Tittel: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 05, 2009, 14:25:50 pm Passer et split-karosseri direkte på ei 58/59 bunnplate, eventuelt en 67/69 bunnplate? Alle fester innkludert. Noen som har erfaring med dette ??
Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: SveinØ på februar 05, 2009, 19:20:36 pm Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: H-MEK på februar 05, 2009, 19:32:29 pm Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 06, 2009, 08:06:18 am Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte. Neste spørsmål: Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ?? Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: Pål på februar 06, 2009, 08:18:19 am Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte. Neste spørsmål: Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ?? Anders Ja, det gjør de. Blir det riktig? nei, det gjør det ikke:) Selg splitdørene dine og kjøp heller dører som er riktig til karosseriet ditt. Du får sikkert bedre betalt for splitdørene enn du må gi for bra dører som er riktige til din bil. Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: Kjell Roar på februar 06, 2009, 09:18:24 am Dørene har et skille til 56-modellen (aug. 55). Helt ny dørlås og styring mot bakre stolpe, og i tillegg en press på indre dørside som forsvant. Har ikke sett noen grunn for å tilpasse disse dørene om hverandre.
Det er lett å se forskjellen med to biler ved siden av hverandre. :) Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 06, 2009, 10:44:47 am :) Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer.
Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: OTO på februar 06, 2009, 12:57:06 pm :) Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 06, 2009, 13:40:40 pm :) Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: Pål på februar 06, 2009, 15:21:55 pm Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 06, 2009, 16:09:14 pm Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler. Du skal vite at jeg har siklet på den, og ikke minst den 52-mod som nobrakes hadde for salg rundt juletider. Jeg har bare ikke plass nå til flere biler. Må selge unna først, og til sommeren skal jeg bygge garasje, så da.....Ingen her som vil kjøpe en 1941 Pontiac Silver Streak 4-dørs vel ...............? Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: OTO på februar 07, 2009, 23:29:30 pm :) Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Anders Men karosseribytte fra 52-59 kan vel ikke kreve noen ombygginger? Jeg byttet selv et karosseri på min 58 modell i 1986. (58-61) denne ble vist i 1990 ved registrering. Da jeg fortalte BT om karosseribyttet jeg gjorde som 12 åring, fikk jeg skryt og en klapp på skulderen mens vognkortet ble signert. Dette kan ikke være noen big deal? Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 08, 2009, 07:56:44 am Tolkning av reglene er blitt innskjerpet for et års tid siden. Det står i klartekst i regelverket at alle fester må passe for at man ikke skal måtte betale oppbyggingsavgift. At man kan tilpasse et eldre eller nyere karosseri uten at det blir oppdaget tviler jeg ikke på. Noen som vet hvor mye oppbyggingsavgift kan bli på en gammel boble ?
Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: RZR-Andy på februar 08, 2009, 21:14:03 pm Synes dette høres ut som en solid skivebom, for å være helt ærlig. Oppbyggingsavgift for å skifte karrosseri? Hvis så er tilfelle må det være en eller annen byråkrat som har snublet stygt i regelverket. Dette tror jeg du må be din gode venn om å forklare og redegjøre for her på forumet, med direkte henvisning til lover og forskrifter... Dette bør i såfall tas opp med LMK!
Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 09, 2009, 08:51:51 am Her er et utdrag fra kjøretøyforskrifte.
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging 4. Det defineres som : Oppbygging av kjøretøy når: 4.2.2 karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende. Og her er en kommentar fra vegdirektoratet til trafikkstasjonene: Trafikkstasjonene skal ikke lenger synse og tro. De skal vite, alt skal være utprøvd og dokumentert! Om det fremdeles finnes rom for tolkninger og "slingringsmonn" , er vel som alltid opp til den enkelte kontrollør, men regelverket ser ut til å være klart. :-[ Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: K.H på februar 09, 2009, 10:01:15 am Bytting av de bakre karosserifestene går jo som rustsveising.
Du måtte sveise litt rust der og da passet plutselig karosseriet, Magisk Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: RZR-Andy på februar 09, 2009, 10:04:47 am Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? :)
Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 10, 2009, 22:08:10 pm Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? :) Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: Even Kirknes på februar 10, 2009, 22:13:05 pm Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? :) Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Tittel: Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68 Skrevet av: KDF Type 60 på februar 11, 2009, 21:12:40 pm Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? :) Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Perfekt ! Alle pairer teller, uansett hvor gamle de er. Og dersom trafikkstasjonene etterlever innskjerpelsen av reglene blir slike papirer mer og mer viktig. Anders |