VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: haz på februar 26, 2009, 10:54:46 am



Tittel: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 10:54:46 am
Da var bil handlet og fått seg et nytt hjem, det vil si den står på samme sted som før, (intill videre, den skal flyttes), men har altså skiftet hender. Bakgrunnen for bilkjøpet er at jeg hadde lyst til å ha noe å reise på treff med, og det ble konstatert mye farlig rust på bobla, så får 411'n duge frem til bobla får et nytt og rustfritt liv igjen.

Jeg har alltid likt 411'n og personlig synes jeg den er styggfin, de fleste vil vel si de synes den bare er stygg, og det skjønner jeg jo. Den ble for mange udødeliggjort eter en viss Nordkapp-tur, og dokumentert i en VW magasin. Tidligere eier sier den har snev av Cal-look preg over seg, blant annet fordi listene er fjernet og hullene sveist igjen, fake 8 spoke, senk fremme (her har en viss Finne vært og hevet den med en Biltema løsning, dette skal av så straks jeg har 5 minutter) pluss noe andre greier som jeg ikke husker. Dette var med andre ord ikke veldig avgjørende for handelen.

Jeg gleder meg til å slippe å rote frem et vått telt som jeg bare glemmer å ta med stengene til når jeg er på treff ol. når jeg skal legge meg til å sove. Her kan man felle ned baksetene og vippe litt på bakluka så er det bare å glede seg til frokost. Bilen har også hengerfeste(!) Sånn, det var vel det jeg kom på i farten. Bilen er i utgangspunktet et lavbudsjettprosjekt, i den grad man kan kalle dette et prosjekt, selvom tiden kan vise seg at det ufrivillig blir et prosjekt av den tekniske arten.. Selvom det egentlig ikke burde skje i nærmeste fremtid, den skal nemlig ha nyoverhalte bremser (3 stk, den fjerde må tas, nye deler ligger i baksetet) og en motor som starter og går fint! En tidligere eksoslekkasje er visst fikset, og det er kun en brekkvaier som må justeres pluss nevnte brems, så skal den på EU. Ikke farlig rust på denne,

Æ glær mæ  ;D

(http://img403.imageshack.us/img403/4272/411.png)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: K.Hfebruar 26, 2009, 10:59:34 am
Gratulerer med kul bil ;D ;D
Ser jo ganske så bra ut også.
Er det en 411 E?


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 11:12:33 am
Takk! Jeg synes også denne ser ganske snasen ut. Jeg har kjøpt "uprøvd" bil her, men stoler 100% på selger. Han kjørte den tross alt noen mil på sin tur til Kauto. Det er vel en 411 E ja.

har fått ytterligere info fra selger per mail her nå, blant annet at det kanskje aldri har vært lister på denne? Kanskje noen 411'ere som kan be/avkrefte? hehe.. føler meg enda mer amatør enn jeg vanligvis ville gjort.

En annen korrigering er at turen aldeles meg ikke gikk til Kauto, men til Nordkapp, dessuten kom de aldri helt frem. Dog en ganske heftig tur til tross: Oulu i Finland til Nordkapp i Norge (4.451 km )
Les alt her: http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=2&TID=6358&P=2&SID=28585#ID31

Nå vet jeg forresten også litt mer konkret info om bilen, greit å vite egentlig..    :D

71-mod, 411E Variant med 1,7 liters innsprutmotor (volumet er vel ganske nøyaktig 1679 hvis jeg husker rett - og E står for Einspritz - tysk for innsprut)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Hulkenfebruar 26, 2009, 11:13:54 am
type 4 er ved siden av 02/03 den luftkjølte med best kjøreegenskaper. I tillegg har du nevnt plassen, jeg bruker min som nr 2 bil. Plass til tre småttiser og varm og god. Gratulerer med flott bil!


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 26, 2009, 11:14:36 am
Flott å se et 411 prosjekt også! Utmerkede biler til å strekke seg ut i, bare å ta med madrass og sovepose! Siden spørsmålet ble stilt - kom 411 med forgassere, forresten? Trodde alle var enten E- eller LE-utgaver.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Hulkenfebruar 26, 2009, 11:17:30 am
Både 411 og 412 kom med gassere. 74 412 ble så vidt jeg vet kun levert med gassere...


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 11:27:42 am
type 4 er ved siden av 02/03 den luftkjølte med best kjøreegenskaper. I tillegg har du nevnt plassen, jeg bruker min som nr 2 bil. Plass til tre småttiser og varm og god. Gratulerer med flott bil!

Sier du det ja, det gleder jeg meg til å finne ut. Tror denne har bensinvarmer også, men skal i utgangspunktet ikke vinterkjøres.

Flott å se et 411 prosjekt også! Utmerkede biler til å strekke seg ut i, bare å ta med madrass og sovepose! Siden spørsmålet ble stilt - kom 411 med forgassere, forresten? Trodde alle var enten E- eller LE-utgaver.

