mai 03, 2024, 05:49:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innkjøring stock kam  (Lest 1888 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« på: mai 15, 2013, 16:16:01 pm »

Hei

Er i ferd med å sette sammen blokken med nye lager og nye kamaksel. Kamakselen er stock. Jeg trodde det skal følge med innkjøringspasta men det ligget ingen sammen med kammen. Trenger jeg å bruke innkjøringspasta med stock kam? Løftere er stock vw.

Takker!

Alex
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: mai 15, 2013, 18:43:55 pm »

De aller fleste mener at kammer MÅ kjøres inn.

Hvis alle delene dine er stock (NOS)VW slik som bilen forlot fabrikken med, så spør jeg, hvem stod for innkjøring av kammer på VW fabrikken?. Samtlige motorer 20 minutter på over 20 millioner biler med påfølgende oljeskift.
Tror det aller viktigste er at delene PASSER sammen slik at geometrien og matrialene som er brukt stemmer, og at kammen treffer løfteren der det er ment at den skal treffe, dvs utenfor senterlinjen på løfter.

Ved trimming og hardere fjærer så betyr det kanskje noe, men nok en gang, delene må passe sammen, hvis ikke, så dukker kam/løfter problematikken opp åkkesom.

Loggført

Har laaang VW-pause.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: mai 15, 2013, 19:14:06 pm »

Innkjøringspasta må brukes. 20 minutter over 1500 -2000 omdreininger= innkjørt. Må ikke gå på tomgang første 20 min.
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: mai 15, 2013, 19:42:48 pm »

Og innkjørt=?
Loggført

Har laaang VW-pause.
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 15, 2013, 19:49:18 pm »

Har tenkt til å kjøre de første 15min på rundt 3000rpm for å kjøre inn kammen. Hvor kan jeg kjøpe innkjøringspasta, ser at unneberg er tom...
Hvor kritisk er pastaen, ef nesten klar til å sette sammen blokken.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 15, 2013, 19:53:24 pm »

Motorene ble kjørt på fabrikk. Ligger klipp fra dette på Youtube. En diger rondel som motorene hang på.

1500rpm er tomgang og regne  Osteaktig  Sier vi 2500-3000 rpm i 15-20 minutter så er jeg med.

Det høye turtallet pga flate mellom kam og løftere er plaskesmurt. Og da er det greit at det piskes litt rundt inni der. Hvorfor det blir sagt at dette skal gjøres uten belastning er for meg uforstålig. Da fjærtrykket er det samme om motoren er under belastning eller ikke. Men en merker såklart lagerlugging bedre ubelastet.

Pastaen som blir smurt på er mest for å slippe skade under rotering ved montering. Blir vasket bort omgående. Å tilsette sink er en bedre prosedyre under selve innkjøringen. Da "break in" tiletninger består mest av dette.
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 15, 2013, 19:58:10 pm »

Takk for alle svar.

Blokka settes sammen i dag. Kjører innkjøring med break inn additive.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mai 16, 2013, 07:10:49 am »

Noen forslag om hvor man kan kjøpe break in olje i oslo området?

Alex
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 16, 2013, 08:50:58 am »

Steinar Stolen har sikkert.
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 16, 2013, 10:14:05 am »

Takk for tipset Erik.

Ringt nå nettopp og de har på lager både som tilsetting og ferdig blandet.

Alex
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!