Tittel: 5 gir i boble? Skrevet av: Gromgutn på desember 17, 2008, 18:56:13 pm Hvordan er mulighetene for å få fem gir i en boble?
Er det mulig å få det til uten å bygge om "hele" bilen og til en fornuftig pris? Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Tistlo på desember 17, 2008, 18:58:16 pm Porsche girkassa!
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: SilverPig på desember 17, 2008, 19:00:40 pm Mulig ja! Berg har en lekker sak med 5 gir som smetter relativt lett inn i de fleste bobler. Den er litt vrien å få tak i, og så koster den jo litt da, men nå detter jo renta så da blir det enklere og billigere å låne spenn i banken igjen! Kan det bli bedre? :)
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Gromgutn på desember 17, 2008, 19:02:30 pm Hvor mye koster noe sånt da?
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: BeetleBug på desember 17, 2008, 19:10:54 pm Berg 5 pleier å ligge fra 15 000 til 25 000 alt etter betar som er brukt og tilstand ny/brukt.
Eksempel; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=683051 Et annet valg er Mendeola. Duger mer en nok for de aller fleste. Brukt ligger dem fra 35 000,- og ny opptil 80 000,- Eksempel; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=529464 Så er det Porsche... men det er jo allerede nevnt. Mvh BB Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Gromgutn på desember 17, 2008, 19:13:49 pm Da blir det et enkelt valg, jeg kjører med fire gir... ;)
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Tistlo på desember 17, 2008, 19:23:29 pm Vist du er heldig og finn ein porsche på skroten, med inntakt kasse, så er det jo ein muligheit for å skaffa seg billig 5gir... ;)
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: BeetleBug på desember 17, 2008, 19:28:08 pm Vist du er heldig og finn ein porsche på skroten, med inntakt kasse, så er det jo ein muligheit for å skaffa seg billig 5gir... ;) Nå aner jeg ikke hva som befinner seg på skroten der du bor men iløpet av min tid så har jeg aldri sett en Porsche med en girkasse som kan benyttes i våre biler på skroten. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Tistlo på desember 17, 2008, 19:32:39 pm Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer... ::)
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på desember 17, 2008, 19:37:57 pm Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer... ::) da er det bedre å holde kjeft Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: -Marius- på desember 17, 2008, 21:30:51 pm Tistlo har en evne som gjør at allt bare må komenteres:) Fornuft eller ikke.
Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer... ::) da er det bedre å holde kjeft Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Tistlo på desember 17, 2008, 21:49:40 pm ::) :-X
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Jærva på desember 17, 2008, 22:08:53 pm Greit nok så går 901-kassa inn i boble med en mindre ombygging, men den tåler heller mindre enn en vanlig irs-kasse. 911 kassa er skrot (ca. lik 901 men laget i dårligere legering) , 915 kassa tåler greit 400-500 hk , men er mye mer jobb å montere enn 901 og er fortsatt litt rørete å gire.. G50-kassa er konge! Tåler ekstremt med pulver og er nydelig å gire, men et rent HELVETE å få til å passe i ei boble. Skinne har gjort det, men det som er et helvete for de fleste, er jo overkommelig for dem.. ;)
Bygge om/dreve om origkassa er nok tingen med mindre du skal ha veldig mye pulver... , men du har jo da alikevel bare 4 gir, hvis det var hele poenget´ Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Anders Røsåsen på desember 17, 2008, 22:32:31 pm Du har garantert rett.... for eg veit heller ikkje kva for porsche modeller som har girkasse som passer... ::) da er det bedre å holde kjeft hei...man pleier vel itte være slik i kjeften selv om noen viser inntrese....sorry språkbruken min.... Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på desember 17, 2008, 22:43:41 pm slik i kjeften ?? . er dette stygg munnbruk??
holde kjeft ; holde munn. same shit for me man må ikke kommeneter allt. spesielt når man kommermed råd som man ikke har peil på og ikke vet hva man kan bruke, så synes jeg det er bedre å ta sin daglige dose Ritalin og ikke åpne munnen sin. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Anders Røsåsen på desember 17, 2008, 23:00:41 pm jaja samma for meg også men det je sier er at Tistlo viser STOR inntrese og da meiner je man skal la alle få komme med det de vil ;) men dette er jo igjen et stort diskosjons tema (som alt anna)
og foresten....back to topic;) Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: JTWE på desember 17, 2008, 23:05:36 pm Hvorfor skal du ha 5-gir? Kan du oppnå samme med å dreve om girkassa du har, dvs med 4-gir? Eller ønsker du muligheten til å ha en tett utveksling på de første 4 og et overgir på siste?
