mai 02, 2024, 20:06:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: El-trøbbel  (Lest 2687 ganger)
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« på: august 01, 2011, 21:08:34 pm »

Har akkurat satt inn motoren igjen etter en overhaling men får ikke strøm til tenninga, oljelampe osv lyser ikke.

Jeg har nytt 6volt batteri fra i fjor som har vært koplet fra under hele prosessen og jeg har ikke rørt andre kabler enn de som må koples av i forbindelse med at motoren tas ut. Alt skal være montert tilbake på samme sted så vidt jeg kan skjønne. Har dobbeltsjekka ledningene til starter bl.a.

Hva kan være årsaken?
Loggført
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #1 på: august 01, 2011, 21:32:58 pm »

sjekket sikringer?
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: august 01, 2011, 22:13:36 pm »

Sikringer er sjekka og i orden. Bare for ordens skyld - bilen gikk fint og hadde ikke problemer av noe slag før motoren ble tatt ut.
Loggført
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: august 02, 2011, 16:53:09 pm »

Ja, her var ikke mye respons...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: august 02, 2011, 17:05:23 pm »

Er nok bare å ta fram voltmeteret og finn ut hvor strømmen blir borte. Evt sjekk jordinga fra batteriet og til motor.
« Siste redigering: august 02, 2011, 17:07:06 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2011, 18:35:20 pm »

om batteriet har stått ett år kan det være en ide å sjekke det også .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: august 03, 2011, 21:01:32 pm »

Står fremdeles fast og har ikke strøm fra batteriet til noen komponenter.

Har lite peiling på det elektriske, men har målt batteriet til ca 3 volt. Når jeg setter på lader på batteriet får jeg ingen utslag på måleren av en eller annen grunn. Hører at laderen summer så jeg får la den stå en stund. Men jeg burde vel få strøm nok til starter osv selv med lav spenning på batteriet, forutsatt at alt av kabler er riktig koplet??

Jeg har sjekka jording fra batteri til karosseri og en jordingskabel mellom girkasse og fremre girkasseroppheng. Er det andre jordingskabler da, ref jording mellom batteri og motor?
Loggført
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: august 04, 2011, 22:01:44 pm »

Har fått lada batteriet og har nå strøm til tenninga, men ikke starter. Dvs på første forsøk slo starteren inn et par sekunder, men jeg fikk ikke kjørt på starteren lenge nok til at motoren fikk bensin og starta. Nå får jeg bare et klikk fra starteren.

Kan noen forklare hvordan jeg sjekker starteren med multimeteret? Kan den ha tatt kvelden??
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: august 04, 2011, 22:14:39 pm »

kor mykje straum har du på batteriet då?? har du for lite so får du berre eit klikk.6v batteri som har stått ei go stund må ladast leenge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: august 04, 2011, 22:23:50 pm »

kor mykje straum har du på batteriet då?? har du for lite so får du berre eit klikk.6v batteri som har stått ei go stund må ladast leenge

Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!
Loggført
tondel
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen


:-)


Vis profil
« Svar #10 på: august 04, 2011, 22:28:08 pm »

Beklager om jeg skriver noe du allerede har prøvd, men jeg skomleste bare over samtalen..
Er litt sent på kveld nå, så øynene følger ikke helt med..

men hadde du strøm på starteren, altså via tilførselen til startern?
Det du evt. kan prøve å finne ut er jo om du har spenning til starteren.
Hvis ja
da må du sjekke videre, der hvor kablene går.
Hvis nei
Da må du bare begynne å lete i begge ender av kablene.

Når du overhalte motoren, du har ikke montert andre deler ( Evt. starter som er beregnet for 12 V eller lignende )
sikkert dumt spørsmål, men man kan jo bestille / motta feil del , om du har bytta den da: - )
Loggført

Prosjekt:
VW boble 1300 S, 1974.
VW boble 1.2, 1962. ( Selges )

Bruks biler:
VW Golf 1.6 Highline, 2000.
Audi A6 1.8T, 2001.
Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: august 04, 2011, 22:30:05 pm »

Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!

