VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Martin på januar 16, 2008, 17:13:28 pm



Tittel: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 16, 2008, 17:13:28 pm
er det mulig å fjerne den skruen som man justerer høyde med? å kjøre uten. hvis man setter på coilover dempere. nesten samme funksjon eller heeeelt på jorde.? :P


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: JSjanuar 16, 2008, 23:05:04 pm
På jordet.  :D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Knechtenjanuar 17, 2008, 09:10:53 am
Dette ble vel diskutert en gang på vw2you, og spesielt på type 2 var det argumenter for at dette er uheldig. Grunnen er at hele vekta av bilen foran vil bæres i støtdemper festene, noe de i utgangspunktet ikke er dimensjonert for. En evt. forsterking av disse burde kanskje være mulig? En type 1 er jo litt lettere i nesa, så der er det kanskje lettere å få til.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)januar 17, 2008, 10:31:59 am
Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 17, 2008, 16:01:38 pm
På jordet.  :D
takk jonny.  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: JSjanuar 17, 2008, 16:10:03 pm
Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.

Tårnet bøyer seg nok ikke uten videre, men tenk på at hele fronten hviler på 2stk M8 bolter...


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 17, 2008, 16:25:04 pm
ja er vel ikke så safe deg nei. er foresten 10mm bolter å 2 på ver side  :D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: JSjanuar 17, 2008, 19:50:48 pm
Var det M10? OK, jeg gir meg  :D
På boble er det bare bolt på den øverste innfestingen på demperen. Nede er det bærearmen som er gjenget opp.
Men uansett hviler vekten kun på støtdemperne i dette tilfellet. Altså på 2 bolter...


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Trond Dahljanuar 18, 2008, 01:05:59 am
putt på en belg på forstillinga så har du både enkelt justerbarhet og litt mer å "gå på".


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Jøran Larssenjanuar 18, 2008, 05:52:10 am
Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.

Tenker det er Red9design du mener: http://www.red9design.com/index.htm

Denne måten å senke på ville jeg vært skeptisk til, med tanke på at hele bilens vekt blir liggende på de nedre støtdemperfestene foran. Metoden er enkel, men virker på meg som lite fornuftig med tanke på trafikksikkerhet. Tenk deg situasjonen hvis en av de to nedre støtdemperfestene skulle ryke!


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 20, 2008, 18:32:01 pm
Jeg fatter vel ikke at det skal være nødvendig å være skeptisk til det.Tipper de fleste av dere er noenlunde oppdatert på åssen en Porsche er i ræva,tipper den er en del tyngre enn trynet på T2,der bygger Bilstein dempere med coilovers,som man tar ut torsjonsstaven(altså ingen hjelp å få der)og all vekt går rett i bærebrua.Dette er bygd for RACING,så hvis du vil ta den helt ut,sveiserdu  et litestykke blekk i toppen for avstivning(dette er ifølge DP motorsport ikke nødvendig,men det blir optimalt med tanke på race)Tipper de fleste er eni i at hvis det holder i ræva på en Porsche med 500+ hk holder det i snuta på en T2 også.Jeg skal gjøre det Martin snakker om(kan være meg som tipsa om det)så da kan jo jeg være prøvekaninJeg håper å få demperne i løpet a uka. 
Et spørsmål er jo hvorfor Red 9 aldri har hatt havari på detta,og de har visst laga dem noen år.
Men til dem som er som oss Norrmenn flest (AAAAA skeptisk!!!)Hump rundt på gummi putene da vel!Ønsk dere et heftig nyrebelte til jul!  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 20, 2008, 19:35:37 pm
stopperane med gummiputene er fjerna. å senking på maks med korte dempere fra mooneyes. så jeg trur den blir der den er jeg asså  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 20, 2008, 19:50:34 pm
Sett på et sett med senkespinler fra Wagenwest og coilovers,så slipper du å pelle opp gebisset.  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 20, 2008, 19:52:22 pm
ja kan fort gå i fra  ;D til slik  :D   hehehe  ::)


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 20, 2008, 20:02:09 pm
 ;D trudde jeg skulle bli lagt inn her om dagen når jeg traff noe så sjeldent som et kjempehull i veien,jeg var skikkelig overasska gitt!
Jeg skal teste ut så får du beskjed om åssen det funker  ;D
Coilovers funker ihvertfall på de racingriggete bilene vi har!


