VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Are på desember 21, 2008, 17:36:11 pm



Tittel: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Aredesember 21, 2008, 17:36:11 pm
Hei.

Har en orginalveiv med påsveisede motvekter liggende. Den er godt brukt, og har revet 2 rådelager...

Veiva har vært slipet til første underdim allerede (0.25mm) og må ned på 0.50mm underdim vil jeg tro, ihvertfall på rådejournalene.

Har målt den til følgende:

veivjournal 1 : 54,73mm / 54,73mm
veivjournal 2 : 54,73mm / 54,72mm
Veivjournal 3 : 54,73mm / 54,74mm

Rådejournal 1 : 54,72mm / 54,73mm
Rådejournal 2 : 54,99mm / 54,98mm
Rådejournal 3 : 54,57mm / 54,57mm
Rådejournal 4 : 54,71mm / 54,72mm

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/IMG_1287.jpg)

Tenkte å bruke denne i en 1915 turbo motor, men jeg lurer litt på hva folket tror om omslipede veiver? Blir det like bra som nytt? Har hørt mye rart om at overflaten på veiva mister hardheten/herdingen når du sliper den. Er dette tilfellet, eller bare normal thesamba hysteri`?

Hadde vært greit med litt synspunkter fra noen som har hold på med dette lenger enn meg, før jeg legger penger i noe som kansje hører hjemme som båtanker  ;)

Are..


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 22, 2008, 17:44:11 pm
tja.
finns jo utallige omslipt veiver der ute som virker bra.
nå skal jo ikke noe av lagrene (som er bløte) være i direkte kontakt med veiva, da det skal være oljefilm i mellom
så hvor avgjørende det er att overflaten er herdet vet jeg ikke.
min oppfattning er vel att overflaten ikke er herdet heller ??
men bare så hard som den naturlig blir med den stålkvaliteten som veiva er laget av .


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Aredesember 22, 2008, 19:03:04 pm
Tenkte i de banene jeg og. Blir bare litt forvirret, fordi som vanlig når du spør om noe på thesamba, er det eneste som duger splitter nytt, og heller ikke orginale vw deler.

Har fått pris på rundt 1000,- + moms på sliping av veiva, så da ser det ut til at jeg kommer til å gå for det. Har ikke fått vist fram veiva til de som skal maskinere, men de kan sikkert komme med gode råd de også  :)


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Holmendesember 22, 2008, 22:34:50 pm
Ser at jeg har gitt $129 for en ny Scat 69 mm motvektsveiv.
Det blir 857.85 ifølge mine kvitteringer.
Dette var nok en god handel med noe lavere dollarkurs en i dag,
men 1000,- + moms for sliping, kontra ny veiv kan jo vurderes ;)



Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 22, 2008, 22:38:46 pm
hvis man skal måle det kun i penger.
kina vs Genuine vw .
hmmm   ::)
vet hva jeg hadde valgt i allefall.



Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Jeedesember 22, 2008, 23:31:31 pm
Slip veiva.. det finnes ingen veiver på markedet i dag med påsveisede motvekter som ikke er slipt.  Så om du går opp en overdim til har ingen betydning.

Men før du sliper må du sjekke om den er rett. Som oftest bøyer den seg når det skjærer på en råde eller to. Og det fine da med en kvalitetsveiv som vw orginal.. er at du kan rette den i verkstedpresse. Dette går ikke med en støpt veiv...
Men vær forsiktig. Det tillates ingen bøy overhode.


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: JTWEdesember 23, 2008, 02:39:53 am
Lagerbaner er herdede. Herdingen ble trolig gjort med åpen flamme (mener jeg har sett en video av det en gang), og så dyppet i vann/olje for kjølingen som gir herding. Da det kun er en begrenset dybde herdingen vil gjøres, på grunn av at varmen ikke trenger helt inn i senter av akslingen, vil en kunne slipe seg for dypt.

Hva det har å si i praksis, får noen andre svare på. De som sliper om etter å ha sveis på motvekter gjør vel en herdeprosess skulle man tro og håpe.





Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Hot Owldesember 23, 2008, 11:34:15 am
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Einicdesember 23, 2008, 15:08:39 pm
Omslipt og avbalansert er vel like godt som ny veiv med påsveiste motvekter? Denne er jo slipt til første underdimensjon allerede.
Du må vurdere kostnader og leveringstid i forhold til å kjøpe ny.
Husk å avbalansere svinghjul og trykkplate sammen med veiva! Sjekk og vektjuster rådene samtidig. (+- 1 gram)


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 23, 2008, 15:19:11 pm
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring


er ikke nitreringen vanligvis "extra utstyr". ikke alle som leverer dette som std.


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Hot Owldesember 23, 2008, 15:24:57 pm
Er ikke så inne i prislistene til verdens veivsveisere, men jeg vet at Scat i følge dem gjør dett på alle nylagede veiver fra dem... derfor trodde jeg det var standard

Og, alle sveisede veiver bør være slipt en under... for å forsikre seg om at den er "rett"....


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Jeedesember 23, 2008, 17:49:53 pm
Nitrit herding er ekstrautstyr ala 24" felger på en ny polo... ikke dagligdags at all. Cb's kinaveiver skal jo være nitrit herdet. Noe jeg også tror det er... men har sett mange forskjellige farger... så hva som er hva vet vel ikke engang de.

Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Aredesember 23, 2008, 20:00:52 pm
vel, en ny veiv koster jo rundt 1000 lappen, men da er det av billigste sort. Alt må jo ballanseres uansett, ny veiv eller ikke. Så ser ut til at jeg går for sliping.

Har kansje tidenes lengste og tregeste motorprosjekt på gang, så leveringstid er ikke en faktor  ;)





Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 23, 2008, 20:05:24 pm

Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.

jeg holder en knapp på dette jeg og

har en veldig defekt original veiv liggendes , og skal prøve å borre litt i journalen.  :P


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 25, 2008, 15:36:34 pm
Prøvde å borre litt i rådejournalen og den var hard ja.
testet dor også og den blei ganske butt :)
litt utpå skinka gikk det greit. så vi snakker herding her ja.

på en urørt original WBX veiv.


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Jeedesember 26, 2008, 00:45:31 am
Da lurer jeg fælt på hva f.eks et bakgårdsfirma som Demello gjør med langslags veivene sine. Hvor de rett og slett legger på sveis ytterst på journalen for deretter og slipe lenger slag. Blir halve journalen herdet og andre halvpart sveis? Så ingen for for herdeutstyr når jeg var innom der...

Pussig. ...Men positivt for oss som har mer tro på Tyskerne på 50-80 tallet, enn kinesere på 2000 tallet  ;)


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 26, 2008, 00:54:45 am
tja. selv har kjøpt en DPR veiv som er "sveist" på materiale ved hjelp av gass og stålpulver på rådetappene.
og sveist på motvekter
det står att den er "heat treated"
om det betyr herdede tapper/lagerbaner eller bare varmebehandlet for å få bort spenninger vet jeg ikke.

(http://www.dprmachine.com/Image%20Files/welding_journal.jpg)



Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 26, 2008, 01:07:39 am
har sendt han veivsliperJosè en mail anng dette .
får se om han vil svare på det.


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Hot Owldesember 26, 2008, 02:14:50 am
Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring

Demello gjorde dette med veiven min før jeg fikk den...  jeg tror det er bare en syltynn hinne... hvor og hvordan de gjør det vet jeg ikke


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 26, 2008, 23:15:48 pm
svar fra DPR:

On our crankshafts strokers, we NITRO CARBURIZE to reduce stress from been welded and to leave
a hard surface on journals, to hold the load and reduce wear,
 
on stock crankshafts, we don't heat treat, is no need to do so,
 
On diesel crankshafts the surface is more hard than gas crankshafts due to the load is more on those
type of motors, that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil, to prevent
friction on high rpms or heat,



Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Hot Owldesember 27, 2008, 02:07:03 am
that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil,

Herregud! Han der går det IKKE å høre på i hvertfall!  ::)


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Jeedesember 27, 2008, 22:25:06 pm
Hvor holder DPR hus. Og har noen de noen nettside? Må ta en tur innom der..

Syntetisk rocks!!!   8)


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 28, 2008, 15:11:09 pm
www.dprmachine.com


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: Jeedesember 28, 2008, 23:44:13 pm
Danke..


Tittel: Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
Skrevet av: GeirHdesember 30, 2008, 23:54:10 pm
Var den bra ellers den DPR veiva?
Min var ikke det, ovale rådetapper, ikke veldig mye, men utenfor VW spec'en.