mai 05, 2024, 03:28:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Har du en visjon, ett mål, eller en grense når du bygger, eller tenker motorer?  (Lest 3266 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: august 25, 2011, 09:05:13 am »

Inspirert av Roy, men for meg har det ikke noe med SCC å gjøre.
Når jeg bygger står det på penger ofte. Når jeg drømmer og tenker ut noe er det visjoner som gjelder.
Uansett så er det de forskjellige mulighetene som tiltaler meg. Ikke alltid å hente ut maks effekt.

La meg hente noen inlegg fra tråden til Grelland.
Sitat
Grelland
Men spørsmålet er som ne
Sitat
vnt: Når er det slutt på gatevennligheten? Hører jo at disse stoooore sugemotorene helt klart ikke går veldig pent på tomgang, og med stinger er handleturen på REMA kanskje litt vel provoserende for naboen, men det er sikkert morsomt med spole i rundkjøringene

Personlig har jeg veldig sansen for løsninger ala Knasten sin Variant, med turboladet WBX (eller oxy) som ikke bråker nevneverdig, men fortsatt absolutt drar skinnet av pølsa når det gjelder. Vet ikke helt hva han har perset med på stripa, men det er det sikkert andre som kan bidra med.


Sitat
Baboon
Det er så utrolig lett å trimme seg bort.. Valget mellom kammer til samme pris som gir store forskjeller i hestekrefter er utrolig vanskelig. Hvorfor ikke ta den værste som gir 70 hk mer?


Sitat
Formula VEE
Jeg foreslår oppsettet i turboroadster. 1915 med turbo, så kan du ta ut fra og med snille 150hk hvis du ikke ville bruke 40 tusen ekstra på drivverk.
Skal det holde, og du går over 180-200hk er min oppfatning at det er mer en motor som koster....
« Siste redigering: august 27, 2011, 17:21:38 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 25, 2011, 09:11:15 am »

En daily driver for meg.. er en bil jeg kan be mora mi kjøre til hytta om det er nødvendig. Med andre ord ingen boble med 200+ hester med en klutsj som krever skøyte muskler ala Koss for å frigjøres.

Og mener smertegrensen da ligger på ca 130 hester på type 1, og ca150 på type 4.

Alle ønsker, som Vegard sier, de værste delene, da de ikke koster så veldig mye mer. Men man ender som regel opp med en bil som krever mye vedlikehold og ikke er særlig koselig å dra på tur med sammen med unga.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 25, 2011, 09:14:41 am »

Jeg mener, jeg kan alltid bygge værre enn det foregående.
Kjøpe bedre deler
Legge mer tid i optimalisering
Bygge bedre understell
kjøpe større bremser
Fin tune i alle retninger
Det finnes ikke grenser.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 25, 2011, 09:22:46 am »

En franskmann, Alex, som var på SCC hadde skyss med Knut Yngve, fra hamar, og de hadde kommet i snakk om eksostuning, som var jobben til alex, noe han drev med for ett av WRC teamene om jeg husker rett.
Altså mannen har som yrke å tune eksos, på ENbiltype. så mye tid kan man legge i å tune eksos lengder.
De er nødt til det for de forholder seg til ett regelverk som forbyr dem å endre andre ting som lett hadde gitt de hestene han jobber 1 år for å finne.

Det jeg prøver å si er at jeg er ikke så interessert i optimalisering for å få flere hester i motoren, hvis jeg optimaliserer gjør jeg det for moroskyld.
Jeg mener jeg nesten alltid kan velge en enklere løsning for å få mer hk enn optimalisering.

Derfor drar ikke jeg strikken spesielt langt.
Men grensen min går IKKE ved sugemotor, den går der jeg ikke har lyst til å gå lenger.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 25, 2011, 10:04:33 am »

Jeg følger en slags visjon når jeg jobber med noe, og det er kalrt at hvis visjonen er å bygge helt værst så må jeg jo det, men det er noe jeg ikke tar meg råd til.

Derfor når jeg nå bygger motor så bygger jeg på noe jeg har liggende, og det blir derfor en budsjettsløsning, det blir ikke værst, men det blir ikke helt rævva heller.

