Tittel: Måling av vendehøyde på Type 4-motor Skrevet av: Filip/purity på mars 08, 2009, 23:10:56 pm Hva pleier dere å bruke når dere skal måle vendehøyde på en Type 4-motor? Funker dette verktøyet?
(http://www.unneberg-bil.no/i?i=20725&p=s) Såvidt jeg vet sitter jo boltene annerledes på en slik motor i forhold til en T1, så det verktøyet passer vell ikke... Jeg har et godt, digitalt skyvelære som jeg tenkte å bruke. Tittel: Sv: Måling av vendehøyde på Type 4-motor Skrevet av: GeirH på mars 09, 2009, 00:02:42 am Sylinderne greier du å presse ned ved hjelp av rørbiter i rett lengde og dimensjon og evt. noen skiver, pass på så du ikke legger presset på øvre kjølribbe da.
Så er det rettholdt og digitalt skyvelære som gjelder. Ellers må du kopiere T-1 verktøyet og lage noe som passer T-4 boltmønster. Tittel: Sv: Måling av vendehøyde på Type 4-motor Skrevet av: JTWE på mars 09, 2009, 02:00:00 am Jeg tenkte å bruke digital skyvelære og en fot til denne. Usikker på bredden av foten du kan få, mener min er 75mm, dvs jeg må måle utenfor senter i tilfelle.
Låser sylinderen med rørstumper og skiver som nevnt. Tittel: Sv: Måling av vendehøyde på Type 4-motor Skrevet av: Filip/purity på mars 09, 2009, 09:18:24 am Dette var vell den beste løsningen jeg kom over i farten:
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/341070.jpg) (http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/341105.jpg) Satser på å få tak i noen rørbiter og litt firkantrør da Tittel: Sv: Måling av vendehøyde på Type 4-motor Skrevet av: Filip/purity på mars 09, 2009, 20:47:52 pm Slik ble mitt verktøy:
(http://i171.photobucket.com/albums/u298/purity89/th_DSC02200.jpg) (http://s171.photobucket.com/albums/u298/purity89/?action=view¤t=DSC02200.jpg) Ganske likt det på bildene over, men jeg har brukt firkantstål istedenfor en massiv metallbit. Det fungerte ypperlig til mitt bruk! Hullet i midten er der jeg stikker inn enden av skyvelæret. I en perfekt verden hadde jeg hatt et sånn verktøy som på nederste bildet over til å måle høyden/dybden med, men det har jeg dessverre ikke. |