fått etter det de erfarne sier Blunker

så slipper du og opne og dele motor og det tar bare noen timer.
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2012, 14:14:44 pm »

Da blir det som meg da Martin om han skal følge rådet ditt;

Sette på 2 doble 40 mm på utslitt motor.. Null effekt og ett hinsides bensinforbruk..

Neh, gjør det skikkelig når du først skal overhale Type 4 motor er mitt råtips etter egen erfaring med 2 år med Type 4 motor baki bussen.. Har virkelig fått opp øyene for Type 4 motor i god stand utgjør på tur.

Tror aldri jeg har hatt så dyr ferie som i år på Men in Bugs Osteaktig
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: november 20, 2012, 14:42:17 pm »

nå sa ikke han jalokoey noe om at motoren var utslitt, så tenkte dette kunne være en grei måte og piffe opp denne litt.
Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #9 på: november 20, 2012, 15:41:57 pm »

selv går jeg for 103/76 med Garret T-3 i min buss Kult
sporer vel av tråden her nå.... Øyerulling
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: november 20, 2012, 16:27:46 pm »

selv går jeg for 103/76 med Garret T-3 i min buss Kult
sporer vel av tråden her nå.... Øyerulling

Det er vel det som er spennet,,fra 2056 til en ca 2,5 liter med turbo.
en god 2056 gir ca 110-120 til din som kan sikkert yte 300 eller mer Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 20, 2012, 17:24:23 pm »


Jeg Går for en "enkel" løsning med 40-44mm doble forgassere, nye grenrør som er like lange og en 96mm slip in, dette gir endel ekstra piff på enkelt vis. Porting av eksosen er også en fordel å gjøre da eksosporten i en type4 er trang. Lurt å se etter sprekker også.

Skal man ha mer må man ha ny kam.

Noen nettsider med triks og info om vanlige problemer med Type4:
http://www.ratwell.com/technical/Heads.html
http://www.ratwell.com/
http://www.tunacan.net/t4/
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2012, 17:26:09 pm »

Som rl sier, har ett sett liggende.. De er hakket kvassere en originalt dette sette

Passer det settet på en GD motor med insprut?
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2012, 18:20:57 pm »

Som rl sier, har ett sett liggende.. De er hakket kvassere en originalt dette sette

Passer det settet på en GD motor med insprut?

Passer alle type 4.
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #14 på: november 20, 2012, 20:17:51 pm »

Hei
har laget noen buss motorer og den beste er vel den 2,4 ltr til Holmsen  150 hk med org varmepotter og et 4-1 anlegg drar fra 40 km på 4 gir og gir seg ikke før nåla er tilbake på 0
Rune Kolbu sin funker også veldig fint 130 hk lang 4 gir


Skal bruke sprut fra en Svensk GE Motor på en 2.3 ltr denne skal bremses blir kult å se

blant kammer er det 2-3 stykker som funker fint

Mvh AR
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #15 på: november 20, 2012, 20:29:58 pm »

denne motoren har vel ca 70 hk orginalt. og når eg hadde den på rullende lande vei og målte effekt. så hadde den i overkant av 61 hk. første røn og etter flere run i benk så fekk stabilisert den på 65. som maks . hjelper å få blåst den ut et par ganger på benken.

så motor er ikke så slitt. men lekker en del olje og må opnes for å få dette tett. og da kan eg like godt bytte kam osv. de eg vet er at de vil bli satt på innsug fra en 2.0 insp motor. styre dette med megasquirt. har hatt dette på flere 1600 non turbo og med turbo. å funker meget bra, da med wbx tenning . modifisert fordeler så tar eg trigger signal derfra til ms. har lyst på turbo men... mitt problem er mykje vil ha mer og er aaaalt for enkelt til og sette opp trykke  Rekker tunge.

så mer volum. ny kam og insp så vil eg ha ca 120-140 hk. så vil den være en topp caming motor.

noen som har sylinder sett for salg. må eg maskinere så kan eg nok få ordnet de og. Glad
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #16 på: november 20, 2012, 20:40:03 pm »

Dårlig bilde fra test.Blunker


* 13534403948740.jpg (82.51 KB, 1024x768 - vist 134 ganger.)
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #17 på: november 20, 2012, 20:42:19 pm »

Og er under akten Gliser


* 13534405458341.jpg (80.54 KB, 1024x768 - vist 140 ganger.)
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #18 på: november 20, 2012, 21:10:08 pm »

Det bør jo merkes godt det, hvis du får doblet effekten fra 65 hk til 120 -140 hk.
Vær kritisk med valg av løftere og kam. Få noe som passer sammen. Har byttet kam og løftere 3 ganger i samme motor før ting funket. Det ene oppsettet måtte byttes allerede etter "innkjøring" av kam.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!