Ja denne skal få være med på tur til treff ol.  :) 



Tittel: Sv: 411
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 26, 2009, 11:33:19 am
Både 411 og 412 kom med gassere. 74 412 ble så vidt jeg vet kun levert med gassere...
Javel, har bare sett 1700 med innsprøytning, det er jo ikke det store antallet som ble solgt uansett. Lærer noe nytt hver dag! 1800 motoren hadde vel etter det jeg forstår bare gassere når de var levert på 412, ja. Merkelig at de ikke fikk den økonomisk levedyktig med injection i -74, i grunnen, skulle tro det var et bedre utgangspunkt ift. smog-kravene i USA.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Hulkenfebruar 26, 2009, 11:57:28 am
Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 12:01:09 pm
Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 

Ja gjerne! Her har jeg mye å lese meg opp på.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 16:07:29 pm
Og takk så mye for det! Her har jeg sengelektyre opp til flere uker fremover. Nå håper jeg han som skriver "På nattbordet" i Dagens Næringsliv ringer og intervjuer meg i nær fremtid.

Litt kult med en sånn helt ukjent og for meg ny bil, en ny verden som åpner seg  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: FreddyBfebruar 26, 2009, 16:19:23 pm
Jøss, Firehundreoghelveten er solgt, altså?


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 26, 2009, 16:32:13 pm
ja, det se slik ut.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazfebruar 28, 2009, 22:35:56 pm
Hadde en liten økt med 411'n i dag, med god hjelp av forrige eier :)

En viss Finne fikk det for seg en gang at bilen trengte høyde foran, og da er det godt å kunne benytte seg av Biltema sine fiffige løsninger på alt mulig, nemlig "stylter" på fjørene som ga god høyde og god bounce.... det var vel det første som ble fjernet/ drept..

1
(http://img11.imageshack.us/img11/4229/styltergf2.jpg)

2
(http://img10.imageshack.us/img10/6710/stylterkappes2bi5.jpg)

3   :)
(http://img23.imageshack.us/img23/8205/stylterbortezy6.jpg)

Straks så alt mye bedre ut
(http://img54.imageshack.us/img54/3663/stukutenstylter.jpg)

Slik kan den bli med ytterligere senk, her hjulpet av to mann på fangeren
(http://img18.imageshack.us/img18/6905/2manpqf4.jpg)

Interiør, her kan man skilte med turteller og cd/ mp3 spiller, man er da moderne
(http://img17.imageshack.us/img17/1844/411interirdf3.jpg)

Her er alt som det skal være, tilfeldigvis merket som er kjekt for en amatør
(http://img15.imageshack.us/img15/5599/motorom1.jpg)

Det var er liten økt, på med hjul, vekk med stylter, konstatere at motor starter og går med litt justering samt en rask såpevask. Neste runde blir vel siste brems samt litt småting her og der, før den skal på EU :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 01, 2009, 22:43:01 pm
Har hatt en god runde på bilen i dag. Den har en del stygge flekker som jeg valgte å gjøre en jobb for å fjerne, etter gode råd og lån av godt utstyr og remedier ble det gode resultater etter 5 timer med maskin og lakkrens. Noen før og etter bilder:

(http://img300.imageshack.us/img300/91/frontfrogetterlakkrens.jpg)

(http://img16.imageshack.us/img16/9348/baklokkfrogetterlakkrenci5.jpg)

(http://img15.imageshack.us/img15/7222/hjulbuefrogetterlakkrentd9.jpg)

(http://img23.imageshack.us/img23/9393/kanalfrogetterlakkrensay2.jpg)

Utrolig fornøyd med resultatet! Planen var å gi den en runde polish, men det rakk jeg ikke i dag. Etter polish er det interiøret som står for tur, skikkelig rens! Deretter felger..  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Knut-Tore Syltemars 01, 2009, 23:29:40 pm
Gratulerer med type 4, 411! Dette er meget gode biler og kjøre samenlignet med Bobla (storbilfølelse..) Hvis man ser bort fra sidevind da!!
Min første bil (i 1981) var en 412 LE så når jeg fant den jeg nå har i dag så måtte jeg bare fikse denne. Håper og få brukt min 412 i kommende sesong.
Vi får ta et type 4 treff!


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 01, 2009, 23:32:40 pm
takk! Ja vi får ta et lite treff, har sett bildene av din 412, helt fabrikkny omtrent! Kanskje du får med deg Volksfest 09 ?  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: EspenXmars 02, 2009, 00:53:56 am
Jøss, du klarer å vaske bort rusten, du kan få vaske bilene mine også :)

Grattis med firehundreoghelveten haz, ser veldig bra ut. På årets Bug Camp blir det kanskje jeg som må få igjen varmen i din bil :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 09:35:41 am
vel, jeg brukte ca. 5 timer og det som er borte nå er o bare overflaterust. Men det var utrolig å bare se det forsvinne mens jeg holdte på, har ikke gjort noe lignende tidligere. De samme områdene må behandles med noe midler, ellers kommer det tilbake. Om du har noen sånne flekker på din så kan jeg videreformidle metoden jeg selv fikk opplæring i. Har helt pølsearmer idag   :D  Bug Camp er reddet varmemessig, men om det blir temperaturer i nærheten av søndagen så vil det jo ikke være et tema..


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 10:08:29 am
Se der ja.. bra!

