Tittel: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 10, 2009, 22:46:32 pm Denne tråden skal ta for seg byggingen av motoren til SCC bussen.
Dette blir en motor basert på en ny Mexico blokk, maskinert av Rimco i USA. Blokken er ferdig maskinert til 90,5/92 sylindre og opp til 84mm slag. Jeg skal benytte 90,5 sylindre for maks styrke, og 82mm slag, noe som gir 2110 i totalt volum. Toppene er standard VW som skal bearbeides av JPM i Sverige og kam/komp blir da også etter hans anbefaliger. Spekken på dette er ikke motatt enda. Forgassere blir 2 stk 48mm Dellorto DRLA. Eksosanlegg blir etter all sansynlighet CSP Python med matchende CSP varmepotter. Den skal få stor ekstra oljesump, fullflow og stor ekstern oljekjøler med termostat og termostatstyrt elektrisk vifte. Målet er å prøve å få til å en skikkelig Ole Brum motor, Ja takk begge deler. Lang levetid, bra dreimoment og bra med hester på topp. En skikkelig arbeidshest med andre ord. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 10, 2009, 22:48:54 pm Her er Rimco blokken og bildet under viser hvordan maskineringen innvendig er utført. Det er helt greit, veiven snurrer fritt, men det skal gjøreslitt finpuss alikevell :)
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 10, 2009, 22:53:12 pm Her er Scat veiven med 82mm slag og Scat råder.
Veiven skal avballanseres. Benytter også Scat sine veivlager, med delt #1, mest fordi jeg hadde et slikt sett liggende.... ::) , men også siden lager #1 har forsterket thrusteflate, dvs det tåler mer trykk fra svinghjulet/clutchen. Stay tuned :) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 10, 2009, 22:54:50 pm morro. hvor er turboen.. :P
std topper=org ventiler også?? Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 10, 2009, 23:01:41 pm morro. hvor er turboen.. :P Å shit...turboen ja...hadde glemt den ::)std topper=org ventiler også?? Feiger ut for denne gang og satser på det kjente. Men Ghia`n har for tiden kun en 1500...og det lurer noen planer i bakhodet for den og... Om det blir std ventiler eller ikke er opp til JPM, jeg er like spent på det... :) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 15, 2009, 23:13:26 pm Jobbet litt med finpussen i blokka.
Jevnet ut alle skarpe kanter og løse skjegg. Har også gjort litt case-porting. Mulig det blir litt mer :) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Endre D på februar 16, 2009, 00:30:52 am Ah, motortråd - tommel opp! Gleder meg til resten.. ;D
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 22:55:35 pm Her kommer litt mer :)
Har fortsatt med litt finpuss og små modifikasjoner. Plukket nylig opp noen tips på loungen fra den dyktige engelske motorbyggeren John Maher. Her er har jeg portet over den midtre lagerbukken. Dette skal hjelpe luftstrømmene inni blokka å komme lettere fram ;) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 22:58:37 pm Her er det portet litt mellom den midtre lagerbukken til veiva og kammen
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 23:02:06 pm Her er det åpnet litt for returen av olja ved lager 1
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 23:06:14 pm Her er det åpnet litt bak lagrene til kammen. Dette skal gi mer oljeflow til andre siden av blokka
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 23:10:24 pm Et overblikk slik det ser ut etter at jeg har fresa og pussa litt. Prøver å fjerne så mye skarpe kanter som mulig
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på februar 19, 2009, 23:14:27 pm I morgen går veiva til ballansering.
Toppene er på vei til JPM. I mellomtiden skal jeg vektjustere stemplene og rådene Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Tistlo på februar 19, 2009, 23:40:05 pm Vert ikkje detta bra, så veit ikkje eg!
:) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 06, 2009, 20:07:21 pm I dag fikk jeg tilbake veiv, svinghjul, clutch og reimhjul fra avballansering hos Sarpsborg Motorverksted :)
Så da var det duket for litt kos i garasjen! Stempler og råder har jeg veid og alt er innenfor grammet og det er godt nok for meg. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 06, 2009, 20:10:46 pm Så litt rengjøring av veiv. Liker å bruke rødsprit, løser det meste av skitt.
Liten fille, duppet i spriten, på en ståltråd er supert for å rense kanalene. Så blåsing etterpå. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 06, 2009, 20:12:13 pm Så er lager, kamdrev, spacer, fordelerdrev og låsering på plass.
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 06, 2009, 20:14:19 pm Nye Scat råder med ARP 2000 bolter og nye rådelager montert. Mangler bare å trekke til med rett moment, men momentnøkkelen er på ulån, så det må vente et par dager ;)
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 06, 2009, 20:20:35 pm Kom også litt snadder fra Summit her om dagen, svartelokserte AN koplinger, stålomspunne slanger og Autometer oljetemp instrument. Blir stor ekstern oljekjøler med termostat, og termostatstyrt elektrisk vifte.
