VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på desember 18, 2008, 00:50:04 am



Tittel: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2008, 00:50:04 am
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/504339.jpg)


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 18, 2008, 00:54:22 am
Ja tyske veiver er smidd, men vw veiver fra Mexico eller Brasil skal være støpt...
I følge laboratoriet på Scania/Hans Landelius er stålkvaliteten tilsvarende verktøystål...


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2008, 00:57:28 am
snadder altså. :P

rart så mange bytter ut de beste bra org veivene med liksom bra ettermarked.??
nei dette bare backer up min teori om kvalietetn på ORIGINALE TYSKE Vw deler.
bruker det så laaaaangt det lar seg gjøre


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2008, 01:00:31 am
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/504340.jpg)


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2008, 01:01:05 am
hva med org råder??

materiale i de??


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JTWEdesember 18, 2008, 01:01:56 am
Ja tyske veiver er smidd, men vw veiver fra Mexico eller Brasil skal være støpt...
I følge laboratoriet på Scania/Hans Landelius er stålkvaliteten tilsvarende verktøystål...

Har han/du noe data på det som kan offentliggjøres? Interessant å se for en maskiningeniørstudent :)

Smidd er best på grunn av at man plastisk former metallet = gir større styrke, samt at man "fjerner"/flytter svake plan i metallet slik at utmattingssinitieringen vanskeligere inntreffer.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: BERGERdesember 18, 2008, 07:33:17 am
Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  :D


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  :o FETT!!


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JSdesember 18, 2008, 08:23:51 am
Å kjøre inn kammen på propan - det hører du ikke så ofte i dag!  :o :D


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: BeetleBugdesember 18, 2008, 08:56:32 am
Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  :D


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  :o FETT!!


Bokstavelig talt - fett.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 18, 2008, 10:05:15 am
snadder altså. :P

rart så mange bytter ut de beste bra org veivene med liksom bra ettermarked.??
nei dette bare backer up min teori om kvalietetn på ORIGINALE TYSKE Vw deler.
bruker det så laaaaangt det lar seg gjøre

Etter hva jeg har kommet frem til er det grommeste man kan ha Originalveiv. De er smidd i mange trinn frem mot ferdig form og til slutt dreid.
Andre plass tilfaller totalt, og først innen stroker/motvekt  Gene Berg... som er smidd i nesten like mange trinn før dreing.
Tredje plass eller andre plass i stroker er sveiset originalveiv

Fjæreplass tilfaller resten som er smidd én gang og dreid resten.

Så har vi  outsideren "Billet" veiver, som Moldex, frest ut av et stykke stål
Det er dyrest, men jeg kan ikke begripe hvorfor de skal være best, siden maskineringen vil kutte "the grain"  Kanskje du kan forklare JTWE?

Jeg kan spørre Hans om han har dokumentasjon, selv om jeg tviler på det.



Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JTWEdesember 18, 2008, 13:47:59 pm
Det som er viktig å huske på her er at støpeteknikken har kommet meget langt siden Bobla. Det er helt vanlig å bruke støpte veiver idag. Alt til sin bruk er vel det viktigste å huske på.

Moldex må jeg lese meg opp på. Men denne posten midt på siden (Viande) sier det meste bra. Dog vil smidde komponenter "alltid" være sterke enn støpte/maskinerte lagd av samme materiale, og maskinert på samme måte.
Legeringen er nok det springende punkt, som også påpekes der. Men noget merkelig argument da det som smies også skapes av støpte blokker tross alt.


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=328662&postdays=0&postorder=asc&highlight=moldex&start=60


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 18, 2008, 15:01:10 pm
Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Savanna67desember 18, 2008, 17:06:29 pm
beste man gjør er vel å bruk en wasser veiv.
kinderegg:  smidd, "motvekt", langslag. 
enten i T1 blokk eller aller best i wbx blokk.



Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 18, 2008, 23:22:39 pm
Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  :D


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  :o FETT!!


Jeg kjenner ikke en som har slik karusell, men en som har en balanseringsmakin fra vw 60-tall, når det sies , så vet jeg ikke om jeg ville ha balansert noe 8000 o/min veiv i den  ::)


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 18, 2008, 23:29:16 pm
Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2008, 00:08:33 am

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 19, 2008, 20:43:27 pm

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  ;)


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Holmendesember 19, 2008, 20:51:33 pm
De som driver med Volvo i rallycross sverger til Volvo Penta (Les båt/Marine) veiv.
Audi A4 TDI veiv blir brukt i Golf-motorer da denne er smidd.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 19, 2008, 21:03:54 pm
Leste denne tråden nå med intresse og det forundrer meg at det er uvitenhet om dette , (må ha kommet opp minst 50 ganger på VW 2 you ).
Men uansett :hvor gammel eller ung du er så anbefaler jeg katalogen til GB ...
Så heldig, gammel,  jeg er har jeg faktisk dette med Gene himself (in peron) , og han kjøpte emnene sine fra Bofors i sverige . (stålkvalitet og struktur etter smiing var 100%)
Audi (VW ) Porsche , var ikke dummere, Kruppstahl (Made In Germany var ikke dårligere )
Veiver i dagens sportsbiler tror jeg ikke er dårligere, Ferrari lager jo egne  ..
En 911 varver lett 7000 o/min og holder i 100 000 vis av km ..