Med bedre produkter og en bedre maskin så hadde du fått et enda bedre resultat langt raskere. Nå gjenstår det bare å få bort skjoldene etter rubbingen før du legger på en god voks og forsegler det hele med en hardvoks.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 10:28:46 am
Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 10:43:10 am
Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.

Jeg foretrekker alltid et frotè håndkle fremfor disse dyre papirene. Bilen din er nå rubbet med veldig "snille" produkter og jeg mener du skal seriøst vurdere å gjøre den jobben en gang til før du går videre til neste steg.

1) Rub bilen ned skikkelig, du har nå sett hvilke "underverker" en skikkelig rens kan gjøre.
2) Deretter tørker du av rubbingen, et område om gangen samtidig som du ser om det er noen plasser som trenger ekstra fokus og mer rub.
3) Så hadde jeg avfettet bilen (feks med Esso Sabilex - sprut på, gni med svamp, la virke) og vasket den skikkelig.
4) Behandle de få rustflekkene som er med produkter, lakk og evnt en bodyprotection slik det ble pratet om.
5) Voks on, voks off. Gjerne med maskin.
6) Hardvoks. Påføres i sparsommelige mengder og tørk av.

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben og jeg kan ta noe med som du kan låne. Det er hyggelig å se at bilen får velfortjent oppmerksomhet og at du samtidig lærer noe nytt.

Mvh
BB 


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: EspenXmars 02, 2009, 11:06:15 am
En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben


Er veldig enig i den kommentaren, det er så utrolig mye enklere å jobbe med en god voks. Jeg liker personlig Meguiars produkter, men jeg har også blitt positivt overrasket av carnuba-voks fra Turtle Wax, det meste går, men jeg ville nok holdt meg unna det aller billigste.

Hva slags rubbing/metode brukte du for å fjerne flekkene?




Tittel: Sv: 411
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 11:10:38 am
En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben


Er veldig enig i den kommentaren, det er så utrolig mye enklere å jobbe med en god voks. Jeg liker personlig Meguiars produkter, men jeg har også blitt positivt overrasket av carnuba-voks fra Turtle Wax, det meste går, men jeg ville nok holdt meg unna det aller billigste.

Hva slags rubbing/metode brukte du for å fjerne flekkene?




 :) Og jeg HATER meguiars! Kortvarende kommersUSA produkter.

Haz benyttet en liten Bosch eksentersliper, 5 timer, myk pute og en blanding av Turtle Scratch remover og Autoglym paint renovator.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 11:27:13 am
Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.

Jeg foretrekker alltid et frotè håndkle fremfor disse dyre papirene. Bilen din er nå rubbet med veldig "snille" produkter og jeg mener du skal seriøst vurdere å gjøre den jobben en gang til før du går videre til neste steg.

1) Rub bilen ned skikkelig, du har nå sett hvilke "underverker" en skikkelig rens kan gjøre.
2) Deretter tørker du av rubbingen, et område om gangen samtidig som du ser om det er noen plasser som trenger ekstra fokus og mer rub.
3) Så hadde jeg avfettet bilen (feks med Esso Sabilex - sprut på, gni med svamp, la virke) og vasket den skikkelig.
4) Behandle de få rustflekkene som er med produkter, lakk og evnt en bodyprotection slik det ble pratet om.
5) Voks on, voks off. Gjerne med maskin.
6) Hardvoks. Påføres i sparsommelige mengder og tørk av.

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben og jeg kan ta noe med som du kan låne. Det er hyggelig å se at bilen får velfortjent oppmerksomhet og at du samtidig lærer noe nytt.

Mvh
BB 

Det hadde jo vært optimalt å låne en maskin! Jeg tenkte å kjøpe inn pleieprodukter som jeg da kan bruke på stegene 5 "voks on og off" (stegene opp til 5 fikser jeg) + steg 6 samt en pute som er hardere. Har de noe på Thorsov Bilrekvisita eller må jeg andre steder for å skaffe disse produktene?


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: EspenXmars 02, 2009, 11:50:24 am
Du får nok det du trenger på Torhov. Torshov har mest Turtle Wax-produkter, men også endel Autoglym. BilXtra på Ullevål Stadion har Meguiars. Og hvis jeg ikke husker feil, så er poleringsmaskin blant det Biltema har typ 40 prosent rabatt på om dagen.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: FreddyBmars 02, 2009, 13:11:22 pm
Seriøst..? Eksentersliper..? Ikkje poleringsmaskin, med andre ord?

Resultatet blei jo vanvittig bra.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 13:31:19 pm
Jeg fikk aldri helt med meg hva slags maskintype det var, men det er jo det BB sier. Ikke har jeg peil på dette området, men det er vel noe i samme gate som en poleringsmaskin? Jeg har først gjort lakkrensjobben nå, så blir det polering ++ på lørdagen har jeg funnet ut  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Toremars 02, 2009, 13:32:20 pm
Grattis med ny vogn!  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 14:06:00 pm
joa, klarte ikke dy meg! Her er mye bil, har jeg også fått bekreftet. I utgangspunktet lowcost, men bilen skal funke. Nå er den på vei til å skinne i tillegg, og det er jo ikke feil?!


