mai 16, 2024, 01:14:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 138
121  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: desember 26, 2017, 20:09:52 pm
Regner med at neste møte blir første torsdag i mai.
122  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Moment på trykkplate på: desember 26, 2017, 20:07:16 pm
Egentlig bestemmes momentet av materialkvaliteten på boltene, så helt normalt å bruke originalt moment på originalkvalitetsbolter. Er det spesielt forsterkede bolter, kan momentet muligens være forskjellig. Men da følger det normalt med en anvisning.
123  Forum / Problemløseren / Sv: Olje Lekkasje på: desember 26, 2017, 20:01:09 pm
Hvor i Vestfold bor du?
124  Forum / Problemløseren / Sv: Få omgjort fra bevaringsverdige til ombygd på: desember 26, 2017, 19:57:35 pm
Er vel 2 forsjellige typer bevaringsverdighet ute og går, den der bilen er tatt inn som bevaringsverdig, og derfor blitt registrert med unntak for visse regler, f.eks. lys og støy, eller der hvor man setter inn bevaringsverdig for å slippe eu-kontroll annenhvert år. Sistnevnte bestemmer eier.
125  Forum / Problemløseren / Sv: Knirk på: desember 26, 2017, 12:32:50 pm
er det mulig og få kjøpt sånn gummi?
Ja. Det har nok de fleste leverandørene av gamle VW-deler på lager. Hvis noen tidligere har satt inn polyforinger, vil det også knirke.
126  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 15, 2017, 12:07:58 pm
Gjengetettning 577. Tåler opp til 180 grader, det bør holde Glad
Beholder 100% styrke over tid med 125 grader motorolje.

http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/577%20(OLD)-DA?pid=577%20(OLD)&format=MTR&subformat=REAC&language=DA&plant=WERCS
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 12, 2017, 18:11:53 pm
Tror kanskje jeg ville vurdert  Loctite 5923 (den som tidligere het Permatex) foran 5926 på innsuget, men går sikkert like bra begge 2.
128  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Okrasa Veiv?? på: desember 09, 2017, 23:12:48 pm
Okrasa er det amerikanske navnet/trademark på deler fra tyske Oettinger, som vel fortsatt eksisterer.
Prøv å få målt slaglengden på den.
129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: november 22, 2017, 20:27:58 pm

Med mye fjærtrykk er det enda viktigere at oljen tåler høy belastning før filmen brytes. Kam mot løfter er tross alt stål som gnager mot stål.
Motul har gjort veldig mye forskning i forbindelse med motorsport med målsetning om å få maks ut av en motor. Etter å ha fått foredrag fra en av deres representanter om dette går det ikke noe annet enn den beste Ester baserte oljen i Rabaldermotoren i alle fall  Blunker

Motuls esterbaserte oljer ("planteolje", egentlig en syre) er i en annen liga enn dino-oljer på mange områder. Jeg jobbet i ett firma som distribuerte Motul mc-oljer fra 89 til 91, og jeg solgte Motul i mange år etterpå.

Kan jo nevne at vi begynte å selge det fordi Honda (jobbet hos Honda-forhandler) hadde store kamproblemer på sine VF-motorer fra 82-86, der var det harde kammer, 2 ventiler med stive, doble fjærer inn via Y-vippearm til en lobe på kammen. Dette ga problemer med pitting, når oljefilmen blei brutt og metall slo mot metall og ga gnister. Problemet er størst ved oppstart og lav tomgang.

Som en kunde fortalte, han byttet kammer hver 12.000km (hver hovedservice pga pittings på kammene). Castrol GPS olje. Da han hadde byttet for 4. gang etter 44.000 km, fikk han tips om å bruke Motul 300V isteden. Da jeg pratet med ham, hadde sykkelen gått 100.000km til uten kambytte, og kammene så nærmest ut som nye. Kan nevnes at molekylene i stål og i ester, tiltrekker hverandre kjemisk, slik at man alltid vil ha en syltynn oljefilm ved oppstart, samme hvor lenge motoren står. Dino-olje rennerav etterhvert.

