mai 03, 2024, 08:02:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
211  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Girkasse tråden på: september 20, 2015, 19:54:15 pm
Noen som vet hvor mye den store spesialmutteren som sitter på/fester pinion`en i en nyere IRS kasse skal skrues til med  Hæ
(I boka mi står det bare moment på den eldre typen med 4 bolter)
212  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: september 10, 2015, 15:51:00 pm
Har også foretatt en diskret senking av bilen bak i dag.
Gummiforingene kunne jeg ikke se noe slitasje på så de ble ikke byttet
[attachment=1]
Brukte en tabell jeg fant på nettet og senket den 2,75 cm
Det regner jeg med er så lite at det er knapt synlig
[attachment=2]

213  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: september 10, 2015, 15:22:00 pm
Da er gearkassa plukket i småbiter
Det viste seg at det ene planetdrevet i superdiffen satt dønn fast i akselen, slik at akselen roterte i huset i steden for at drevet roterte på akselen(låsesplinten som holder akselen var knekt)
Måtte bruke 20t trykk i pressa for å få ut akselen, og det bærer den preg av Osteaktig
Hullet til akselen i diffen var blitt litt ødelagt så diffen må kasseres
[attachment=4]
[attachment=1]
Så da blir det nok å handle inn en ny superdiff evt. å sette inn en original fra kassa jeg har

Den gode nyheten var at kassa er tettsteget, med høyere 1 og 2 gear
Gearkasse utveksling
Hastighet/turtall med 155/80 dekk (giring ved 6000 omd.)
1 gir   10/27   2,7   67 km/t
2 gir   20/34   1,7   107 km/t (dropp til 3800 omd.)
3 gir   23/29   1,25   144 km/t (dropp til 4400 omd.)
4 gir   60/53   0,88   206 km/t (dropp til 4200 omd.)
Ring/pinjong   8/31   3,875

Det var også boret hull til gearjustering som var tettet med plater/silikon
[attachment=2]
Det viste seg at hullene var 30mm perfekt til 1" NPT plugger, så det er bestillt
[attachment=3]
214  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lystgass på: september 05, 2015, 18:34:47 pm
Jeg hadde lystgass på en 1835 for mange år siden, (kjøpte ett komplett sett fra Hot Shop) men må si det ikke var noen stor suksess for meg.
Fikk det nesten aldri til å virke skikkelig, verken på stripa eller gata Sint
Virket som den var veldig kresen på rett dysing/bensintrykk etter hvordan været var
Men nå skal det sies at dette var for 20-30 år siden og at jeg var/er en lykkelig amatør  Gliser
215  Forum / Teknisk, teori og praksis / innsug til mini wedge topp på: september 02, 2015, 17:23:17 pm
Noen som vet om jeg må bruke CB sine "big beef" innsug for å slippe å legge på ekstra sveis når jeg skal porte
eller om "vanlige" innsug kan brukes Hæ (har mini wedge port topper og 44 IDF)
216  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TUV GODKJENNING AV BIL FØR VISNING HOS BT på: august 26, 2015, 19:29:13 pm
SVEIS er vel Statens vegvesen sitt saksbehandling og arkiv system
Alle enkeltgodkjenninger ved ombygging ol. blir arkivert der, med dokumentasjon og evt. bilder.
SVEIS nummeret er altså en arkivreferanse til en godkjent ombygging som er gjort med bilen din
(tror jeg)
217  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: august 25, 2015, 18:25:04 pm
[attachment=1]
Da var bobla godkjent, så nå har demonteringa begynt!

[attachment=2]
Jeg byttet bremsepumper , bremsebånd og tromler før etterkontrollen og kjørte ca 5 mil før demontering
Den ene bremsepumpa lakk da som en sil Sjokkert bare flaks at jeg ikke har mista bremsene (har 1-krets)
Kan ikke se noe galt med bremsesylinderen, men får bare bytte til en ny og håpe den holder litt lengre

[attachment=3]
Gearkasse er kjøpt inn, superdiff og greier Gliser
er en IRS kasse ombygd til Swing aksel
Skal demontere den og sjekke at alt er i orden før jeg monterer den i bilen
Fikk inspirasjon på SCC så kansje det blir et drag til neste år, (men da må jeg vel montere belter og greier for å få starte)