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 02, 2009, 15:37:54 pm
Da er Eu bestilt til 24. april. Greit å ha et konkret mål når man ønsker bilen ferdig, og innen 1. mai bør jo veiene være rene og fri for salthelvete :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: EspenXmars 02, 2009, 16:03:55 pm
Det er meldt om varmegrader og nedbør hver eneste dag de neste ti dagene, når jeg sjekka yr før i dag, så nå blir det nok ganske kjapt fine veier (og sikkert dritglatt om morgenen...)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 03, 2009, 15:14:37 pm
Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 

Denne var handy for referanse: 1969-1974 litteratur http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/type4.php

411 forum på The Samba http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=33




Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Tarjeimars 04, 2009, 00:16:59 am
HIlst på denne mange ganger før. Du får se å sparke liv i han, Henrik. Han tidligere eieren har glemt alt...., så kanskje det er like greit at bilen har kommet i dine hender?
Det blir godt å se den på veien i gjen.

T


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 04, 2009, 12:27:14 pm
HIlst på denne mange ganger før. Du får se å sparke liv i han, Henrik. Han tidligere eieren har glemt alt...., så kanskje det er like greit at bilen har kommet i dine hender?
Det blir godt å se den på veien i gjen.

T

Nja, det er vel ikke helt riktig, jeg mener nå gutta har tatt godt vare på denne bortsett fra at den har som du sier stått litt, men ellers er alt i orden med denne :) Motoren starter og går, girkassen er byttet og alt elektrisk er i orden. Heldigvis ikke rust i bærende konstruksjon heller. Synes det er en tøff bil på sin måte, og her kan man gjøre som man vil uten å føle at en har kopiert en annen manns stil siden det er så få av dem :)

Men, denne skal definitivt på veien igjen og 1. mai er målet, noe som er veldig realistisk. Den skal på EU 24. april også.

Gleder meg til å cruise sammen med Nadolek Tarjei, begge med "nye" biler ;)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Tarjeimars 04, 2009, 14:21:15 pm
Meldingen var ment som en intern spøk til forrige eier. Enig med deg at den har blitt godt kost med. Det tyder jo i og for seg bruken på.

Red: Gleder meg til å kruse litt jeg også. Skulle bare hatt Kise til å beregne stereo til bussen, så hadde alt vært perfekt.
T


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 04, 2009, 15:01:29 pm
 ;D nettopp, sarkasme over internett er aldri enkelt. Da har vi en avtale om å cruise sammen på vårmønstringen vår?  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: FreddyBmars 05, 2009, 10:28:47 am
Og Børge kan pakke inn balltreet sitt igjen..


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 07, 2009, 22:12:49 pm
Var tidlig pån i dag, startet rundt 10 og ferdig rundt 19. Det som stod på agendaen var polering og rustbeskyttelse; først gni inn bilen med ordentlig avfetning pluss inni kriker og kroker som mellom dører osv, skylle godt av. Maskere opp kanaler for å unngå polish der, som bringer meg over til punktet der jeg skulle lakke kanalene med rustbeskyttelse (brukte et Würth produkt type "melk" som vistnok funker optimalt, Rust off var det vel)
Så over til poleringsjobben, produktene jeg fikk tilgang til var det en del å velge mellom, og valget ble Sonax først med hard pute og deretter Autoglym sin Resin polish, den med rød boks, med mykere pute. Jeg jobbet med et panel av gangen, begge stegene hver gang.

Ferdig avfettet og skylt
(http://img9.imageshack.us/img9/576/ferdigspyltetteravfetti.jpg) (http://img9.imageshack.us/my.php?image=ferdigspyltetteravfetti.jpg)

Hengsler rene, de så ikke sånn ut før jeg begynte..
(http://img16.imageshack.us/img16/6689/renhengsel.jpg) (http://img16.imageshack.us/my.php?image=renhengsel.jpg)

Over til poleringen,
skikkelig maskin!
(http://img13.imageshack.us/img13/3615/dewalt.jpg) (http://img13.imageshack.us/my.php?image=dewalt.jpg)

Skikkelige produkter
(http://img13.imageshack.us/img13/5342/produkter.jpg) (http://img13.imageshack.us/my.php?image=produkter.jpg)

Det er ikke så lett å vise et godt poleringsresultat, og mine kameraferdigheter gjør det ikke lettere. Her i et forsøk på å vise taket
(http://img7.imageshack.us/img7/229/polerttak.jpg) (http://img7.imageshack.us/my.php?image=polerttak.jpg)

Polert panel til venstre, gir et visst inntrykk av forskjellen
(http://img6.imageshack.us/img6/1338/polertmotikkepolert.jpg) (http://img6.imageshack.us/my.php?image=polertmotikkepolert.jpg)

(http://img11.imageshack.us/img11/9194/ferdigpolertside.jpg) (http://img11.imageshack.us/my.php?image=ferdigpolertside.jpg)

På med rustbeskyttelse
(http://img19.imageshack.us/img19/9540/kanalbeskyttelse.jpg) (http://img19.imageshack.us/my.php?image=kanalbeskyttelse.jpg)

(http://img16.imageshack.us/img16/1221/etterkanalbeskyttelse.jpg) (http://img16.imageshack.us/my.php?image=etterkanalbeskyttelse.jpg)

Men hva er dette?
(http://img11.imageshack.us/img11/1633/felglakk.jpg) (http://img11.imageshack.us/my.php?image=felglakk.jpg)

Felgene skal få ny farge og prøver å se hvordan svar blir, slett ikke feil spør du meg! Selvom felgen forsvinner litt så snakket vi litt om metoder for å fremheve den igjen, for eksempel sølv trommel
(http://img9.imageshack.us/img9/9126/ferdig.jpg) (http://img9.imageshack.us/my.php?image=ferdig.jpg)

Ble veldig fornøyd med utseende på bilen etter dagens jobb, og hadde ikke klart det uten proff bistand, takker igjen for det BB!!