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 21, 2008, 07:33:17 am
Står forresten på svaret til Jøran "at tenk hvis en a festene ryker ;D" da er den som i dag davel? ligger på putene?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 25, 2008, 17:00:10 pm
Halla,nå er det gjort,helt vannvittig forskjell å kjøre med,nå ern som en vanlig bil nå! er nok heller ingen fare med festene,for når du skal ha den lav blir den enda mykere å kjøre,utrolig bra!3500kr hos unneberg.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 25, 2008, 17:11:22 pm
har du fjerna stopperane.?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 25, 2008, 18:31:59 pm
jepp,rett a med dem,klikka litt med plasma skjæreren! ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Frodejanuar 25, 2008, 19:40:00 pm
Hva sier BTS hvis du fjerner stopperne da?.............kan aldri tenke meg at jeg får bilen min godkjent uten dem


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 25, 2008, 22:11:25 pm
Meninga er at jeg skal få den ned dit jeg vil ha den,så lage nye stoppere.Hakke du tatt bort dine Martin?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 25, 2008, 22:21:34 pm
Sånn sern ut nå  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: LOBOjanuar 25, 2008, 23:00:03 pm
Hva sier BTS hvis du fjerner stopperne da?.............kan aldri tenke meg at jeg får bilen min godkjent uten dem

Er vel ikke helt lovlig, men jeg vil da tro at det er farligere å kjøre med stopperne når bærearmene slår borti! Blir bare big time hompetitten da ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 26, 2008, 11:24:07 am
Det skjer vel ikke noe annet med denna hvi ting knekker ,enn en Mc-pearson når dempertårna er rusta i stykker ,og det har jeg sett noen a  ;D Men ny stopper kommer,bare jeg får lagt den ned litt skikkelig(skal begynne å konkurere med Martin)Men erfaringsmessig,det skjer ikke stort hvis noe ryker,den bunner og bremser mot en flat hjulbue,blir sikkert litt varmt i rompa men ikke no problem. ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Hot Owljanuar 26, 2008, 12:27:21 pm
Jøran har rett i at å holde bilens vekt med en bolt er tvilsomt, spesielt en T2 Bay som er vanvittig tung foran i forhold til en T1. Hadde bolten vært lagret på begge siden av demperen hadde det vært dobbelt så bra, siden den da måtte ha knekt bolten to ganger for å falle sammen.

Vil tro demper innfestningene på 911'n har et mye lettere liv siden det opphenget faktisk fungerer, dvs. det flytter seg når det treffer noe. I motsetning til noe som har på sin høyde 5 cm vandring før det smeller i bunnen. 


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 26, 2008, 15:36:43 pm
Ikke enig i det,men regner med det er lov.På 911 så er festet helt likt bak, bortsett fra at det er en bolt du skrur inn ikke mutter,så det blir et fett vil jeg tro.Og jeg tror fremdeles Porscha er litt tyngre i rompa,enn en bay er i nesa.Detta er jo heller ikke no recerbil akkurat,og sånn som demperne er justert nå er den myk og fin å kjøre,men det jeg kan være enig i ,er at hvis du ikke fjærner stopperen,så vil du få ekstra belastning når den bunner.Det er det ingen tvil om.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Hot Owljanuar 26, 2008, 17:16:24 pm
Ikke enig i det,men regner med det er lov.

Hva er du ikke enig i? At en bolt som hviler på en ende er mindre sikker enn en som hviler på to?
Alle kan mene hva de vil, men de behøver ikke ha rett.  :-X

På 911 så er festet helt likt bak, bortsett fra at det er en bolt du skrur inn ikke mutter,så det blir et fett vil jeg tro.Og jeg tror fremdeles Porscha er litt tyngre i rompa,enn en bay er i nesa.

Dette du snakker om her er jo ikke Porsches original løsning, jeg vet veldig godt at dette går, siden jeg har kjørt med løsningen i flere år på min buss. Men fjernet ikke torsjons fjærene, av åpenbare grunner.

