VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Sniper på april 02, 2009, 22:34:36 pm



Tittel: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Sniperapril 02, 2009, 22:34:36 pm
Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri.



Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: JonBapril 02, 2009, 22:40:43 pm
98 blyfri med blyerstatning.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: holmsenapril 02, 2009, 22:40:52 pm
95,,,fyll en skvett blyerstattning oppi også.
 ;D


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Squarebackapril 02, 2009, 22:50:25 pm
95,,,fyll en skvett blyerstattning oppi også.
 ;D

Følger Holmsen her, men en så "ny" motor burde gå fint på blyfri.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Panapril 02, 2009, 23:12:55 pm
Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: erikaaapril 02, 2009, 23:46:55 pm
I følge den gamle guruen Gene Berg kan du kjøre blyfritt.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Sevenapril 02, 2009, 23:50:13 pm
hehe  ;D joa nei - ja - det blir vel slik


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=22228&highlight=leaded+petrol+1600


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Reielapril 02, 2009, 23:53:19 pm
Kjører blyfritt UTEN tilsetning jeg... Gjort det i mange år... Helt siden 98 Super ble borte faktisk...

Har enda ikke ødelagt en motor pga dette ;) Skal ikke råde noen til å gjøre det samme, men funker for meg ;D



Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: JFPapril 02, 2009, 23:57:46 pm
Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.

Min uvitenhet om oktanens innflytelse i boblemotorer er uten huller...

Noen som kan forklare meg dette?


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 bl
Skrevet av: Einicapril 03, 2009, 11:59:43 am
Tror du må ha minimum 87 oktan. Trenger ikke bly.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 bl
Skrevet av: JSapril 03, 2009, 12:25:06 pm
Det tror jeg er helt riktig. 87 oktan er målt på amerikansk standard, tilsvarer ca.92 oktanther hjemme.


Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: BTapril 03, 2009, 13:35:37 pm
Tydeligvis mange meninger om emnet, linker til en side jeg fant ved bruk av google. Google er forøvrig et fantastisk hjelpemiddel om man lurer på ting.

http://www.brannmannen.no/?cid=4&aid=46540



Tittel: Sv: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri
Skrevet av: Hot Owlapril 03, 2009, 14:01:05 pm
Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.

Min uvitenhet om oktanens innflytelse i boblemotorer er uten huller...

Noen som kan forklare meg dette?

Oktan tallet sier noe om hvor stor motstand bensinen har mot å tenne. Når pluggen gir gnist skal man ha en jevn forbrenning utover forbrenningsrommet, om oktan tallet er for lavt så vil resten av blandingen gå av med et smell etter at kanskje bare halvparten har forbrent på normal måte, temperaturen og trykket blir rett og slett for stort og blandingen selvantenner, dette kalles detonasjon, og høres som en "ping" i motoren... meeeget usunt.

Med så lav komp som originalmotoren har så tror jeg ikke man behøver bekymre seg mye for dette fenomenet samme hvor kjip man er ved pumpene.

Her er det litt mer inngående om fenoment:
http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/index.php (http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/index.php)