VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Tom_A på februar 25, 2009, 22:16:24 pm



Tittel: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Afebruar 25, 2009, 22:16:24 pm
Her er min ny innkjøpte 1600..65 mod som jeg kjøpte i januar. Har skiftet bremsetrommler bak og bremser rund hele.Er igjen litt småteri før eu-kontroll. Er det noen som vet hva som er galt når kun det ene bakhjulet skråner mer inn ovenifra en det andre?? La merke til det da jeg satt på breiere hjul bak.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Berglundfebruar 25, 2009, 22:22:22 pm
Det var jo en fin boble da!!

Gratulere så mye  ;D


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Endre Sfebruar 25, 2009, 22:23:39 pm
Står bilen noenlunde på en rett flate? Svingaksel kan lure deg hvis du ikkje e klar over det.....


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Afebruar 25, 2009, 22:31:12 pm
Ja... har kjørt den litt på en rett strekke, fortsatt skråere det ene hjulet.. hmmmm. foring?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Svein.februar 25, 2009, 22:39:24 pm
Hei
Er det noen høyde forskjell på bilen bak? Venstre kontra høyre side.

Mvh Svein


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: H-MEKfebruar 25, 2009, 22:43:58 pm
Spørs om noen tidligere mekanikere har vært litt uheldige ved senking. Fort gjort å få frigjordt torsionstaven både inne og ute, og ikke alltid like enkel å få på samme plass igjen.
Kan også være 2 forskjellige fjærstaver med forskjellig stivhet.  
Legger ved skjema med splineoppsett over finjustering.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Afebruar 25, 2009, 23:27:14 pm
Er ikke så høydeforskjell bak heller... tok to bilder her det første er Venstre side det andre bildet er Høyreside der problemet er..(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SaXDtsONxyI/AAAAAAAABMA/555HwkKmNBI/s720/IMG_2425.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SaXDrhCi8uI/AAAAAAAABL4/6yIGJTMPPo4/s720/IMG_2424.JPG)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: H-MEKfebruar 25, 2009, 23:47:13 pm
Ser da ut som om den ligger helt nedpå støtputa på høyre, mens på venstre har du fortsatt klaring.
Kan være som jeg skrev i mitt forrige innlegg, at stavene har vært ute, og ikke blitt satt på plass igjen likt.
Du får kjøre alene, så er den da rett da ihvertfall.. ;)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 25, 2009, 23:54:53 pm
Ser da ut som om den ligger helt nedpå støtputa på høyre, mens på venstre har du fortsatt klaring.
Kan være som jeg skrev i mitt forrige innlegg, at stavene har vært ute, og ikke blitt satt på plass igjen likt.
Du får kjøre alene, så er den da rett da ihvertfall.. ;)

Eller kanskje den har hatt en feit eier, som ville at bilen sto rett når han kjørte..... ;D



( Gikk en slik forsterket grønn Volvo 140 i Holmestrand med stivere fjæring på den eine sida, kokken på Solbø var tung!).


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 26, 2009, 08:14:57 am
Enig med H-MEK her.

Det er bare å finne ut hvordan du vil ha bilen i høyden og ta ett tak.
Vil du ha bilen like høy som på venstre sida, ja da skrur løsner du de støtdemperne nede på begge sider og så jekker du opp bilen etterpå og setter den på bukker. Så skrur du løs akslingene fra fjærplata 3 skruer. Så løsner du dekselet over torsjonstaven framme ved skjermen, setter en jekk under fjærplata og så begynner du å dra ut fjærplata forsiktig slik at den akuratt går klar av stopperen, senk ned jekken slik at fjærplata henger løst, mål vinkelen imot noe slik at du har noe å overføre til andre sida. Dette er egentlig veldig greit, vanskelig blir det om torsjonsfjærene har ujevnt spenn, slik at bilen fortsatt er skeiv når den står på hjula igjen etterpå, da må du enten justere på den ene sida slik at det til slutt blir likt bare når bilen står på hjula eller du må kjøpe nye staver og begynne på nytt.!


