Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
|
211
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Girkasse tråden
|
på: september 20, 2015, 19:54:15 pm
|
Noen som vet hvor mye den store spesialmutteren som sitter på/fester pinion`en i en nyere IRS kasse skal skrues til med (I boka mi står det bare moment på den eldre typen med 4 bolter)
|
|
|
212
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: september 10, 2015, 15:51:00 pm
|
Har også foretatt en diskret senking av bilen bak i dag. Gummiforingene kunne jeg ikke se noe slitasje på så de ble ikke byttet [attachment=1] Brukte en tabell jeg fant på nettet og senket den 2,75 cm Det regner jeg med er så lite at det er knapt synlig [attachment=2]
|
|
|
213
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: september 10, 2015, 15:22:00 pm
|
Da er gearkassa plukket i småbiter Det viste seg at det ene planetdrevet i superdiffen satt dønn fast i akselen, slik at akselen roterte i huset i steden for at drevet roterte på akselen(låsesplinten som holder akselen var knekt) Måtte bruke 20t trykk i pressa for å få ut akselen, og det bærer den preg av Hullet til akselen i diffen var blitt litt ødelagt så diffen må kasseres [attachment=4] [attachment=1] Så da blir det nok å handle inn en ny superdiff evt. å sette inn en original fra kassa jeg har Den gode nyheten var at kassa er tettsteget, med høyere 1 og 2 gear Gearkasse utveksling Hastighet/turtall med 155/80 dekk (giring ved 6000 omd.) 1 gir 10/27 2,7 67 km/t 2 gir 20/34 1,7 107 km/t (dropp til 3800 omd.) 3 gir 23/29 1,25 144 km/t (dropp til 4400 omd.) 4 gir 60/53 0,88 206 km/t (dropp til 4200 omd.) Ring/pinjong 8/31 3,875 Det var også boret hull til gearjustering som var tettet med plater/silikon [attachment=2] Det viste seg at hullene var 30mm perfekt til 1" NPT plugger, så det er bestillt [attachment=3]
|
|
|
214
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lystgass
|
på: september 05, 2015, 18:34:47 pm
|
Jeg hadde lystgass på en 1835 for mange år siden, (kjøpte ett komplett sett fra Hot Shop) men må si det ikke var noen stor suksess for meg. Fikk det nesten aldri til å virke skikkelig, verken på stripa eller gata Virket som den var veldig kresen på rett dysing/bensintrykk etter hvordan været var Men nå skal det sies at dette var for 20-30 år siden og at jeg var/er en lykkelig amatør
|
|
|
215
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / innsug til mini wedge topp
|
på: september 02, 2015, 17:23:17 pm
|
Noen som vet om jeg må bruke CB sine "big beef" innsug for å slippe å legge på ekstra sveis når jeg skal porte eller om "vanlige" innsug kan brukes (har mini wedge port topper og 44 IDF)
|
|
|
216
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TUV GODKJENNING AV BIL FØR VISNING HOS BT
|
på: august 26, 2015, 19:29:13 pm
|
SVEIS er vel Statens vegvesen sitt saksbehandling og arkiv system Alle enkeltgodkjenninger ved ombygging ol. blir arkivert der, med dokumentasjon og evt. bilder. SVEIS nummeret er altså en arkivreferanse til en godkjent ombygging som er gjort med bilen din (tror jeg)
|
|
|
217
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: august 25, 2015, 18:25:04 pm
|
[attachment=1] Da var bobla godkjent, så nå har demonteringa begynt! [attachment=2] Jeg byttet bremsepumper , bremsebånd og tromler før etterkontrollen og kjørte ca 5 mil før demontering Den ene bremsepumpa lakk da som en sil bare flaks at jeg ikke har mista bremsene (har 1-krets) Kan ikke se noe galt med bremsesylinderen, men får bare bytte til en ny og håpe den holder litt lengre [attachment=3] Gearkasse er kjøpt inn, superdiff og greier er en IRS kasse ombygd til Swing aksel Skal demontere den og sjekke at alt er i orden før jeg monterer den i bilen Fikk inspirasjon på SCC så kansje det blir et drag til neste år, (men da må jeg vel montere belter og greier for å få starte)