300V skal tåle opptil 22 tonn pr cm2 i flatetrykk, mens en mineralolje tåler 6-700 kg. Kan også nevnes at 300V fortsatt smører 20% ved 270 grader (eneste som fortsatt smurte i en fabrikkstest Yamaha gjorde for mange år siden), de fleste andre syntetiske oljer har lagt av ved 240 grader. Og mineralolje ennå lavere. Derfor er forbrenningskamrene på motorene nesten helt reine med Motul/esterbasert olje, mens mineralolje gir langt mer sot i motoren.
130  Forum / Snikk-snakk / Sv: 10 år - faktisk... på: november 22, 2017, 20:03:34 pm
Gratulerer med 10 år, VWNorge, takk til alle sammen, og Trond spesielt! Glad
131  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: november 22, 2017, 19:57:42 pm
Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad
132  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dagens vw bilde på: november 07, 2017, 22:13:11 pm
Ut på tur  Glad
[attachment=1]
133  Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk... på: november 04, 2017, 16:50:25 pm
Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? Hæ

Har lest om pumper som må matches med blokka, for best mulig flow. Leste om en engang som bare hadde 1/2 åpning da de satt den inn.
134  Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk... på: november 04, 2017, 16:46:06 pm
[attachment=1]Veiva ser ok ut, den også...
Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?

Man bytter ikke lager hvis de har riktig klaring. Sjansen for å sette inn ett nytt lager som ikke er så bra tilpasset, er tilstede.

Faktisk er ett halvslitt lager nær perfekt...

Lærdom fra mine år i mc-bransjen.
135  Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk... på: november 03, 2017, 23:32:33 pm
Matcher oljegangene i pumpa med oljegangene i blokka?
136  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1641 ccm på: oktober 28, 2017, 15:12:20 pm
Er litt trimmet pga litt høyere kompresjon og litt større sylindervolum Glad
137  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Er det håp? på: oktober 28, 2017, 15:11:14 pm
Hei. Jeg tar gjerne imot gearspake . Tenkte å bestille nytt ledningsnett fra USA. Da burde det være mulighet til å då fyr på den og se om den ruller:-) tar gjerne imot tips om det er andre leverandører av ledningsnett i Norge.

Jeg ville heller bestilt ledningsnett fra vwLooms, da får du til europeisk utgave, og det er noe av det beste på markedet.
Engelskmannen som driver det, har bodd mange år i Sverige.
Bestiller du fra USA, får du ledningsnett til US-utgaven som er litt forskjellig fra europa.

http://www.vwlooms.com/
138  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sammenligningstest av eksosanlegg på original 1600-motor på: oktober 28, 2017, 10:59:47 am
Leste en eldre sammenligningstest (1972) av diverse eksosanlegg for bobla som var tilgjengelig den gang, morsomst er vel at standard eksos med TDE-enderør var den nest beste i testen, og med normalt støynivå. Kjører selv med TDE-enderør, og syns de fungerer bra.

https://sowirdsgemacht.com/etzold-archiv/blasrohre
139  Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk... på: oktober 26, 2017, 21:27:11 pm
Før du plukker den ned, har du shimset inn oljepumpa (lokket) riktig? For store klaringer der kan gi dårlig oljetrykk på varm motor.
140  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: dårlig kvalitet WEBCAM kamaksel 163/86B? Erfaringer? på: oktober 21, 2017, 07:10:53 am
Har også sett søylebormaskin og pakkevekt brukt for å måle trykket, man tar hva man har.

