Tittel: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 23, 2008, 21:57:41 pm Avbalansering er bra.
men hvilken avbalanserer stoler man på ?? Stoler man på den avbalanseringen som er gjort av ettermarkeds fabrikk som f.eks Scat,Bugpack etc eller ett lokalt avabalanserings verksted.?? Hva med veiver fra DPR, Demello etc.?? eller med original veiv, stoler man på utstyret VW fabrikken hadde? og hvilket lokale avbalansering sjappe er "best" Hørt en "røverhistorie" om en veiv som var avbalansert på Rotorkontroll i "null" , så levert til sarpsborg motorverksted og da blei det tatt av MANGE gram til.. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Holmen på november 24, 2008, 07:52:55 am Erfaringsmessig så er Scat og CB Performance sine ballanseringer ikke god nok.
Disse er avballansert fra produsent, men desverre ikke godt nok. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: JTWE på november 24, 2008, 07:55:04 am For å si hva som er godt nok, må man se på toleransekravet. Og det har sammenheng med RPM.
En motor som tøffer avgårde på 2000RPM trenger ikke samme balansering som en på 8500RPM. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: TomR på november 24, 2008, 09:54:49 am Da dukker jo det spennende spørsmålet opp - hvem hadde rett balansering i utgangspunktet:
- Rotorkontroll som kun driver med balansering - Sarpsborg Motorverksted Man har desverre ingen garanti for at jobben man får gjort er bra med mindre man leverer det til et anna firma til kontroll etter utført jobb. Mvh Tom R Avbalansering er bra. men hvilken avbalanserer stoler man på ?? Stoler man på den avbalanseringen som er gjort av ettermarkeds fabrikk som f.eks Scat,Bugpack etc eller ett lokalt avabalanserings verksted.?? Hva med veiver fra DPR, Demello etc.?? eller med original veiv, stoler man på utstyret VW fabrikken hadde? og hvilket lokale avbalansering sjappe er "best" Hørt en "røverhistorie" om en veiv som var avbalansert på Rotorkontroll i "null" , så levert til sarpsborg motorverksted og da blei det tatt av MANGE gram til.. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Rune på november 24, 2008, 11:31:59 am Johannes stolte ikke på noen veivfabrikanter når det gjaldt balansering sa han til meg.. Heller ikke DPR eller Demello.. Vet ikke hvor han får balansert delene sine..
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Holmen på november 24, 2008, 11:51:51 am For å si hva som er godt nok, må man se på toleransekravet. Og det har sammenheng med RPM. En motor som tøffer avgårde på 2000RPM trenger ikke samme balansering som en på 8500RPM. Riktig nok det. Det spiller inn hva motorene skal brukes til. En Formel 1 motor roterer opp til 18.000 rpm og de veivene er ballansert med en toleranse på 0.02 gram. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 24, 2008, 12:28:06 pm når jeg prøver å tenke meg om ,så er jeg ikke helt siker på om det var Sarpsborg motorverksted eller Sylinderservice..
cluet er att det var verksted som dreiv med avbalansering. som mest sansynlig har bra utstyr. hos mange verksteder er sikkert dette "gode penger" også... da menigmann sjelden har mulighet til å sjekke dette. og de kanskje blir fristet til å tjene noen kjappe kroner. selv er jeg i startfasen av å bygge en ny motor.. med veiv fra DPR som er avbalansert..... skal jeg da levere denne til avbalansering her og ta av enda mere stål , eller stole på DPR.? Hadde vårt artig å levert ÈN veiv til de respektive Avbalansererne og sett forskjellen.. ;) Førts f.eks Rotorkontrol...så EBB..så Sylinderservice og så ett siste verksted som f.eks Sarpsborg sett om det blei noe igjen :D Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Holmen på november 24, 2008, 12:36:33 pm Min Scatveiv var ferdig ballansert. EBB måtte ta bort 6 gram i hver ende.