Og så kan det komme til en diskusjon om eksos og innsug, på en sugemotor. Jeg kan, ved å ta kontakt med de rette folka, f.eks JPM, finne ut hva som er helt rett eksoslengde og innsugslengde til min motor for å få mest mulig hester ut av den, si jeg kan få 10-15% mer effekt om dette er optimalisert, og si det koster 10000,- antagelig mer. Jeg tror ikke jeg syntes det er værdt det og går derfor ikke den veien. Hvor mye gir egentlig en mergeheader/grenrør masseprodusert i USA/Kina for din motor, en ting jeg vet at det gir er dårlig plass bak bakplata en eksos som må dras fra midt under bakplata og tilbake inn under bilen og til ei potte som sliter for å dempe lyden.
CSP's Python anlegg er noe annet som fortsatt gir mye rør men det er ihvertfall stillere og ser etter min mening bedre ut på en gatebil. vips 6000,- som ikke er beregnet for din motor, men ment å passe altmuligrart.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: august 25, 2011, 13:52:39 pm »

Denne tråden liker jeg  Blunker Jeg bygger også opp min motor så godt jeg kan ut i fra tillært ny kunnskap, og økonomi. Jeg vil heller ikke ta meg råd til nytt drivverk enda, så jeg lukter på 160+ hk inntil jeg har 60tusen til jeg kan vase vekk.
(40` i kasse og 20`i motoroppgraderinger)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 27, 2011, 17:12:39 pm »

Har ikke dere andre en visjon?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: august 27, 2011, 21:16:22 pm »

Vi vil ikke ødelegge tråden din Gunnar Glad
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 29, 2011, 12:36:48 pm »

Tydeligvis ingen som gadd å mene noe om dette, bør nesten bli bevaringsverdig denne tråden da...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #9 på: august 29, 2011, 13:55:17 pm »

Jeg prøver mitt beste på å bevare nostalgien i mine motorbygg. Den nye motoren jeg bygger blir absolutt "ren" i stilen. Ingen moderne produkter.

Stilen er som mange vet cal-look. Jeg vet at de motorinteresserte på 60 og 70 tallet ønsket effekt og videreutvikling av motorene. Dette for å vise at de som "underdogs" faktisk kunne kjøre fra de store gutta.

Dette er ikke min vurdering av stilen i dag. For meg gjelder det kun å bevare den stilen og de produktene som fantes på den tiden. Det er ikke meningen å finne opp kruttet på nytt, men heller å bruke det gamle og litt slitne kruttet på nytt.

Gleden av å restaurere en gammel 010 fordeler eller noen dcnf gassere for så å få korrekt stil er det viktigste for meg. Å kjøpe en ny msd fordeler ødelegger det totale bildet.

Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 29, 2011, 14:02:21 pm »

Jeg prøver mitt beste på å bevare nostalgien i mine motorbygg. Den nye motoren jeg bygger blir absolutt "ren" i stilen. Ingen moderne produkter.

Stilen er som mange vet cal-look. Jeg vet at de motorinteresserte på 60 og 70 tallet ønsket effekt og videreutvikling av motorene. Dette for å vise at de som "underdogs" faktisk kunne kjøre fra de store gutta.

Dette er ikke min vurdering av stilen i dag. For meg gjelder det kun å bevare den stilen og de produktene som fantes på den tiden. Det er ikke meningen å finne opp kruttet på nytt, men heller å bruke det gamle og litt slitne kruttet på nytt.

Gleden av å restaurere en gammel 010 fordeler eller noen dcnf gassere for så å få korrekt stil er det viktigste for meg. Å kjøpe en ny msd fordeler ødelegger det totale bildet.


*LIKER*
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: august 29, 2011, 14:08:17 pm »

Jeg prøver mitt beste på å bevare nostalgien i mine motorbygg. Den nye motoren jeg bygger blir absolutt "ren" i stilen. Ingen moderne produkter.

Stilen er som mange vet cal-look. Jeg vet at de motorinteresserte på 60 og 70 tallet ønsket effekt og videreutvikling av motorene. Dette for å vise at de som "underdogs" faktisk kunne kjøre fra de store gutta.