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 26, 2009, 08:16:00 am
Fin bil forresten, flere bilder?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 26, 2009, 08:26:47 am
Vet du litt historie om bilen din?

Den er ihvertfall bygget opp av litt forskjellig om det står 65 i vognkortet. ;) Spennende. ;D

Z-Stag kom ikke før i 1967, ser litt ut som stab-stag men fugerer egentlig bare som ekstra fjæring om bilen blir lav bak.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Afebruar 26, 2009, 17:54:34 pm
Motor, gir og bakaksling er fra en nyere type en 65, så det er sikkert forklaringen på Z-stagene, var 4x130 bak som jeg har gjort om til 5x205 :) Takk for alle svar ;D, så da er det bare og brette opp armene og begynne å skru.. Kommer flere bilder..


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: H-MEKfebruar 26, 2009, 18:00:26 pm
Festene til z-staget finnes ikke i karosseriet før på 67mod, og de finnes på din bil. Ergo karosseriet må være nyere.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Afebruar 26, 2009, 18:12:45 pm
Er det noen mulighet å modifisere karosseriet da? Skiftet ut den ene festebolten på z-staget og da ser jeg at det har blitt sveiset der, inne i hjulbrønnen der festene på z-staget sitter. hmmmm.....


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: H-MEKfebruar 26, 2009, 18:22:45 pm
Kan jo være sveisa inn fester selvsagt. Hvis jeg ikke tar helt feil er det mykere fjærstaver på modeller med z-stag. Kan være mulig at det sitter en gammel, og en nyere fjærstav der som skaper høydeforskjellen også.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Endre Sfebruar 26, 2009, 20:15:51 pm
Det er vel bare å løse av torsjonsfjærene og måle vinkel og strekking i de. Da ser en hvertfall om de jobber likt.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tistlofebruar 26, 2009, 22:18:01 pm
Dritkul bil om ikkje ant!!

Pastellfarger ruler! (fortsatt) 8)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: JLHmars 01, 2009, 18:01:07 pm
Fet bil. Lykke til videre.  :o


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 03, 2009, 08:53:02 am
Kan jo være sveisa inn fester selvsagt. Hvis jeg ikke tar helt feil er det mykere fjærstaver på modeller med z-stag. Kan være mulig at det sitter en gammel, og en nyere fjærstav der som skaper høydeforskjellen også.

Dette er en mulighet ja... mener å huske dette jeg også, skulle liksom bli mer komfort med mykere fjærer og Z-staget skulle ta unna om det ble tungt baki.

Har du 1 eller 3 luft utslipp med plast riller under frontruta?

Syntes dørhåndtaka dine også tilsier 67 modell er det en rund knapp på dørhåndtaka eller firkantet. Rund tilsier 67 modell, isåfall, er nok teorien om to forskjellige torsjonstaver bak meget mulig.

Dette er ikke for å pirke altså.... bare moro. kult å finne ut hva som er gjort med en ombygd bil.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 03, 2009, 23:14:54 pm
Det er firkantet knapp på dørhåndtaka, men det er ingen luftriller under frontruta inne i bilen, bare 2 inntak ihvert hjøren.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 04, 2009, 08:11:17 am
Da er det ikke godt å si.

Får vi se flere bilder?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 04, 2009, 17:32:28 pm
Her kommer det noen flere bilder....
(http://lh3.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6osFZ0W-I/AAAAAAAABMg/j3lsxJMo7R0/s720/IMG_2444.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6ow9zJSzI/AAAAAAAABM8/Io9QDNWCouo/s720/IMG_2447.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6pAkMjGBI/AAAAAAAABOE/6okYUsd2yfA/s720/IMG_2456.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6o4UhI_7I/AAAAAAAABNc/6RAXJbr4Z2Q/s720/IMG_2451.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6o2iwyaXI/AAAAAAAABNU/dmVtD3FoFwU/s720/IMG_2450.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/Sa6oyZuhhcI/AAAAAAAABNE/fvmTUTyqdEM/s720/IMG_2448.JPG)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tistlomars 04, 2009, 17:53:40 pm
Litt vel moderne luftfilter, kanskje? ;)

Finare med filter før 73 som ikkje trenger den store boksen for å få plass til pappfilteret sitt...