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: RZR-Andy på april 06, 2009, 20:37:45 pm Ahhh...masse godbiter - enda en motortråd vi kommer til å kose oss med! Snadder, Berger! ;D
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på april 06, 2009, 21:48:26 pm bra.
noe nytt om topper/ventiler/kamvalg? Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 07, 2009, 07:17:44 am Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM (http://www.jpmotorsport.se/) har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har ;D
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: holmsen på april 07, 2009, 08:29:09 am Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass
på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det ;D Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 07, 2009, 08:33:53 am Med slik hjelp burde det kuleste klistremerket mulig og ha på bay, snart være på plass på bakruta,,regner med at du vet hva som står på det ;D Åjada! 8) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Bjørnar på april 07, 2009, 09:02:29 am " you just got stuck behind a vw oil dripper" :P
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: EspenX på april 07, 2009, 09:06:28 am "Don't laugh, your daughter might be in here"? ::)
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Race-buggy på april 07, 2009, 09:21:33 am Vet ikke detaljer enda. Venter i spenning. Men det jeg vet er at det er veldig spennende saker på gang ang kam. JPM (http://www.jpmotorsport.se/) har investert stort i nytt kamdesigner program og har utviklet en ny kamprofil for VW motorene som gir bedre effekt og stillere ventilmekanismer samtidig som man kan benytte enkle ventilfjører og alu støtstenger! Kammen til denne motoren skal med andre ord bli spesialdesignet for behovet vi har ;D det er en grunn til at jeg liker best Web og bugpack kammer, ut fra det du skiver her Berger jo nettopp fordi ventilmekanismen går stillere Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Hot Owl på april 07, 2009, 09:54:44 am Dette blir det nok en fryd å kjøre i embets medfør! ;)
Det JPM nå gjør med kammene er et skikkelig kvantesprang i VW motorens utvikling. Alle vet at VW motoren krever avsindig mye fjærtrykk, og nå vet vi hvorfor... kammene er feildesignet. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på mars 20, 2010, 13:30:26 pm Hoi! Som tiden flyr!
Pga mange prosjekter samtidig har jeg sett meg nødt til å ta en Ingrid Espelid her, dvs jeg har "juksa litt". Satte bort siste del av motorbyggingen til Erik Dahlberg (JeeRacing) for i det hele tatt å rekke å bli ferdig før våren. Erik er en av de veldig få motorbyggere jeg stoler 100% på og han har gjort en super jobb på kort tid til en veldig fin pris :) I jobben har han blandt annet maskinert kammen for klaring mot råder, kontrollmålt alt, plugget oljepumpe for full flow, byttet oljepickup, planet svinghjul, satt opp vendehøyde, satt opp vippearms geometri og maskinert støtstenger. (Feel free til å kommentere hva som er gjort Erik, og hvorfor hvis du føler for det) Tusen takk! Toppene er orginaltoppert som Johannes (JPM) har overhalt, portet/matchportet mot innsug, tatt opp til 90,5 sylinder, planet og montert ventilfjører tilpasset kammen. Litt bilder: Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Ed Németh på mars 20, 2010, 16:17:05 pm Blir nice detta. Brom brom!
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: EspenX på mars 20, 2010, 20:30:49 pm Blir spennende å se hvordan motoren din blir Øyvind!
Hvis motorplanene fortsatt de samme som i første post, så er det en ganske tilsvarende Ole Brumm-motor jeg også håper på, men min 2110 blir med hyllevare-kam, JMR-topper og 40mm gassere (og full flow, oljesump, python). Nå er det ikke akkurat noen baneracere vi får, men det kunne vært gøy med en liten 2110 vs 2110-konkurranse på SCC. SCC-bussen ville definitivt kledd det USB-klistremerket :) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 26, 2010, 13:50:10 pm Her går oppdateringene i rykk og napp ;D
Motoren sitter nå i bussen og blir klargjort for oppstart. Det som gjenstår er å legge opp oljefilter/kjøling og litt elektrisk. Bygger nå om til vekselstrøm. Motorfestet bak måtte bygges om litt siden uttaket fra oljepumpen gikk rett i det ene festet til blokka. Glemte selvsagt å ta bilde av dette... men synes så vidt på det ene under her. Ellers er det ikke så mye hokus-pokus, 48 Dellorto DRLA, Flamethrower fordeler og coil, CSP Python grenrør, CSP varmepotter. Earl`s AN koblinger i svart og stålomspunnede slager. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Paasan på april 26, 2010, 14:21:48 pm Nå er det ikke akkurat noen baneracere vi får, men det kunne vært gøy med en liten 2110 vs 2110-konkurranse på SCC. SCC-bussen ville definitivt kledd det USB-klistremerket :) [/quote] Synes jeg aner en liten utfordring her jeg :D Flere som blir invitert på stripedans :D Blir moro på Scc Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Hot Owl på april 26, 2010, 14:24:30 pm Kul motor! Fargen er brun og eksosen er python!