Dette er ikke min vurdering av stilen i dag. For meg gjelder det kun å bevare den stilen og de produktene som fantes på den tiden. Det er ikke meningen å finne opp kruttet på nytt, men heller å bruke det gamle og litt slitne kruttet på nytt.

Gleden av å restaurere en gammel 010 fordeler eller noen dcnf gassere for så å få korrekt stil er det viktigste for meg. Å kjøpe en ny msd fordeler ødelegger det totale bildet.


Jeg tenker litt i samme baner, men heller kanskje "hvordan ville de samme underdogs angrepet utfordringen gitt dagens tilgang på deler og teknologi"?

Det står absolutt respekt av de gamle gutta som gjorde mye av grunnarbeidet for den hobbyen vi trives med i dag, men hva om disse gutta satt her i dag og skulle kjøre fra Hondaer og annet japseblekk på stripa? Tror de hadde valgt mer "moderne" saker enn det som i dag anses som old school.

Og det er nettopp det som er så moro med denne hobbyen. Noen synes det er moro å gjenskape noe fra "gamle dager", mens andre tar utgangspunkt i det som i dag finnes tilgjengelig.

Selv har jeg i utgangspunktet null peil på motor, men har en bakgrunn fra elektronikk og data, og da faller det helt naturlig å gå i den retningen jeg selv har valgt. Pluss at jeg liker jo aldri å bruke mer penger enn man må, så dette med "smiles per dollar" er en viktig parameter i mine valg.

Og så synes jeg det er moro å velge løsninger som ikke alle andre har, men da må man jo forvente å gå på en smell innimellom, siden andre antakelig har gjort samme bommertene før (men ikke nødvendigvis fortalt om det...)
« Siste redigering: august 29, 2011, 14:10:09 pm av grelland » Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #12 på: august 29, 2011, 15:32:37 pm »

Jeg/vi bygger etter lommeboka,med bra deler til en fornuftig pris.Den skal/bør være relativt brukervennlig,lett justerbar og skal brukes til vanlig cruising/kosekjøring.Tipper min 1915 med en dobbel midtmontert gasser har kostet meg rundt 15.000.- +noen tusen i jåleri.
Jeg bruker bilen sommer som vinter og det har jeg tenkt å fortsette med.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 29, 2011, 17:27:07 pm »

Se her ja nå hjelper det. Det er dette jeg var ute etter
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: august 29, 2011, 21:08:18 pm »

.
« Siste redigering: april 03, 2012, 23:34:01 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: august 31, 2011, 08:34:43 am »

Jeg kan, ved å ta kontakt med de rette folka, f.eks JPM, finne ut hva som er helt rett eksoslengde og innsugslengde til min motor for å få mest mulig hester ut av den, si jeg kan få 10-15% mer effekt om dette er optimalisert, og si det koster 10000,- antagelig mer.

Dette er i bestefall overtro, tror du SERIØST at det koster 10000 å kappe opp og korte ned en Kina eksos?
Eller kappe i filler to innsug og sveise de sammen kortere.

Dette vet du er tull. Hva du må betale de "rette folka" for å få vite rette lengden er derimot noe annet.
Men det er igjen overtro at de vet noen magiske tall... alt sammen står i bøkene... 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: august 31, 2011, 08:40:26 am »

Jeg vet at de motorinteresserte på 60 og 70 tallet ønsket effekt og videreutvikling av motorene. Dette for å vise at de som "underdogs" faktisk kunne kjøre fra de store gutta.

Det er ikke meningen å finne opp kruttet på nytt, men heller å bruke det gamle og litt slitne kruttet på nytt.

Her er kan det være lurt å holde tungen i rett munn.
De første som kjørte FORT kjørte med hjemmelagde deler, regnet ut og laget for motoren i motor stativet.
Dette er like oldschool som det å handle de kompromiss delene som senere ble solgt til mannen i gata...

Jeg sier ikke du har feil, men det finnes minst to sannheter rundt den tidlige og "ikke fullt så tidlige" trimmingen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #17 på: august 31, 2011, 09:36:06 am »

Jeg har tenkt til å være mannen i gata på 70 tallet Gliser
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: august 31, 2011, 15:02:47 pm »

Jeg ser den  Blunker Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 01, 2011, 09:21:17 am »

Jeg kan, ved å ta kontakt med de rette folka, f.eks JPM, finne ut hva som er helt rett eksoslengde og innsugslengde til min motor for å få mest mulig hester ut av den, si jeg kan få 10-15% mer effekt om dette er optimalisert, og si det koster 10000,- antagelig mer.