På den tiden (i 95 ) sa GB at Pauter og Scat hadde hans største fortrolighet .
All ære til org veiva /GB lagde gode motv, veiver av denne )

For å si det sånn tror jeg at kvaliteten har synket med åra , og kan ikke finne noen her på forumet som er villig til å betale for kvalitet ...
Eks ; hadde 4 stk GB /Carrillo råder  tilsalgs her , no reply , ikke så rart med en pris på 10 000,- som er under kost , men hvem vil ha kvalitet ...

Erich            


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2008, 21:26:37 pm

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  ;)


eg tog han ikkje.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 19, 2008, 21:38:49 pm
Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\

Tok heller ikke den Jærva .. da org Audi veiva er noe av det sterkeste  smidde veivgreier  lagd ......????

Erich 


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2008, 21:51:59 pm

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  ;D  For en lat bil..  :-\

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  ;)


eg tog han ikkje.


men skjønte det nå!!!!!!    hahaha!



Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2008, 21:53:53 pm

Eks ; hadde 4 stk GB /Carrillo råder  tilsalgs her , no reply , ikke så rart med en pris på 10 000,- som er under kost , men hvem vil ha kvalitet ...

Erich            

hva er spec'en på disse.???
Venter bare på julebonus før jeg bestiller Pauter råder.
er dine råder verdt den dobbleprisen av pauter??


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 19, 2008, 22:01:39 pm
Ok... Det jeg mente var at det faktisk er utrolig at en veiv/blokk beregnet for 78 hk kan holde med 780 hk. Jeg + en til har bært en blokk fra 78 hk 2,4D, og den BØR være solid! For den er HEAVY..  Grunnen til at de bruker denne veiva er jo pga. at den har lengre slaglengde. 95 mm, med tanke på at disse gatebil-gutta varver lett opp til 7500-8000 o/min på en veiv beregnet på maks drøye 4000 o/min, så må jo dette være overkill originalt.. En helt annen ting er jo stempelhastighet en får med 8000 o/min og 95 i slag... Hva slags krysspinner/råder tåler denne påkjenningen.. ?


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2008, 22:46:28 pm
ja. anng blokk så  har jo diesel høyere komp og sylinder trykk, kanskje derfor den er kraftigere

sveises det ikke på motvekter eller no??  når de varves såå høyt.?


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 19, 2008, 23:00:40 pm
ja. anng blokk så  har jo diesel høyere komp og sylinder trykk, kanskje derfor den er kraftigere

sveises det ikke på motvekter eller no??  når de varves såå høyt.?

Carillo går for å være det beste som finnes til Porsche i hvertfall... For fun-porschen i sverige med rundt 1000 hk brukte carillo-råder. Vet om en på Raufoss-fabrikken som har laget råder selv til porschen sin som visstnok skal være langt bedre enn disse carillo-rådene, kanskje du skal høre med han(Tekken(Stian) vet sikkert hvem det er , og kan eventuellt formidle..)..? Hvis ikke vet jeg om en som kanskje kan hjelpe deg der oppe med det..


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 20, 2008, 19:28:22 pm
For å være ærlig kjører jeg med crom moly Pauter på min motor . Poenget er at "alle" sier Carrillo er de "beste"  . Hva vet jeg , Pauterrådene mine kostet med 7000,- i 1995 , hva lager de nå ?Kinaråder ?
10 000 er mye penger , men de er altså de beste , Turbomotorer trenger dette JA.
Veiv , råder på disse med mye !! ladetrykk må da kreve det " beste " , Har hatt mine Pauter råder i 13 år nå og ved siste ombygging finner jeg fortsatt ingen feil på de . Sammenlignet rådene fra Scat med Carrillo (de ser jo like ut),
og uten å kunne teste matr. kvalitet var alle målene på Carrilloene under Scat sine , altså smekrere i motoren ved langslag. Jeg kjører jo ikke drag men har "go fot" i gata og Pauterne har fått gjennomgå . 200 km/t på 8000/min ...
fortsatt like fine .
Erich


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Savanna67desember 21, 2008, 20:47:52 pm
For å være ærlig kjører jeg med crom moly Pauter på min motor . Poenget er at "alle" sier Carrillo er de "beste"  . Hva vet jeg , Pauterrådene mine kostet med 7000,- i 1995 , hva lager de nå ?Kinaråder ?
Tror ikke Pauter er noe Kina produkt... All maskinering er ihvertfall inhouse da jeg besøkte de.  Tviler på at emnene blir kjøpt inn fra Kina.  Pauter er nok noe av det beste man kan få. 