Avballanser DPR veiven en gang til du. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: BABOON på november 24, 2008, 12:53:50 pm Jeg kjenner til en Okrasa ("kvalitetsveiv") som først var balansert hos Karterud i Ski. Meget mulig at han bruker sylinderservice til selve jobben. Samme veiva, etter kjørte 50 mil, ble levert Rotorkontroll for ny balansering. De dro av sykt mye denne gangen. Hæ, så mye ubalanse etter litt bruk? I første omgang er vi desverre nødt til å stole på at balanseringene er gjort riktig.
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 24, 2008, 12:55:58 pm Min Scatveiv var ferdig ballansert. EBB måtte ta bort 6 gram i hver ende. Avballanser DPR veiven en gang til du. Så du mener EBB har bedre utstyr enn Scat og DPR? Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 24, 2008, 12:58:07 pm Jeg kjenner til en Okrasa ("kvalitetsveiv") som først var balansert hos Karterud i Ski. Meget mulig at han bruker sylinderservice til selve jobben. Samme veiva, etter kjørte 50 mil, ble levert Rotorkontroll for ny balansering. De dro av sykt mye denne gangen. Hæ, så mye ubalanse etter litt bruk? I første omgang er vi desverre nødt til å stole på at balanseringene er gjort riktig. det er sånne historier som får meg til å tvile.Så lenge en veiv ikke er utsatt for noe hinsides tennigsbank, knekt råde etc. blir den jo ikke ute av balanse bare ved å snurre rundt? man flytter liksom ikke 20gram stål runtomkring på veiva bare ved att motoren går. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 24, 2008, 13:01:14 pm her har kanskje EBB noe å kommentere? siden han har utstyr og erfaring.
Blir f.eks avbalanserings maskinen justert og kontrollert jevnlig? legger man inn ett "null" stykke for å calibrere maskinen ved slike kontroller.? Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Holmen på november 24, 2008, 17:26:23 pm [
Så du mener EBB har bedre utstyr enn Scat og DPR? [/quote] Påstår ikke det, men det har litt på hvor tolleransegrensen går. Har Scat grensen på 10 gram, var veiven meget bra ballansert den. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: BERGER på november 24, 2008, 18:28:34 pm John Maher har visst kjøpt inn state-of-the-art avballanseringsmaskin. Var en reportage om det i et av VW bladene tidligere i år. Der ble det vist i et diagram hvor mye vektforskjellen utgjorde ved forskjellig rpm. Verdt å lese i forbindelse med dette emnet.
Jeg spurte Demello om avballansering når jeg kjøpte veiv der, og svaret var at den var avballansert godt nok... Så er spørsmålet om "godt nok" for en amerikaner er "godt nok" for en nordmann....? Det var det for meg i alle fall Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Tony China på november 26, 2008, 12:12:31 pm Det kan jo være grunner til at resultatet er forskjellig mellom de som ballanserer, hvis veiva var ballansert med svinghjul første gangen, gjerne kalt external ballansering, og uten svinghjul, gjerne kalt internal ballansering, er det mulig å få ganske så forskellige resultater. Det som er sikkert er at hvis det er gjort en external ballansering er det en forutsettning at samme svinghjul følger veiva, satt fast mot veiva på samme sted og kansje også råder og stempler. Om det er best å ballansere alle delene i "null" eller om det er best å ballansere alle delene sammen er vel kansje en annen diskusjon...
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: TomR på november 26, 2008, 12:20:14 pm Rotorkontroll vet jeg tar å nuller alle deler (veiv, svinghjul og trykkplate) og tilslutt kontrollmåles sammen - no anna ville være usedvanlig klønete i mine øyne - da må man jo rive motor om man bytter trykkplate eller svinghjul. Alle deler i null - :)
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Tony China på november 26, 2008, 13:25:01 pm Når man feks spør seg om man kan stole på ballanseringa som VW fabrikken har gjort må man først vite om dem har ballansert internally eller externally, jeg vet ikke hva VW gjorde men mange andre ballanserte exernally.... Og om alle delene er ballansert i null, blir da slutt resultatet null etter at det er skrudd sammen? Det er det delte meninger om...
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Jee på november 26, 2008, 22:32:37 pm Søk ut noen som jobber på F16 motorverkstedet på Kjeller... og kjøp et vennskap.
