mai 03, 2024, 17:23:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batterispenning.. noe høyt...??  (Lest 2420 ganger)
VW1969MORTEN
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« på: august 21, 2011, 19:42:17 pm »

Gamle biler er interessante, det dukker opp nye problemer hele tiden.. (men klager ikke, ny garrasje med godt lys) :-)
Er nesten i land med blinklysproblemene, og dermed så slår batteriet seg vrang... ikke liv i det hele tatt.... har startet opp bilen med
startkabler.. måler batteriet og det viser ca: 17,5V ved tomgang uten belastning (Lys) ... når bilen er kjørt litt og motoren stoppes, viser batteriet 13,3V.. men over natten er det helt tomt igjen..   

Noen ideer?

M:-)
Loggført
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #1 på: august 22, 2011, 10:09:49 am »

Laderegulator.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 22, 2011, 10:48:57 am »

Må nok bytte batteri også. De liker seg ikke over 15V.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
VW1969MORTEN
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 04, 2011, 21:41:58 pm »

Må nok bytte batteri også. De liker seg ikke over 15V.

Oppdatering:

Har da byttet batteri til dette: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/Volkswagen/Typ-1/802543-SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-54AH/
og satt inn ny laderegulator, denne: http://p-deler.no/images/01191187601a.gif

Problem: Fortsatt ikke lading, heller ikke lys i ladelampa. 

Har sjekket volt på Dynamoen -  Voltmeter mellom B+ skruen og huset på dynamoen - måler 12,4V og ingen endring ved økt tomgang.
Dobbelt sjekka at riktige ledninger går fra Dynamoen til laderegulatoren, samt ledning fra B+ rett til batteriet.

Testet ladelampa ved å sette den blå ledningen fra laderegulatoren rett på jord med tenning på... lyser klart og fint..

Har sjekket alle ledninger mellom Dynamo og Laderegulator for brudd... samt sprayet og renset kontaktpunkter...

Kan nevne at bilen er startet et par ganger uten å ledningen mellom B+ og batteriet... hvistnok ikke helt bra for dynamoen....

Type dynamo: Vekselstrømsdynamo for ekstern regulator.Tre tilkoblinger til regulatoren og en til batteriet.



:-)
Noen som kan komme med noen fete innspill....


Mvh
Morten/Arendal.





Loggført
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #4 på: september 04, 2011, 22:32:20 pm »

Siden ladelampa ikke lyser og ledninger er i orden har nok børstene takket for seg. Dette p.g.a den defekte laderegulatoren som har gjort at speningen på børstene/ankeret har stått på hele tiden, også når teninning var av. Resultatet ble tomt batteri etter 3-6 timer. Er du riktig uheldig har slepebanene på ankeret brent seg, eller blitt så varme at loddetinet til viklingene har smeltet og rent bort. Det er bare og skru ut de 3skruene på den hvite el.tilkoblingen på dynamon og ta den ut, da blir børstene med ut. En nød løsning for test er da prøve og dra børstene litt mer ut og sette laderegulator inn igjenn for og teste.
P.S
Hvis du er litt dreven på lodding og syntes en ny børstebro er for dyr. Kan du brukke børster fra nesten alle vanlige bosch laderegulatorer/dynamoer.
Loggført
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #5 på: september 04, 2011, 22:37:02 pm »

Tror også den nye laderegulatoren du linker til, er avhengig av god jording.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: september 04, 2011, 22:43:36 pm »

Har samme dynamo selv. Har skiftet to stykker (brukte) på en måned, nå har jeg gitt opp, bilen lader ikke, jeg kobler til ekstern batterilader hver kveld, kjører uten lys og musikk, og bare korte turer. Lurer på om dette kan være noen dårligere dynamoer? Noen andre som har erfaring med disse?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: september 05, 2011, 17:32:27 pm »

Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Sjokkert
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VW1969MORTEN
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: september 05, 2011, 21:40:55 pm »

Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Sjokkert

Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema  (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble...
Noe kjennskap til om det er mulig...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453

M:-)


   
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: september 06, 2011, 06:46:30 am »

Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Sjokkert

Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema  (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble...
Noe kjennskap til om det er mulig...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453

M:-
Har du vekselstrømsdynamo kan du bruke den fra biltema.Den må også ha god jording i det ene festehullet.Kan være børstene dine som er def/utslitt.Ta ut den kvite delen som ledningene til laderegulatoren er festet til,der vil du finne to børster  som skal være litt lengde på er dei veldig korte såvidt stikker ut av holderen så er dem utslitt.


   

Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
VW1969MORTEN
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: september 06, 2011, 13:15:34 pm »

Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Sjokkert

Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema  (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble...
Noe kjennskap til om det er mulig...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453

M:-
Har du vekselstrømsdynamo kan du bruke den fra biltema.Den må også ha god jording i det ene festehullet.Kan være børstene dine som er def/utslitt.Ta ut den kvite delen som ledningene til laderegulatoren er festet til,der vil du finne to børster  som skal være litt lengde på er dei veldig korte såvidt stikker ut av holderen så er dem utslitt.



Fikk tak i en vekselstrøms regulator, (håper ihvertfall at det er det.. har varenr: Bosch 0 190 601 006 AD 1 14V) tester det i løpet av kvelden... om ikke dette fungerer, er det til med sjekking av børstene..
M:-)
Loggført
VW1969MORTEN
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 06, 2011, 21:18:03 pm »

Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Sjokkert

Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema  (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble...
Noe kjennskap til om det er mulig...
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453

M:-
Har du vekselstrømsdynamo kan du bruke den fra biltema.Den må også ha god jording i det ene festehullet.Kan være børstene dine som er def/utslitt.Ta ut den kvite delen som ledningene til laderegulatoren er festet til,der vil du finne to børster  som skal være litt lengde på er dei veldig korte såvidt stikker ut av holderen så er dem utslitt.



Fikk tak i en vekselstrøms regulator, (håper ihvertfall at det er det.. har varenr: Bosch 0 190 601 006 AD 1 14V) tester det i løpet av kvelden... om ikke dette fungerer, er det til med sjekking av børstene..
M:-)


ENDELIG.....  byttet til riktig laderegulator, og vips så lader den som den skal... stor takk til en oppmerksom arb.kollega som tipset om 2 bobler som var klar til høgging hos det lokale mottaket.... fikk t.o.m regulatoren mot å demontere selv..   
Har vært på en behagelig langtur i kveld... blinking, tuting og bruk av fjern/nærlys...t.o.m varsellys...  alt virker.. deilig..   
Takker for alle bidrag ifbm. mekkinga... det aller viktigste er tolmodighet, ellers er det
lett å bli forbanne å dermed gjøre forbanna ting.. 
M:-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!