Hele hensikten med en girkasse er jo å kunne gi motoren idelle turtallsområde å jobbe i, mens man har en viss hastighet. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Foyen på desember 17, 2008, 23:22:21 pm Greit nok så går 901-kassa inn i boble med en mindre ombygging, men den tåler heller mindre enn en vanlig irs-kasse. 911 kassa er skrot (ca. lik 901 men laget i dårligere legering) , 915 kassa tåler greit 400-500 hk , men er mye mer jobb å montere enn 901 og er fortsatt litt rørete å gire.. G50-kassa er konge! Tåler ekstremt med pulver og er nydelig å gire, men et rent HELVETE å få til å passe i ei boble. Skinne har gjort det, men det som er et helvete for de fleste, er jo overkommelig for dem.. ;) Bygge om/dreve om origkassa er nok tingen med mindre du skal ha veldig mye pulver... , men du har jo da alikevel bare 4 gir, hvis det var hele poenget´ Hvor får man tak i drevsats til orginal kasser? og hva ligger di på? Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Holmen på desember 17, 2008, 23:46:47 pm Å gire om kassen er dyrt, om man skal gire alle girene.
Første og andre gir er en enhet og koster en del. Skal man gire om tredje eller fjerde kommer man langt med noen tusenlapper. Det er en del arbeid også å skifte drev i en girkasse. Nytter ikke med en skiftesnøkkel og et skruejern. Må ha litt kunskap om girkasser og noe spesialverktøy. De fleste som selger Bobledeler selger også drev til girkasser. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Foyen på desember 18, 2008, 00:01:55 am hmm, hva vil du/dere da anbefale for en som skal bruke boblen på Autoslalom, alså bli litt utsatt for rivstarter og satser på pluss minus 100 hk i motoren?
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Holmen på desember 18, 2008, 00:06:47 am Skal du dreve om kassen koster 1. & 2. gir ca 10.000 mens 3. og 4. koster ca 2000 pr stk
du kan trygt bruke originalkassen til ditt bruk. Dette blir gjordt i bilcross og de kassene får virkelig bank man varer mye mere enn man tror Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Foyen på desember 18, 2008, 00:09:09 am hehe oki, "HADE"...off e det muligt at det ska være så dyrt... :'(
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Holmen på desember 18, 2008, 00:18:58 am Da jeg drev med rallycross kostet en ferdig bygd kasse med sperre 35.000 hos Kjell Aaen
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Gromgutn på desember 18, 2008, 00:49:48 am Hvorfor skal du ha 5-gir? Kan du oppnå samme med å dreve om girkassa du har, dvs med 4-gir? Eller ønsker du muligheten til å ha en tett utveksling på de første 4 og et overgir på siste? Hele hensikten med en girkasse er jo å kunne gi motoren idelle turtallsområde å jobbe i, mens man har en viss hastighet. Jeg er vant til å kjøre biler med fem gir, synes turtallet er litt høyt på motorveien osv. Jeg tenkte det kanskje kunne være at en transportergirkasse kanskje hadde fem gir og passet, jeg er fersk på VW så jeg spør kanskje om mye dumt men det er jo en fin måte å lære på. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Pål på desember 18, 2008, 00:51:26 am Jeg har kjørt mange mil med 901 kasse og gleder meg til å gjøre det igjen snart. Super utveksling for langtur og fungerer helt ypperlig til dagligkjøring også. Den er ikke glad i rivstart, men 200HK i en dailydriver er ikke noe problem. Den er dyr å reparere på om uhellet er ute, men ikke avskrekkende i innkjøp. Du får en fin kasse fra 6-7000 kr. Det som trengs av fester for å få den inn i boble finnes også som hyllevare. 100km/t = ca 3000RPM, alt etter hjulstørrelse du bruker
901 til dailydriver = helt supert 901 til stripebruk = styr unna Det er flere meningen enn erfaringer om 901 kassa, dessverre. (uten å sikte til noe her) Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Gromgutn på desember 18, 2008, 00:58:28 am Hvaslags bil kommer 901 kasse fra?