NESTEN 6volt er ikkje nok Gliser må ha MINST 6v tenker eg sett den på lading ikveld so er det vel brukandes imorgo. men bruk helst ein sånn "vedlikeholdsladar" som er hjernestyrt. andre ladarar kan ta skade på batteriet ved mykje lading. mulig du vil skru opp korkane litt og

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tondel
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen


:-)


Vis profil
« Svar #12 på: august 04, 2011, 22:32:25 pm »

Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!

NESTEN 6volt er ikkje nok Gliser må ha MINST 6v tenker eg sett den på lading ikveld so er det vel brukandes imorgo. men bruk helst ein sånn "vedlikeholdsladar" som er hjernestyrt. andre ladarar kan ta skade på batteriet ved mykje lading. mulig du vil skru opp korkane litt og



Uten å snakke om så mye erfaring med 6 V system.. men mener jeg har vært borti prat om at når det gjelder 6Volts batteri, så trenger de jevnlig vedlikeholdslading. Hvis ikke kan de ble ødelagte, stemmer dette - så kan det jo være så enkelt at batteri ditt er kaputt.
Hvis det jeg har hørt, er riktig ?!??
Loggført

Prosjekt:
VW boble 1300 S, 1974.
VW boble 1.2, 1962. ( Selges )

Bruks biler:
VW Golf 1.6 Highline, 2000.
Audi A6 1.8T, 2001.
Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: august 04, 2011, 22:56:47 pm »

trur da varierar littforskjellig. men har han fått da frå 3 til nesten 6 so er da nok håp. har eit 6volt batteri eg brukar innimellom til oppfyring av diverse gammalt og da er ivertfall 8-10år gammalt. lika fint endå
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: august 04, 2011, 23:31:14 pm »

trur da varierar littforskjellig. men har han fått da frå 3 til nesten 6 so er da nok håp. har eit 6volt batteri eg brukar innimellom til oppfyring av diverse gammalt og da er ivertfall 8-10år gammalt. lika fint endå

Hjelper lite med høy hvilespenning hvis batteriet er sulfatert og ikke tar til seg strøm lenger. Gå til en batteributikk å få de til å lade det for deg. Vi langtidslader batterier som er langt nede med likerettere på jobben. Endel kommer seg igjen. Men endel er også forbi reddning.

6V batterier er ikke i større behov av vedlikeholdslading enn 12V. Samme oppbygning, bare halvparten så mange celler.

Det er uansett en god innvestering å kjøpe seg en elektronisk vedlikeholdslader. Bilxtra selger en 4A som tar både 6V og 12V til 399,-. Ta batteriet ut av bilen om vinteren, hvis bilen står kaldt, og sett det i rom med + grader. Lad batteriet hver 3mnd gjennom vinteren. Da er det tut og kjør når sesongen starter. Ingen batterier tåler å stå uten strøm over tid. Blir det kaldt nok og syrevekta er for lav så fryser syra til is og da er det svært liten sjans for å få liv i det igjen.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: august 04, 2011, 23:57:07 pm »

Eit nytt batteri som har stått i eit år er vel ikkje sulfatert forbi reddning??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: august 05, 2011, 08:35:42 am »

Batteriet ble kjøpt nytt i 2010 (Biltema) og bilen ble kjørt fram til oktober 2010. Deretter har ikke batteriet hatt noe vedlikehold før nå, men har vært oppbevart i rom med  +grader.
Det tok lading ganske bra. Lader nå mens jeg er på jobb. Prøver på nytt i ettermiddag.

Har ikke bytta starter - den gamle 6-voltstarteren sitter i.

Takk for svar og tips så langt!
Loggført
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: august 06, 2011, 19:55:29 pm »

Det viste seg at pluggledning nr 1 og 2 hadde bytta plass, så det hjalp dårlig å kjøre på starteren selv med fullada batteri. Fikk dårlig med bensin til å begynne med også, så satte en slange rett på tilførselsrøret til forgasseren med litt bensin. Starta rimelig greit etterpå. Har hatt meg en liten kjøretur i finværet  Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!