|
|
|
219
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: august 04, 2015, 20:20:56 pm
|
Da har jeg vært på EU kontroll! Fant ut at det var greit å få den godkjent for 2 nye år, før den plukkes ned for ombygging, så jeg kan beholde skiltene på [attachment=1] Ble noen 2èr feil. Tydelig at den som kontrollerte ikke var en boble mann, da han ikke fant noe understellsnummer Lys bak er i orden, så vet ikke hva som er gæli der får høre på etterkontrollen Måtte bytte det ene frontlykt glasset da jeg hadde ett symetrisk og ett asymetrisk [attachment=2] Mangel på bremsene bak var det ikke noe å si på [attachment=3] [attachment=4] Ikke mye rust å finne, har holdt seg veldig bra til aldri å ha vært sveiset i Jeg hadde planer om å bruke original girkassa (bare frese opp til større svinghjul, men kassa lekker endel olje fra flere steder (ikke ved akslene) så det blir nok å sette i en nyere kasse
|
|
|
221
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 26, 2015, 10:52:32 am
|
Bare noen besserwisser tips.. Du har sikkert kontroll men alikevel Du sjekket først at radien i bunn av sylinderen ikke tuller til kontrollmålingen. Det er alltid en radie i overgang anlegg mot blokk og den delen av sylinderen som går inn i blokken. Noen tar ikke høyde for dette ved maskinering av blokken. Og lager en perfekt 90 graders vinkel. En runding passer dårlig i en firkant... med resultat av sylinderen ikke vil få riktig anlegg. Og målingene blir feil. Enkel løsning er å bruke sylindershims i bunn på sylinder ved måling. Da disse har så elendig passform at de fint passer utenpå radien Du har målt vendehøyden med sylinder trekt med minimum 2 kilo? Og på alle 4 sylinderne. Og regnet kompresjon ut fra dette? Isåfall er du good to... order parts. Hvis ikke, er det bare å begynne på nytt. Veivene kan ligge opp til 0,4mm ut av senter på blokkene fra fabrikk. Og andre ganger på skrå. Og 0,4 forskjell i vendehøyde er verdt å ta hensyn til Og ikke minst er det verdt å sjekke at alle rådene er like lange. Noe som absolutt ikke er en selvfølge. Bruk samme sylinder og stempel i alle hullene først. For deretter å kontrollmåle med den sylinderen og stempelet du har tenkt å bruke i de forskjellige hullene til slutt. Vendehøyde bør på en luftkjølt boksermotor som skal brukes på bensin.. og brukes til normal bruk. Ikke være under 1,2mm. Race- (hyppig kontroll og sotrengjøring) og e85 motorer ikke under 1mm. Sist, men ikke minst. 1mm kobbershims. Måler ikke 1mm montert på motor. Ikke engang ut av pakken er de 1mm. Så når delene har ankommet. Er det bare å begynne å måle på nytt At jeg har kontroll kan nok diskuteres Sylindrene ligger fint an mot anleggsflaten i blokka, så det er i orden Men jeg hadde ikke noen shims jeg kunne legge under ved måling, så jeg fikk ikke brukt spesialverktøyet til å måle vendehøyde med [attachment=1] pga. stempelet er høyere en sylinder Jeg lagde et reodor felgen opplegg for å få skrudd fast sylinder og brukte rettholt over stempelet og søkerblad mellom rettholt og sylinder Så om sylinder ble trekt til med min 2 kg er jeg usikker på, men det kan ikke ha vært langt unna Jeg målte på alle 4 sylindrene og det var helt likt Tenkte meg at kobber pakningen kunne bli litt tynnere, så jeg har litt å gå på Planen er å montere alt sammen når jeg får toppene og shims og så måle vendehøyden med toppene montert så får jeg håpe det beste og evt. justere ved behov
|
|
|
222
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 25, 2015, 13:43:39 pm
|
Kjør på med minimum 1,2-1,3 med langt slag. Veiven flekser mye.
Toppene er det ikke noe problem å ta ned for å øke komp.