Bilen kommer etterhvert til å få en motor med rundt 100 hk, absolutt ingen stripebil men mer en bil til cruising og litt "aktiv" kjøring på vei... Å kjøre rett frem på en bane har jeg ingen interresse av. :) Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: RZR-Andy på desember 18, 2008, 01:17:46 am Her kan du lese deg opp på emnet (de leverer alt du trenger til konvertering av både 901 og 915):
http://www.bugat5speed.de/cms/content/blogsection/5/52/lang,en/ Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 18, 2008, 09:09:50 am Hmm det er vel også slik at alle 901 kasser ikke er 5 girs!? Mener at jeg måtte hjem og sjekke kassa mi om det gikk ann å gire 5'e giret.
Transporter kom også med 5 girs kasse, men den tror jeg er like vanskelig å få inn som G50 porsche, for den er DIGER. Det beste du kan gjøre er å forsikre deg om at du har den orginal kassa med den høyeste utvekslingen, det er så langt du kommer for en billig penge. Og over det så tåler motoren fint å ligge i 120km/t over lengre tid uten prob. Ta på hørselvern ;D Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: riskyer på desember 18, 2008, 10:20:50 am Den 914 jeg hadde hadde 5 gir og en 3,3 liter biturbo,den hadde gått 20 000km etter at motor blei putta inn og den funka fint til vanlig kjøring.den hadde vel 350+hk,da brukte jeg den selvfølgelig ikke til stripe kjøring,men det dro greit sidelengs på de første 3 gira på tørr varm asfalt,så noe juling tåler de.
915 er nok en mye bedre løsning med short shift på,men er jo også dyrere. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Pål på desember 18, 2008, 12:20:02 pm 901 kom i både 4 og 5 gir. Mener det er 912 som hadde 4 gir. Uten at jeg skal garantere det.
Wevo har shortshift kit til 901 kasse. Sitat: "In order to use the WEVO 901 Shifter you have to install the late 915/930 shift tower. We can get them for around $200. It does have the reverse block out mechanism." Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Happy Tom på desember 21, 2008, 16:48:15 pm 901 satt i 911 -65-70, både 4 og 5 gir.
902 satt i 912 -65-70, både 4 og 5 gir. De er helt like utvendige,regner med forskjellen er utveksling. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Railo på desember 22, 2008, 20:23:35 pm Jeg hadde en 67 mod 912, og i den satt det en 5 girs kasse.
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Hot Owl på desember 26, 2008, 14:50:24 pm En annen ting som også må vurderes litt er at når turtallet går ned så går også vifta saktere... selv om motoren jobber som aldri før.
Det er ganske vanlig at femte giret i Berg 5 kasser er standard 4. gir. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Kjetil Lima på desember 26, 2008, 16:29:05 pm Hadde en 5 trinns 915 kasse i en 76 modell 911 og den hadde meget fin utveksling..... nytelse.... men var litt sliten så jeg måtte ofte dobbeltclutche nedover i girene. Men det var billigere å gjøre det enn å overhale ::)
Overhaling av en 915 koster fort 15-20 000,- TurboHaraune her på forumet har satt 915 kasse i bobla si, bruk søkefunksjonen. 915 kasser fås forresten også i 4 girs og må ikke forveksles med turbo kasser (fra luftkjølte biler) som er ett hakk dyrere men som også har kun 4 gir. Husker at en i porsche klubben fra stavanger kjøpte bil med 4 trinns turbo kasse.... trodde han. Det var en sliten 915 han fikk. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Jærva på desember 26, 2008, 18:54:39 pm Hadde en 5 trinns 915 kasse i en 76 modell 911 og den hadde meget fin utveksling..... nytelse.... men var litt sliten så jeg måtte ofte dobbeltclutche nedover i girene. Men det var billigere å gjøre det enn å overhale ::) Du er sikker på at ikke den kassa du mener er den fire-trinns kassa som satt i 3,0 turbo 75-77 mod ? Den heter 930 og ser lik ut til 915 men har grovere innmat lik 930 3,3-kassa. Jeg har aldri hørt om fire trinns 915-kasse før... , tror nok det er tidlig 930-kasse du sikter til.. Sjelden på bruktmarkedet og ofte høy verdi.. Overhaling av en 915 koster fort 15-20 000,- TurboHaraune her på forumet har satt 915 kasse i bobla si, bruk søkefunksjonen. 915 kasser fås forresten også i 4 girs og må ikke forveksles med turbo kasser (fra luftkjølte biler) som er ett hakk dyrere men som også har kun 4 gir. Husker at en i porsche klubben fra stavanger kjøpte bil med 4 trinns turbo kasse.... trodde han. Det var en sliten 915 han fikk. Som nevnt i denne linken : http://www.lufteknic.com/trans.html Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Kjetil Lima på desember 26, 2008, 21:10:35 pm Mener absolutt at det var 4 trinns 915 han hadde. La ut masse om dette på porsche forumet. Han hadde en hvit 911 flatnose i Stavanger og kjørte prosjekttråd på renoveringen av kassen.
