VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: BERGER på februar 19, 2009, 14:30:45 pm



Tittel: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: BERGERfebruar 19, 2009, 14:30:45 pm
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?

Hvilke rattalternativer fantes på 50-tallet?

Når ble den første høydejusterbare forstillingen laget?


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenfebruar 19, 2009, 14:55:12 pm
En rekke ulike ratt ble levert på 50 tallet. Flere ulike versjoner ble levert fra Petri (bla Petri Pealit, banjoversjonen og to-eiket versjon i flere varianter (http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=740375 og http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=546239). Samtidig fantes det vel et par andre leverandører på markedet også som jeg ikke husker navnet på.

Treratt og sånne ting vet jeg lite om. Har ikke helt interesse for det.
Nardi leverte vel noe til Porsche. Så vidt jeg vet var vel på et tidspunkt VDM og Petri, ett og samme firma (?)



Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: JSfebruar 19, 2009, 23:41:58 pm
Høydejusterbar forstilling vet jeg ikke når kom. Men Der Express hadde som du vet en, den var bygget i 1969. Merkelig amerikansk type. Trodde den var hjemmelaget før jeg så en reklame for den i et Hot VW´s fra slutten av 60 tallet.
Før(og en stund etter) var det ganske poppis å sage over noen blader i fjørpakka for å få bilen lavere.
Ghia´n til Baboon er nok senket på det viset. Enkelt og billig. Om enn ikke akkurat Tuf godkjent...  :D


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Knechtenfebruar 20, 2009, 00:27:55 am
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig? Justerbar forstilling som vi kjenner i dag kom nok mye senere som JS antyder.

Ellers har jeg sett i en annen tråd her at de senket type 1 med stålbjelker og glava i Aurskog ganske tidlig i VW'ens historie  :D


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: alaskfebruar 20, 2009, 00:31:08 am
kom ikke pumaen på vw puma en brasilsk vw modell? 
når kom denne?


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: LOBOfebruar 20, 2009, 00:50:33 am
De første custom felgene som kom til vw var vel rader som kom på midten av 60-tallet... Er det ovalen som skal få tidsriktig stash?


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: BERGERfebruar 20, 2009, 11:26:08 am
Hehe, ja riktig gjettet. Funderer på hva som var mulig på femtitallet og kanskje gjøre tidsriktige endringer på bilen. :)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: LOBOfebruar 20, 2009, 11:40:44 am
Høres ut som en god plan :)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 23, 2009, 19:04:35 pm
Sjekket litt i boka jeg har om Beetle in motorsport (boka er engelsk).
På 50 -tallet var det bare originalfelger, evt Porsche. Tidligste bilen jeg så med andre felger, var Empi -ovalbobla på 60-tallet, i dragracing.

Modifiseringer som var nevnt på 50-tallet:
Bredding av forstillinga!!!!! ;D  , support til forstilling, bredda felger, senking(bare litt), tjukkere stabilisatorstag og spacers.

Trimming av motor: Kompressor, porting, 2 forgassere, Okrasa (Oettinger) leverte mye, høyere komp, større venturi i std forgasser (28 PCI), ettermarkeds forgassere, letta svinghjul, større ventiler, modifisering av fordeleren, m.m.

Og sikkert masse annet. :)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: BERGERfebruar 23, 2009, 21:30:57 pm
Takk for info :)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: SplitManfebruar 23, 2009, 21:58:15 pm
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig?
Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller.


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 23, 2009, 22:57:09 pm
Her er litt godsaker, bare å betale! (ca 750 Euro).

http://www.maehnz.de/riechertmotorentechnik/de/verg_2xsolex28pci-beschr.htm

Fikk litt lyst på et sånt sett... Gir ca 4 hk mer og mindre drivstoff-forbruk, visstnok....


http://www.riechertmotorentechnik.de/  Velg de tyske sidene.


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 24, 2009, 14:07:44 pm
Og litt mer gammal moro....

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=325053

 :)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Splitboyfebruar 24, 2009, 19:29:34 pm
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Pålfebruar 24, 2009, 20:34:04 pm
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Fatter'n fortalte at han hadde "vrengte" felger på en skranglia (les anglia) på tidlig 70-tall. Men det var kanskje ikke så vanlig å håre opp bobler i Norge på 50-, 60- og 70-tallet?? Kjenner ikke historien jeg


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 25, 2009, 08:10:54 am
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger.

BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-)


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 25, 2009, 08:12:32 am
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger.

BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-)

Bare pass på å ha noen ekstra sett med hjullager. ;D


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Oval57februar 26, 2009, 15:57:50 pm
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig?
Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller.

Er det ikke slik at ”det 50-tallet vi drømmer om kom først sent i 60-årene”?


Tittel: Sv: Tilbehør på 50-tallet
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 26, 2009, 17:45:51 pm
Det inntrykket fikk jeg også, når jeg leste litt i bøkene mine. Det mest morsomme er seint 60-tall og 70-talls. :)