VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: lassebakken på desember 30, 2008, 21:33:28 pm



Tittel: rusten cab
Skrevet av: lassebakkendesember 30, 2008, 21:33:28 pm
jeg har en 73 cab den er rusten i gulvet å kanaler!! er et mulig å få byttet hele bunn plata på denne er det å få kjøpt nytt!? hvordan er det å skru karosori fra bunn plata ? noen som har eller hvet hvor jeg kan få kjøpt plater vis det fins da!


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Sonicdesember 30, 2008, 21:40:57 pm
Her er det kun profesjonell restauring so gjelder ikkno jalla!!!
Erich


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: lassebakkendesember 30, 2008, 21:44:40 pm
du mener?? må jo gjøre det bra vis det skal gjøres noe


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Sonicdesember 30, 2008, 21:50:50 pm
Restauring av rusten Cab er svært !!!! vanskelig
Mvh


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Tistlodesember 30, 2008, 22:04:21 pm
EDIT: Eg har ikkje peiling... men du kan jo begynna med å sjå desse filmane: http://bugmevideo.com/frame/volume6.htm og http://bugmevideo.com/frame/volume7.htm


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Sonicdesember 30, 2008, 22:09:07 pm
Endel ting bør du faktisk avholde deg fra å kommentere ...
Mvh
Erich


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Påldesember 30, 2008, 22:15:07 pm
Endel ting bør du faktisk avholde deg fra å kommentere ...
Mvh
Erich

Du kan sikkert gi trådstarter noen eksempler på hvorfor det er så vanskelig :)


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: vwracer - Ola Linneruddesember 30, 2008, 23:20:16 pm
et eksempel... når du tar av kanalene på disse bilene så er det ikke noe tak som holder den sammen..... :)  du skal vite hva du gjør før du setter igang her... bør ha sveiset opp hvertfall en boble med tak først :)
Så om kanalene er veldig dårlige og du løfter karr av bunn så passer ikke dørene lenger om du ikke stiver av bilen først. Ikke å anbefale denne jobben som førstegangs "oppussing".

Ola


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Unneberg Bildesember 31, 2008, 00:06:01 am
det er vel ikke spes. vanskelig, men.......... det kreves en god posjon sveise kunnskap og ''litt'' is i magan  :D

vi holder på med cab nr. 7 eller 8 nå alle gjort de siste 10 åra

den vi gjorde i fjor vinter, en sort 79 som går i oslo, var ille ............ byttet alle 4 karosseri sider, reserve hjuls brønn,skille vegg under dersbord, front plate, gulver, ramme hode, bakre bagasje gulv, tvervanger under baksetet kanaler og stivere
og selfølgelig 4 nye skjermer

ble noen timer der ja..........

har masse bilder, men den serveren de ligger på er nede :-(


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: RZR-Andydesember 31, 2008, 01:37:26 am
Selv de fleste "fine" 03 cabber er vel full av potensielle rustfeller?
Her er et av de proffe firmaene i Tyskland:
http://www.feine-cabrios.com/cms/front_content.php?idcat=8 De selger det meste av plater til 03 cab, men i øverste skikt både kvalitet og pris. Sjekk litt rundt og se.
Ellers har vel "jfp" på forumet mye bilder av den omfattende restaureringen av sin 03 cab.


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Påldesember 31, 2008, 02:49:31 am
det er vel ikke spes. vanskelig, men.......... det kreves en god posjon sveise kunnskap og ''litt'' is i magan  :D

vi holder på med cab nr. 7 eller 8 nå alle gjort de siste 10 åra

den vi gjorde i fjor vinter, en sort 79 som går i oslo, var ille ............ byttet alle 4 karosseri sider, reserve hjuls brønn,skille vegg under dersbord, front plate, gulver, ramme hode, bakre bagasje gulv, tvervanger under baksetet kanaler og stivere
og selfølgelig 4 nye skjermer

ble noen timer der ja..........

har masse bilder, men den serveren de ligger på er nede :-(

Og snart kommer nummer 9 :D


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: JFPdesember 31, 2008, 10:51:46 am
jeg har en 73 cab den er rusten i gulvet å kanaler!! er et mulig å få byttet hele bunn plata på denne er det å få kjøpt nytt!? hvordan er det å skru karosori fra bunn plata ? noen som har eller hvet hvor jeg kan få kjøpt plater vis det fins da!

Hei! Kan bare støtte det som er sagt tidligere her. Rust på cab er regelen heller enn unntaket. Disse bilene ruster mer enn andre av to grunner: De er ikke konstruert tette (vann renner inn ved gummilistene til sidevinduene), og de har mer dobbeltplater enn en vanlig boble. Har et slikt rustprosjekt bak meg - her er tråden på gamle vw2you:

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=5507&P=1&SID=26225


(http://vw2you.com/Public/Uploads/Post-24-5528-Sveising9.JPG)

Hvis du ser rust i kanaler i dag, kan du trygt legge til grunn at det er mye mer rust når du begynner å åpne opp ting og tang. Karroseriet må av bunnplaten og deles i to under sveising. Denne jobben er ikke for smågutter. Jobben er omfattende, og krever fagkunnskap ut over gjør-det-selv-nivået.


Ellers ville jeg studert dørene nøye. Hvis de er rustet i stykker må du forberede deg på kostbar erstatning - de koster 8-10.000 pr stk (!)
Bunnplaten på en cab er ikke forskjellig fra en 1303 ellers, og det å skifte plater i denne er det mange som kan. M.a.o. ikke noe å være redd for.

Dette ble kanskje litt skremmende, men bare sett i gang med prosjektet! VW Cabriolet er verdens kuleste bil å tøffe rundt i!


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: lassebakkendesember 31, 2008, 13:07:25 pm
har restaurert en del biler å jobber som lakkerer og oppretter så trur ikke det skal by på noe problem vis det er deler å få tak i!


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: Sonicdesember 31, 2008, 13:18:31 pm
Ikke for å være vanskelig ???, men retaurering av en rusten VW cab tror jeg er noe av det vanskeligste
arbeid man kan påta seg .
Er det kun bunnplate er jo denne stort sett lik vanlig 1303 , der skulle ting gå greit .
Så slutter likhetene med boble stort sett Et 10 talls ekstra forsterkninger i karrossen med triple plater
er det som gjør det vanskelig , dessuten mangel av tak (som forstrekning mens man holder på ).
Finner selvsagt bøker/film  om dette i massevis , men synes man bør være meget godt utstyrt med verktøy , tolmodighet og kunnskap for å gå løs på denne oppgaven .

Har i 8 år sittet å sett på min (rustfrie) 75 Cab i garasjen og er helt overgitt hvordan Karmann-fabrikken har designet dette karroseriet mht stivhet og kvalitet .
Tar gjerne noen bilder senere av de viktigste forsterkningene , skille fra vanlig boble mm om noen ønsker .
Memminger i Tyskland er vel de flinkeste jeg vet om på dette , har da og et lager , egenproduksjon som setter tennenne i vann ....

Erich

  


Tittel: Sv: rusten cab
Skrevet av: JFPdesember 31, 2008, 16:36:33 pm
Tar gjerne noen bilder senere av de viktigste forsterkningene , skille fra vanlig boble mm om noen ønsker .

denne?

(http://www.chucksconvertibleparts.com/images/convertiblebugdifference.gif)