Lurer på hvor fort den går 8) Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Jee på april 26, 2010, 23:24:27 pm Feel free til å kommentere hva som er gjort Erik, og hvorfor hvis du føler for det) Ikke mye å legge til. Motoreffekt og karakter blir bestemt av JPM's, og CSP's produkter. Og må sies være en motsetning til det som normalt blir snekret sammen. Få som tenker på kjørbarhet.. :D Delene i denne motoren var veldig bra. Trengte lite eller ingen korrigeringer, Kun finpuss av lager/oljekanaler. Og klarering råder og kam. Blir et spennende konsept med lavt fjærtrykk, alu.støtstenger og kun (Porsche) swivel-feet ventiljusterskruer mot ventilene, Ingen lashcaps. Blir litt som i budget dagene på 90 tallet ;D Gleder meg til bremsetall på hvilke turtall. Om du finner ut at du vil lenger opp i registeret ville jeg gått for et sett H-beams. Mye stål i de Scat rådene.. skriker egentlig etter å få litt tvangsforing :o Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på april 28, 2010, 22:53:01 pm Gleder meg til bremsetall jeg også :) Forhåpentligvis blir det et en tur på rullene i Finland!
Har fått på plass det meste av oljesystemet. Mangler bare å feste termostat og feste slangene noen steder. [attachment=1] Oljekjøleren har jeg plassert under gulvet til lasterommet. Hadde ønsket meg at den skulle stå 90grader vridd i forhold til slik den står nå, for å få bedre luftstrøm rundt ribbene, men det gikk ikke uten veldig mye knot. Det får bli en annen gang hvis kjølingen ikke er god nok. Noe jeg tror den ikke er ;) [attachment=2] Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på mai 02, 2010, 21:33:04 pm Oppstart i dag! Fyra med en gang og kammen ble innkjørt etter alle kunstens regler i 20min.
Virker frisk og fin ;D Gleder meg til å få prøvd den! Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Lars Bratteng på mai 02, 2010, 22:13:24 pm Så bra det blir, Er litt missunelig på den motoren, Dritt motoren min skulle sett sånn ut, men den går i hvertfall. (Bli bedre neste år)
Ses vi på Kafruto med bussene våres på Onsdag da eller? Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Dewil på mai 02, 2010, 22:46:07 pm Stilig Berger.
Gleder meg til å høre lyden og se noen tall. Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Ed Németh på mai 05, 2010, 23:46:28 pm Takk for titten Berger. Er temmelig misunerlig på motoren din ;-)
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Lars Bratteng på mai 05, 2010, 23:54:53 pm Enig med Eivind, Synes den motoren skulle vært skrudd rett over i min buss
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Dewil på mai 06, 2010, 00:05:56 am Flott å se bilen på veien med ny motor. Litt justering så blir det rett grymt.
Takker for titten. @Lars, det er bare å starte å snekre ;D Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på mai 06, 2010, 07:19:49 am Takk takk :) Gøy å endelig få kjørt litt med den. Trenger litt justering av forgassere ja, men det er godt drag i den og veldig fin å kjøre.
Til uka blir det noen langturer tenker jeg. Må få noen timer på den før det bærer avsted til Finland :D Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på juni 09, 2010, 21:28:14 pm Her er bremsepapiret fra Dyno Day i Finland
[attachment=1] Og timeslippen fra turen på stripa ;D [attachment=2] Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: holmsen på juni 10, 2010, 09:17:22 am Ai aiai,,så kult,, enda en " zero to hero in under 18 seconds" bay ;D ;D ;D
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Dewil på juni 10, 2010, 09:29:22 am Tøft. Kult å se litt papirer. Flott tid på stripa. Hørtes ut som en fin motor når du dro avgårde i går
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: BERGER på juni 10, 2010, 09:45:38 am Takk, takk :)
Godt fornøyd med motoren. Går bare bedre og bedre for hver dag! Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Kenth på juni 10, 2010, 14:36:56 pm Jeg vil også ha en sånn.... Kansje til vintern :o
Tittel: Sv: Motoren til SCC bussen! Skrevet av: Hot Owl på juni 10, 2010, 14:40:31 pm Med 2,5 sec på 60 foten vil du nok klare å pusse endel på ET'n din.
Når det gjelder hestene så må du huske at klistremerke trim funker bare på veien (ikke på dyno). |