218  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Snekkermesteren HAR BYGD 500hk? Holey Moley! 2332cc på: august 21, 2015, 07:30:15 am
 Sjokkert Sjokkert Sjokkert vakkert! gleder oss til bremsing og SCC 2016  Blunker
219  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: august 04, 2015, 20:20:56 pm
Da har jeg vært på EU kontroll!
Fant ut at det var greit å få den godkjent for 2 nye år, før den plukkes ned for ombygging, så jeg kan beholde skiltene på  Glad
[attachment=1]
Ble noen 2èr feil. Tydelig at den som kontrollerte ikke var en boble mann, da han ikke fant noe understellsnummer  Gliser
Lys bak er i orden, så vet ikke hva som er gæli der  Tvilende får høre på etterkontrollen
Måtte bytte det ene frontlykt glasset da jeg hadde ett symetrisk og ett asymetrisk

[attachment=2]
Mangel på bremsene bak var det ikke noe å si på

[attachment=3]   [attachment=4]
Ikke mye rust å finne, har holdt seg veldig bra til aldri å ha vært sveiset i  Sjokkert

Jeg hadde planer om å bruke original girkassa (bare frese opp til større svinghjul, men kassa lekker endel olje fra flere steder (ikke ved akslene) så det blir nok å sette i en nyere kasse
220  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva fikk du i posten i dag?? på: juli 13, 2015, 19:07:50 pm
[attachment=1]
Mini wedge topper +div fra CB
Toppene så bra ut  Gliser
221  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 26, 2015, 10:52:32 am
Bare noen besserwisser tips.. Du har sikkert kontroll men alikevel  Gliser

Du sjekket først at radien i bunn av sylinderen ikke tuller til kontrollmålingen. Det er alltid en radie i overgang anlegg mot blokk og den delen av sylinderen som går inn i blokken. Noen tar ikke høyde for dette ved maskinering av blokken. Og lager en perfekt 90 graders vinkel. En runding passer dårlig i en firkant... med resultat av sylinderen ikke vil få riktig anlegg. Og målingene blir feil. Enkel løsning er å bruke sylindershims i bunn på sylinder ved måling. Da disse har så elendig passform at de fint passer utenpå radien  Blunker

Du har målt vendehøyden med sylinder trekt med minimum 2 kilo? Og på alle 4 sylinderne. Og regnet kompresjon ut fra dette? Isåfall er du good to... order parts.  Hvis ikke, er det bare å begynne på nytt. Veivene kan ligge opp til 0,4mm ut av senter på blokkene fra fabrikk. Og andre ganger på skrå. Og 0,4 forskjell i vendehøyde er verdt å ta hensyn til  Rekker tunge  Og ikke minst er det verdt å sjekke at alle rådene er like lange. Noe som absolutt ikke er en selvfølge. Bruk samme sylinder og stempel i alle hullene først. For deretter å kontrollmåle med den sylinderen og stempelet du har tenkt å bruke i de forskjellige hullene til slutt.

Vendehøyde bør på en luftkjølt boksermotor som skal brukes på bensin.. og brukes til normal bruk. Ikke være under 1,2mm.
Race- (hyppig kontroll og sotrengjøring) og e85 motorer ikke under 1mm.

Sist, men ikke minst. 1mm kobbershims. Måler ikke 1mm montert på motor. Ikke engang ut av pakken er de 1mm. Så når delene har ankommet. Er det bare å begynne å måle på nytt  Blunker


At jeg har kontroll kan nok diskuteres  Gliser

Sylindrene ligger fint an mot anleggsflaten i blokka, så det er i orden

Men jeg hadde ikke noen shims jeg kunne legge under ved måling, så jeg fikk ikke brukt spesialverktøyet til å måle vendehøyde med
[attachment=1]
pga. stempelet er høyere en sylinder
Jeg lagde et reodor felgen opplegg for å få skrudd fast sylinder og brukte rettholt over stempelet og søkerblad mellom rettholt og sylinder
Så om sylinder ble trekt til med min 2 kg er jeg usikker på, men det kan ikke ha vært langt unna

Jeg målte på alle 4 sylindrene og det var helt likt

Tenkte meg at kobber pakningen kunne bli litt tynnere, så jeg har litt å gå på

Planen er å montere alt sammen når jeg får toppene og shims og så måle vendehøyden med toppene montert
så får jeg håpe det beste og evt. justere ved behov  Gliser
222  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 25, 2015, 13:43:39 pm
Kjør på med minimum 1,2-1,3 med langt slag. Veiven flekser mye.

Toppene er det ikke noe problem å ta ned for å øke komp.