Og når det gjelder Kina produksjon så er nok det slik at : "when you pay for shit, you get shit."   Det som gjelder er god spesifikasjon og god kvalitetskontroll. Problemet er vel også at mange i VW-verden ikke ønsker å kjøpe dyre deler.  De kjøper helller noe billigt drit og skifter det 4 ganger enn å kjøpe kvalitet første gangen... 


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 21, 2008, 21:26:09 pm
Enig ...


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Jærvadesember 21, 2008, 21:29:17 pm
Enig.... ...... ............ ............. .............. ............. ............. .........  (jeg hadde flere punktum  ;D )


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 22, 2008, 00:18:28 am
Enig i at : pauter fortsatt lager fine råder ...
Veivemnene til GB kom fra Bofors dengang mener jeg, det er jo gode nyheter ettersom gruva i nordsverige snart er i gang igjen ...
Lite kjekt at vi normenn "ikke kjøper svenskt da " bortsett fra i Strømstad ..
Erich


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JSdesember 22, 2008, 07:25:17 am
Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre.
Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 22, 2008, 10:04:40 am
Faktisk var det en ganske betydelig nattproduskjon på Bofors i de dager, det skal sitte en "berg" veiv i nesten alle rally bobler rundt den fabrikken der.
Jeg kjenner i hvertfall til en slik veiv i Vestfold.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: erikaadesember 22, 2008, 18:12:28 pm
Så det er derfor en relativt ofte ser svenske motorer avertert med Bergveiver -


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 23, 2008, 06:59:03 am
Det er en ting å tenke på at en bilfabrikant faktisk leverer  bila sine med GARANTI, og det er faktisk veldig mange bra orginaldeler der ute, det er bare det at kombinasjonen av deler ikke alltid er den beste, bruker man derimot det beste fra flere forskjellige modeller har man ofte noe som er skikkelig bra!

Tenk bare hvor overkill den orginale girkassa til bobla er, hvis du ikke rivstarter med sliks eller på "preppa" stripe er det utrolig hvor lenge kassa holder. Selv med 150 gamp som er 3 ganger orginalt. Og hvor mye tåler egentilig ei 091 kasse til transporter som er levert med maks 112hk.... minst 3 ganger orginal.

Johannes Persson (JPM) bruker vel orginal veiv i "mouse" motoren med 197hk...... ok den flekser sikkert litt men har ikke ryki.

Orginalråder er faktisk også ganske utrolige, prolemet med disse oppstår først når man varver skikkelig med "tunge" 94mm stempler f.eks. eller har turbo eller gass.. de kan selvfølgelig ryke før det også men, de tåler det utroligste bare dem er i orden. Orginalblokk av Magnesium..... Det sier litt, rart dem ikke er ødelagt alle sammen.

Enig med Jørn, er det noe orginalt som kan brukes er det dumt å ikke prøve, derfor gleder jeg meg alltid over trådene til Jørn, med alle løsninger og finnurligheter.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 23, 2008, 09:21:40 am
Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.



Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Sonicdesember 26, 2008, 21:09:12 pm
Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre.
Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.

Tenkte faktisk ikke på dette , men at vi nok engang ikke velger Svensk (Jaz Gripen ) bidrar jo ikke akkurat til
svenskenes eminente stål/ våpen produksjon ....
Erich
synes det tragisk at vi nok en gang "velger amerikansk" krige skal vi jo ikke ... 


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: GeirHdesember 26, 2008, 21:56:03 pm
.....også jeg som er i besittelse av flere originalveiver. ;D


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JSdesember 27, 2008, 18:27:34 pm
Johannes bruker også orginale "311" råder i mus motoren, bare lettede og vektjusterte. Han trodde ikke dem kom til å vare evig...  :D


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: JTWEdesember 27, 2008, 18:37:40 pm
Før en bestemmer seg for at VW`s originale veiver er det beste bør en huske på at de ofte har vært godt brukt. Komponenter har bare en viss levetid, og ofte er mye av denne brukt opp. Det er en viktig faktor når en skal bestemme seg


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Hot Owldesember 27, 2008, 19:04:05 pm
En smidd veiv som har gått 300.000 i en motor med 45 hester under 5000 rpm er ikke utslitt.
Men ja, for hvert minutt som går er det store rastet nærmere... slik forholder det seg også med døden.


Tittel: Sv: Original veiv smidd.....?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 02, 2009, 09:59:49 am
Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.



He he syntes jeg ser noen stjerner, en flosshatt, 2-3 hvite duer og en tryllestv inni der når du sier Magisk hehe.