Tittel: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: pgb57 på januar 19, 2008, 10:59:29 am Hei.
Driver å restaurerer min-57 oval.Ønsker egentlig 12volt på den ,men motoren er av typen med dynamofot støpt i blokka. Da passer vel ikkje 12 volt dynamoen,og eventuell 12v starter. Kan da bytte både girkasse og motor men tenker egentlig at org.motor er heftigere. Hva tenker dere ?Kjører dere 6Volt/1200 Motor har nummer: A001007XR Dette finner jeg ikkje i tabellene. Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: T2man på januar 19, 2008, 11:06:02 am Hva behøver du 12V til?
6V fungerer da utmerket det så sant alt er i orden :D Girkassen din har synkronisering på 2-4. gir. Eneste minuset her er at du må stoppe for å sette den i 1. gir, men det er vel bare litt av sjarmen med en gammel bil ;) Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: pgb57 på januar 19, 2008, 11:29:10 am Det har du egentlig helt rett i.
Har vel bare hørt/tenkt at 12v er bedre.Det samme gjelder splitkasse/1200 Men det er vel ganske greit med deler til disse nå. Sjarmen er definitivt størst med orginalen ja :) Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: Varj på januar 19, 2008, 16:34:49 pm Jeg kjører 6v, fungerer utmerket + ingenting slår lyden av å rulle i førstegiret. ;D
Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: Rocket-Racing på januar 19, 2008, 23:46:08 pm Bare alt er i orden og man har skikkelig kontakt over alt er 6V helt suverent.
Jeg kjørte en original 61 med 6V som bruksbil hele vinteren i fire år. Hadde ikke problemer EN gang! Nå ble den riktignok brukt hver dag, det hjelper. 25 minus, bare å vri på nøkkelen, no probs. 57'n jeg bruker om sommeren nå er også 6V, helt problemfritt. Den eneste grunnen jeg ser til å bygge om til 12V er stereo. Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: pgb57 på januar 20, 2008, 00:16:29 am Sant nok ,men stereo får vi fra eksosen :D
Det blir nok 6V,splittkasse og 1200 forsatt i denne! Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: LOBO på januar 20, 2008, 02:15:40 am 6V funker utmerket. Tar litt tid å starte min 54, men det er vel ganske vanlig?
Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: Oval57 på januar 20, 2008, 10:07:01 am Det finnes til og med egne "klubber" for oss med lidenskap for ikke å bygge om til "feil-volt".
www.outlaVWs.blogspot.com 6 Volt fungerer suverent og det er det som er på disse bilene, og er man interessert i å ha en gammel bil skal vel spenningen være slik den var? VW leverte etterhvert 12 V biler også - så det er å få. Stereo har jeg aldri savnet. Det har hendt at jeg har hatt med en liten radio/CD-spiller i bilen på lange turer. Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: Splitboy på februar 13, 2008, 11:47:39 am Bare støtter opp om at 6V funker så fint som bare det.... ;-)
Noen av oss tar faktisk en 12V motor og bygger den om til 6V for å beholde mes mulig "nostalgia" i bilen. Kassa di tåler også helt fint en litt større motor, om det skulle bli et ønske etterhvert. Jeg kjører en 75hk motor i min -56, uten problemer... Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: RZR-Andy på februar 20, 2008, 10:40:45 am Motor har nummer: A001007XR Dette finner jeg ikkje i tabellene. Skulle ikke forundre meg om dette er en "Austausch"-motor, altså en fabrikkoverhalt byttemotor.Du må lage en prosjekttråd på denne! Bilder er alltid artig å se. Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje? Skrevet av: JS på februar 20, 2008, 20:10:36 pm Jeg har beholdt 6V i min 58, selv med uorginal motor og kasse.
Synes faktisk 1300S kasse er mye mer behagelig å kjøre med, mindre ulyder og lettere å skifte gir. Også på 30hk. Men det er en sjarm med alt. ;) |