Tittel: hovedcilynder Skrevet av: volkswagen1302 på januar 08, 2009, 17:48:20 pm de fleste 1302 kom med trommel-brems foran men, noen kom med skive-bremms
mitt spørsmål er da: er det forskjellig hovedcilynder på skive og trommel-bremms på disse? noen som vet? lurer på å skifte til skive bremms....noen tips?, bare spytt ut! Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: Pan på januar 08, 2009, 19:22:47 pm Ja. Skivebremser er selvjusterende, trommelbremser er det ikke. Hovedsylinderen for trommelbremser lar det derfor være igjen litt trykk i bremsevæska etter første skikkelige trykk på pedalen, slik at det blir kortere dødgang på pedalen neste gang du bremser. Derfor kan du oppleve varmgang i bremsene hvis du bytter til skiver uten å bytte hovedsylinder.
Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: volkswagen1302 på januar 08, 2009, 19:34:42 pm det har jeg funnet ut av nå, men ellers takk for info!
men det jeg ikke har funnet ut av, er hvilken hovedcilynder jeg skal bruke til skive bremms og hvor jeg får kjøpt den (1302) noen som vet? Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: Vw1302s på januar 08, 2009, 21:39:30 pm Unneberg-bil har, de vet også hvilken type du sannsynligvis skal ha ;) :)
Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: JTWE på januar 08, 2009, 22:08:09 pm For det første kan det være at den er byttet en gang i tiden, og dermed er av riktig type.
Har du Haynes for GT beetle /1303 så beskriver den dette ganske godt. Kanskje noen andre her som kan slå det opp for deg. Pr nå selges det vel kun en type mastersylinder for både trommel og skive. Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: volkswagen1302 på januar 09, 2009, 17:38:34 pm de hovedcilynderene som jeg har sett står det at de er for trommel, det vil si ikke skive da?
Tittel: Sv: hovedcilynder Skrevet av: Einic på januar 09, 2009, 20:04:43 pm Til trommelbremser er det resttrykkventil mellom rør og hovedpumpe. Kan demonteres, og røret skrus rett på hovedpumpe.
Hovedpumpa fyller først opp bakre krets, når bremsebandet møter trommelen trykkes fremre stempel av væsketrykket fra bakre stempel og klossene foran trykkes mot skiven. Arealforskjellen på caliperstempler og hjulsylindre bestemmer kraftfordelingen foran og bak. Samme hovedpumpe kan brukes til trommel-trommel, skive-trommel, eller skive-skive oppsett. Anbefaler å bytte alle rør, slanger og pumper når du skal modifisere bremsene. Da er alt nytt og bremsene vil fungere feilfritt i mange år. |