Tittel: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: kammiz på november 28, 2008, 12:12:18 pm dette er mer et spm om teori enn funksjon, fordi motoren det gjelder ikke er en boblemotor, men jeg vet at dette blir gjort på boblemotorer og det blir også gjort mye oftere enn på gamle opel-motorer.
jeg har en gammel 1,2 liter opelmotor som jeg holder på å bygge om med webergasser, noe som gjør vakumklokka som gir litt fortenning ved høyere vakum, overflødig. på boblemotorer vet jeg at når man bygger om til webergassere, så bygger man gjerne også om fordeleren til en uten fortenning med vakum. hva er egentlig forskjellen på å bare la vakumklokka være og å bygge om fordeleren til en uten vakumklokke? Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: Kjetil Lima på november 28, 2008, 12:33:00 pm En fordeler uten vakum bruker sentrifugalkraften til å justere tenningen når turtallet øker. Det du pønsker på kommer ikke til å fungere da en vakum fordeler må ha vakum.
Arrester meg om jeg er på jordet. Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: kammiz på november 28, 2008, 13:36:43 pm ja du har vel både rett og feil, for på min motor (nå vet ikke jeg om det er slik på boble da) så er det både vakum og sentrifugal forskyvning av tenning.
vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall. Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: Pan på november 28, 2008, 14:38:25 pm vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall. Ikke rart, for det er da vakumet er sterkest, og slik er det på Bobla også ;-) Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: Kjetil Lima på november 28, 2008, 16:31:13 pm ja du har vel både rett og feil, for på min motor (nå vet ikke jeg om det er slik på boble da) så er det både vakum og sentrifugal forskyvning av tenning. vakumforskyvningen er kun i kraft på lavt turtall eller til dels ved jevnt turtall. Var kanskje litt uklar ja... min 62 med 34 hk har kun vakum og ikke sentrifugaljustering, nyere fordelere har begge deler, husker ikke helt når dette kom, mens f.eks en 009 kun har sentrifugaljustering. Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: kammiz på desember 01, 2008, 09:44:32 am men spørsmålet mitt er da fortsatt, hva blir forskjellen på å bare la være å bruke vakuum-justeringen på en som både har vakuum og sentrifugal, i motsetning til å bytte hele fordeleren med en slik 009-fordeler som kun har sentrifugaljustering?
Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på desember 02, 2008, 00:42:04 am du mister en del "kjørbarhet" , dvs du har unødvendig lav tenning på alle turtall ( foruten bånn gass og tomgang)
når du har mindre belastning på motoren skal du ha høyere tennig for å få best utnyttelse under forbrenning. dessuten får du unødvendig høyere exsostemp , da du på f.eks motorvei kjøring , har ca 10 grader lavere tenning enn med vakum tilkoplet. dvs forbrenningen skjer "halveis uti exsosporten". Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: JTWE på desember 02, 2008, 08:39:47 am Uten å vite:
tenningskurven bestemmes av to ting vakumklokka og fjærene. Det KAN være en forskjell på fjærene på vakummodellene og ikke-vakummodellene (009) Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: kammiz på desember 02, 2008, 13:57:10 pm hvordan løser 009-fordeleren tenningstematikken på lavt turtall som vakumklokka løser på de eldre fordelerene da?
enklere sagt; hvorfor klarer 009-fordeleren seg uten vakum? Tittel: Sv: forskjell på å bygge om fordeler til vakumløs og å bare la vakumklokka være? Skrevet av: Pan på desember 02, 2008, 17:10:47 pm 009-fordeleren funker vel best på motorer med en viss grad av trimming og et annet forgasseroppsett. På originalmotor med original gasser er det nok originalfordeler som funker best. Forskjellige motorer og til dels også forskjellig bruk, rett og slett.
|