Neste punkt blir å se hva som må gjøres før EU, som f.eks bremsekontroll, brekkvaier må justeres, reflektor i lykt og en liten eksoslekkasje så er mye gjort.



Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Tarjeimars 07, 2009, 22:18:18 pm
Blir han forrige eieren litt misunnelig, nå, eller?

Ser ut som bilen har fortsatt sin trend med gode eiere.

T

Edit: P.s. Hils huleboeren.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Espen S. Andresenmars 07, 2009, 23:05:23 pm
Nice job Henrik! Fremstår jo mer og mer som en perle.
Gleder meg til å se'n!



Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 07, 2009, 23:20:17 pm
Blir han forrige eieren litt misunnelig, nå, eller?

Ser ut som bilen har fortsatt sin trend med gode eiere.

T

Edit: P.s. Hils huleboeren.

Hehe.. kan hende? Vel, tror han er glad for å ikke eie den lenger, som passer meg bra for jeg har blitt glad i beistet på overraskende kort tid! Skal huske å hilse caveman ;)

Nice job Henrik! Fremstår jo mer og mer som en perle.
Gleder meg til å se'n!

Takker, men jeg fikk en veldig klar og tydelig fremgangsmetode, og hadde heller ikke greid å få så flott finish uten hans hjelp. Det skal også sies at det er veldig tilgivende å jobbe med så rette og store flater, kontra f.eks bobla.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Tistlomars 07, 2009, 23:38:42 pm
Gidder du å laga ein How-To på korleis du får matt lakk til å verta lika fin som din? ;D


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 07, 2009, 23:44:11 pm
Gidder du å laga ein How-To på korleis du får matt lakk til å verta lika fin som din? ;D

Hey now :D Ække ekspert jeg altså, bare fulgte en step by step guide jeg fikk av BB. Om du spør i denne tråden så finnes det sikkert noen folk som faktisk har erfaring nok på området som kan svare deg :)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4562.0.html


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 16, 2009, 09:34:53 am
På lørdag jobbet vi med venstre bak brems, skiftet pumpa og bremsebånd etc samt jutsert brekkwaier høyre side. Så da er nok en ting huket av på listen over ting som må gjøres før EU. Neste jobb blir å skifte frontlykten/e og fikse eksoslekkasje. Fikk Haynes manual for 411 til bursdagen min i går, alltid greit å ha den på plass iom disse bilene fremdeles er temmelig ukjente for meg.

(http://img7.imageshack.us/img7/2310/ilufta.jpg)
egentlig ganske uinteressante bilder men..
(http://img7.imageshack.us/img7/3654/brems.jpg)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Espen S. Andresenmars 16, 2009, 09:52:50 am
Øy! gratulerer med da'n!


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: 52splitmars 16, 2009, 12:36:08 pm
Gratulerer med vel overstått, fin bil du har skaffet deg!


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazmars 16, 2009, 12:38:54 pm
Takk gutta :) 411'n blir forhåpentligvis EU godkjent i april, og vil frekventere ulike treff til sommeren.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazapril 20, 2009, 23:21:18 pm
da er bremser luftet og clutsjen fikset, samt fikset giroverføring slik at det går an å sett den i sine respektive gir. EU ble fremskynnet til onsdag denne uken. Ser frem til å få denne på veien  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazapril 21, 2009, 08:57:11 am
Dekkene som sitter på bilen er vinterdekk, og jeg må ha noe som passer felgene og bilen. Her er jeg blank, jeg har fått tips på dekk kombo, men har gått i glemmeboka. Noen som har meninger om hva som kan passe felg og bilen? Tenker umiddelbart på noe større bak enn foran for å fremheve stuket noe.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazapril 22, 2009, 09:16:36 am
Kassa trenger omsorg, og EU utsettes som følge. Kan du noe om disse kassene? Bidra gjerne her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14500.0.html


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Hulkenapril 22, 2009, 09:59:25 am
Så på Shoptalk at du er på jakt etter tennings deler. Kan sikkert hjelpe deg med det. Send meg en mail på arild.bjornerud@bilxtra.no om det er aktuelt. 


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazapril 22, 2009, 10:16:08 am
ja det var veldig aktuelt helt frem til i går  :) nå må jeg fokusere på å få kassa til å oppføre seg, men takk for tipset! Jeg kontakter deg etter dette er i boks, da blir det mere aktuelt.