Da er mini wedge topper bestilt fort og gæli, bestilte ferdig med 58cc  Gliser
Bestilte 1mm shims under sylinder og 1mm kobberpakning over, noe som skulle gi ca 9.4 i komp

 
223  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 25, 2015, 12:31:31 pm
Hei.
Om du ikke legger noe i bunn, men kun en kobberpakning på 1mm i topp, vil du få 9,4 i komp med standard mini wedge.
Da har du vendehøyde på 0,4mm. I dag har du vendehøyde på minus 0,6mm

Det hadde vært lettvint, men trodde vendehøyden måtte være på minst 1mm?
224  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 25, 2015, 12:05:54 pm
Da er sylindere/stempel montert for å måle vendehøyde  Glad
Måtte tilpasse sylindrene litt. Kjøleribbe tok i mutter og måtte kappes litt
Måtte også slipe vekk endel nederst i sporet der pinneboltene går for å få på sylindrene
Utrolig at det kan være plass til 10mm pinnebolter for de som har det
[attachment=1]

Vendehøyden var 0,6mm på alle sylindrene (stempel er 0,6 mm over sylinderen)

[attachment=2]

Har regnet etter beste evne og funnet ut følgende (94 boring x 82 slag)
Ønsket komp. 9,5
Ønsket vendehøyde 1,4 (bare for å være sikker) Gliser
Jeg bruker da 2mm shims under sylinder (eller 1mm under og 1mm kobberpakning over)
Da må forbrenningsrommet i toppen være på 57cc (mini wedge toppen er 65cc originalt) Tvilende



225  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 24, 2015, 13:15:55 pm
Og jeg vet om en som har tenkt å ta ut minst 500hk med en av de typene topper..

Da blir det nok noen mini wedge porter ja, selv om jeg ikke skal bruke hårføner på min motor  Gliser Gliser Gliser
Men hvilken gasser størrelse vil passe best til topper med 42mm ventiler
44 IDF har 36mm halsringer originalt så det blir litt puslete?
48 IDF har 40mm halsringer, så det blir muligens litt stort for en gatemotor?
Kanskje en Dellorto 45?
226  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 24, 2015, 10:24:27 am
Det er STOR forskjell mellom Mini Wedge og Superpro toppene..


Da blir det kanskje litt voldsomt med superpro toppene på en snill gatebil  Sjokkert
og da må man kanskje opp på 48 IDA, høyere komp, osv for at det skal være noen vits med de toppene?
227  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 24, 2015, 09:46:51 am
Da er fordelerdrev shimset opp og blokka endelig skrudd sammen  Gliser
Veiva snurret fint rundt, så da er det bare å håpe at jeg ikke har glemt noe
[attachment=1]

Neste blir å montere sylindre og stempler for å måle vendehøyden og bestille topper
Bestiller ferdig CNC freste fra CB med cc så det blir 9-9,5:1 i komp.
Tror det blir enten,
Mini Wedge Port Cylinder Head (42 x 37.5)
eller
044 Super Pro Cylinder Heads (44x37.5)
228  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 17, 2015, 10:21:43 am
Ikke noe farlig med flere shims! Blunker

Ser på siden til Aircooled.net at det er vanlig med så stor klaring som jeg har

"It usually takes about 6 or so to shim your distributor pinion for the required clearance. The stock engine has two washers, we simply shim to .006" with distributor and clamp in place. Make sure these are not only there, but are not "cupped"."

Så da får jeg bare bestille meg noen flere shims  Glad
229  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 15, 2015, 21:55:07 pm
Hva skal slakken på fordelerdrevet være, jeg har aldri sett det nevnt før.

Står iallefall i motoroverhalingsboken jeg har.

Mener det er 0,5mm
Har fått satt i fordeleren og målt i dag og det var en klaring på 2,3 mm Sjokkert og det var med de 2 original shimsa montert dvs 3,5mm totalt (har Magnaspark fordeler og festet den så langt ned jeg klarte)
Her må jeg enten finne på noe lurt eller montere en solid bunke shims.
[attachment=1]

Har fått montert på det nye fordelerdrevet på veiva også
[attachment=2]
230  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 15, 2015, 09:54:12 am
Kjekt å se fremgang :-)
Det thrustlageret lager de for stort så du kan tilpasse klaringen ja. Det gjorde vi på våre motorer og.
Når det gjelder fordeler drevet, jeg holdt på å gjøre noe dumt når fordeler akslingen skulle nedi.
Det går ikke å ha de to skivene(shims) på akselen når du monterer.. Jeg måtte slippe dem nedi først.
Et tips da er å tre dem på et skrujern, så sette skrujernet ned i hullet så du har kontroll på hvor dem havner  Blunker
Fordeler drevet var det første jeg monterte I blokka, så da var det god plass til å få shimsa på plass.
Men det var kanskje derfor drevet på veiva ble litt skadet når jeg slapp på plass veiva  Hæ
231  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 15, 2015, 09:33:21 am
Husk at fordelerdrevet hopper opp om du ikke har montert en fordeler..

