Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie. Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter: 31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30. Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta. Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?
Drister meg til å foreslå å lese koblingsskjema?
66 modell:
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg. E er bryteren, W er viskermotoren.
67 modell:
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_USA.jpg. Her ser du kontaktpunktene som du har i din nye bryter.
Selvparkeringen er mekanisk/elektrisk. Et 'slepekontakthjul' inne i viskermotoren sørger for at den fortsetter å gå når viskerbryteren er slått av. Viskermotoren må jo ha strøm hele veien ned, derfor står det konstant strøm på bryteren når tenningen er på, og derav noen flere koblingspunkter. Hvilke nummer på ledningene som gjør hva vet jeg ikke. Jeg ville bare prøvd meg frem rolig og forsiktig med forskjellige kombinasjoner, bruk prøvelampe og se hva som skjer i når du betjener bryteren. Kanskje du får den til å gå selv om den nye bryteren er feil type.
Hvis du vil ha to hastigheter og selvparkering må du skifte til ny 'moderne' viskermotor. Anbefales. Du får sikkert tak i en her på forumet.