Tittel: Feilsøking Skrevet av: Tony China på april 06, 2009, 09:48:57 am Etter å ha lest utallige innlegg om forskjellige motor problemer her på forumet og på tidligere vw2you er det ett tips som nesten alltid går igjen: Har du justert ventilene dine.
Om problemet er at motoren plutselig ikke vil starte, plutselig stopper, fusker, går dårlig. bråker, stopper på tomgang, bruker olje, ryker blått, ryker svart, og slik kan jeg holde på ut i evigheten, uansett, det er ikke mange svarene før noen hopper inn og spør: har du juster ventilene dine? Jeg er veldig klar over at ventilene bør være riktig justert, men det skal være ganske gæli før motoren stopper eller ikke starter... I mine noen og tyve år med bil og motor skruing har jeg aldri opplevd at vetiljustering alene har vært feilen, faktisk aldri opplevt at en motor ikke har startet eller at den har stoppet på grunn av ventilene.. ihvert fall ikke fra en dag til en annen... Er det noen her som har opplevd at ventiljusteringen var problemet, og ingenting annet, eller er det en av folkevogn motorens største myter at dette er et så stort/vanlig problem? Tittel: Sv: Feilsøking Skrevet av: GraffsT1 på april 06, 2009, 10:53:50 am Det høres jo helt merkelig ut at det skal være svaret på alle problemer, men det jeg husker veldig godt fra jeg "praktiserte" selv ( før katalysator og insprøytningens tid ;) ) var at jeg alltid sjekket "grunninnstillinger" før jeg feilsøkte alt mulig annet. Tenning (plugger, kabler, fortenning), forgasser og ventiler. Var dette i orden kunne man gå videre og dypere i materien.
Tittel: Sv: Feilsøking Skrevet av: Einic på april 06, 2009, 10:57:23 am Det er jeg enig i. Ventiltrøbbel har jeg nok hatt både på T1 og T4 motor: knekt stang med totalhavari som resultat.
I begge tilfeller var ventilstyringer veldig slitt. Har ikke opplevd driftsproblemer forårsaket av feil justering. Jeg har heller aldri opplevd havari på elektronikk til motorstyring. Plutselige driftsproblemer skylles gjerne vann eller møkk i bensinen, eller stifter som er utslitt/brent fast. Kondens i fordelerlokk er også en gjenganger. |