VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: oyvinla på april 15, 2009, 18:50:47 pm



Tittel: det lukter og ryker endel når jeg slår på varmen, T2 74 CU motor.
Skrevet av: oyvinlaapril 15, 2009, 18:50:47 pm
har ett problem med en 74 mod buss med type 4 motor. det lukter veldig svidd olje/plast og det kommer røyk opp av varmeventilene forran når jeg slår på varmen. regner med at det ligger endel dritt i varmeboksene, så spørsmålet er ikke hva det er, men hvordan få det bort på best mulig måte, uten å kjøpe nye. noen forslag? har ett par andre varmepotter også, som har samme problemet, så lurer egentlig også på hvordan det kommer så mye dritt i disse. tviler på eksoslekasje, da det ikke begynner å lukte før det kommer varme


Tittel: Sv: det lukter og ryker endel når jeg slår på varmen, T2 74 CU motor.
Skrevet av: BERGERapril 15, 2009, 19:57:39 pm
Det vanligste problemet er at de blir rustne på oversiden og oljesvetting fra toppdekslene går inn i varmepottene.
Nye varmepotter og nye toppdekselpakninger er vel den beste løsningen.

Hvis røyken stammer fra motorrommet...da er problemet langt større... :o


Tittel: Sv: det lukter og ryker endel når jeg slår på varmen, T2 74 CU motor.
Skrevet av: H-MEKapril 15, 2009, 20:01:54 pm
Utette støtrør og toppdeksler fører til at du får oljesøl i og rundt varmepotter.
Skikkelig avfettingsmiddel og høytrykkspyling inni og utenpå varmepotter hjelper nok litt.
Sjekk også rør/slanger forover for olje og anna dritt som rustbeskyttelsemidler og lignende.
Eventuelle oljelekkasjer må selvsagt fikses også.


Tittel: Sv: det lukter og ryker endel når jeg slår på varmen, T2 74 CU motor.
Skrevet av: oyvinlaapril 15, 2009, 21:07:33 pm
motor er overhalt og pakket om, så der vil jeg ikke få mer trøbbel regner jeg med. er heller ikke noe røyk i motorrommet. vurderte å koble av rørene på begge sider av pottene for å se om jeg bare kan brenne vekk problemet med eksosvarmen. trenger jeg kjøling på eksosen, eller går det greit å kjøre uten vifte som blåser gjennom varmepottene? selve varmepottene er ikke no særlig rustne, er bare overflaterust på selve eksosrøra, så er litt kjedelig å kassere de hvis de er i orden. er de vanskelige å åpne?