Mener absolutt at jeg i mine bøker også har lest at 915 også finnes med 4 gir. Uten at jeg husker disse bøkene jeg leste ordrett da det er noen år siden mener jeg det stor at selv om 915 kassen kom i 4 girs versjon så ble de fleste biler levert med 5 gir. Han i stavanger hadde blitt fortalt ved handel at det var en 4 girs 930 kasse men det viste seg å ikke stemme. En liten avsporing dette .... hehe Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Jærva på desember 27, 2008, 13:02:32 pm Alle 930 kasser er firetrinns bortsett fra "one-year-only" 1989 hvor den kom med 5 trinn. Jeg tipper den 4-trinnskassa som han du nevner hadde, var en kasse fra Porsche 911 Turbo 3,0. Denne ble levert kun i 2 ar, denne hadde 4 gir og er utvendig lik 915-kassa...
Men jeg vet Porsche hadde en "overgangskasse" i 71/72 ved overgangen til 915 fra 901 der de hadde en 4-trinnskasse som de hadde masse problemer med, denne blir av mange nevnt som 911-kasse, mulig at Porsche ga denne navn 915... I tilfelle var denne kassa da fra 71/72.. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Pan på desember 27, 2008, 17:36:55 pm Husker jeg leste en artikkel om Berg-kassa for ti år siden eller noe slikt. Utvekslinga på fjerde gir var nok som originalt, eller nesten samme. For å si det veldig enkelt, var det de gjorde å sette inn et gir til mellom tredje og fjerde fordi det er ganske stor forskjell i utveksling mellom tredje og fjerde. Målet var bedre aksellerasjon og bedre smidighet, ikke høyere topphastighet eller lavere turtall ved landeveiskjøring.
Som nevnt over, må motoren utvikle like mye krefter (og dermed også varme) for å opprettholde f.eks 100 km/t, uansett om du kjører med standard fjerde-gir, eller et femtegir som gir lavere turtall. Det er nok en god grunn til at Volkswagen valgte å gi motoren det turtallet den faktisk har ved høy landeveisfart - den trives best slik, ihvertfall så lenge vi snakker om en motor som er (tilnærmet) original. Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Jærva på desember 27, 2008, 18:06:22 pm Det er nok en god grunn til at Volkswagen valgte å gi motoren det turtallet den faktisk har ved høy landeveisfart - den trives best slik, ihvertfall så lenge vi snakker om en motor som er (tilnærmet) original. Hvor mange bobler har tilnærmet lik original motor og berg 5 trinns kasse ? ;) Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Hot Owl på desember 27, 2008, 18:57:18 pm Om motoren er trimmet eller ikke har ikke noe å si, det er en viss mengde energi som skal til for å skyve bilen frem i hundre og det avgir en viss mengde varme. Men man kan jo oppgradere kjølesystemet på mange måter, større vifte, drivstoff med lavere energi så man bruker mer og får ned temperaturen, oppgradert oljesystem og bedre olje. Da kan man jo fint senke turtallet på vifta.
Tittel: Sv: 5 gir i boble? Skrevet av: Pan på desember 29, 2008, 19:13:51 pm Om motoren er trimmet eller ikke har ikke noe å si, det er en viss mengde energi som skal til for å skyve bilen frem i hundre og det avgir en viss mengde varme. Men man kan jo oppgradere kjølesystemet på mange måter, større vifte, drivstoff med lavere energi så man bruker mer og får ned temperaturen, oppgradert oljesystem og bedre olje. Da kan man jo fint senke turtallet på vifta. My point exactly :) Original kjøling fungerer best på omtrent det marsjturtallet som Volkswagen ga motoren. |