Menmen, den har jo stinger så då går det bra :)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: GraffsT1mars 04, 2009, 17:59:13 pm
Kuul bil er det i hvertfall 8)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: H-MEKmars 04, 2009, 18:09:52 pm
Sikla på denna bilen i ukevis mens den lå for salg. Greide liksom aldri å få ut fingern. Godt å se den havnet i distriktet, slik at jeg får tatt den i nærmere øyesyn og angre enda mer :'(..
Helrå bil ihvertfall.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Joachimmars 04, 2009, 18:13:19 pm
Kul bil
Kul farge:D


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 04, 2009, 21:00:38 pm
Luftfilteret skal skiftes ut.... skal sette inn ett mindre filter.. En liten motorvask hører også med. Da gjenstår bare eu-kontroll, er de strenge på senking på verksteder? slik at jeg må på biltilsynet å få godkjent. Hvordan er de på biltilsynet mht. Pumafortilling? Har papirer fra Møller.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Filip/puritymars 05, 2009, 00:56:19 am
Biler som er senket skal "egentlig" være senket likt fremme og bak, men all senking skal uansett stå i vognkort. Kan godt være noen verksteder ikke tar så hardt på om det ikke står i vognkortet eller ikke, eller ikke får med seg at bilen er senket, men er du uheldig treffer du "feil" verksted og bilen blir ikke godkjent. Jeg ville tatt meg en tur innom BT, tatt med papirene fra Møller, og fått senkinga skrevet inn i vognkortet. Merk at om du har justerbar forstilling så skal justeringene være punktsveist fast for at du skal få det godkjent (dette står det vell noe om i papirene fra Møller).


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 05, 2009, 06:21:57 am
Liker den bare mer og mer ;-)

Sjøl om de pappfiltrene er store og bælete, så gjør de jobben ganske bra da.. Vi i Hedmark er jo ikke velsignet med asfalt overalt så det er lurt å beholde noe filter hvis man har tenkt til å beholde motoren ei stund... har du tenkt til å bygge ny eller kjøpe en annen, ja da kan man ha dårligere luftfilter, slik at man kanskje får rævva i gir til å anskaffe en ny. ;D

Ellers vil jeg si at det er en masse 68 og nyere deler på bilen men den har jo før 68 panser og motorluke, tenker det er enten ett 68 karosseri som har fått ny front og bakdel, ellers har den som har bygget den, sveist inn hele innerskjermer bak fra en sein 67 eller nyere, pga z-staget. nære en konklusjon. hmm du kan se om det er en 68 modell kaross om det er sveist igjen luftutslipp under frontruta.

Liker godt tanken til han som har bygget den med tanke på hva slags kombinasjoner som er på bilen, Oransj med svart overalt og stort sett ikke noe anna. Kult. Og felg valget passer jo utmerket.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 05, 2009, 10:27:57 am
Det kan nok være mulig det ja.. Understellsnr. tilsier at det er en 65 model, Men at karosseriet er skiftet ut kan man jo ikke utelukke. Vi får møtes på treff så får vi komme fram til en konklusjon :D


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: CBmars 05, 2009, 10:33:10 am
Hei, kjempefin bil du har. Fargen er bare så deilig.

Lurte på en ting, hva heter rattet ditt ?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 05, 2009, 18:25:38 pm
Det står GT-grant på rattet, med empi adapter


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 10, 2009, 18:38:11 pm
Har gjort litt småfiks :D...som skiftet luftfilter, montert turteller og nytt reservehjul. Begynner å bli klar til våren nå.. 8)
(http://lh6.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SbaiujrVoxI/AAAAAAAABPU/hG2Wx97MQ_Q/s720/IMG_2479.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SbaisjW0PnI/AAAAAAAABPM/VaT6FbkaHnY/s720/IMG_2478.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SbaiwMLTG0I/AAAAAAAABPc/19ke2oq0uWo/s720/IMG_2484.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SbamiSw4WlI/AAAAAAAABQk/KD5kPEp7kNg/s720/IMG_2481.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SbakWBget5I/AAAAAAAABQE/CsfmU8B5d7s/s720/IMG_2475.JPG)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tistlomars 10, 2009, 19:04:56 pm
Kom seg betraktelig i motorrommet no!!! :)

