Tittel: bytte topper Skrevet av: nantene på mars 22, 2009, 21:51:48 pm Jeg har en eksoslekasje i bilen min, samt at det lekker litt fra varmepottene. Jeg har også en liten oljelekasje som jeg er ganske sikker på kommer fra støt stengene.
Det jeg lurer på er om det samtidig kan være smart å bytte toppene, sånn at jeg kan kjøre den på blyfri? Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: vw56 på mars 23, 2009, 10:34:14 am du kan fint kjøre på blyfri. men du kan oxo kjøpe sånn liten flaske og helle på en gang iblant 8)....
det gjør jeg på min gamle 30 hester............ Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: tezer på mars 23, 2009, 14:01:48 pm Der kommer jo an på hvor mye du kjører i løpet av året!
er det en kosebil som du tar en tur i blant med lønner det seg nok ikke. men bruker du den som daly driver eller mye kan det kansje være en god ide! tilstanden på toppa har jo også noe og si! runt 2300 for en topp og en flaske blyerstatning koster 130 og den holder til 150 mil! Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: Jon T på mars 23, 2009, 14:42:28 pm Jeg har en eksoslekasje i bilen min, samt at det lekker litt fra varmepottene. Jeg har også en liten oljelekasje som jeg er ganske sikker på kommer fra støt stengene. Det jeg lurer på er om det samtidig kan være smart å bytte toppene, sånn at jeg kan kjøre den på blyfri? Å bytte topper kun for å kjøre med blyfri er ikke noe poeng da en flaske blyerstatning koster 49,- og varer noen år med fritidskjøring. Lekkasje i støtstangrør er ikke uvanlig og det finnes rør som man får byttet uten å skru av toppen. du kunne jo også prøvd å smøre litt tettnings pasta rundt lekkasjen for å se om det hjalp mot lekkasjen(vask godt først). Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: V-111 på mars 23, 2009, 15:08:18 pm Og før du starter tenk nøye igjennom
1) Er det nødvendig å utføre en reparasjon 2) Har jeg nødvendig kunnskap til å utføre reparasjonen 3) Har jeg nødvendig utstyr for å utføre reparasjonen Grunnen er at om du begynner å kødde med eksosanlegg og topet på en gammel motor så kan du banne på at det er skikkelig godt fastrustet, prøver du likevel å brekker en pinnebolt er du i trøbbel, prøver du med grispitt og brekker den er du i skikkelig trøbbel. Demonterer du toppene kan du oppdage noe annet som trenger reparasjon, og da går sommeren. Min moral er: If its working, leave it alone ;) Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: nantene på mars 23, 2009, 22:31:10 pm Det er en bruksbil, brukes daglig, både sommer å vinter, så den blir kjørt ganske mye, å det går fort mellom flaskene. noe av tingen var også om det like godt kan gjøre det når jeg først skal bytte varmepotter å eksos.
om jeg oppdager noe annet, så blir den stående sommeren uansett, for å ta siste del av lakkjobben jeg har begynt på, så det er ikke noe problem... er ikke mye jeg ikke har på verkstedet her hjemme, så har nok det meste av utstyret jeg trenger til den jobben jeg tenker på... Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: V-111 på mars 23, 2009, 22:45:21 pm Var ikke ment nedsettende på noen måte, bare mange som starter litt friskt. Jeg rører aldri en eneste fastrustet skrue uten varme tilgjengelig etter å ha lært "the hard way"
Tittel: Sv: bytte topper Skrevet av: nantene på mars 23, 2009, 22:48:25 pm Det kan man skjønne :)
|