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: Hulkenapril 22, 2009, 10:40:47 am
Har desverre ikke noe innspill når det gjelder clutch'n...   ???


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazjuni 09, 2009, 13:24:52 pm
Endelig skal jeg få sett nærmere på 411 girkassen og problemene der, etter en helvetes tid med dødsfall, sykdom, jobb og arrangering av utdrikningslag osv..

Komplett kløtsj er bestilt av Dalhems (bra service) til ca 1800 kr og slavepumpe er oppdrevet, så i kveld er det ut med kasse og motor, har også en oljelekkasje jeg må se på. Fikk en lang avhandling av raygreenwood på Shoptalkforums om dette, i følge han, "drittslavesystemet". En fryd å lese. Mye kunnskap derfra. Kanskje andre kan dra nytte av infoen.

<I have been there and done this so many times over my years of driving...that I just hate the damn clutch slave system on this car.

A couple of things.

The master cylinder...as long as you have no rust pits in the walls...can be rebuilt simply by stealing the outer and one inner seal from any type 3 or 4 brake master cylinder...along with the brass compensation port flap valve. You apply these seals to your pistons. Then...DO NOT hone the cylinder. lap it with 1000-2000 grit paper or with felt and very ffine diamond paste. The object is a very smooth wall....not cross hatching. These are not piston rings. The smoother the surface the better.

Or.....

You can use the master cylinder complete from a Vanagon. By Vanagon...I mean...what...1979 to I think 1982...angular body....air cooled enegine. Either way...last of the air cooled with hydraulic clutch.

Its clutch master was the same diameter, stroke length and volume as the type 4. It mounted differently....but one glance at it and you will instantly realize that you can simply mate up an angle iron plate to it and bolt it into the type 4. Or...you can simply steal the guts from it.

The clutch slave is a different story. I'm working on something for this now. It may take a while.  But...I have rebuilt several of these over the years from readily available SAE sized seals. Usually they are a little tight and not the optimum cup design...but they worked. The problem is getting thr proper seal material.
Your best best is to locate an NOS kit or a new or rebuilt cylinder.

that being said....it does not solve the issue that the lifespan of these slaves is short...and in a year or two you are back to square one.

If you pull out the piston, sit down with a beer and a caliper and look carefully....you will see the defects that kill it. I'll list them so you do not have to think or measure while you drink.... 8)

(1) Looking at the piston you will see that the seal is down near the bottom of one end of the piston. You will also note that the skirt of the piston or the thin end.....on the pressure side....is the exact same diameter as the main body of the piston  :shock:  :shock:  :shock:
This should shock you...as it means that the only fluid that gets past the skirt to inflate the cup/seal....is NIL!  This means that the seal has poor inflation and sealing pressure on the walls of the cylinder....and very poor lubrication. this makes for high wear.
The best fix for this is to have some machinist chuck the piston in the lathe and reduce the skirt diameter. Or....you can simply take a round file and make about 8 clean groves across the skirt so fluid can bypass to the cups.

(2) The long main body of the piston...is too long...and needs support. Bear in mind that both brake and clutch master cylinders operate the same way. The pistons themselves do not seal the bore. The cups/seals do that and also center the piston in the bore. In fact all of these hydraulic pistons have excessive clearance to the bore....by design. The pistons are simply the support for the sealing cups.  The clutch slave is no different.
Because of the long body.....the outer end of the piston "droops"...and rides against the bore. On high milage pistons you can see the wear marks on piston and bore. This also causes the main seal to "@@@@" slightly in the bore...causing excessive wear.

The best solution I can think of...is to chuch that piston in a lathe...and have a band of material about .75" wide and about .020" deep taken off. You will then fill that band with a strip of etched backed teflon of .025" thick...adhered with epoxy. Its a low friction packing. It will keep the piston centered in the bore.

(3) The outer boot is poor. Its subject to too much heat and braking dust and is not high temo enough. It takes about 1-2 years and it gets crispy and pops loose...allowing dust in...that kills the bore and seal. It should be made of either thin silicone sheet wired on...or I can cast a stepped version that collapses into the bore on retraction.

One last thing that should be done.
The type of seal that is on the slave is s "shaft" seal. It has the inner seal collar just like the outer seal of a master cylinder to keep fluid from from bypassing.

There is a company here in the US I have done a good deal of business with in the past. They can make a duplicate of the seal. I have used their seals before to rebuild the slave. The problem is this:
In the past (early 90's) they did not have the correct materials. Life was short...though the seal worked great.  They have the correct materials now.
The other problem is that their seals are relatively high durometer...because they are cut from block material in a CNC multi-axis lathe. They do beautiful work...but the seals will be stiff enough that getting them on teh piston...will destroy a number of seals. I destroyed four getting one to work.

The ideal thing...would be to have the machinist...remove the seat end of the piston...the skirt end...with a sharp tool. Them..we install it back on with a center mounted screw...and a locating pin. All of that can be done on a drill press at home. In this manner..the seals can be bolted right up.

To do this.....you are probably looking at about $125 initial cost for design and layout and about $8 each per seal in a batch of about 50-75 seals.
That equals out to seals at about $10 each...of the right materials and dimensions.

