Tittel: 6volt i bobla Skrevet av: 58orgbug på januar 29, 2009, 01:01:31 am hei sann. jeg har 6volt i bobla mi og jeg hører stadig at folk bygger om til 12volt, pleier det og være noe problem med 6volten eller, bortsett fra at det lyser litt svakt i hovedlysa, jeg har ikke noe store planer å bygge om, men hvis det byr på mye trøbbel med 6volten, så kan det jo hende at jeg må. jeg liker best 6volt fordi det er tegn på at det er en gammel bil og ikke noe nymotens greier.
Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: RuneL på januar 29, 2009, 01:14:30 am Jeg har ikke hatt noen problemer med 6v de 1,5 årene jeg har hatt. Så lenge en ikke kjører mye på kvelden på vinteren ser jeg ingen grunn til å ikke beholde 6v
Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Splitboy på januar 29, 2009, 09:09:39 am 6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! :)
Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler ;) ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: vwgutten på januar 29, 2009, 09:45:18 am 6 volt er helt greit å kjøre med det!
Noen ting å tenke på er jo: - Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja - Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da. - Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da". - Stereo... litt magrere utvalg her da ja. MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så :) Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Kjetil Lima på januar 29, 2009, 10:00:43 am 6 volt er helt greit å kjøre med det! Noen ting å tenke på er jo: - Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja - Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da. - Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da". - Stereo... litt magrere utvalg her da ja. MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så :) Starthjelp i form av slepetau finnes på de fleste stasjoner.... :-) Godt fornøyd med min 62, der er det 6 V og det fungerer på et vis selv nå på vinteren. Nå har min bil bare blitt startet og kjørt litt sporadisk på bare veier, men i går ga batteriet beskjed om at det må ha en ladning. Får spandere på en lading så fungerer det sikkert igjen frem til våren. Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Paasan på januar 29, 2009, 10:13:47 am Kjørt mange år med 6V ikke noe problem, kan til og med få starthjelp fra 12v Snurra går litt fort og vær rask å ta av og ikke for lenge av gangen. 6V får du hos mopedbutikken
Et bra 6v virker Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürsten på januar 29, 2009, 10:19:52 am 6V er bra!
Det finnes selv de der ute med stor motor som fremdeles sverger til 6V. Men hva forventer man egentlig å høre fra en som er medlem av en klubb som heter Sechs volt.... :) Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Jon T på januar 29, 2009, 12:15:08 pm "6V er det nye 12 V"
Amen Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: tmatre på januar 29, 2009, 12:38:55 pm 6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! :) Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler ;) ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten :-[ Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürsten på januar 29, 2009, 12:47:37 pm 6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! :) Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler ;) ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten :-[ Hør med Knechten på forumet her. Han har forsket en del på dette temaet. Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: Kjell Roar på januar 29, 2009, 19:39:25 pm Bakdelen med 6v iforhold til 12v er at du trenger dobbelt så mye støm for å få samme effekt. Det gjør det enda viktigere med gode kontakter uten irr og godt dimensjonerte ledninger. Ellers funk'ær det greit, den gjør akkurat samma jobben. Og man kan nyte at boxer'n går, uten noe forstyrrende stereo.
Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: 58orgbug på januar 29, 2009, 20:14:19 pm takk for alle svar, og jeg beholder nok 6volten. og noe anlegg skal jeg ikke ha i den, for jeg liker lyden av boxeren i bobla mi, det er ingenting som er så deielig som å kruse rundt en varm sommerdag i en luftavkjølt boble og bare trekke inn lukten av gammel bil, også har jeg jo en orginal radio i bobla da hvis jeg vill ha litt musikk.gleder meg til sommern.og det virker som dynamo og alt det andre elektriske er helt bra på den, den starter lett, og jeg har kjørt i mørket med den og syns lysa virker bra nok, har kjørt mange nyere biler som ikke har lyst noe bedre.
Tittel: Sv: 6volt i bobla Skrevet av: JS på januar 29, 2009, 20:21:51 pm 6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! :) Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler ;) ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten :-[ 6v starter og 10 i komp er ikke noe problem. |