Da er mini wedge topper bestilt fort og gæli, bestilte ferdig med 58cc Bestilte 1mm shims under sylinder og 1mm kobberpakning over, noe som skulle gi ca 9.4 i komp
|
|
|
223
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 25, 2015, 12:31:31 pm
|
Hei. Om du ikke legger noe i bunn, men kun en kobberpakning på 1mm i topp, vil du få 9,4 i komp med standard mini wedge. Da har du vendehøyde på 0,4mm. I dag har du vendehøyde på minus 0,6mm
Det hadde vært lettvint, men trodde vendehøyden måtte være på minst 1mm?
|
|
|
224
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 25, 2015, 12:05:54 pm
|
Da er sylindere/stempel montert for å måle vendehøyde Måtte tilpasse sylindrene litt. Kjøleribbe tok i mutter og måtte kappes litt Måtte også slipe vekk endel nederst i sporet der pinneboltene går for å få på sylindrene Utrolig at det kan være plass til 10mm pinnebolter for de som har det [attachment=1] Vendehøyden var 0,6mm på alle sylindrene (stempel er 0,6 mm over sylinderen) [attachment=2] Har regnet etter beste evne og funnet ut følgende (94 boring x 82 slag) Ønsket komp. 9,5 Ønsket vendehøyde 1,4 (bare for å være sikker) Jeg bruker da 2mm shims under sylinder (eller 1mm under og 1mm kobberpakning over) Da må forbrenningsrommet i toppen være på 57cc (mini wedge toppen er 65cc originalt)
|
|
|
225
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 24, 2015, 13:15:55 pm
|
Og jeg vet om en som har tenkt å ta ut minst 500hk med en av de typene topper..
Da blir det nok noen mini wedge porter ja, selv om jeg ikke skal bruke hårføner på min motor Men hvilken gasser størrelse vil passe best til topper med 42mm ventiler 44 IDF har 36mm halsringer originalt så det blir litt puslete? 48 IDF har 40mm halsringer, så det blir muligens litt stort for en gatemotor? Kanskje en Dellorto 45?
|
|
|
226
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 24, 2015, 10:24:27 am
|
Det er STOR forskjell mellom Mini Wedge og Superpro toppene..
Da blir det kanskje litt voldsomt med superpro toppene på en snill gatebil og da må man kanskje opp på 48 IDA, høyere komp, osv for at det skal være noen vits med de toppene?
|
|
|
227
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 24, 2015, 09:46:51 am
|
Da er fordelerdrev shimset opp og blokka endelig skrudd sammen Veiva snurret fint rundt, så da er det bare å håpe at jeg ikke har glemt noe [attachment=1] Neste blir å montere sylindre og stempler for å måle vendehøyden og bestille topper Bestiller ferdig CNC freste fra CB med cc så det blir 9-9,5:1 i komp. Tror det blir enten, Mini Wedge Port Cylinder Head (42 x 37.5) eller 044 Super Pro Cylinder Heads (44x37.5)
|
|
|
228
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 17, 2015, 10:21:43 am
|
Ikke noe farlig med flere shims! Ser på siden til Aircooled.net at det er vanlig med så stor klaring som jeg har "It usually takes about 6 or so to shim your distributor pinion for the required clearance. The stock engine has two washers, we simply shim to .006" with distributor and clamp in place. Make sure these are not only there, but are not "cupped"." Så da får jeg bare bestille meg noen flere shims
|
|
|
229
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 15, 2015, 21:55:07 pm
|
Hva skal slakken på fordelerdrevet være, jeg har aldri sett det nevnt før.