I can make the teflon packings for about ...oh...lets see.....about 30 cents each....or 61 per 24" x 12" of material....in about 30 minutes.
I can recommend silicone sheet for the boot....or get busy casting one if everyone is serious.

If enough people are serious about a solution.....I can organize a group buy, make the teflon strips.....and draw up the machine sketch. The only two steps I would have the machinist do to save money...is remove the skirt and cut the band area for the teflon packing. Most friendly machinist shops can do this for maybe $50.
I found that just adding grooves on the skirt works great...and you can do the bolt and drilling at home.

In this respect...we can have a rebuildable slave. Ray>


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazjuni 09, 2009, 13:28:14 pm
I forkant av den posten, hadde han dette å si

<Ok....here is the CORRECT logic path for working on 411/412 clutches.

(1) parts are scarce....so you do not want to waste them
(2) Good parts are even more scarce...so again...do not waste them.
(3) The clucth master and slave system design is not 100% excellent on this car....so its suspect.
(4) If you yourself...did not replace either the clutch master, the clutch slave or the rubber flexible hose leak between the transmission and the and steel line ....they are considered to be shot. Remember...you are working on a 35+ year old car. The clutch master and slave seals have a life of about two years before they start having issues....expecially if teh car is not driven much.

(5) When working on the clutch...it is false economy to only replace one part or another. When you pull the engine (a) Surface both levels of the flywheel (b) replace the pressure plate ...always (c) replace the disc...always (d) replace the needle bearing....always (e) replace the rear main seal, o-ring and felt ring...always (f) replace the transmission shaft seal...always.

(6) It is insanity to replace any clutch parts inside the bell housing without ALWAYS replaceing or rebuilding the clutch slave cylinder. The etxra strain will almost always make it leak...and they were prone to leakage anyway.

(7) it is false economy to replace one end of the hydraulic circuit and not the other...unless a particular cylinder is known to be very very young (i.e....maybe 6 months old at the most).

In other words.....if you put in a new clutch....rebuild the master and slave as well.

Its worthwhile to fabricate a solid steel to replace the clutch hose that is attached to the slave cylinder. So....steel line from the slave to the support bracket and clip at the tail of the transmission....then use....the flexible hose from a Vanagon from the same position. It bolts right up.

The later 44.5mm slave cylinder was defective in design in several ways. It has a short life.


Yes...start shopping for parts now. I guarantee you will need them.
If you plan to drive this car and have it be reliable, replace/rebuild the entire clutch system now....so you know its condition...then just refurbish the hydraulic parts on a two year interval and you will have no problems. Ray>


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazjuni 10, 2009, 08:49:52 am
Vi fikk gjort en hel del på denne i går. Først ut med motor

(http://img248.imageshack.us/img248/4286/411ilufta.jpg) (http://img248.imageshack.us/my.php?image=411ilufta.jpg)

Deretter oppdaget vi noe fishy
(http://img248.imageshack.us/img248/6724/fishy1.jpg) (http://img248.imageshack.us/my.php?image=fishy1.jpg)

Det er slitt et hakk etter feil bevegelse fra utløserarmen og det kommer at av den skiven med et type "E" hull i seg, se under, hadd blitt slitt ned slik at utløserarmen ikke bevegde seg riktig. Den har ikke fått den nødvendige "vippen".

(http://img248.imageshack.us/img248/9788/fishy2d.jpg) (http://img248.imageshack.us/my.php?image=fishy2d.jpg)

Her ser man den skiven med et "E" hull, kanten var helt slitt ned.

(http://img248.imageshack.us/img248/179/trannyhole1.jpg) (http://img248.imageshack.us/my.php?image=trannyhole1.jpg)

Vi brukte den samme skiven fra forrige kassa, som ikke var like slitt

(http://img223.imageshack.us/img223/6780/newwasherr.jpg) (http://img223.imageshack.us/my.php?image=newwasherr.jpg)

Som man ser så var slavepumpa helt gåen, den har til og med en slitt løs en halv ring.

(http://img34.imageshack.us/img34/6269/brokenslave.jpg) (http://img34.imageshack.us/my.php?image=brokenslave.jpg)

Ny masterpumpe, slavepumpe og utløserarm ligger klart for i kveld. Måtte gi osss i går da man ikke hadde riktig type rør inn til ny pumpe. (Komplett kløtsj er bestilt fra Dalhems Sverige)

(http://img34.imageshack.us/img34/3180/newparts.jpg) (http://img34.imageshack.us/my.php?image=newparts.jpg)
More to come  :)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: flatfourjuni 10, 2009, 11:03:48 am
Hei,

Godt å se at du er på sporet av feilen... Ser ut som dere er godt på vei. Stå på og lykke til.  ;)


Tittel: Sv: 411
Skrevet av: hazjuni 10, 2009, 11:16:52 am
Takk Henrik  :D Feilen ligger nok i at utløserarmen ikke løser seg ut når motor er i gang, da skraper hjulet bort og armen står stille. Det var null problem å få den i går når motor var av, logisk nok. I tillegg var slavepumpa helt gåen, men da vi luftet så skapte det trykk noe som er litt rart. Clutch er på vei og skal inn ila uken! Deretter EU  :D


Tittel: Sv: prosjekt 411
Skrevet av: RZR-Andyjuni 10, 2009, 16:13:37 pm
VELDIG kjekt å se litt Type 4 arbeid, lykke til!