Husker også vi bestilte 3 sett kamaksler fra Webcam for mange år siden, til mc, det ene settet gikk ned på kort tid, de andre holdt.
141  Forum / Problemløseren / Sv: Ikke strøm når vrir på nøkkel - vw 1300 68-modell på: oktober 15, 2017, 19:20:37 pm
Du må nok ta fram ett multimeter/voltmeter og måle hvor spenninga stopper.
Ett tips er å ta av og rense batteripolene, har opplevd at det har vært dårlig kontakt på klemmene.
142  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Hoved bremsesylinder på: oktober 11, 2017, 22:14:26 pm
Ville heller spandert på meg ny 2-krets pumpe, pga sikkerhet.
Bremsera passer rett på, trenger evt en ekstra bremselysbryter.
143  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Avvridde bolter svinghjul T4. på: september 30, 2017, 10:51:01 am
Husk at bolter som er dratt til tørre, sitter dårligere enn bolter som er smurt. De du er ute etter, er forspenning av boltene, som presser svinghjulet mot veiva. Riktig forspenning tilsier forskjellig moment på smurte og på tørre bolter. Usikker på hva verkstedbøkene sier (har egentlig ikke merket noe skrevet om det), men man må ofte dra 20-30% mer moment på en tørr bolt kontra en coata/smurt bolt, for å oppnå samme forspenning. Dette er en viktig ting på jobben min (subsea). Forskjellig materialkvalitet på boltene krever også andre torq-verdier. Så om originalboltene er oppgitt med en verdi, er nok ikke det riktig på en ettermarkedsbolt i et annet materiale.

En annen ting, er at boltene kan brekke hvis de har blitt dratt til med for stort moment. Og sterkere kvaliteter som f.eks. 12.2, tåler mindre overtorking, og mindre vibrasjoner enn f.eks 8.8 fordi sterkere kvaliteter er sprøere, og mindre fleksible når de passerer grensa.
144  Forum / Problemløseren / Sv: motoren drar ikke ved full gasspådrag på: september 29, 2017, 18:46:59 pm
Har du renset filteret/sila i bensinpumpa (originalpumpa har vel filter der)?

Når kom problemet?
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tenåringen som skal på europatur! I 2019... på: september 05, 2017, 07:25:10 am
Ngk BP6HS
Eller BR6HS

Ved svarte plugger bruk BP5HS. Unngå R-en, hvis du ikke har spesiell tenning som krever det. R-plugger dør lettere ved feit blanding.
146  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: tokrets bremsevæskebeholder boble -67 på: august 24, 2017, 06:39:37 am
Jeg kjøpte hos Unneberg bil. Kostet ikke mye.
147  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Klemring på bensinrør. på: august 20, 2017, 20:36:15 pm
Mulig en rørlegger kan ha passende snittring, er du heldig.
148  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Svingaksel Gearkasse 33 diff kode AC på: august 15, 2017, 11:52:03 am
Hva slags utveksling er 33 da? 4.125 ?
Hva slags stand er det på kassene?

Marius K.
Det er utvekslinga kun på diffen. Er forskjellig utveksling i kassa, også, slik at kasser med 33 og 31 utveksling havner nærmere hverandre i totalutveksling.
149  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: TPS sensor Ducati 999 på: august 14, 2017, 13:03:49 pm
Løvaas motor?
150  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med motoren (Hovedsak oljelekkasje) på: august 14, 2017, 04:34:28 am
Trist. Hvor er lekkasjen? Mest typisk er oljekjøler og simmerring på veiva. Ta også en sylinderlekkasjetest for å sjekke om du har gjennomslag i motoren. Da kan det bli kastet ut olje bak reimhjulet.
Kan også høres ut som dårlig veivhusventilasjon, noen setter på oljepåfyllingshus uten veivventilasjon. Da vil olja kunne komme ut overalt.
Når det gjelder oljetrykk, så er det endel som setter inn stor oljepumpe ved trimming, og deretter bruker tjukk olje , som f.eks. 20w50. Da blir oljetrykket unødvendig høyt på en ellers standard motor.

Post ett bilde av motoren, lettere å vurdere da.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 138
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!