VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: ecmar på januar 20, 2009, 19:27:20 pm



Tittel: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: ecmarjanuar 20, 2009, 19:27:20 pm
Hvordan kan jeg få litt mer fart og spenning i motoren i bobla mi? Har en 1600-motor med dobbel trimeksos og en EMPI EPC-32/36 forgasser.
Ser på cip1.com at de har et sylindersett til salgs.. Er dette noe å satse på?
Vil det hjelpe på å bytte tenningssystemet?
Mange spørsmål, men det må til innimellom.. ;)


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: ecmarjanuar 20, 2009, 19:32:04 pm
her er forsåvidt linken til sylindersettet: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5201


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: H-MEKjanuar 20, 2009, 19:50:41 pm
her er forsåvidt linken til sylindersettet: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5201

Out of stock..


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: ecmarjanuar 20, 2009, 19:56:21 pm
ja, la merke til det, men kan jo komme "in stock" med tiden.. ;)


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2009, 20:03:26 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Filip/purityjanuar 20, 2009, 20:52:51 pm
Ting du kan gjøre

 - Doble gassere
 - 1.25:1 vippearmer
 - Porte topper

Som nevnt av andre tror jeg heller jeg ville gått for noen av de tingene enn å øke slagvolumet. Å bytte tenningssystemet kan nok gi deg en ørliten effektnøkning, men det vil nok heller hjelpe mest på kjørbarheten på lavere turtall ved bytte til uoriginal forgasser. Men IKKE bytt til en såkalt 009 forgasser i tro om at dette vil hjelpe. Disse blir nå produsert i diverse asiatiske land, og er av veldig dårlig varierende kvalitet, så disse er ikke noe å stole på.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: fatzyjanuar 20, 2009, 20:58:54 pm
Hvilken motor ønsker du? Hvor mye skal det koste? Hvor mye arbeid skal du legge i det?

Her er iallefall en liten oversikt over "bolt-on" trimming (noe har du jo begynt med allerede....):
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37

De norske forhandlerne har det meste, og de snakker norsk på telefonen i tillegg. Kan plukke opp noen tips og handle hos dem  ;)


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: K.Hjanuar 20, 2009, 21:03:18 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: ecmarjanuar 20, 2009, 21:33:19 pm
Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Formula Veejanuar 20, 2009, 22:05:32 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
Jeg har doble 40 weber, original 1600, orig.kam mexico topper, 1,25 vipper, Bosch 009 og CSP supercompetition eksos.
Syns ikke det er så værst. Tror nok at jeg merker forskjell selv om det er originale topper og standard kam.
Neste trinn er å porte topper, matchporte innsug/gassere. Gidder ikke kløyve blokka for å skifte kam enda..


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: dynnejanuar 20, 2009, 22:06:58 pm
Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?
vdub2you.com
vwservice.no
unneberg-bil.no


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: JSjanuar 20, 2009, 22:16:27 pm


Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
[/quote]

Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på?


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: K.Hjanuar 20, 2009, 22:26:26 pm


Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på?
[/quote]

basert på at han allerede har en 32/36 og på at org topper er rimelig tette i eksoskanaler. Hadde det vært nye org brasiltopper hadde ting vært litt annerledes, de toppene er mye åpnere i eksosen.
Tror at de som har skrevet de bøkene er kjøpt og betalt av de som selger gassere eller har hørt av noen at det gir effekt.





Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: H-MEKjanuar 20, 2009, 22:28:57 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: K.Hjanuar 20, 2009, 22:35:09 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!

Kan jeg godt gjøre.

2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos.
Det tror jeg på, selv i kjerka.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: JSjanuar 20, 2009, 22:35:35 pm
På en NA motor med org. topper er vel veien inn en større begrensning enn veien ut?
Jeg trodde det var en vedtatt sannhet at boblemotoren er konstruert med for liten gasser, for langt innsug og for restriktivt eksosanlegg i forhold til maksimal ytelse?


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: H-MEKjanuar 20, 2009, 22:41:18 pm
Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!

Kan jeg godt gjøre.

2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos.
Det tror jeg på, selv i kjerka.

Ja ja, enkelte kan vel ikke omvendes. Hadde vært kjedelig om alle hadde samme mening å..


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2009, 22:50:27 pm
I bilcross merker man STOR forskjell mellom STD forgassere kontra to doble forgasser.
Da er toppene originale og ikke portet.

Da har jo RE411 forklare.
Kan vi få en faglig uttalese hvorfor dette ikke virker når det beviselig gjør det......


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: K.Hjanuar 20, 2009, 23:01:28 pm
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da ;D
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 20, 2009, 23:26:11 pm
Det blir diskutert mye om hvilke deler /forgassere som er best, men fælt lite om å justere inn det man har riktig. Ofte hjelper det MYE!

På Kawa'n min (Z1000A2 fra 78) kostet jeg på drøyt 9000,- for å bytte forgassere til en nyere type (større) originalforgasser og kjøre den i Dynobenk. 4-1 var påmontert fra før. Resultat: 89 hk på bakhjulet (+10-15% på motor), mot 83 på motor originalt. Dessuten en effektkurve som er rett som en strek opp til max. Sykkelen gikk utrulig fint over hele registeret.
Det koster litt å la proffe folk med utstyr gjøre jobben, men man får igjen i kjøreglede.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2009, 23:32:34 pm
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da ;D
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig

På en std 1600 blir 45 mm for stort.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: K.Hjanuar 20, 2009, 23:43:30 pm
Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da ;D
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig

På en std 1600 blir 45 mm for stort.

Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet ;)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjanuar 21, 2009, 00:21:20 am
.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: JSjanuar 21, 2009, 01:31:17 am

Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet ;)
[/quote]

For at gasshastigheten din vil bli for lav...  ::)
Ingen som påstår at større er bedre, du må ha riktige gassere med riktige halsringer og dyser i forhold til motoren.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: ecmarjanuar 21, 2009, 12:30:22 pm
Mange snakker så varmt om "1.25:1 vippearmer".. Er det en stor jobb å bytte de originale vippearmene til slike?


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: Formula Veejanuar 24, 2009, 01:27:47 am
Uten å ha gjort det, mener jeg du bare tar av toppdekselet, skrur ut de gamle, monterer de nye og stiller inn riktig klaring. Tror ikke du trenger ta ut motor heller.


Tittel: Sv: Litt mer "guffe" i bobla
Skrevet av: volkswagen1302februar 01, 2009, 20:56:12 pm
sette på større insug og forgasser vil altid hjelpe selvom du har standar motor!