Detta er jo heller ikke no recerbil akkurat,og sånn som demperne er justert nå er den myk og fin å kjøre

Det er vel noe av problemet, racerbiler lever på slette fine baner, vi kjører rundt på asfaltert skogsbunn med tele hiv og hull etter hull. Det banker og slår godt uten senke spindler. Og om det ikke ble tretthets brudd før, så får du det når det blir så stivt.

men det jeg kan være enig i ,er at hvis du ikke fjærner stopperen,så vil du få ekstra belastning når den bunner.Det er det ingen tvil om.

Fjærings-stopperen blir ennå viktigere når man fjerner torsjons fjærene, siden de er "last line of defence" før rompa di.

Vi gjør alt på våre egne måter. Jeg sier bare at jeg ikke liker den.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 26, 2008, 20:29:09 pm
Jepp og det er lov! ;D det jeg ikke var enig i er at bolten ikke tåler belastningen ,men hvis jeg skjønte deg rett,er det fjæringsvandringen med bråstoppen du er redd for? da er jeg enig! for hvis du kjører med dempere som ikke har lang nok fjæringsvei og det bånner ,da blir belastningen for stor.Mine er 24cm på det korteste og 45med strekk,så mine bunner ikke.Hvis du ser på 76 bay på prosjekt garasjen ,så ser du at senkespindler og hestesko er en del a det jeg skal ha på ,men da snakker vi om at de skal bli veldig!! lave. Martin kjører mindre hjul også for å komme lenger ned og det lykkes han jo med. ;D, men såvidt jeg skjønner er den ikke superkomfortabel å kjøre,derfor mener jeg at det er en bra løsning å kjøre coilovers.
Med tanke på det du sier om at racing biler bare går på flate baner,så kan jeg vel bare be deg med på tur til Nurburgring og kjøre,så kan vi se om du har samme oppfatning etterpå ;D Å kjøre på en ok norsk vei som kjennes flat og fin ut i 80kmt,er ikke nødvendigvis det i 180kmt.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Hot Owljanuar 26, 2008, 23:57:39 pm
Jeg blir gjerne med på Nürburgring, har nok aldri kjørt virkelig fort rundt den, men jeg har kjørt det bilene har gått. Men jeg hevder fortsatt at veiene i Vestfold er verre enn 160 på Nürburg...

Grunnen til at bobler/busser blir u-menneskelig stive kommer av geometrien i forstillingen.
Det handler om at det ikke finnes noen "rømningsvei" for fjær armene, de er ved "veis ende" ved en spesiell høyde, gitt at det er fart på bilen. Står den derimot stille fjærer den fint når du husker på den.
 


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 27, 2008, 09:31:22 am
Jepp,og det blir vesentlig bedre med dropp spindler ,for da får du lenger fjæringsvei.de org fjærene gjør det vel heller ikke bedre når du senker den,i og med at bilen begynner å hoppe når den blir lav,akkaurat det kjenner vel de fleste T2 eiere igjen.Det gjør den ikke med coilovers,selv om den er like lav! Det er som en vanlig Golf å kjøre i forhold.Å da tenker jeg som så,når bilen er mye bedre å kjøre,og den okke hopper,så får du heller ikke de kreftene som skal til for å knekke de boltene.Det er som du sier bråstopp i fjæringsvei som er problemet.
Har vært under bussen noen ganger nå,og sånn som jeg ser det ,er det vel ikke helt heldig å kjøre med full dropp pga gummiforinger ol i armene(de krøller seg og ser ut til å benne fælt)eller går det greit med disse delene?
Ang Nurburgring kan jeg si ifra jeg  ;D Vi flyr ned ,leier bil på flyplassen,og henter bilen som står ved banen ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Hot Owljanuar 29, 2008, 14:47:08 pm
Jepp,og det blir vesentlig bedre med dropp spindler

Det er hele poenget, fjær armene har da mindre vinkel og fungere da som tenkt.
Demperne og fjærene er helt uten skyld i dette drama.
Hvilke biler kan man leie der nede?  8)
[/quote]