Der balanserer de helt opp til 10000 rpm. Og dette utstyrer har de ikke råd til at er feilkalibrert. Rotorkontroll ser ut til å ha en meget fin benk i forhold til den EBB bruker f.eks. (ikke det at den trenger å være bedre) Men jeg liker ikke måten ei reim skal rotere massen... i forhold til et massivt feste. Uansett turtall. BABOON.. målte du den Okrasa veiva for retthet? 2 hundringser feil kan utgjøre mye. Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Pål A.F. på april 01, 2009, 17:13:28 pm Noen som har gode erfaringer med et firma som kan gjøre en avbalanseringsjobb, helst i Buskerud, Vestfold eller Osloområdet.
Pål Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: vw racing på april 01, 2009, 18:31:55 pm Engs auto i trøgstad har jeg god erfaring med.
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på april 01, 2009, 20:13:49 pm Rotorkontrol på vinnes regner jeg du vet om pål.
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Pål A.F. på april 01, 2009, 20:58:20 pm Vet om de Jørn, men vet ikke om det er rette plassen, virker som om de driver mest med større ting?
Har du hatt noe til avbalansering der? Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på april 01, 2009, 21:00:14 pm nei.men flere her som har hatt.
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: tezer på april 01, 2009, 21:29:39 pm rotorkontroll balanserer alt fra små ting sån som spindelen på en hardisk eller noe sånt tror jeg det stå på sidene demmes,
og til store skips propeller,veiva jeg bygger på nå er balansert på rotorkontroll, virker bra men var litt trege!! Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Pål A.F. på april 01, 2009, 22:48:27 pm Hadde håpet å få gjort dette etter påske, hvis de er trege vet jeg ikke om jeg tar sjansen. Motordeler til private blir kanskje ikke prioritert først.
rotorkontroll balanserer alt fra små ting sån som spindelen på en hardisk eller noe sånt tror jeg det stå på sidene demmes, og til store skips propeller,veiva jeg bygger på nå er balansert på rotorkontroll, virker bra men var litt trege!! Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: tezer på april 01, 2009, 22:51:41 pm Avtalt med dem att veiva kunne sendes med posten og vart lovet att dem skulle ta den
førstkommene mandag!"veiva vart sent på fredag!"men lå en uke før dem henta den neste mandag! men etter det så gikk det fort! Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: JTWE på mai 26, 2009, 14:15:53 pm Oslo Sylinderservice.
De balansert til under 0.1 g ved 1500RPM. Pris: 1750+mva Motor Teknikk (Økern) De balanserer til 0.5 g ved ca 850 RPM Pris: ca 1700+mva (inkl verkstedsmateriell etc) Rotor Kontroll De balanserer ved 450 RPM såvidt jeg skjønte, usikker på vekten. Skal få den med meg når jeg drar innom. Valget falt her når jeg så på referanselisten, burde være egnet til å balansere veivakslingen min også. http://www.rotorkontroll.no/Fotogalleri/Fotogalleri.htm Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: JTWE på mai 26, 2009, 14:26:51 pm I forhold til det som er nevnt her oppe
Det å balansere alle delene hver for seg og så sette sammen - er det da i null? Det å balansere alt sammen - dette vil neppe gi null hver for seg? Litt interessant dette, og fant følgende oversikt: 80-300 gmm : standard produksjonsmotor 60-100 gmm : sportsbilmotor 40 gmm : konkurranse?bilmotor 26 gmm : F1 motorer Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: Hot Owl på mai 26, 2009, 14:31:30 pm Hvordan balanserer man en boksermotor? Likt som en V eller rekkemotor?
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: BERGER på juni 03, 2009, 11:08:10 am Er det noen forskjell på det da?
Tittel: Sv: Avbalansering Skrevet av: rallybugs på juni 03, 2009, 19:00:31 pm Bokser motoren ballangseres som en rekke fire motor , på andre som 5-6-8 -10 sylindre må der brukes bob vekter , vi har nå skiftet ut den gamle Hoffmann maskinen med en Turner serie 2 som kan ballangsere innen 0,01 gram innenfor 1 grad av omkretsen .
http://www.crankbalancer.com/ |