VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: JEJ på januar 14, 2009, 14:05:28 pm



Tittel: T2 Bay og tilhenger?
Skrevet av: JEJjanuar 14, 2009, 14:05:28 pm
Heisan!

Vurderer en T2 bay som sjarmfull og matchende trekkvogn til raceren, en 1976 Autobianchi Abarth, men er fullstendig klar over at den kan ha sine begrensninger...

Men hengeren er en liten sak med totalvekt på 1300 kilo og egenvekt på 280 kilo.
Raceren veier ca 580 kilo + litt dekk, verktøy etc, så totalt er det 900 - 1000 kilo på slep.

Hva er tillatt å dra med en T2, hvilken motor er å foretrekke og andre gode tips mottas med takk!

mvh
JE


Tittel: Sv: T2 Bay og tilhenger?
Skrevet av: Jøran Larssenjanuar 14, 2009, 14:21:11 pm
Jeg har to stk. T2 bay med hengerfeste, og den ene (varebil), kan ha 1000 kilo på hengerfestet. Den andre (pick-up) kan ha 1200 kilo. Tipper 1000 kilo er vanlig, da pick-up'n er tidligere Svensk, og har vært registrert som lastebil. Begge har 2L T4 motor.


Tittel: Sv: T2 Bay og tilhenger?
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 14, 2009, 15:05:32 pm
Hvis den er godkjent med 1000kg på kroken, har du lov til å dra den med BE sertifikat ( hvis hengeren veier opptil 1000kg), fordi da gjelder aktuell totalvekt på hengeren. Har du kun B sertifikat, har du ikke lov, da gjelder tillatt totalvekt på hengeren.

Skikkelig potitregel!


Tittel: Sv: T2 Bay og tilhenger?
Skrevet av: EspenXjanuar 14, 2009, 15:20:51 pm
Du vil definitivt ha en late-bay, en som er fra 1973 eller nyere og som har T4-motor. En tidlig-bay med 1600 singelport-motor og ett tonn bakpå.. da tror jeg du må ut å dytte i bakkene :)


Tittel: Sv: T2 Bay og tilhenger?
Skrevet av: A R Ejanuar 17, 2009, 20:46:52 pm
Hvis man ikke har BE faller man under den såkalte "kampingvogn" regelen. Med kun B kan man dermed trekke tilhenger med større vekt enn 750kg opp til trekkbilens egenvekt pluss 75kg(fører). Merk at trekkbil og henger ikke må overstige 3500kg, samt max trekklast ihht trekkvognens vognkort. Videre skal hengerens maksimale totalvekt samsvare med bilens egenvekt pluss fører. Siste setning er vissnok under forskjellig tolkning og de lærde strides. Et argument er at rent sikkerhetsmessig er det den AKTUELLE totale trekklast som er viktig.
Lykke til med trekking av henger. :)