Men du mangler eine friskluftslangen


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amars 10, 2009, 20:48:02 pm
Ja ble bedre nå :) Friskluftslangen er jeg klar over,skal sette inn 2 stk. nye


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Aapril 15, 2009, 16:33:55 pm
Idag har jeg vært på EU-kontroll.. Ble noen 2er feil, men ingen store kostnader.. litt justering av bremser og lys og div. Fikk feil på at defrostere er blandet i motorrom.. hva menes med det?? Fikk også feil på at bremselys henger, hva er trikset for at den funker som normalt?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tistloapril 16, 2009, 14:53:27 pm
Defroster... kan det vera forvarmingsrøret på manifolden?

Bremselyset henger betyr vel att du må skifta bremselysbrytar


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Aapril 29, 2009, 21:09:09 pm
Bobla er herved EU-godkjent  :) :) :)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: vw-t1april 29, 2009, 21:16:40 pm
grattis med godkjennig ;) fikk du skiltlyset jeg sendte? isåfall fikk du fiksa den knekte bolten?


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Reielapril 29, 2009, 21:33:55 pm
Gratulere så mye... Konge....Da blir det tur på Fredag med hvite skilter istedenfor røde ;D


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: nobrakesapril 29, 2009, 21:46:23 pm
Bobla er herved EU-godkjent  :) :) :)
møtte jeg deg oppe ved bt på gjøvik idag? på prøveskilt


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Aapril 29, 2009, 22:24:39 pm
Takk Takk :) skiltlyset er helt knall, sitter fast men har ikke koblet det. Jeg har vært på BT Gjøvik i dag og godkjent senkingen så det stemmer det ja.


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: vw-t1april 30, 2009, 08:31:58 am
det er bra du fikk brukt det


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Hot Owlapril 30, 2009, 12:30:17 pm
Fikk feil på at defrostere er blandet i motorrom.. hva menes med det??

Ser du har fått EU'n i orden så det er nok ingen gåte lenger, men defroster er luften som skal til frontruten, og der spiller slangene fra viftehuset en viktig rolle. For eventuelle andre som måtte lure ;-)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amai 02, 2009, 20:24:40 pm

Følte jeg trengte litt mer bakke kontakt ;) Men må nok heise den litt opp igjen. Klarte å bulke den ene innerskjermen litt >:(
(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SfybX04RTmI/AAAAAAAABRc/0YFPeFAuEdE/s720/IMG_2658.JPG)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: tjdmai 06, 2009, 22:56:14 pm
Gratulerer med bilen på veien - Det ble meget bra etter de siste detaljene kom på plass.

Det er riktig at det er en 65 mod. Stagene og krenge demperene ble målt opp og sveiset inn etter mål. Motor, girkasse og stagene ble satt over fra en nyere modell for mange år siden.

Jo, det er gøy å se at noen bruker bilen


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amai 10, 2009, 19:13:28 pm
Litt mer bilder :)
(http://lh3.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SgcVgw8UpmI/AAAAAAAABR8/m4ExfLuULrE/s720/IMG_2781.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SgcVi_7EGTI/AAAAAAAABSA/uB5f3OjMq1Y/s720/IMG_2779.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_x3OP5WUP-ik/SgcVkvK302I/AAAAAAAABSE/0DlHDTZukx8/s720/IMG_2785.JPG)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: vw-t1mai 10, 2009, 19:30:31 pm
er utrolig fin den bobla di!!


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Tom_Amai 10, 2009, 19:35:06 pm
Takk for det :)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: moonmai 10, 2009, 20:18:41 pm
Tøff bil ;)


Tittel: Sv: 65 mod... 1600
Skrevet av: Anders Røsåsenmai 11, 2009, 13:13:21 pm
ssssssssssssstrøøøøøøøøøøøøøøøøkent ;D drit tøff :)