Tittel: Justering av termostaten! Skrevet av: tezer på april 06, 2009, 22:55:05 pm Aldri brukt termostat før så jeg lurer på hvordan
en justerer den nå den ha vært skrudd av motoren! Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: OTO på april 06, 2009, 23:29:56 pm Ta den i høyrehånda, og kast den så langt du klarer... Jeg har kjørt uten termostat siden 1995... NB! Pass på at spjell i viftehuset står i åpen stilling.. :)
Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: JonB på april 06, 2009, 23:31:50 pm Ta den i høyrehånda, og kast den så langt du klarer... Jeg har kjørt uten termostat siden 1995... NB! Pass på at spjell i viftehuset står i åpen stilling.. :) Tenk hvis han er venstrehendt da, OTO...!! Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: OTO på april 06, 2009, 23:34:23 pm Jeg sa ikke hva han skulle ha i høyrehanda heller :) kunne være hva som helst :)
Termostaten kastes med den beste hånda, så langt du klarer... er dette en vannbil med termostat, spør på et annet forum:) Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Filip/purity på april 07, 2009, 00:38:49 am Jeg mener det står i Haynes-manualen hvordan denne skal justeres, eller var det kanskje How to Rebuild-boka..? Jeg kan sjekke for deg når jeg reiser hjem igjen, så det blir ikke før tidligst neste tirsdag (send meg en PM om jeg glemmer det ut).
Dere tror ikke at kanskje VW brukte termostaten av en grunn? Ihvertfall i kalde land som Norge vil motoren bruke litt tid før den blir ordentlig varm, og termostaten vil bidra til at motoren raskere kommer opp i driftstemperatur, siden den stenger for luftkjølinga når motoren er kald. Dette har mange fordeler, blant andre lavere forbruk, mindre sannsynlighet for kondens i olja ved korte turer osv. Jeg anbefaler deg å bruke termostat på bilen din, og skal prøve å finne ut hvordan den skal justeres for deg :) Men jeg vil tro det skal være slik at spjeldene skal være helt lukket når motoren er kald, uten noe slark i spjeldene. Kjør en tur og sjekk at spjeldene er helt åpne når motoren er varm, så skal det være i orden såvidt jeg forstår. Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: tezer på april 07, 2009, 03:00:36 am Skal ha termostat fordi dette blir en motor som kommer til og bli brukt mest på vinteren!
og den kommer mest til og bli brukt på småturer! og ja det er en grunn til att dem kom med termostat,sparer motoren mye med og ha den! har tenkt i samme banen som deg Filip/purity tror dem skal være helt stengt da den er kall! og takk for att du tar deg bryederiet med og sjekke det for meg! :) Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: RZR-Andy på april 07, 2009, 11:38:34 am Når motoren er kald skal spjeldene være lukket, og termostaten komprimert sammen. Når den utvider seg, løfter den staget vertikalt og dette åpner opp spjeldene. Kjøp ny (best) eller nestbest - sjekk den ved å dyppe den i varmt vann som du vet temperaturen på. Tror det pleier å stå på et gradtall, 70 eller 80 celcius som indikerer full åpning.
Mange som gir blaffen i den, men det gjør definitivt ingen skade å ha den på plass sammen med komplett kjøleblekk. For kald motor er jo heller ikke noe å trakte etter da dette også påvirker slitasjen. Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Hot Owl på april 07, 2009, 12:33:08 pm Termostaten står inne i en holder som begrenser fullt slag. Er den tett og ren pluss at den utvider seg i varmt vann så har du gjort det du kan.
Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: haug57 på april 07, 2009, 12:53:57 pm Termostaten står inne i en holder som begrenser fullt slag. Er den tett og ren pluss at den utvider seg i varmt vann så har du gjort det du kan. Vil det si at den ikke krever justering? Bare og sette den på plass?Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Hot Owl på april 07, 2009, 14:52:06 pm Slik jeg ser det, ja.
Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Tistlo på april 07, 2009, 14:54:36 pm Det er vel justeringsmuligheiter på holdaren!? kan flyttast opp og ned såvidt eg veit
Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: tezer på april 07, 2009, 18:39:41 pm Er jo mye en kan skru opp og ned på stanga som går opp til spjella!
men er nok ikke så gernt att en justerer så spjella er stengte da termostaten er kall! Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: svenole på april 07, 2009, 19:47:59 pm Dette skulle vel stå i de fleste håndbøker vil jeg tro. Ei håndbok er ikke bare en nødvendig, men en god investering.
De første luftkjølte VW motorene, 25 hk. hadde ikke termostat. Men forbedring angående kjøling og termostat kom raskt etter krigen og før 1950 og videre oppover. Mens industrimotorene fortsatte en tid uten. Bilde fra VW dienst reparatur leitfaden ca.1950 Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: SveinT på april 07, 2009, 21:56:11 pm Og her er en dansk oppskrift til de nyere.
Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Einic på april 07, 2009, 21:59:40 pm Skru termostaten helt inn på gjengene, sett den fast i holderen, trekk holderen ned til den stopper, fest holderen. Nå er termostaten riktig justert.
Uten termostat får du for høy temperatur på toppene og for lav temperatur på sylindrene. Resultatet blir økt friksjon, effekttap og sprekte topplokk. VW er ikke kjent for å utstyre bilene med unødvendig utstyr. Dvs. det er en grunn til at termostaten er der. Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: Pan på april 08, 2009, 23:19:28 pm Kan legge til at 25-hesterne riktignok ikke hadde termostat, men jeg har sett motoroer hvor man kunne stille flapsene i viftehuset manuelt i vinter- eller sommerposisjon avhengig av utetemperatur. Termostaten har helt klart sin misjon, spesielt om vinteren.
Tittel: Sv: Justering av termostaten!ordnet.! Skrevet av: tezer på april 14, 2009, 01:25:02 am justerte termostaten som einic beskrev,funker helt fint!!
så takk for tipset! :) Tittel: Sv: Justering av termostaten! Skrevet av: SveinT på april 15, 2009, 14:41:43 pm Jeg mener VW sin oppskrift er mer riktig, da den sikrer full åpning på spjeldet ved varm motor, mens Einic sin oppskrift sikrer full stenging ved kald motor...
Er vel en grunn til at VW har valgt den løsningen i sin verkstedhåndbok. Men i kalde Norge tviler jeg på at du merker noe forskjell ;) |