Tittel: justeringsskrue på puma!
Skrevet av: riskyerjanuar 29, 2008, 17:35:57 pm
Veit ikke hvorfor den andre blei låst,men samma au.Min mening med å ha en mening var ikke å spre eder og galle.Håper det kan være såpass takhøyde her på forumet  at det går an å si sin mening om ting uten at folk blir sure eller går til verbalt angrep om å skjønne eller ikke skjønne.Det er på en måte det jeg synes er bra med forumet at du kan se løsninger andre bruker, og se at ikke min måte nødvendigvis var det beste.Jeg synes i dette tillfellet at det fungerer bra på min bil,bedre enn det var med trad senking,men det får bli opp til hver enkelt å teste selv. ;DSå et tips til dere som kjefter og smeller,gi hverandre et godt kyss og bli venner! ;D ;D
Ang ringen så har vi den på bildet stående der nede JHU(sorte og orange),så vi bare leier en bil for å komme oss dit. Ellers går det fint an å leie både Bmw og Alfa med baneoppsett der ved banen.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma!
Skrevet av: Martinjanuar 29, 2008, 17:37:51 pm
sorry var bare et spm. om den kunne fjernes.  :'(


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma!
Skrevet av: riskyerjanuar 29, 2008, 17:45:56 pm
Og soorrrry til deg for at vi søpla til bloggen din!
Hadde forresten besøk a 2 kjenninger a deg i dag tror jeg,de hadde 914 begge to,kan det stemme?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 29, 2008, 20:02:39 pm
kjenner noen med 914 ja, men åkke var det?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 29, 2008, 22:35:49 pm
Husker ikke hva de hette,men han ene tror jeg holdt på å bygge en Oval som skulle ha stålfarge.
De var å så på en 914 jeg har.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinjanuar 30, 2008, 11:49:04 am
Paal?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 30, 2008, 18:07:41 pm
Det var det vel han het ja,jeg tror de to jobba sammen.


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerjanuar 31, 2008, 17:33:45 pm
Ny oppdatering på åssen Coiloversene mine funker,har skrudd en del att og fram siste uka.Målet mitt er å ha så lite vandring opp og ned som mulig,og ha best mulig kjørekomfort.Med vanlig senking synes jeg den ble for hard,hoppet faktisk så mye noen ganger at jeg  mistet bakkekontakten.Skrudde ut justeringa på torsjons stavene og da synes jeg den ble litt for bløt,blei faktisk litt for Citroeng.Kjente ingen kuler idet hele tatt.Tok og satte inn justeringa på torsjonen i bunn(da er den forbi stoppern og ligger i hjulkassa)stilte coil demperne litt bløtere og da ble den 100%.tror den vandrer ca 3 cm(kanskje 4) opp og ned og er veldig fin å kjøre!Detta blei bra!! ;D Både kjørekomf og lav bil,det er julaften!
Da er det bare å vente på droppspindlene,så er det skjæring for at hjula skal forsvinne ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Arild t1februar 03, 2008, 18:21:24 pm
Jeg synes the green camper var veldig lav sist jeg var i garagen din. Åjaaaaaaaaa hjula var ikke på. He he he  ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Hot Owlfebruar 04, 2008, 10:43:19 am
Både kjørekomf og lav bil,det er julaften!
Da er det bare å vente på droppspindlene,så er det skjæring for at hjula skal forsvinne ;D

Peker fjær armene dine oppover, eller peker de fortsatt nedover?


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerfebruar 04, 2008, 16:43:25 pm
De peker no opp,ja.håper å få den så langt ned at øvre del a felg forsvinner i hjulkassa.Det hadde vært saker. ;D


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: Martinfebruar 04, 2008, 17:48:25 pm
foran eller bak.? tipper du mener foran. på min er jo nesten halve felgen borte, bak altså  ::)


Tittel: Sv: justeringsskrue på puma
Skrevet av: riskyerfebruar 04, 2008, 19:12:07 pm
tenkte foran ja,lakkerte cup felgene i dag,venter på adaptere og skiver .da detter den vel noen centi til før spindlene kommer ;D