Tittel: Sv: prosjekt 411
Skrevet av: hazjuni 10, 2009, 21:38:14 pm
Kult at du synes det  :) Lærer masse av denne jobben, selvom jeg får hjelp her.

Her er bilder fra kveldens økt.

Alltid deilig med en ren motor, godt med avfetningsmiddel og høytrykksterassevasker. Måtte tre på meg alt jeg kom over av regntøy.

(http://img150.imageshack.us/img150/2320/70090828.jpg) (http://img150.imageshack.us/i/70090828.jpg/)

(http://img150.imageshack.us/img150/5852/75445749.jpg) (http://img150.imageshack.us/i/75445749.jpg/)

Master pumpe montert.

(http://img150.imageshack.us/img150/9093/18754769.jpg) (http://img150.imageshack.us/i/18754769.jpg/)

Nærmere kikk på gamle deler.

(http://img150.imageshack.us/img150/8836/47937038.jpg) (http://img150.imageshack.us/i/47937038.jpg/)

Her er et nærmere bilde av selveste hoved-issuet for hvorfor utløserarmen ikke ville bevege seg. En slags pivot skive der metallet er bøy og slitt motsatt vei. Dårlig greier. Den går opprinnelig helt ned til den røde streken jeg har lagt inn.

(http://img150.imageshack.us/img150/1781/77513134.jpg) (http://img150.imageshack.us/i/77513134.jpg/)

Utfordringen nå er å få tak i et 6mm rør som skal frakte væsken til pumpa. Eneste vi fikk tak i var enten 4mm eller 8mm. Tips anyone?


Tittel: Sv: prosjekt 411
Skrevet av: hazjuni 11, 2009, 14:00:03 pm
Jeg takket ja til raygreenwood på Shoptalkforums sin skisse på hvordan han har løst samme problem, med denne "E" formede skiven som i utgangspunktet er laget med altfor tynt stål, som etterhvert blir bøyd og skaper kjempeproblemer for giringen osv..

Skiven med et "E" hull, der kanten var helt slitt ned og bøyd motsatt vei, stået burde gått helt ned til røde streken.

(http://img13.imageshack.us/img13/1641/eskive.jpg) (http://img13.imageshack.us/i/eskive.jpg/)

Vi brukte den samme skiven fra forrige kassa, som ikke var like slitt, samt sveiset oppå og under for å forsterke den.

(http://img223.imageshack.us/img223/6780/newwasherr.jpg) (http://img223.imageshack.us/my.php?image=newwasherr.jpg)

Men tror jeg skal ta den opp igjen og gjøre følgende jobb, som i følge raygreenwood er optimal:

(http://img188.imageshack.us/img188/8451/orgpartlayout.jpg) (http://img188.imageshack.us/i/orgpartlayout.jpg/)



Tittel: 411 - første motoroppstart
Skrevet av: hazjuni 14, 2012, 20:51:27 pm
Bilen er tilbake til forrige eiers eie igjen (en stund siden nå men..) og jaggu har'n ikke smellt inn et beist av en motor!!

Første oppstart i 411'en:

http://www.youtube.com/watch?v=TtHVYYWo9kE&feature=youtu.be

Grattis B!!!


Tittel: Sv: 411 - første motoroppstart
Skrevet av: hazjuni 14, 2012, 20:55:50 pm
nice

[attachment=1]


Tittel: Sv: 411 - første motoroppstart
Skrevet av: hazjuni 15, 2012, 12:24:24 pm
Motorspecs:

Type 4
2896ccm
104,75 mm borring
84 mm slaglengde
9,5:1 i kompresjon
Web Cam 248/86b kam


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: Stijuni 15, 2012, 14:49:55 pm
da er vel bilen til B kjørbar snart? :D

vet du om den grønne bussen i bakgrunn har fått motor også?


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: holmsenjuni 15, 2012, 15:58:02 pm
Ja nå så  ;D  1700 T4 med gassere.
Grattis Børge,,er det da noe vw har laget slackers ikke har hatt utpå ? ??? ;D


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: Lars Johansenjuni 16, 2012, 12:33:22 pm
Tøft! Vet noen hvor gasspjeldene kjem fra?


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: Boergejuni 16, 2012, 20:04:33 pm
Tøft! Vet noen hvor gasspjeldene kjem fra?
Gasspjeldene er fra CB Performance.


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: Jeejuni 16, 2012, 22:02:06 pm
Skulle ikke denne bremses før den gikk i bil. Eller tar du den på dynapack'n isteden.


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: Reieljuni 17, 2012, 07:47:11 am
Ja nå så  ;D  1700 T4 med gassere.
Grattis Børge,,er det da noe vw har laget slackers ikke har hatt utpå ? ??? ;D

Er vel igjen noen Jan? ;D


Tittel: Sv: 411 første motoroppstart 2896ccm !
Skrevet av: hazjuni 19, 2012, 08:10:32 am
Wildcard of the year SCC 2012?