VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Benny84 på januar 30, 2009, 12:41:57 pm



Tittel: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Benny84januar 30, 2009, 12:41:57 pm
skal sette inn en 1600 motor i min 1200 bil..
må jeg slipe ut av kassa eller går det å flytte over svinghjul og clutch fra 1200 motoren ??? ???


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Panjanuar 30, 2009, 15:06:06 pm
Klassisk spørsmål.

12 volt svinghjul er større enn 6 volt og får ikke plass i 6 volt kasse uten at du freser ut plass.


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Benny84januar 30, 2009, 16:01:45 pm
okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: 71kgjanuar 30, 2009, 20:53:44 pm
okei.. men går det ann å sette svinghjulet fra en 1200 motor over på en 1600 motor??

Ja, det går greit. Du kan også bruke 6v starter på en 1600.  ;D


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Jahrmannoktober 04, 2009, 17:01:38 pm
Jeg holder på med akkurat det samme nå. Flytter over 1200 svinghjul til 1600 motor som skal inn i 1200-kasse med 6 v starter. Snakket med noen på unneberg som sa at man da måtte shimse opp 1200-svinghjulet. Hbor mange shims må man bruke da?


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: mdyrsethoktober 09, 2009, 11:04:42 am
Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må  du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)

husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor

det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Reieloktober 10, 2009, 07:45:35 am
Monter det på og mål vandringen deretter må du tilsettte så mange eller tykke shims at vandlingen blir mellom 0.07 og 0,13mm. Et slik måleinstument får du kjøpt hos unne berg eller du kan bruke et digitalt skyvelær, men da må  du huske usikkerheten til skyve læret (er den +-0.02 må du måle 0,09-0,11 får å være sikker)

husk at 6v hjul ikke går overens med 12v start motor

det er ikke noe prob å frese ut av girkassen hvis du har 12v system anbefaler jeg deg å gjøre det, det er gjort på 1 time maks.

MEN HUSK: ALDRI MER ENN 3 SHIMS MELLOM VEIV OG SVINGHJUL


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: mdyrsethoktober 10, 2009, 23:42:40 pm
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: H-MEKoktober 11, 2009, 01:01:36 am
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?

Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk.
Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake..


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: mdyrsethoktober 11, 2009, 01:16:35 am
bra du sier fra når det blir feil/unøyaktig info, men hvorfor ikke mer enn tre? hvis avstannen er riktig og man har fire hva sjer da?

Ser ikke problemet med flere, men må være minimum 3stk.
Brukt 4stk flere ganger, og aldri skjedd noe. Med 2 derimot så får bærelageret smake..

fint å vite at logikken virker. Men er ikke sikker på at det går å bytte svinghjul, er en annen trå her der de sliter med det, har også lest et sted at det ikke funker helt uten videre


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: Gullikoktober 11, 2009, 10:19:07 am
Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet)
Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.


Tittel: Sv: 1600 motor i 1200 kasse
Skrevet av: mdyrsethoktober 11, 2009, 13:00:45 pm
Jeg må ha hatt voldsom flaks . skrudde det bare isammen 1600 motor med 61 1200 svinghjul, bang ferdig tut og kjør . Måtte bare tvangsstyre den lille magnetventilen som var beregnet på 12v (klippte av stempelet)
Kjørte i to år med bilen etter dette ,uten problemer.

feil instilling i dødgang på svinghjulet gir ikke umiddelbare problemer, men kan overtid føre til mer slitarsje, reduser oljeflyt og forkalkninger