VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: GeirJB på januar 17, 2011, 10:45:20 am



Tittel: Motor i type 3
Skrevet av: GeirJBjanuar 17, 2011, 10:45:20 am
Motoren i Varianten fikk noen ulyder på slutten av sessongen i fjor!
Og driver da og lurer på om jeg skal få motoren overhalt eller bytte til noe annet?
Hvis overhaling, er det noe og hente ved og bytte til 1641/1680 sylindrer og fremdeles original gassere?
Har lurt litt på Type 4 motor! De er vel ikke akkurat bolt-in, men hvor mye "styr" er det for å få det til å passe?
Grubler også litt på andre alternativer også, men det er ikke akutelt pr. dags dato! Da er det jo snakk om å evenutuelt få inn kjøling med vann... ;)


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: Dewiljanuar 17, 2011, 11:52:21 am
er ikke no stress å overhale en sånn motor Geir. Du vil nok få litt mer dreimoment med en 1641 sats. man kan også hente litt mer comp. Har gjort det på min, men originale sylindere og større forgassere.


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: GeirJBjanuar 17, 2011, 13:00:40 pm
Er nok ikke noe stress! Men når det gjelder motor så føles det som om jeg er på veldig tynn is... he he!
Så har som regel fått hjelp av gode venner med det...


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: Dewiljanuar 17, 2011, 14:02:01 pm
kan jo være kult med en 2l type 4 også ;-)


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: SveinTjanuar 17, 2011, 19:05:34 pm
Hvis overhaling, er det noe og hente ved og bytte til 1641/1680 sylindrer og fremdeles original gassere?

Jeg hadde en Type 3 motor som jeg satt på 1680 sylindere og en bugpack 4061 kam. Med originale forgassere og urørte topper ble det 65Hk og 8:1 i komp.
Byttet til 2stk progressive gassere og havnet på 70Hk, høvlet topper slik at komp ble 9:1 og fikk da 79Hk.


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: H-MEKjanuar 17, 2011, 19:27:22 pm
Sett inn type4 1700e. 80hk originalt, og nesten uslitelig.


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: GeirJBjanuar 17, 2011, 23:11:06 pm
1700 T4 er nok en grei cruising motor det!
Hvordan er gammelt innspurt sammenlignet med gamle gassere?


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: Dewiljanuar 17, 2011, 23:11:57 pm
Mest sannsynlig litt bedre.


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 17, 2011, 23:17:56 pm
er ikke så mye jobb å sette type4 i type3.
motor går jo rett på kassa.
så da blir det bare å velge riktig svinghjul/clutch løsning
så er det avhengig av om du har IRS eller svingaksle.
VEd IRS så må du tilpasse bakre tverrfeste.
+ litt klipping av blekk + å få koplet luft inntaket til kjølinga inn påå karosset.
avhengig av model , så er benzin pumpa litt i veien for girkasse feste , hvis jeg husker riktig. (må kappe litt)


Tittel: Sv: Motor i type 3
Skrevet av: GeirJBjanuar 24, 2011, 22:39:09 pm
Hvordan er det og bruke original innsprutet fra en 1700 T4 ved eventuel trimming?
Går det an og modifisere?
Er jo ikke akkurat beste plassen under lokket på en variant..