VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på november 26, 2007, 20:06:24 pm



Tittel: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: JTWEnovember 26, 2007, 20:06:24 pm
Da jeg skal bruke 1,4:1 vipper må jeg sette opp geometrien korrekt. Jeg kjenner til prinsippet om at ved halvt løft skal aksen gjennom ventilen sammenfalle med den gjennom justeringsskruen. Bilde sier mer enn 1000 ord som vanlig...

Har måleur, skal lage meg en justerbar støtstang.

Men rent praktisk: hvordan korter folk disse? Båndsag etc, og slår dem på plass videre ned i røret eller tar man ut selve kulen?


Tittel: Sv: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: JTWEdesember 06, 2007, 12:46:14 pm
Ingen?

Dreiebenk, båndsag, baufil og slipehjul/bånd ?


Tittel: Sv: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: TomRdesember 06, 2007, 13:02:26 pm
Dreiebenk - kjøl ned spissene i fryser og varm ender på støtstenger :)


Tittel: Sv: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: JTWEdesember 06, 2007, 13:06:33 pm
Takker Tom!

Eneste problemet er at jeg skal modifisere originale støtstenger.... Så der sitter endene godt fast allerede.
Derfor lurer jeg litt på hvor dypt kulen sitter, slik at man bare fjerner alt rundt den og slår selve kulen nedover i støtstanga etterpå (ref: how to hotrod boka)


Tittel: Sv: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: TomRdesember 06, 2007, 13:09:40 pm
DA sliter du nok litt mer - du vil ikke koste på deg et nytt sett altså? - de stikker en 6 - 7 mm ned - og så mye skal du neppe korte?


Tittel: Sv: Korting av støtstenger og vippearmsgeometri
Skrevet av: Hot Owldesember 06, 2007, 13:57:37 pm
På de originale går det utmerket med en vanlig "rør kutter" slik rørleggerne bruker.
Hvis du ikke kapper nok til at enden detter av, så filer du deg bare gjennom alu'n på en plass med siden av en tynn fil og trekker/vipper av resten. Så bruker du to gamle løftere til å dunke delene sammen igjen.

Om du vil ha mest mulig utbytte av vippene dine så kan du kikke på hvordan du skal stille justerskruene dine for å få mest utveksling.