Dette er i bestefall overtro, tror du SERIØST at det koster 10000 å kappe opp og korte ned en Kina eksos?
Eller kappe i filler to innsug og sveise de sammen kortere.

Dette vet du er tull. Hva du må betale de "rette folka" for å få vite rette lengden er derimot noe annet.
Men det er igjen overtro at de vet noen magiske tall... alt sammen står i bøkene... 

ER jo akkurat det det står, at jeg kan ta kontakt og betale for å få vite, ikke for at dem skal kappe eksosen og innsuga mine ;-) At de rette folka har forsket så mye at det koster meg de penga er jo klart.
Poenget er jo bare det at vanligvis er ikke det viktig for meg , da synser jeg heller litt selv.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 01, 2011, 09:54:47 am »

Jeg merker at for hver motor jeg bygger, blir jeg mer målbevisst. Som regel er det to mål, det ene er å prøve ut nye ideer, det andre er å bygge noe som passer best mulig til det det skal brukes til. Og så skal disse to målene fungere sammen.
Med min 1950 Ghia motor hadde jeg to mål, den skulle ha høyt dreimoment for å skape en "turbo-diesel" følelse, og den skulle bygges yten å freese ut for større sylindre i blokk og topp. Det siste mest for å prøve ut hva som var mulig å få til med et 1641 sylinderkitt, og vise at man ikke gjøre ting slik som alle andre gjør. Begge mål ble oppnådd Glad
Min 2110 motor til SCC bussen var en slags videreføring av Ghia motoren, hvor målet var å bygge den optimale gatemotoren for en buss. Den skulle være rask og turtallsvillig, samtidig som den hadde bra dreimoment. Den skulle være driftsikker og tåle belastning over lang tid. Alle mål ble oppnådd Glad
Jeg lar meg i mindre grad styre av stil, trender og penger. Men så klart, litt har det å si. Liker ikke å betale mye for noe som ikke gir noe tilbake bortsett fra look&brag. Det må ha noe mening også.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 01, 2011, 10:12:59 am »

Enig med Vegard her. Jeg har ikke tenkt til å være noe annet enn en mann i gata på "10.tallet" og da blir det ikke helt optimal og det kan jeg godt leve med.

En annen ting jeg derimot har tenkt på å bruke penger på er en kam fra JPM, der mener jeg at det kan være værdt penga.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 01, 2011, 10:17:21 am »

Likte veldig godt disse to motor prosjektene dine Berger. Og eksosen på Ghian er en av mine favoritter. Du beviste at det ikke trenger å være gjort på den måten alle andre gjør det for å fungere bra.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: september 01, 2011, 14:47:08 pm »

Jeg kan, ved å ta kontakt med de rette folka, f.eks JPM, finne ut hva som er helt rett eksoslengde og innsugslengde til min motor for å få mest mulig hester ut av den, si jeg kan få 10-15% mer effekt om dette er optimalisert, og si det koster 10000,- antagelig mer.

Dette er i bestefall overtro, tror du SERIØST at det koster 10000 å kappe opp og korte ned en Kina eksos?
Eller kappe i filler to innsug og sveise de sammen kortere.

Dette vet du er tull. Hva du må betale de "rette folka" for å få vite rette lengden er derimot noe annet.
Men det er igjen overtro at de vet noen magiske tall... alt sammen står i bøkene... 

Kjøper du kam hos JPM kan du jo spørre han direkte... han tar nok ikke mye for det... hvis noe.
Eller du kan laste ned all verdens motorberegningsprogram og fikle med det selv...  mye mer moro!

ER jo akkurat det det står, at jeg kan ta kontakt og betale for å få vite, ikke for at dem skal kappe eksosen og innsuga mine ;-) At de rette folka har forsket så mye at det koster meg de penga er jo klart.
Poenget er jo bare det at vanligvis er ikke det viktig for meg , da synser jeg heller litt selv.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!