Alltid kjekt å ha en 009 liggende til motormontering Glad

Husk å mål endeslakk på fordelerdrevet MED den fordeleren du skal bruke i motoren.


Jeg har ikke montert fordeleren, jeg lagde meg en midlertidig foring som passet i hullet der fordeleren skal, slik at akselen med drevet ikke skulle falle ut og var fornøyd med  det. Trodde ikke det var så nøye med hvor langt ned fordeleren gikk pga fjæra mellom fordeler og fordeleraksel/drev men det var nok feil , men jeg har fordeleren jeg skal bruke så da skal jeg montere den og sjekke opp slakken
232  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 12, 2015, 21:40:18 pm
Her går det sakte men sikkert fremover Glad
[attachment=1]
Har fått satt sammen komplett veiv med råder (trodde jeg)
Plundret med å få tak i pipe som passet på rådeboltene, til jeg fant ut at jeg kunne bruke 3/8" 12 kantpipe  Gliser
Hadde frest klaring til I-råder i blokka, men H-rådene var bredere, så jeg måtte fram med fresen en gang til

[attachment=2]
Alt ble målt etter beste evne

[attachment=3]
Trustlageret til kamakselen var for bredt, så det måtte slipes litt ned for at det skulle bli klaring
(dobbelt trustlager, kun beregnet på racing som det sto på boksen Gliser)
Måtte også slipe av litt på kamakselen for å få klaring til rådene

[attachment=4]
Når alt var montert og jeg var klar for å sette sammen blokka, oppdaget jeg at fordelerakselen gjorde et "hopp" for hver omdreining
på veiva. Det viste seg at drevet til fordeleren på veiva ikke var så perfekt som jeg trodde, så nå er nytt drev bestilt



233  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mai 07, 2015, 14:48:27 pm
Er det kennedy plate? Jeg måtte ta av 30g på min. Sto det samme på den.
Ja en Kennedy stage 1
234  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: mai 06, 2015, 22:02:23 pm
Har det skjedd noe spennende her i det siste ? Glad
Ikke så mye, men litt fremdrift er det jo. Motorsykkelen min ligger i deler, så jeg har prioritert å få sammen den før sommeren. Bobla bruker jeg daglig, så den er det ikke så mye hast med.
[attachment=1]
Har fått tilbake veiva fra avbalansering. I esken med trykkplata lå det ved litt info bla. at trykkplaten var ferdig avbalansert og ikke skulle sitte på ved avbalanseringen.
[attachment=2]
Rotor Kontroll i Drammen som avbalanserte, fnyste av dette og trykkplata var vel det som var mest i ubalanse. Ble tatt av en god del på trykkplata før de var fornøyd
Mulig skrue hullene i kina svinghjulet ikke var helt i senter? (bare en teori fra meg)
[attachment=3]
Engle W-125 kam og løftere er handlet inn. Det ene hullet til løfterne er litt trangere enn de andre, så den løfteren går litt tregt og "henger seg opp" så det må litt pussing/honing til før det blir bra
[attachment=4]
Har endelig fått H-rådene mine, så nå har jeg ett sett nye 5,5 scat I-beam råder med ARP bolter til overs Glad

Så nå er det meste klart til å lukke blokka, bare litt kontrollmåling og rengjøring gjenstår. Kjøpte noen fine børster hos Gasolin til å rengjøre oljekanalene
235  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bruktmarked på låven? på: april 30, 2015, 10:44:29 am
Lurte på å ta en tur, men hvor ligger denne låven?
236  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler selges på: april 27, 2015, 14:25:29 pm
byr 1600,- for tenninga
237  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler selges på: april 27, 2015, 13:45:14 pm
Byr 1000,-kr for Tenning CB performance hvis den passer type 1
kan hente

1.500,- er budt på Facebook (Marked for Luftkjølt VW) for dette.
Ligger delene i Bergen eller Drammen?
238  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler selges på: april 27, 2015, 09:04:02 am
Byr 1000,-kr for Tenning CB performance hvis den passer type 1
kan hente
239  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Deler selges på: april 27, 2015, 08:49:41 am
Tar gjerne et sett Type 1 Scat teleskop støtstangrør for 600,-kr
kan evt. hente
240  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Ny 009 fordeler med elektronisk tenning på: mars 14, 2015, 17:04:15 pm
500,-
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!