Står iallefall i motoroverhalingsboken jeg har. Mener det er 0,5mm Har fått satt i fordeleren og målt i dag og det var en klaring på 2,3 mm og det var med de 2 original shimsa montert dvs 3,5mm totalt (har Magnaspark fordeler og festet den så langt ned jeg klarte) Her må jeg enten finne på noe lurt eller montere en solid bunke shims. [attachment=1] Har fått montert på det nye fordelerdrevet på veiva også [attachment=2]
|
|
|
230
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 15, 2015, 09:54:12 am
|
Kjekt å se fremgang :-) Det thrustlageret lager de for stort så du kan tilpasse klaringen ja. Det gjorde vi på våre motorer og. Når det gjelder fordeler drevet, jeg holdt på å gjøre noe dumt når fordeler akslingen skulle nedi. Det går ikke å ha de to skivene(shims) på akselen når du monterer.. Jeg måtte slippe dem nedi først. Et tips da er å tre dem på et skrujern, så sette skrujernet ned i hullet så du har kontroll på hvor dem havner Fordeler drevet var det første jeg monterte I blokka, så da var det god plass til å få shimsa på plass. Men det var kanskje derfor drevet på veiva ble litt skadet når jeg slapp på plass veiva
|
|
|
231
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 15, 2015, 09:33:21 am
|
Husk at fordelerdrevet hopper opp om du ikke har montert en fordeler.. Alltid kjekt å ha en 009 liggende til motormontering Husk å mål endeslakk på fordelerdrevet MED den fordeleren du skal bruke i motoren. Jeg har ikke montert fordeleren, jeg lagde meg en midlertidig foring som passet i hullet der fordeleren skal, slik at akselen med drevet ikke skulle falle ut og var fornøyd med det. Trodde ikke det var så nøye med hvor langt ned fordeleren gikk pga fjæra mellom fordeler og fordeleraksel/drev men det var nok feil , men jeg har fordeleren jeg skal bruke så da skal jeg montere den og sjekke opp slakken
|
|
|
232
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 12, 2015, 21:40:18 pm
|
Her går det sakte men sikkert fremover [attachment=1] Har fått satt sammen komplett veiv med råder (trodde jeg) Plundret med å få tak i pipe som passet på rådeboltene, til jeg fant ut at jeg kunne bruke 3/8" 12 kantpipe Hadde frest klaring til I-råder i blokka, men H-rådene var bredere, så jeg måtte fram med fresen en gang til [attachment=2] Alt ble målt etter beste evne [attachment=3] Trustlageret til kamakselen var for bredt, så det måtte slipes litt ned for at det skulle bli klaring (dobbelt trustlager, kun beregnet på racing som det sto på boksen ) Måtte også slipe av litt på kamakselen for å få klaring til rådene [attachment=4] Når alt var montert og jeg var klar for å sette sammen blokka, oppdaget jeg at fordelerakselen gjorde et "hopp" for hver omdreining på veiva. Det viste seg at drevet til fordeleren på veiva ikke var så perfekt som jeg trodde, så nå er nytt drev bestilt
|
|
|
234
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: mai 06, 2015, 22:02:23 pm
|
Har det skjedd noe spennende her i det siste ? Ikke så mye, men litt fremdrift er det jo. Motorsykkelen min ligger i deler, så jeg har prioritert å få sammen den før sommeren. Bobla bruker jeg daglig, så den er det ikke så mye hast med. [attachment=1] Har fått tilbake veiva fra avbalansering. I esken med trykkplata lå det ved litt info bla. at trykkplaten var ferdig avbalansert og ikke skulle sitte på ved avbalanseringen. [attachment=2] Rotor Kontroll i Drammen som avbalanserte, fnyste av dette og trykkplata var vel det som var mest i ubalanse. Ble tatt av en god del på trykkplata før de var fornøyd Mulig skrue hullene i kina svinghjulet ikke var helt i senter? (bare en teori fra meg) [attachment=3] Engle W-125 kam og løftere er handlet inn. Det ene hullet til løfterne er litt trangere enn de andre, så den løfteren går litt tregt og "henger seg opp" så det må litt pussing/honing til før det blir bra [attachment=4] Har endelig fått H-rådene mine, så nå har jeg ett sett nye 5,5 scat I-beam råder med ARP bolter til overs Så nå er det meste klart til å lukke blokka, bare litt kontrollmåling og rengjøring gjenstår. Kjøpte noen fine børster hos Gasolin til å rengjøre oljekanalene
|
|
|
237
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler selges
|
på: april 27, 2015, 13:45:14 pm
|
Byr 1000,-kr for Tenning CB performance hvis den passer type 1 kan hente
1.500,- er budt på Facebook (Marked for Luftkjølt VW) for dette. Ligger delene i Bergen eller Drammen?
|
|
|
|